Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa yhtään kukkaa pidettyä hengissä

Vierailija
22.10.2025 |

En tiedä, mitä teen väärin. T. Valis 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki viherkasveja.

Vierailija
42/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, tosin minä olen se negatiivinen vaikutus jonka takia kaikki kasvini haluavat kuolla. Jos olen lomalla tai työmatkalla ja palaan kotiin muutaman viikon jälkeen, kasvit on kuin uudet ja hyvinvoivan näköiset. Niitä ei käy kukaan muu hoitamassa poissaoloni aikana. Kun olen palannut, menee max. pari päivää ja kasvit ovat jo antaneet periksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on kolibrikukka ja ajattelin että tuollaisen etelän auringon kasvina tykkäisi valosta ja paahteesta mutta ei, kipristää lehtensä rullalle kesällä suorassa auringonpaisteessa ikkunan luona ja kastelen paljon tai vähän niin jokaisen lehden kärki muuttuu ruskeaksi.. silti tekee uuden lehden silloin tällöin

Vautsi, mistä sait kolibrikukan?

Atlantin saarilla viihtyy, kasvaa pensaan kokoiseksi. Meillä ei ole sille mahdollisuuksia ympärivuotiseen ulkona kasvamiseen, väärä ilmasto.

Vierailija
44/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, tosin minä olen se negatiivinen vaikutus jonka takia kaikki kasvini haluavat kuolla. Jos olen lomalla tai työmatkalla ja palaan kotiin muutaman viikon jälkeen, kasvit on kuin uudet ja hyvinvoivan näköiset. Niitä ei käy kukaan muu hoitamassa poissaoloni aikana. Kun olen palannut, menee max. pari päivää ja kasvit ovat jo antaneet periksi.

Kuulostaa vahvasti liikakastelulta. Vai siirrätkö kenties kasvit toiseen paikkaan lomalle lähtiessä? Tuuletatko paljon kotona ollessa ja kasvit ovat vedossa tms? Mikä muuttuu, kun olet poissa?

Vierailija
45/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orkideat menestyvät kyllä jos on ihanteellinen paikka lämmön ja valon suhteen, vetoa eivät siedä. Kasteluna ruukun upottaminen veteen, jossa tilkkanen orkidealannoitetta. Upotus noin puoli tuntia kerrallaan ja jopa parin viikon välein.

Vierailija
46/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vahvasti liikakastelulta. Vai siirrätkö kenties kasvit toiseen paikkaan lomalle lähtiessä? Tuuletatko paljon kotona ollessa ja kasvit ovat vedossa tms? Mikä muuttuu, kun olet poissa?

En ainakaan liikakastele tai tuuleta paljoa, halusin nimenomaan semmoiset kasvit joita ei tarvitse olla koko ajan kastelemassa. :D Meidän yhteisharmonia ei vaan pelaa. 

Vierailija
47/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmeellistä! Onko siinä kuitenkin jotain varjoa edessä? Esim. Puita, toinen talo, parveke, mitään? Mulla on orkideat varjoisen puolella ja viihtyvät vain siellä. 

Mitä havuja sulla on?"

Ei ole mitään eteläikkunan edessä, paitsi klo 16-17 aikaan kesällä aurinko paistaa osittain koivun takaa. Kuumimman ajan kuitenkin suoraan. Herttalyhdyn ostin juuri siksi, että sitä suositeltiin paahteiselle paikalle, kasvi oli ennestään vieras. Ekat orkideat oli 40 cm päässä ikkunasta mutta uusimmat ihan ikkunalaudalla ja ovat tykänneet. Kaikki kukkivat koko kesän, ja nyt jokaisessa uusia kukkavarsia tulossa. 

Havut taitavat olla sky blue sypressi ja "tavallinen" sypressi joulukukka-asetelmasta, kolmantena myös viime jouluna ostettu, vähän rahkasammaleen näköinen pensas josta en tiedä mikä on. Kasvaneet kaksinkertaisiksi siitä mitä jouluna olivat 😊

Vierailija
48/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
49/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on läpitalon huoneisto. Varjoisella puolella lähellä ikkunaa, vedottomassa paikassa pärjää lähes mikä tahansa kasvi. Paahteisella puolella ei pärjää sitten mikään. Ei missään kohdassa huonetta. Ei edes kaktus.

Värinokkonen on hyvä pärjäämään, vinkki!

Vierailija
50/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asunnosta lahkolaiset varasti kaikki kukkapurkit parveke laatikot kukat kuin paljon muuta . Valkoinen kuorma auto ja pari pikkuautoa kiersi viro venäjä . 

Vierailija
51/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo hengissä pysyy, mutta en tiedä mitä tehdä tuon huonekuusen kanssa, ei ole tänä vuonna taaskaan kasvanut yhtään, ei päässyt alkukesästä ulos ja sitten tuli helle eikä taaskaan ulos. Olisi kiva kasvi, mutten oikeasti tiennyt että on noin haasteellinen kasvamaan. Ja jopa kultaköynnys oli kaksi vuotta ennenkuin alkoi kasvamaan. Jotenkin välillä tuntuu etten vaan osaa. Kastelen säännöllisesti ja on ravinnepuikot. 

Mulla huonekuusi on viihtynyt varjoisella puolella taloa aikanaan. Sumuttelin sitä päivittäin ja välillä suihkutin. Se oli siitä jännä, että tuntui jopa tykkäävän pienestä vedosta. Ulkona en sitä pitänyt. Pari ekaa huonekuusta kuoli, koska siirsin ne liian varhain isompaan ruukkuun sen sijaan että olisin vain vaihtanut mullan.  Näyttivät myös riutuneilta ja pölyisiltä kun laiminlöi riittävän sumutuksen ja säännölliset suihkukäynnit. K

Tuo on ollut pohjoisikkunan edessä ei lähellä patteria, länsi puolella ei kasvanut yhtään. Pohjois parvekkeella toissa kesänä kasvoi ulkona 10 senttiä, sittemmin on ollut hiljaisempaa kasvun kanssa. Tälle vuodelle ei siis yhtään uutta kasvua 

Vierailija
52/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo hengissä pysyy, mutta en tiedä mitä tehdä tuon huonekuusen kanssa, ei ole tänä vuonna taaskaan kasvanut yhtään, ei päässyt alkukesästä ulos ja sitten tuli helle eikä taaskaan ulos. Olisi kiva kasvi, mutten oikeasti tiennyt että on noin haasteellinen kasvamaan. Ja jopa kultaköynnys oli kaksi vuotta ennenkuin alkoi kasvamaan. Jotenkin välillä tuntuu etten vaan osaa. Kastelen säännöllisesti ja on ravinnepuikot. 

ei sitä kastella säännöllisesti vaan kun se tarvii vettä.

Kastelen säännöllisesti, koska tarvitsevat vettä säännöllisesti eikä silloin tällöin, kyllä tarkistan että multa ei ole kosteaa 

Vierailija
53/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama ongelma. Ainut kasvi jonka sain koskaan pysymään hengissä oli basilika, joka mukamas on jotenkin vaikea kasvi. Kaikki muut kuoli alta aikayksikön. Ongelmana oli että joko annoin liikaa vettä tai sitten saatoin unohtaa kasvit kuukausiksi kastelematta. Sitten sain äidiltä vinkin jonka avulla oon saanut kaikki muutkin kasvit pysymään hengissä: Tarkista 2 kertaa viikossa tarvitseeko kasvi vettä. Kokeile multaa sormella ja jos multa on kuiva niin anna vettä jos multa ei ole kuiva niin älä anna vettä. Itse teen tarkistuskierroksen tiistaisin ja perjantaisin, koska TIPE muistuttaa vesipisaran tippumis ääntä :D 

Vierailija
54/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukaktus on sellainen jota on vaikea saada hengiltä. Kunhan ainakin parin vuoden välein vaihtaa kaktusmullat. Ei tykkää huonoa vaikka unohtaa kastella tai kastelee välillä liikaa.

Vierailija
55/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
56/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki viherkasvit vesiviljelyssä. Tykkään kasveista, mutta en osaa kastella niitä. Mittarista on helppo nähdä, milloin lisätä vettä. 

Vierailija
57/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvin valoisa asunto ja todella otollinen kaikenlaisten kasvien kasvatukselle, mutta talvi tappaa sisäkasvit. Meillä nimittäin on ikkunoissa sellainen korvausilmasysteemi, että ikkunoiden lähellä oikeasti käy kylmä tuuli ja kasvithan on ikkunoiden ääressä, joten paleltuvat siinä. Oikeastaan ainoa tapa saada pidettyä jotain annopinkieltä koristeellisempaa (se kyllä kasvaa hyvin täällä) kasvia täällä elossa, olisi teetää niille sisälle ikkunan eteen pieni kasvihuone: se estäisi paleltumisen

En ole siihen ryhtynyt, koska parin vuoden sisällä muutan, mutta tässä talven aikana koitan etsiä itselleni kylmää vetoa sietäviä kasveja. 

Ikeassa on edullisesti kasvihuoneita sisäkäyttöön.

joskus katsoin niitä ja olivat vähän liian pieniä, lähinnä ruukkukukille. Ajattelin tuossa itse sellaista kunnollisen kokoista kasvihuonetta, kapeaa, mutta korkeaa. Tämä ongelmani tosin poistuu piakkoin, kun muutto tulee. 

Vierailija
58/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään saanut ennen pidettyä hengissä viherkasveja ja syy taisi olla liikakastelu. Nyt kastelen viherkasvit säännöllisesti kahdesti viikossa enkä kastele niitä litimäriksi vaan annan maltilla vettä ja nykyään myös kokeilen sormella onko multa ruukussa kosteaa vai kuivaa ja jos on kosteaa, niin en kastele. Jos ostan tai saan uuden viherkasvin luen netistä miten sitä pitäisi hoitaa. Keväästä syksyyn lannoitan viherkasveja ja yritän myös noudattaa lannoitteen annostusohjeita koska joskus olen tainnut antaa vähän liikaa lannoitetta ja kukat ovat kärsineet siitä. Nyt minulla on hyvin voivia viherkasveja.

Vierailija
59/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvin valoisa asunto ja todella otollinen kaikenlaisten kasvien kasvatukselle, mutta talvi tappaa sisäkasvit. Meillä nimittäin on ikkunoissa sellainen korvausilmasysteemi, että ikkunoiden lähellä oikeasti käy kylmä tuuli ja kasvithan on ikkunoiden ääressä, joten paleltuvat siinä. Oikeastaan ainoa tapa saada pidettyä jotain annopinkieltä koristeellisempaa (se kyllä kasvaa hyvin täällä) kasvia täällä elossa, olisi teetää niille sisälle ikkunan eteen pieni kasvihuone: se estäisi paleltumisen

En ole siihen ryhtynyt, koska parin vuoden sisällä muutan, mutta tässä talven aikana koitan etsiä itselleni kylmää vetoa sietäviä kasveja. 

Ikeassa on edullisesti kasvihuoneita sisäkäyttöön.

joskus katsoin niitä ja olivat vähän liian pieniä, lähi

piti olla: lähinnä pikkukukille. Kaikki sisäkukkani toki ovat olleet ruukkukukkia

Vierailija
60/62 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi