Mikä maailman 10.000 eri uskonnosta minun pitäisi valita?
Ihmispolot ovat kehitellet paljon erilaisia uskontoja ja uskomuksia.
Mikä näistä on paras ja miksi vai ei mikään? Vai tiede? Kuten K-mestari Panulalla?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristinusko on ainoa, jossa voi saada syntinsä anteeksi.
Ihmisten keksimissä uskonnoissa ihmisen pitää itse yrittää lepytellä ja hyvitellä jumalolentoja.
Kristinuskohan ei poikkea tuossa mitenkään muista uskonnoista. Pitää lepytellä ja hyvitellä jumalolentoja saadakseen syntinsä anteeksi.
Ei pidä. Miksi valhettelet?
Vierailija kirjoitti:
Eikö uskonnoksi valita yleensä sen maan uskonto, johon synnytään?
Tästä syystä esim buddhalaiset eivät käännytä. He ymmärtävät että uskonnollinen kokemus on saavutettavissa kaikkien uskontojen riiteillä/riiteistä huolimatta. Uskonnollinen kokemus on kaikissa uskonnoissa sama. Ei samanlainen vaan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten keksimissä uskonnoissa ihmisen pitää itse yrittää lepytellä ja hyvitellä jumalolentoja.
No, buddhalaisuus ei tunne synnin käsitettä, joten niitä ei tarvitsekaan 'saada anteeksi '. Buddhalaisessa opissa minua kiehtoo se, että se nimenomaan ei ole erehtymätön, vaan kehottaa ihmisiä itse tutkimaan asioita. Samoin väkivallattomuus on minusta hieno periaate.
Buddhalaisuuteen kuuluu jälleensyntymisoppi mikä on tämän kaikkivoivan ja kaikennäkevän omnipotentin yksijumalaisen idean ohella toinen sysipaska idea. Molemmat ovat isompien ihmismassojen ohjailuun tarkoitettuja, ilmeisen halpoja ja tehokkaita menetelmiä.
Kannattaa kilpailuttaa vakuutusten tapaan, eli valitset sen joka tarjoaa parhaat kuoleman jälkeiset edut ja pisteytät erikseen ne edut joita saa eläessään. Moni muistaa kyllä palovakuutuksen kotiin, mutt unohtaa tyystin, että kuoleman jälkeen on ikuisuus edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskohan ei poikkea tuossa mitenkään muista uskonnoista. Pitää lepytellä ja hyvitellä jumalolentoja saadakseen syntinsä anteeksi.
En valehtele, vaan olen lukenut Raamatun ja perehtynyt Kristinuskon syntyyn ja kehitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valehtele, vaan olen lukenut Raamatun ja perehtynyt Kristinuskon syntyyn ja kehitykseen.
Sitten tietäisit että ettei kukaan voi elää niin synnittömästi tai tehdä niin hyviä tekoja että pääsisi sen ansiosta taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten tietäisit että ettei kukaan voi elää niin synnittömästi tai tehdä niin hyviä tekoja että pääsisi sen ansiosta taivaaseen.
Niin, siksi pitääkin lepytellä ja hyvitellä, että Herra sinä olet minun Jumalani ja en saa pitää muita Jumalia, ja hyväksyn sinut henkilökohtaiseksi pelastajakseni.
Vierailija kirjoitti:
Valitse se millä vältyt helvetiltä.
Eli ei kannata valita mitään. Helvettiä kun ei ole niin sen välttämistoimista on vain vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pidä niin mitä varten sitten sitä uskoa tuputetaan? Jos kerta ei mitään tarvitse tehdä ?
Älkää nyt jaksako osallistua näihin. Nämä aloitukset on työttömien ylilautalaisten masinoimia. Olutta menee päivän joka tunti ja ajattelu on sen mukaista.
Tietysti se mistä saa parhaimmat säästöt siihen aiempaan verrattuna. Joku voisi tehdä listaa nyt kun on kuumimmillaan (täytyy myöntää että suomen kieli on vähän outoa).
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt jaksako osallistua näihin. Nämä aloitukset on työttömien ylilautalaisten masinoimia. Olutta menee päivän joka tunti ja ajattelu on sen mukaista.
Onko keskustelu uskonnoista muka jotenkin kaljoittelevien ylilautalaisten juttu? Tällaiseen väitteeseen en ole ennen törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
En ole valinnut mitään uskontoa, ajattelen itse ja tutkin koko maailmaa. Uskonto ei ole mikään pakollinen elämässä, kaikesta löytyy jotakin ja sen kaiken tutkiminen antaa paljon enemmän kuin sokea yhden ajatuksen seuraaminen.
Aika ylimielistä ajatella, että itse pohdiskelemalla löytäisit joitan hengellisiä arvoja paremmin kuin vuosituhansien aikana kehitetyt filosofiat. Uskonto ja filosofia ovat käytännössä yksi ja sama asia
Voi olla omakin uskonto esim totuuteen, rakkauteen, rauhaan, armoon, jne. Ei näilläkään eväillä kovin huonosti voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
En ole valinnut mitään uskontoa, ajattelen itse ja tutkin koko maailmaa. Uskonto ei ole mikään pakollinen elämässä, kaikesta löytyy jotakin ja sen kaiken tutkiminen antaa paljon enemmän kuin sokea yhden ajatuksen seuraaminen.
Elää voi oikein hyvin ilman uskoa. Ongelmia tuleekin sitten sen jälkeen, esimerkiksi ikuinen kadotus.
Maat, joissa olis vaan yksi uskonto, on todella harvinaisia