Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkäri pakotti kouluun

Vierailija
22.10.2025 |

Mieheni on 57 vuotias ja pakotti karenssin uhalla lähihoitaja-koulutukseen. Koulunkäynti on todella raskasta tuossa iässä. Hänellä on vankka työkokemus, mutta ei otettu töihin enää, ilmeisesti iän takia. Työkkärin tantta näsäviisaana totesi että nuorihan hän on. Tämä akka oli itse lähellä eläkeikää. Miten mieheni muka saa paremmin töitä kun on kaksi vuotta vanhempi? Hän lisäksi sairastui ja sai vain kaksi päivää sairaslomaa. Johtaja ajoi pois työharjoittelupaikalta, ja ihmetteli miksi lääkäri antoi vain kaksi päivää sairaslomaa. Nyt pitää vain kestää koulutuksen loppuun asti. Joo, tällähän se työttömyys poistetaan. Kaikki vain kouluun.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia itelle sellaiset diagnoosit että hoitoalat on poissuljettu. Helposti saa. Mielenterveysongelmia diagnosoidaan oikein mielellään.

Vierailija
22/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs ei kiinnosta niin ei sitä pääsis yhtään kurssia läpi koskaan . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole pakotettu. On ehdotettu opiskelua.

Vierailija
24/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi pystyy tekemään lähihoitajan työtä vielä 10 vuotta, jos kroppa kestää. Toisaalta itse ainakin tykkään siitä, että on jotain tekemistä, vaikka sitten koulunkäyntiä.

Niin sinä olet niitä jotka tarvitsevat koko ajan ohjattua tekemistä etteivät pitkästy tai menetä rytmiä tai mitä nyt ikinä. Mutta koitahan ymmärtää että kaikki muut eivät ole samanlaisia eivätkä hyödy tai nauti siitä että joku muu ohjaa heidän tekemisiään ja estää oman mielenkiinnon kohteisiin syventymisen.

Vierailija
25/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulaa hulluutta. Mires miehesi tulopuoli, kun hän on nyt virallisesti opiskelija? Saako mitään tukia?

Miksi aina pitää saada jotain tukia?

Vierailija
26/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän miehesi ole mitenkään vanha. Tunnen kaksi lähes kuusikymppisenä valmistunutta ja kumpikin sai töitä, kun valmistuivat hyvin työllistävälle alalle. Se voi draivia ollakin tehdä sitä työtä, kun ei ole 40 vuotta ehtinyt leipääntyä. Samalla tavalla kuin tuttu nainen vaihtoi alaa kaupankassalta 55-vuotiaana sairaanhoitajaksi ja oli ihan liekeissään siitä työstä. Painoi töitä 68-vuotiaaksi asti innokkaana, kun pitkään alalla olleet saman ikäiset lähinnä oli täysin leipääntyneitä. Hän tykkäsi mahdottomasti sairaanhoitajan työstä ja ihmetteli, mitä ne muut rutisee. Se entinen pitkä ura ja ikä tuo perspektiiviä työhön. 

Ehkei miehesi enää vakityötä saa lähihoitajana, mutta eiköhän sitä jotain keikkaa löydy ja voi pyrkiä johonkin päihdepuolelle tmv., jossa miehisyys on kunniassaan. (tietynlainen fyysinen voima ja pelote)

Vierailija
27/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millä tapaa koulutus on rankkaa tuossa iässä? Olen samanikäinen, enkä voi ymmärtää, miksi se olisi rankkaa. työttömät on selkeästi omasta syystään työttömiä, eivätkä oikeasti halua töihin.

Koulutukseen kuuluu harjoittelut. Mene itse kokeilemaan lähihoitajan työtä, jos se on muka niin kevyttä.

Vierailija
28/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 74 ja haluan aktiivisesti töitä

Vierailija
29/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on keksitty. Täyttä valhetta.

Vierailija
30/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis millä tapaa koulutus on rankkaa tuossa iässä? Olen samanikäinen, enkä voi ymmärtää, miksi se olisi rankkaa. työttömät on selkeästi omasta syystään työttömiä, eivätkä oikeasti halua töihin.

Meinaat että juuri valmistuneet 60 vuotiaat on kuuminta hottia lähihoitajan töissä?

No tuo on TÄYSIN eri asia kuin opiskelun raskaus. 

Vierailija
31/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei karenssin uhalla pakoteta muuhun kuin rustaamaan 4 työhakemusta kuukaudessa.

Et itse ole tainnut olla koskaan pidempään työttömänä? - Ei ole mikään ihan uusi juttu, että työkkäri yrittää painostaa osaa työttömistä koulunpenkille. Mutta ei kuitenkaan mihin tahansa; korkeakoulu ja yliopisto-opinnot jopa avoimen puolella ovat saattaneet saada aikaan vahinkoa työttömän tulonsiirtojen saamiselle kun taas lähihoitaja j'tai puhtaanapitoalan perustutkinnot ovat sellaisia, joihin osaatettu yrittää rumasti sanottuna tumpana osa työttömistä puoliväkisin, jotta saatasiiin työttömyystilastoja kauniimmaksi. 

Et itse ole tainnut olla koskaan pidempään työttömänä? - Ei ole mikään ihan uusi juttu, että työkkäri yrittää painostaa osaa työttömistä koulunpenkille. Mutta ei kuitenkaan mihin tahansa; korkeakoulu ja yliopisto-opinnot jopa avoimen puolella ovat saattaneet saada aikaan vahinkoa työttömän tulonsiirtojen saamiselle kun taas lähihoitaja j'tai puhtaanapitoalan perustutkinnot ovat sellaisia, joihin osaatettu yrittää rumasti sanottuna tumpana osa työttömistä puoliväkisin, jotta saatasiiin työttömyystilastoja kauniimmaksi. 

Pidempään kuin mikä? 5 vuotta? 10 vuotta?

Painostaminen ja karenssin uhalla pakottaminen ovat kaksi eri asiaa. Minua on painostettu vaikka minkälaiseen koulutukseen ja pupukerhoon ja "kuntouttavaat" työtoimintaan, mutta ei karenssin uhalla kuitenkaan. Toisaalta, olen kyllä hakenut mitä ihmeellisimpiin koulutuksiin, mutta en ole tullut valituksi.

Vierailija
32/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi ei pysty opintoihin niin ei pysty niihin. Ja hakee sairaslomaa. Ja sitten vaan ei pääse tenttejä läpi niissä opinnoissaan koska ei opintoihin pysty. Ei häntä ikuisesti siellä koulussa opiskelijastatuksella pidetä jos opinnot eivät etene.

Vierailija
33/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on opiskelu raskasta tuossa iässä? Suoritin juuri toisen korkeakoulututkinnon, eikä ollut mitenkään raskasta.

Miehelläsikin on eläkeikään vielä vielä jotain 10-12 vuotta. 

N55

Eläkeikä 65 v 6 kk, jos syntynyt 1968.

Se on alin eläkeikä, jolla saa pienen työeläkkeen. Tavoite-eläkeikä on paljon pari vuotta pitemmällä. 

Vierailija
34/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että työttömänä on koko ajan samat? Kaikki 300 000 samanlaisia? Sun kaltaiset  on niin tyhmiä että mitä ihmettä noin tyhmä yleistäjä osaa?

Minä en ole työtön.  Jos viestini sai luulemaan niin, niin se todistaa että olet joku suojatyöläunen ilman mitään osaamista. 

Vierailija
35/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ukkosi opi enää mitään uutta vai eikö halua oppia enää mitään? 

Siinä on aikamoinen ero. Normaali 57-vuotias oppii uutta työssään ja oppii koulussakin, jos sinne pääsee. 

Jos ukkosi ei enää opi mitään uusia juttuja, niin kannattaa hakeutua muistitesteihin. Tuon ikäisellä voi hyvin olla jo alkava muistisairaus. 

Vierailija
36/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona veronmaksajien piikkiin vetelehtiminen ei ole enää vaihtoehtona. Kassa on tyhjä. Töihin tai kouluun. Itkun kera tai hymyssä suin.

Työvoimapoliittiset koulutukset vasta ovat veronmaksajille kalliita. Lisäksi niissä opetuksen taso on usein heikko tai mitään opetusta ei edes ole. Poikkeuksia on, hyviäkin kursseja, mutta hinta esim puolen vuoden kurssista voi olla 15000/ kurssilainen yhteiskunnalle. 

Vierailija
37/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin vaan!

Vierailija
38/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYövoimakoulutus on kallista, ei sinne oteta enää 55+ -väkeä. Jos haluaa opiskella lähihoitajaksi, niin neuvotaan hakeutumaan yhteishaussa.

Rahat on loppu, ei niitä tuhlata ap:n kertomaan.

Vierailija
39/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen 74 ja haluan aktiivisesti töitä

Nuoremmille ei ole työpaikkoja, kun eläkeläiset ei ymmärrä pysyä eläkkeellä.

Vierailija
40/58 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa työvoimakoulutuksiin pitää hakea eikä iso osa saa opiskelupaikkaa. Miksi me uskoisimme, että täysin motivoimaton 57v mies saisi opiskelupaikan?