Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..

Vierailija
23.10.2025 |

Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot" 

Kommentit (531)

Vierailija
281/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan tunnistan tuon tilanteen. Toisaalta, meillä ei ole ollut tietyissä kasvatusasioissa ihan samaa linjaa. Mies on ollut sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse jatkuvasti jotain uutta vaatetta. Minusta niitä on taas ollut kiva ostaa. Mies on ollut sitä mieltä, ettei lomiin ja matkoihin kannattaisi käyttää rahaa, minusta se on taas paremmin käytettyä rahaa kuin se mikä laitetaan autoihin tai viihde-elektroniikkaan. Mies on sitä mieltä että lukiolainen saisi mennä töihin jos pitää saada iphone tai merkkitakki. Minä taas olen sitä mieltä että lukiolaisen työtä on koulunkäynti.

Minä en laskenut miehen viihde-elektroniikka ostoksia oikein minään kontribuutiona yhteiseen kassaan, eikä hän puolestaan laske minun hankkimiani kylpylälomia.

Sellainen pieni ero vaan, että lapsen vaatehankinnat ovat pakollisia, viihde-elektroniikka ei.

Vähän sama kuin jakaisin kulut niin, että maksa sinä vuokra, niin minä maksan omat kuukausittaiset kylpylälomat.

Vierailija
282/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan parin vuoden takaa kun mies nillitti kun hän maksoi yksin parin yön hotelliyöpymisen (n. 250 €). Totesin tyynesti että maksan mieluusti sen hotellin jos hän ottaa hoidettavakseen lasten harrastusten kesäleirimaksut (yht. yli 500 €). Ei sitten halunnutkaan vaihtaa 😅

(Ja ne lasten palloiluharrastukset oli miehen ajatus, ei minun) 

Miksi ihmeessä sitten aloit maksaa niitä lasten palloiluharrastuksia, kun kerran miehen idea:(

Kaikkien pitää kantaa vastuu omista ideoistaan. Ihan perus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä keksin että jälkikasvun olisi hyvä käydä kuussa, niin ei kai puoliso sitä matkaa pitäisi alkaa maksamaan:(

Juuri tuosta sikiää se kaikenlainen vastuuttomuus kun ei ole pelisääntöjä ihan itsestäänselvyyksistä. 

Vierailija
284/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.

Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.

Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.

Se erovanhempi ei tajua ettei se lapsi harrasta sen enempää kuin ennenkään ne maksut vaan kasvaa hurjasti iän

Sittenhän ei ole mitään ongelmaa, että vanhempi maksaa maksuja suoraan?? Jostain syystä se aina tyrmätään.

Itselleni tuo on täysin ok, kunhan se lasku sitten tulee sen toisen nimiin. En ota riskiä siitä, että lasku on omissa nimissäni, jos toinen päättääkin jättää sen maksamatta, perintäkulut kun tulevat sitten minulle.

Ja vaatteita saa ostaa lapselle suoraan, kunhan ne vaatteet kanssa on järkevät. Eli ei napattu hyllystä vain halvin mikä löytyy, josta tulee sitten vesi ja viima läpi, kun ei mitään teknisiä ominaisuuksia. Tai sisävaatteissa, että on oikean kokoiset, eikä napattu alerekistä kahta numeroa liian suuria (jos tarve ko. vaatteelle akuutti), saati liian pieniä. 

Vierailija
285/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella tilanteen.  Surullista.... :/

AP:n Miehellä on siis ollut taloudellisesti vähän tiukkaa. Esim. ostanut juuri uudet rengassatsit autoihin. Tai salaojien kuvauksen ja huuhtelun / katon pesun tms. Ja todennut huokaisten, että nyt on mennyt aika paljon rahaa tässä lähiaikoina. Mitenhän tässä selvitään?

AP: on sitten nostanut kissan pöydälle ja kaivanut kuitit esiin. Ja AP:n mies on joutunut toteamaan, että kappas, tässähän on eletty vähän yli varojen jo jonkin aikaa... 

Mies tuntee syyllisyyttä siitä, että ei ole tajunnut. On vain olettanut, että talous on tasapainossa jos AP: on kerran sitoutunut ne harrastuslaskut hoitamaan. Muutenhan ne olisi hoidettu yhteisestä tilistä, tai  AP olisi ainakin nostanut asian aiemmin esiin että hänelläkään ei rahat oikeen riitä. 

Voi voi. Onnea lusikoiden jakoon ja asunnon myyntiin. Ajat ovat siihen hommaan vaikeat... 

Ps. Tässä oli pientä tummaa huumoria mukana... 

Vierailija
286/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun lapses pahanhajuisia, kun hygieniakulut on niin isot, että ihan perhepalaveri tarvitaan?

Vierailija
287/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin tyypillistä, että mies ei vaan hahmota kokonaisuutta, vaan vain oman napansa. "Minä käytän omat rahani mihin itse haluan." Jep, ja vaimo sitten käyttää omat rahansa lapsiin.

No pitääkö tehdä niitä lapsia? 

Nythän meillä on se vastuullinen sukupolvi joka ei tee niitä lapsia, jos ei niitä halua. 

Jostain syystä sekään ei monelle kelpaa.

Vierailija
288/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö yleensä avioliitossa rahat ole yhteisiä silloin kun on yhteisiä lapsia? Tai ainakin yhteinen taloustili, josta maksetaan asunnon ja lasten kulut?

Jos meillä olisi yhteinen tili niin olisin täysin persaukinen.

Vaimo päivittelee ostoslaskuja, kuinka "ruoka" on kallista, limpparit, naksut , poksut, perunalastut, luomujauheliha, luomukerma jne.

Vierailija
289/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettikeskusteluiden perusteella osa tuntuu keskustelevan tosi vähän parisuhteessaan. Kun eksä opiskeli, niin oli itsestään selvyys , että minä työssäkäyvänä hoidin enemmän meidän kuluista. Kun hän valmistui ja pääsi työelämään, niin keskustelimme kulumme läpi. Sovimme miten toimimme. Kun ostimme asunnon, niin sovimme taas kulujaosta. Tässä myös auttoi, että olimme rahankäytön suhteen hyvin samanlaisia. Yhtään isommista hankinnoista juttelimme yhdessä. Jos ja kun rahaa jäi ylimääräiseksi, niin kumpikin siirsi rahaa yhteiselle säästötilille. 

Niin. Jos kaikki toimisi hienosti kunhan vaan keskustellaan, niin ei varmaan olisi eroja juuri yhtään.

Sinulla on käynyt hyvä tuuri, että niistä sovituista asioista on kumpikin pitänyt kiinni. Omalla kohdalla näin ei käynyt, vaan ne sovitut asiat oli jossain kohtaa yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
290/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Meilläkin mies joskus kommentoi että mulla on niin helppoa, kun ei ole paljoa laskuja maksettavana. Hieman nosti verenpainetta, koska mulla oli mennyt 5 viikon sisällä 3000 euroa lasten hankintoihin, takuuvuokraan ym 😄

"No en mä hoksannut että sulla on tuollaisia menoja"... Niinpä niin. Yhteiset lapset 😄

Mietityttää millaisissa parisuhteissa ihmiset elävät jos tällainen on mahdollista. 

Vierailija
291/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö yleensä avioliitossa rahat ole yhteisiä silloin kun on yhteisiä lapsia? Tai ainakin yhteinen taloustili, josta maksetaan asunnon ja lasten kulut?

Vaimo päivittelee ostoslaskuja, kuinka "ruoka" on kallista, limpparit, naksut , poksut, perunalastut, luomujauheliha, luomukerma jne.

Ja sinä et koskaan syö noita naksujapoksuja perunalastuja? Tai juo limpparia?

Vierailija
292/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on täysin kyvyttömiä hotamaan talouttaan. Taloudellisuustavoitteista vain suuttuvat ja on kuin punainen vaate ja niskoja nakellen mennään hyllylle ja valitaan se kaikkein kallein "meillä ei pihistellä niih niih" Kyllä meillä on varaa ja lapsille parasta ja kalleinta ja kun mies ei maksa kaikesta puolta niisk niisk byäääää.

Vierailija
293/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.

Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.

Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.

Niin, että sitten jukurttipurkin tasolla sulle raportoitaisiin lapsen kulut ja sinä päättäisit mitkä niistä olivat tarpeellisia menoja, jotka suostut maksamaan?

Juu ei, tällaisen turhan

Elareiden ongelma on se lähtöolettama elintason tasaamisesta/ylläpitämisestä ennallaan. Jos hyvätuloinen mies on hairahtunut huonotuloiseen naiseen, joutuu lapsen täysi-ikäisyyteen asti sponsoroimaan sen hantantantan elintasoa. Ei ne isot elarit pelkästään sen lapsen elintasoa "tasaa". 

Itse mm. etävanhemapana vien tytöt aina lomareissuille kesällä ja talvella täysin "omaan rahaan" niiden elareiden lisäksi. Makselen harrastusvälineitä jo ihan siksi, ettei eksä niistä ymmärrä yhtään mitään (tai uusi sohvapottumiehensä). Elareiden turvin eksä, nykyisen pienituloisen ukkonsa kanssa, on pystynyt ylläpitämään elintasoa mihin heillä ei varmuudella muuten riitä rahat. 

Muutaman vuoden päästä tämä tulovirta lakkaa ja onkin hauska nähdä, miten se pilvilinna romahtaa siinä kohden. Aikanaan eksällä ei ainakaan ollut minkäänlaista taloudellista osaamista, tai kykyä yli palkkapäivän ajatteluun. Oli kyllä erittäin hyvä kroppa ja ihan hauskaa seuraa - aikansa. Lapset on kyllä aivan parasta, joten heidän takiaan en asiaa kadu. Enkä jaksa tapella rahasta, kun itselle jää joka tapauksessa vähintäänkin riittävästi nykyiselläänkin. 

Tähän nähden onkin hauskaa esim. vaikka juuri täällä katsella, kuinka moni mies selittää suureen ääneen, että kumppanin valinnassa ei heille merkkaa mikään muu kuin naisen ulkonäkö. Nimenomaisesti todetaan, että luonne (johon kuuluu myös harkintakyky) tai taloudellinen asema ei merkitse mitään.

Toki kumppanin voi valita väärin myös vahingossa ilman omaa syytään, kun ei ihmisiin ole valitettavasti otsaan kirjoitettuina kaikkia salattuja vikoja, mutta jos jo lähtöasenne on, että muita hyviä puolia ei tarvita kuin pantava ulkonäkö, niin kyse ei ole enää vahingosta vaan valinnasta.

Vierailija
294/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut

Ei miestä varmaan ole kiinnostanut. Mies voisi avata suunsa itsekin joskus: Hei, onkos Jannan jalkapallolasku jo tullut? Heitä mulle, laitan tänään laskuja maksuun. Meettekö tänään katsoon talvitakkeja? Laitan sun tilille 300. Miehet ovat vapaamatkustajia perheessä, ei heitä tosiaan kiinnosta.

#miesvihanäkyväksi

Vierailija
295/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan tunnistan tuon tilanteen. Toisaalta, meillä ei ole ollut tietyissä kasvatusasioissa ihan samaa linjaa. Mies on ollut sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse jatkuvasti jotain uutta vaatetta. Minusta niitä on taas ollut kiva ostaa. Mies on ollut sitä mieltä, ettei lomiin ja matkoihin kannattaisi käyttää rahaa, minusta se on taas paremmin käytettyä rahaa kuin se mikä laitetaan autoihin tai viihde-elektroniikkaan. Mies on sitä mieltä että lukiolainen saisi mennä töihin jos pitää saada iphone tai merkkitakki. Minä taas olen sitä mieltä että lukiolaisen työtä on koulunkäynti.

Minä en laskenut miehen viihde-elektroniikka ostoksia oikein minään kontribuutiona yhteiseen kassaan, eikä hän puolestaan laske minun hankkimiani kylpylälomia.

Sellainen pieni ero vaan, että lapsen vaatehankinnat ovat pakollisia, viihde-elektroniikka ei.

Vähän sama kuin jakaisin ku

Lapsille ei ole mikään pakko hankkia kalleimpia merkkivaatteita. Lukiolainen todellakin saa mennä töihin jos on pakko saada uusin iPhone.

Kuinka usein mies muuten uusi stereonsa, kun viihde-elektroniikkaan saadaan kulumaan näissä tarinoissa noin paljon rahaa?

Vierailija
296/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei miestä varmaan ole kiinnostanut. Mies voisi avata suunsa itsekin joskus: Hei, onkos Jannan jalkapallolasku jo tullut? Heitä mulle, laitan tänään laskuja maksuun. Meettekö tänään katsoon talvitakkeja? Laitan sun tilille 300. Miehet ovat vapaamatkustajia perheessä, ei heitä tosiaan kiinnosta.

#miesvihanäkyväksi

Tai jos mies menee ostamaan muksun kanssa sen talvitakin, menee naama nutturalle. Kun olisi pitänyt ottaa kokoa isompi. Ei auta perustelut, että lapsi sovitti, eikä pitänyt kun hihat oli liian pitkät. 

Väärin ostettu. 

Auta armias jos mies on vielä mennyt leikkaamaan siitä laput irti / saati pesemään sitä, jotta saa käyttöön jo aamulla. Väärin pesty ja ois pitänyt vaihtaa... 

Vierailija
297/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on täysin kyvyttömiä hotamaan talouttaan. Taloudellisuustavoitteista vain suuttuvat ja on kuin punainen vaate ja niskoja nakellen mennään hyllylle ja valitaan se kaikkein kallein "meillä ei pihistellä niih niih" Kyllä meillä on varaa ja lapsille parasta ja kalleinta ja kun mies ei maksa kaikesta puolta niisk niisk byäääää.

Jostain syystä saan itse säästettyä kuukausittain rahastoihin ja säästötilille, s-bonukset ohjautuu myös automaattisesti rahastoihin, vaikka maksan juoksevista kuluista enemmän mitä mies (mies ei saa säästöön senttiäkään). Mutta eijei, ainoastaan nainen tuhlaa ja mies on se järkevä rahankäytössä, näinhän se menee aina. Ja mies maksaa aina enemmän, silloinkin kun faktuaalisesti ei maksa.

Vierailija
298/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti kuitenkin "tiesi" maksavansa enemmän.

Vierailija
299/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä et koskaan syö noita naksujapoksuja perunalastuja? Tai juo limpparia?

En tietenkään. Enhän olisi kirjoittanut muuten kuten kirjoitin.

Vierailija
300/531 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Meilläkin mies joskus kommentoi että mulla on niin helppoa, kun ei ole paljoa laskuja maksettavana. Hieman nosti verenpainetta, koska mulla oli mennyt 5 viikon sisällä 3000 euroa lasten hankintoihin, takuuvuokraan ym 😄

"No en mä hoksannut että sulla on tuollaisia menoja"... Niinpä niin. Yhteiset lapset 😄

Mietityttää millaisissa parisuhteissa ihmiset elävät jos tällainen on mahdollista. 

Nämä on vain naisten tarinoita. Ei kukaan osallistujista, ap mukaanluettuna, ole parisuhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän