Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..

Vierailija
23.10.2025 |

Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot" 

Kommentit (546)

Vierailija
321/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut

Ei miestä varmaan ole kiinnostanut. Mies voisi avata suunsa itsekin joskus: Hei, onkos Jannan jalkapallolasku jo tullut? Heitä mulle, laitan tänään laskuja maksuun. Meettekö tänään katsoon talvitakkeja? Laitan sun tilille 300. Miehet ovat vapaamatkustajia perheessä, ei heitä tosiaan kiinnosta.

#miesvihanäkyväksi

Hienoa että muutkin huomaavat asian jo.

Voisinkin pohtia miksi vaimoni ei ole 20 vuoden aikana kysynyt kotivakuutuslaskun perään... On taas ensi kuussa maksussa. Voisin muuten möksähtää ja pihdata kuukauden jos ei kysy.

Vierailija
322/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla kolme yhteistä tiliä, joille molemmat laittavat saman summan rahaa. Joku kun näin kertoi heillä olevan. 

Ruoka, kiinteistö, lapset? Miksi ne pitää jotenkin eri tileiltä maksaa? Kodin yhteisiä menoja jos ovat, niin yksi taloustili ja sieltä maksetaan oli sitten mikä tahansa lasku noista kolmesta kohteesta. 

Tietty jos halutaan seurata erikseen kutakin kohdetta. Taloustili ylipäätään on kyllä hyvä keino, ei tarvitse joka kerta miettiä kuka minkäkin laskun tai menoerän maksaa. Joko sinne laitetaan saman verran tai yhdessä sovitusti tulojen suhteessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun on mustaa valkoisella niin hahmottaa paremmin. Olen yrittänyt sanoa eräälle, että raha-asiosta,ei voi puhua oikein muilla kun numeroilla, varsinkin jos pitää sopia jotain.

Sovi siinä sitten summista, kun toinen köyttää lauseita: Mä maksan niin paljon! Heittää pari esimerkkiä jotka vedetty yläkanttiin. 

Jos haluat tarkennusta tai kertoa mitä itse maksat ja mikä olisi reilumpaa niin:vastaa: Sinuna en puhuisi mitään ja lähtee pois keskustelusta. 

Vierailija
324/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on todella helppo. Yhteinen taloudenhoitotili, josta hoidetaan kaikki talouden kulut helpottaa kummasti epäselvyyksiä ja mahdollista epäreiluuden kokemusta, lisäten läpinäkyvyyttä ja luottamusta.

Tälle tilille ohjataan kaikki kodin laskut, lainanhoitokulut ja vastaavat. Lisäksi kumpikin hankkii debit/credit kortin joka linkataan samalle tilille, jolla kumpikin osapuoli hankkii talouteen ruuat, lasten vaatteet ja hoitaa muita yhteisen talouden kuluja, kuten vaikka kaverisynttärien lahjat. Tälle tilille kertyvät kulut maksetaan sitten yhteisen sopimuksen mukaan, oli se sitten 50/50 tai jotain muuta suhteutettuna kummankin tuloihin. Omat kulut, kuten vaikkapa omat harrastuskulut, vaatteet jne.hoidetaan omalta tililtä eri kortilla.

Hyvin helppoa ja toimivaa ainakin meillä, mutta vaatii toki sen, että raha-asioista voidaan puhua avoimesti ja ettei joka jugurttipurkin päälle kytätä kumpi on syönyt yhden enemmän kuin toinen. Parisuhde ja yhteinen perhe on kuitenkin kuin yhteisyritys, jossa kummankin osapuolen tulisi toimia yhteisen yrityksen lukuun ja parhaaksi. 

Vierailija
325/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteisiin kuluihin menee ruokakaupasta ne ostot, joita lapsetkin käyttävät. Sipsit, karkit ja limpparit menee, olut ei. Se maksaa, joka olutta juo.

Vierailija
326/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei miestä varmaan ole kiinnostanut. Mies voisi avata suunsa itsekin joskus: Hei, onkos Jannan jalkapallolasku jo tullut? Heitä mulle, laitan tänään laskuja maksuun. Meettekö tänään katsoon talvitakkeja? Laitan sun tilille 300. Miehet ovat vapaamatkustajia perheessä, ei heitä tosiaan kiinnosta.

#miesvihanäkyväksi

Voisinkin pohtia miksi vaimoni ei ole 20 vuoden aikana kysynyt kotivakuutuslaskun perään... On taas ensi kuussa maksussa. Voisin muuten möksähtää ja pihdata kuukauden jos ei kysy.

Valitsit vaimoksesi bimbon. Olisit valinnut toisenlaisen.

Vierailija
327/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia on yhteinen taloustili, eipä tarvitse epäillä eikä laskeskella jälkikäteen. 

Tämä!

Miten se on niin vaikeaa monelle tajuta. Samalla molemmat näkee myös, mihin sitä rahaa menee. 

Äitylit kun tykkää ostella juuri aivan järjettömiäkin asioita, kuten maksaa penskan talvitakista satoja euroja, kaverisynttäreille pitää ostaa se "hienoin" lahja jne. Leffarahaa ymv tungetaan jatkuvasti ja liikaa. 

Kun ne kulut menevät yhteisen tilin kautta, niistä voidaan myös keskustella perheenä. 

En uskaltaisi pitää yhteistä taloustiliä miehen kanssa. Hän on impulsiivinen rahankäyttäjä, kaikki menee mitä tulee. Se olisi katastrofi. Tästä syystä suurin osa menoista jää myös helposti minulle.

Mies ei ymmärrä myöskään miksi pitäisi laittaa rahaa jollekin toiselle tilille kuukauden tulevia menoja varten, jos juuri tällä hetkellä niitä laskuja ei ole. Ensi viikollla tulevathan eivät ole tämän hetken (tilin) ongelma. 

Vierailija
328/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä yhteinen tili lasten menoille, joihin molemmat laittaa sovitun summan rahaa. Ja ap:n saa lapsilisät lapsista, ne on tarkoitettu lasten kustannuksiin. Oliko se huomioitu menoissa?

Vierailija
329/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö yleensä avioliitossa rahat ole yhteisiä silloin kun on yhteisiä lapsia? Tai ainakin yhteinen taloustili, josta maksetaan asunnon ja lasten kulut?

Jos meillä olisi yhteinen tili niin olisin täysin persaukinen.

Vaimo päivittelee ostoslaskuja, kuinka "ruoka" on kallista, limpparit, naksut , poksut, perunalastut, luomujauheliha, luomukerma jne.

Ja sinä et koskaan syö noita naksujapoksuja perunalastuja? Tai juo limpparia?

Maksaisiko nainen vaikkapa miehen kaljat? Vai olisiko ne turha, karsittava kuluerä?

Lihavuus on muuten suurempi ongelma kuin alkoholismi.

Miksi maksaisin miehen kal

No näin nyt vain sattuu olemaan, että olen hoikka vaikka se sinua vituttaisikin, kun et pääse märisemään ihravalaasta :D. Enkä väittänyt miestäni läskiksi, kaljamaha on eri asia kuin olla läski. Et taida osata lukea tai ymmärtää lukemaasi? Ap:n suhteen viesteistä käy hyvin ilmi, että Ap maksaa kuluista enemmän kuin mies ja mieskin oli tämän hoksannut, kun kuluja käytiin läpi. Kerta ap:n ja miehen välillä vallitsee yhteisymmärrys, että ap maksaa enemmän yhteisistä kuluista, niin mikä pointti on alkaa vääntämään kuvitelluista sipseistä ja oluista?

Vierailija
330/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#miesvihanäkyväksi

Miten kallis kotivakuutus teillä oiken on? Toinen mistä miehet aina jaksavat mainita, on auron vakuutus. Sekin on ihan hiluja kotitalouden muihin kuluihin nähden, jos on täydet bonukset. Vai kolaroivako miehet niin paljon, että bonuksia ei kerry. 

Vierailija
331/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin tyypillistä, että mies ei vaan hahmota kokonaisuutta, vaan vain oman napansa. "Minä käytän omat rahani mihin itse haluan." Jep, ja vaimo sitten käyttää omat rahansa lapsiin.

Onko mies saanut mahdollisuutta naisen omiessa lapsen itselleen? 

Niin. Meillä tosiaan tämä "omiminen" tapahtui niin, etten voinut laittaa lasta tilanteeseen, jossa talvivaatteiden hankkimista ruvettiin pohtimaan siinä kohtaa, kun ulkona on jo talvi.

Ja ei. Jos toinen aikoo ottaa vastuuta asioiden hoitamisesta, niin silloin minun tehtäväni ei pitäisi olla juosta perässä koko ajan muistuttamassa, että pitää ostaa tuo, tämä ja nuo, ja ne pitää ostaa ennen päivää X, muistathan muistathan muistathan.

Ei, tuollaiseen en lähde. Vaan jos toinen ei asiaa

Usein palaute asioiden hoitamisesta, kuten vaateostoksista on melko kitkerää. Oli syytä tai ei... Johtuen siitä että siinä on mies astunut managerin varpaille, tekemällä naiselle kuuluvia juttuja. 

Juu, tuota olen myös kuullut, että en sitten tee enää mitään jos ei kerran kelpaa. Kun olen kertonut esim. ettei näillä kaksi numeroa liian pienillä kengillä tee yhtään mitään. Tai ettei t-paita kerran vuodessa nyt vaan riitä lapsen vaaatehankinnoiksi.

Vierailija
332/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun on mustaa valkoisella niin hahmottaa paremmin. Olen yrittänyt sanoa eräälle, että raha-asiosta,ei voi puhua oikein muilla kun numeroilla, varsinkin jos pitää sopia jotain.

Sovi siinä sitten summista, kun toinen köyttää lauseita: Mä maksan niin paljon! Heittää pari esimerkkiä jotka vedetty yläkanttiin. 

Jos haluat tarkennusta tai kertoa mitä itse maksat ja mikä olisi reilumpaa niin:vastaa: Sinuna en puhuisi mitään ja lähtee pois keskustelusta. 

Joo, tai sitten miten voisi esittää ruokalaskua, jos siinä suurin osa kuluista on itselle tulevaa epäterveellistä pikkupurtavaa ja sokerilitkuja. Varsinainen ruokakin sitten ylihintaista luomua ja facebuukin innoittamaa lisäravinnetta...... ja leikitään "terveellistä" leikkiä (epäjohdonmukaisesti tätäkin) ja ei tajuta että se niukasti käytettävä pöytäsuola olisi edes jodia sisältävää.

Vierailija
333/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#miesvihanäkyväksi

Miten kallis kotivakuutus teillä oiken on? Toinen mistä miehet aina jak

Jep, autovakuutus on yksi kärpäsen pieru lapsen sairaskuluvakuutukseen verrattuna.

Vierailija
334/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ainoastaan otsikon. Veikkaan, että miehesi elättää sinut.

Vierailija
335/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö yleensä avioliitossa rahat ole yhteisiä silloin kun on yhteisiä lapsia? Tai ainakin yhteinen taloustili, josta maksetaan asunnon ja lasten kulut?

Jos meillä olisi yhteinen tili niin olisin täysin persaukinen.

Vaimo päivittelee ostoslaskuja, kuinka "ruoka" on kallista, limpparit, naksut , poksut, perunalastut, luomujauheliha, luomukerma jne.

Ja sinä et koskaan syö noita naksujapoksuja perunalastuja? Tai juo limpparia?

Maksaisiko nainen vaikkapa miehen kaljat? Vai olisiko ne turha, karsittava kuluerä?

Lihavuus on muuten suurempi ongelma kuin alkoholismi.

Kyllä ne alkoholistien kulut on muuten isommat. Nehän ei rajoitu pelkästään terveysmenoihin vaan myös seuraksiin käytöksessä.

Eli rikotut tavarat, väkivaltainen käytös muutenkin vankilat täynnä näitä kännissä riehujia. Ja kulut on kymmeniä prosentteja isommat. Ja tuo lihavuusongelma on kyllä molempien sukupuolten ongelma ja sekin on miehillä isompi ongelma kuin naisilla.

Niitä kaljamahaukkoja tuntuu välillä olevan enemmän kuin joka toisella vastaan tulevalla miehellä.

Vierailija
336/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia on yhteinen taloustili, eipä tarvitse epäillä eikä laskeskella jälkikäteen. 

Tämä!

Miten se on niin vaikeaa monelle tajuta. Samalla molemmat näkee myös, mihin sitä rahaa menee. 

Äitylit kun tykkää ostella juuri aivan järjettömiäkin asioita, kuten maksaa penskan talvitakista satoja euroja, kaverisynttäreille pitää ostaa se "hienoin" lahja jne. Leffarahaa ymv tungetaan jatkuvasti ja liikaa. 

Kun ne kulut menevät yhteisen tilin kautta, niistä voidaan myös keskustella perheenä. 

En uskaltaisi pitää yhteistä taloustiliä miehen kanssa. Hän on impulsiivinen rahankäyttäjä, kaikki menee mitä tulee. Se olisi katastrofi. Tästä syystä suurin osa menoista jää myös helposti minulle.

Mies ei ymmärrä myöskään miksi

Valitsit mieheksi bimbon. Olisit valinnut toisenlaisen.

Vierailija
337/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yhteisiin kuluihin menee ruokakaupasta ne ostot, joita lapsetkin käyttävät. Sipsit, karkit ja limpparit menee, olut ei. Se maksaa, joka olutta juo.

Jep jep

Arvatenkin lapset juo sun kanssa viiniä (ruoan kanssa)

Vierailija
338/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mit ihmettä???  Pidttekö  kirjaa kumpi perheessä maksaa mitä maksaa ja paljonko  toinen maksaa enempi????? Voi löysät pallerot sentään!!!!

Ollaan asuttu saman katon alla  reilu 40 v ja lapset mukaan lukien, koskaan ei olla verrattu kumpi maksaa  kuinka paljon!!! JOS perheenä asutaan niin rahat on yhteisiä, vaikka onkin omat pankkililit kummallakin. Ei me  kytätä kumpi maksaa viikolla ruoka ostoksia, kuka laskut ja kuka osti lapsille ( nyt jo aikuisia omissaan perheissään)  ja mitä osti. Jos joku tarvi toppatakin, niin  se mentiin ostamaan ilman että toinen edes tiesi, tai sukset tai mitä tahansa maksuja.. Kumpikin osasi itse käyttää rahaa ja  maksaa laskuja ja tehdä ostoksia, että  verrattiin KUMMAN VUORO????   Heheee....

Perhe on yksi yhteisö, jossa toimitaan kaikkien parhaaksi. En näe mitään syytä miksi pitää  puolisoiden  kytätä kuitteja, kumpi maksaa enem

Sielä satanen vetoa, että Sinä maksoit siinä yhtälössä vähemmän, jos oikeasti laskettaisiin. Tiedät sen itsekin.

Vierailija
339/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä yhteinen tili lasten menoille, joihin molemmat laittaa sovitun summan rahaa. Ja ap:n saa lapsilisät lapsista, ne on tarkoitettu lasten kustannuksiin. Oliko se huomioitu menoissa?

Ne on ap:n rahaa, ei miehen tai lasten.

Vierailija
340/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#miesvihanäkyväksi

Miten kallis kotivakuutus teillä oiken on? Toinen mistä miehet aina jak

On se koko vakuutuspotti kalliimpi kuin urheiluseuran kausimaksu.

Mutta kerro toki mitä nämä muut eeppiset kotitalouden kulut ovat? Sulle koruja?