Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..

Vierailija
23.10.2025 |

Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot" 

Kommentit (546)

Vierailija
361/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.

Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.

Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.

Niin, että sitten jukurttipurkin tasolla sulle raportoitaisiin lapsen kulut ja sinä päättäisit

Ja tuon miehen tekstistä oikein paistaa ylimielisyys naista kohtaan. Nainen tai naiset ylipäätään on tuollaiselle miehelle pelkkiä esineitä. Hän itse on älykäs ja taloudellisesti varakas ja nainen pelkkä esine.

Että onnea vaan sille seuraavalle (seuraaville, vaihtuvat ilmeisen usein ja syystäkin) naiselle.

Vierailija
362/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokseenkin tyypillistä, että mies ei vaan hahmota kokonaisuutta, vaan vain oman napansa. "Minä käytän omat rahani mihin itse haluan." Jep, ja vaimo sitten käyttää omat rahansa lapsiin.

Onko mies saanut mahdollisuutta naisen omiessa lapsen itselleen?

En osaa tehdä mitään vastasyntyneen kanssa sanoi mies kun esikoinen syntyi, kai minä sitten vieraannutin hänet kun oletin vauvan tarvitsevan, ruokaa, kuivat vaipat, syliä ja unta. Ja toimin niin, pakkohan se oli hoitaa kun tuli tehtyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mit ihmettä???  Pidttekö  kirjaa kumpi perheessä maksaa mitä maksaa ja paljonko  toinen maksaa enempi????? Voi löysät pallerot sentään!!!!

Ollaan asuttu saman katon alla  reilu 40 v ja lapset mukaan lukien, koskaan ei olla verrattu kumpi maksaa  kuinka paljon!!! JOS perheenä asutaan niin rahat on yhteisiä, vaikka onkin omat pankkililit kummallakin. Ei me  kytätä kumpi maksaa viikolla ruoka ostoksia, kuka laskut ja kuka osti lapsille ( nyt jo aikuisia omissaan perheissään)  ja mitä osti. Jos joku tarvi toppatakin, niin  se mentiin ostamaan ilman että toinen edes tiesi, tai sukset tai mitä tahansa maksuja.. Kumpikin osasi itse käyttää rahaa ja  maksaa laskuja ja tehdä ostoksia, että  verrattiin KUMMAN VUORO????   Heheee....

Perhe on yksi yhteisö, jossa toimitaan kaikkien parha

Ja näitäkin perheitä paljon jossa menot menee tasan puoliksi vaikka miehellä ehkä tuplasti tai triplasti paremmat tulot kuin naisella."

Sen miehen vikako se on, että nainen on pienituloinen? Parempi vaihtoehto olisi tietysti ero tuossa kohden, ettei tarvi moista kivirekeä perässä vetää. 

Kannattaa olla sitten perhettä perustamatta kokonaan, jos sen näkee kivirekenä. Monet ei näe. 

Vierailija
364/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut

on kuvitellut että lasten vaatteet, varusteet, harrastukset ja kesäleirit on ilmaisia? 😅

Miksi minä lapsettomana naisena ilman muuta tajuan että tuollaisiin menee useita tuhansia euroja vuodessa, mutta lasten isälle se olisi suuri yllätys?

Vierailija
365/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Meilläkin mies joskus kommentoi että mulla on niin helppoa, kun ei ole paljoa laskuja maksettavana. Hieman nosti verenpainetta, koska mulla oli mennyt 5 viikon sisällä 3000 euroa lasten hankintoihin, takuuvuokraan ym 😄

"No en mä hoksannut että sulla on tuollaisia menoja"... Niinpä niin. Yhteiset lapset 😄

Takuuvuokraan? Oot sitten laittanu ne lapset ulkoruokintaan.

Vierailija
366/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan hyvä ja aiheellinen avaus. Varsinkin niille reppanoille, jotka täälläkin länkyttää jostain parin sadan euron elatusmaksusta, miten se "heidän raha" valuu kapakkaan ja asiattomiin tarkoituksiin. Sen sijaan että nämä reppanat itse ostais silläkin rahalla lisää kaljaa ja onlyfans aikaa.

Totuus on, ettei ydinperheessä mene sellaisia summia lasten elatukseen kuin noissa uusioperheissä yhtäkkiä tuntuu menevän. Yhtäkkiä sama lapsi harrastaakin niin paljon ja vaatteiden oltava merkkikuteita.

Jos olisi eronnut etävanhempi, suostuisin ainoastaan maksamaan SUORAAN lapsen kuluja.

Niin, että sitten jukurttipurkin tasolla sulle

Ja tuon miehen tekstistä oikein paistaa ylimielisyys naista kohtaan. Nainen tai naiset ylipäätään on tuollaiselle miehelle pelkkiä esineitä. Hän itse on älykäs ja taloudellisesti varakas ja nainen pelkkä esine.

Että onnea vaan sille seuraavalle (seuraaville, vaihtuvat ilmeisen usein ja syystäkin) naiselle.

Hitto kun tuota lainausta ei saada kuntoon ja nyt oikein tiedä kenestä miehestä nyt puhutaan.

Vierailija
367/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiä ei kiinnosta laittaa perheeseen rahaa. Kun lähetään kavereiden kanssa baariin/reissuun niin rahaa palaa uskomattomasti. Tai jos pitää ostaa joku uus vempele joka toimii 5 sekuntia nopeammin kuin se vanha;) Munki lapsuudessa rahat riitti isän tupakoihin, kaljoihin ja mersuun. Perhe sai sitte syödä köyhää ruokaa, hedelmiä vain yhden päivässä ja leivän päälle sai laittaa vain yhtä päällystettä. Ruuvan kanssa ei sitäkään, ainoastaan margariinia.

Uus vempele, joka toimii 5 sekuntia nopeammin kuin vanha. 😂😂😂 Niin tuttua. Tuo on miesten mielestä aina järkevää rahankäyttöä. 

En tiedä muista miehistä, mutta minusta tuo on naurettava syy millekään hankinnalle. Parisuhteessa ollessa muutenkin tuo olisi ollut sellainen hakinta, mistä olisimme keskustelleet yhdessä.  

Vierailija
368/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun on mustaa valkoisella niin hahmottaa paremmin. Olen yrittänyt sanoa eräälle, että raha-asiosta,ei voi puhua oikein muilla kun numeroilla, varsinkin jos pitää sopia jotain.

Sovi siinä sitten summista, kun toinen köyttää lauseita: Mä maksan niin paljon! Heittää pari esimerkkiä jotka vedetty yläkanttiin. 

Jos haluat tarkennusta tai kertoa mitä itse maksat ja mikä olisi reilumpaa niin:vastaa: Sinuna en puhuisi mitään ja lähtee pois keskustelusta. 

Joo, tai sitten miten voisi esittää ruokalaskua, jos siinä suurin osa kuluista on itselle tulevaa epäterveellistä pikkupurtavaa ja sokerilitkuja. Varsinainen ruokakin sitten ylihintaista luomua ja facebuukin innoittamaa lisäravinnetta...... ja leikitään "terveellistä" leikkiä (epäjohdonmukaisesti tätäkin) ja

Miksi kukaan kävisi jääkaapilla moista nurisemassa? Ei meillä ole lapsille opetettu tuollaista mahdollisuutta. Ja aina on jääkaapissa jotain hyvää, on marjarahkaa tai omenariisiä, kumpaankaan ei tarvita ylimääräistä sokeria.

Vierailija
369/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on kuvitellut että lasten vaatteet, varusteet, harrastukset ja kesäleirit on ilmaisia? 😅

Miksi minä lapsettomana naisena ilman muuta tajuan että tuollaisiin menee useita tuhansia euroja vuodessa, mutta lasten isälle se olisi suuri yllätys?

Minulla on kolme lasta ja voin kertoa, että ainoa suuri menoerä on päivähoitomaksu, ilman sitä lapsiin ei saa kulumaan useita tuhansia euroja kuin silloin, kun harrastaa lastentarvikeshoppailua ja koti on tavaravarasto.

Vierailija
370/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiä ei kiinnosta laittaa perheeseen rahaa. Kun lähetään kavereiden kanssa baariin/reissuun niin rahaa palaa uskomattomasti. Tai jos pitää ostaa joku uus vempele joka toimii 5 sekuntia nopeammin kuin se vanha;) Munki lapsuudessa rahat riitti isän tupakoihin, kaljoihin ja mersuun. Perhe sai sitte syödä köyhää ruokaa, hedelmiä vain yhden päivässä ja leivän päälle sai laittaa vain yhtä päällystettä. Ruuvan kanssa ei sitäkään, ainoastaan margariinia.

Uus vempele, joka toimii 5 sekuntia nopeammin kuin vanha. 😂😂😂 Niin tuttua. Tuo on miesten mielestä aina järkevää rahankäyttöä. 

En tiedä muista miehistä, mutta minusta tuo on naurettava syy millekään hankinnalle. Parisuhteessa ollessa muutenkin tuo olisi ollut sellainen hakinta, mistä olisimme keskustelleet yhdessä.  

Nopeampi/hauskempi fillari, prätkä, perämoottori...lumilauta...  whatever.

Asioita, joista en todallakaan ole keskustelemassa rouvan kanssa ennen hankintaa. Tosin meillä onkin tässäkin ketjussa jo kuvatusti erilliset tilit kaikille yhteisille menoille ja tämänkaltaiset hauskuudet molemmat  hoitavat sitten omista rahoistaan. 

Ei vaimokaan kysele minulta ostaessaan tonnin talvitakin, missä en itse näe mitään järkeä. 

Vierailija
371/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme lasta ja voin kertoa, että ainoa suuri menoerä on päivähoitomaksu, ilman sitä lapsiin ei saa kulumaan useita tuhansia euroja kuin silloin, kun harrastaa lastentarvikeshoppailua ja koti on tavaravarasto.

Päiväkoti-ikäisellä ei nyt niin kuluja olekaan. Monelle isälle tuntuu tulevan yllätyksenä se kuinka paljon ne kulut nousee kun ikää tulee lisää. Ihan ne harrastuskulutkin. Ja kun ei saa lastenhintaa enää vaan pitää ostaa kalliimpi, oli se sitten bussilippu, leffalippu tai vaikka hotellihuone, jossa aikuiseksi lasketaan usein jo 12 v täyttänyt. 

Vierailija
372/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä niin. Kaiholla muistelen aikaa kun  päiväkoti-ikäisen lapsen harrastus maksoi ehkä 100 €/kausi tai 7-vuotiaan leiri ehkä 30 €. Nyt ei riitä edes se että laittaa nollan perään. 

Vierailija
373/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan täälläkään, ei ota huomioon miten paljon se iti  tekee perheensä ja lasten hyväksi. Usein se äiti vie päiväkotiin ja hakee, käy kaupassa, tekee ruuat,  ym kodin työt. Kuin moni mies osallistuu yhtä aktiivisesti  perheen töihin ja lapsiin?

Ennen se oli  mies sohvalla ja nainen teki kotityöt ja hoiti lapset, nykyisin ei enää pidä olla.

Kukaan ei kuitenkaan huomioi että nainen on se  kotiapulainen ja lastenhoitaja enemmän kuin se mies. Ihan taatusti on.

Rahasta vaan kinastellaan mutta ei  kotitöistä eikä lastenhoidosta. On se ihmeellistä.

Vierailija
374/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mit ihmettä???  Pidttekö  kirjaa kumpi perheessä maksaa mitä maksaa ja paljonko  toinen maksaa enempi????? Voi löysät pallerot sentään!!!!

Ollaan asuttu saman katon alla  reilu 40 v ja lapset mukaan lukien, koskaan ei olla verrattu kumpi maksaa  kuinka paljon!!! JOS perheenä asutaan niin rahat on yhteisiä, vaikka onkin omat pankkililit kummallakin. Ei me  kytätä kumpi maksaa viikolla ruoka ostoksia, kuka laskut ja kuka osti lapsille ( nyt jo aikuisia omissaan perheissään)  ja mitä osti. Jos joku tarvi toppatakin, niin  se mentiin ostamaan ilman että toinen edes tiesi, tai sukset tai mitä tahansa maksuja.. Kumpikin osasi itse käyttää rahaa ja  maksaa laskuja ja tehdä ostoksia, että  verrattiin KUMMAN VUORO????   Heheee....

Perhe on yksi yhteisö, jossa toimitaan kaikkien parha

Miehillähän on paremmat tulot ja on aina olleet koska ne ammattiliitot ajaneet aikoinaan miesvaltaisille aloille ne paremmat tulot ei se ole naisten syy. Naisethan täällä suomessa aina tyytyy vaan siihen mitä miehet päättävät. No valtava epätasapaino on sitten esim. palkoissa naisten ja miesten välillä. 

Ja miehet ajattelee että minä voin sitten laittaa itseeni sen kaiken ylimääräisen pärjäilköön nainen ja lapset miten pärjää. Nainen kuitenkin hyvin monissa perheissä niillä pienemmillä tuloillansa maksaa ne kaikki lasten kulut ja ruoankin. Eli juuri ne mihin menee eniten. Mies ravaa baareissa viikonloput ja ostelee itselleen milloin mitäkin.

Onhan se varmaan hienoa miehelle tuollainen epätasapaino jossa nainen niillä pienemmillä tuloillaan maksaa vielä leijonan osan yhteisistä menoista. 

No ohje miehille. Älkää ikinä ottako ulkomaalaista naista heillä kun se systeemi toimii vähän eri lailla ja naisillakin on oikeuksia siinä miten tulot jaetaan perheessä ja naiset usein vielä jäävät kotiin hoitamaan lapsia ja sitten avioeron sattuessa heille kyllä lain mukaankin menee homma aivan eri lailla kuin suomessa.

Täällä miehet taitaa olla vaan niin itsekkäitä ja hyvin usein vielä alkoholiongelmaisia joista ei kyllä puolisoksi tai isäksikään ole. Uutiset täynnä näitä itsekkäitä kännissä riehujia.

Jos naiset haluatte parempia miehiä niin niitä löytyy kyllä mutta suomen rajojen ulkopuolelta.

Vierailija
375/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun on mustaa valkoisella niin hahmottaa paremmin. Olen yrittänyt sanoa eräälle, että raha-asiosta,ei voi puhua oikein muilla kun numeroilla, varsinkin jos pitää sopia jotain.

Sovi siinä sitten summista, kun toinen köyttää lauseita: Mä maksan niin paljon! Heittää pari esimerkkiä jotka vedetty yläkanttiin. 

Jos haluat tarkennusta tai kertoa mitä itse maksat ja mikä olisi reilumpaa niin:vastaa: Sinuna en puhuisi mitään ja lähtee pois keskustelusta. 

Joo, tai sitten miten voisi esittää ruokalaskua, jos siinä suurin osa kuluista on itselle tulevaa epäterveellistä pikkupurtavaa ja sokerilitkuja. Varsinainen ruokakin sitten ylihintaista luomua ja facebuukin innoittamaa lisäravinnetta...... ja leikitään "terveell

Miksi kukaan kävisi jääkaapilla moista nurisemassa? Ei meillä ole lapsille opetettu tuollaista mahdollisuutta. Ja aina on jääkaapissa jotain hyvää, on marjarahkaa tai omenariisiä, kumpaankaan ei tarvita ylimääräistä sokeria.

Edellisessä parisuhteessani toinen ei koskaan kysyttäessä halunnut kaupasta mitään herkkuja. En tarvi, ei tartte ostaa.

Mutta mutta. Kun ostin sitten vaan itselleni suklaalevyn odottelemaan perjantaita, niin vähän liian usein se oli sieltä kaapista hotkaistu minun kerkeämättä ottaa palaakaan kun "iski vaan niin makeanhimo".

Mutta mitään herkkuja hän ei kaupasta mielestään tarvinnut. 

Vierailija
376/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä niin. Kaiholla muistelen aikaa kun  päiväkoti-ikäisen lapsen harrastus maksoi ehkä 100 €/kausi tai 7-vuotiaan leiri ehkä 30 €. Nyt ei riitä edes se että laittaa nollan perään. 

Näistä harrastuksista itkeminen on turhaa. Ne on täysin vapaaehtoisia. Itsekin harrastin penskana alppihiihtoa ihan kansallisella tasolla, mutta se loppui faijan jäätyä työttömäksi ja perheen finanssien romahdettua. Ei siinä enää käyty montaa kertaa talvessa p-Ruotsissa tai Norjassa leireillä, maksettu valmennusmaksuja, ostettu muutamat kisasuket per kausi jne. 

Harmittiko teininä? No kyllä harmitti. Harmittaako nykyään? Ei. Ymmärsin kyllä jo silloinkin, mistä oli kyse. Enemmän varmasti olisi harmittanut, jos perheen tuska olisi kasvanut sen takia, että minä harrastin. 

Vanhemmat päättävät nämä asiat. Eivät lapset. 

Vierailija
377/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti-ikäisellä ei nyt niin kuluja olekaan. Monelle isälle tuntuu tulevan yllätyksenä se kuinka paljon ne kulut nousee kun ikää tulee lisää. Ihan ne harrastuskulutkin. Ja kun ei saa lastenhintaa enää vaan pitää

Kyllä meillä se päiväkoti-ikäinen myös syö muun perheen kanssa. Ruokaan menee suurin osa kaikista perheen kuluista. Jos ei oteta huomioon asuntolainaa ja yhtiövastiketta. Toinen kuluerä on lääkkeet, astmalääkkeet ja allergialääkkeet eivät ole ilmaisia. Ja kaikki mahdolliset taudit joita päiväkodista tulee, niiden hoitaminen harvoin on ilmaista. Meillä oli yhteen aikaan ihan jatkuvasti silmätulehduksia ja korvatulehduksia ja kuumeen noustessa tuli kuumekouristuksia, joiden takia käytiin ambulanssikyydillä sairaalassa kun ei tiedetty, että miksi lapsi kouristelee eikä saa henkeä. 

Vierailija
378/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pe

:D Joo, eihän siinä muua kuin suhteesen idän tietäjien, tai afrikan sarven työteliöiden kanssa. On tasa-arvoa ja mies varmasti tarjoaa elinpuitteet. 

Kaverilla on thaivaimo. Voin sanoa, että on tosiaan vähän eri ote perheen asioihin ja vaimona olemiseen hänellä.  Mutta siitä saisi kokonaan oman vänkäysketjun aikaiseksi...

Vierailija
379/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ollut puhe siitä että päättääkö lapsi mitä harrastetaan vaan siitä kun isä hämmästyy kun näkee mitä se (usein juuri isälle tärkeä) lapsen urheiluharrastus kokonaisuudessaan maksaakaan. Ei se kustannus pikkujunnuna tietenkään niin paljon ollut mutta 15-vuotiaana on. 

Vierailija
380/546 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti-ikäisellä ei nyt niin kuluja olekaan. Monelle isälle tuntuu tulevan yllätyksenä se kuinka paljon ne kulut nousee kun ikää tulee lisää. Ihan ne harrastuskulut

Joo, en sanonut että päiväkoti-ikäinen jotenkin ilmainen olisi vaan että siitä ne kulut vaan lähtee ylöspäin, teininä yleensä huipussaan. Etenkin kun täyttää 18 v ja ihan kaikesta aikuisen hinta, sairaanhoidossakin, vaikkei vielä mitään tienaa.