Itse kannattaa 4 pv työviikkoa. Vaikka tulot vähenisi. Työtä olisi monelle. Parempi sekin kun yli 300 000 työtöntä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7,5 tunnin työpäivästä ruokailu pois niin se on 7 tuntia, siitä toinen kahvitunti pois niin 6h45min.
Erittäin monessa työssä pystyisä pienelellä tehostuksella tekemmään tuossa 6h aikana tekemään saman määrän työtä, kuin 6h45min aikana, kun ei esimerkiksi pysähdy joka toinen minuutti juttelemaan juotavia, kuten osa tekee.
Ruokailu on kyllä työajan ulkopuolella
Tulee varmasti uutisena, mutta joillain ihmisillä voi olla erilainen työsopimus kuin sinulla.
Näitä ruokatauottomia työsuhteita taitaa olla vain opettajilla,hoitohenkilökunnalla ja varhaiskasvatuksessa. Muuten en löytänyt työtä, jossa lounastauko on palkallinen enkä löytänyt ainuttakaan se
Et tainnut etsiä kovin tehokkaasti. Meillä täällä teollisuuslaitoksella on ruokailu työn ohessa ja 7,5h työaika, toki silloin ruokaillaan työpaikalla mutta ei nyt missään linjalla työtehtävien luona vaan ihan tehtaan ruokalassa. Eikä tämä suinkaan ole ainoa tällainen paikka.
20 minuutin ruokatauko on tosiaan palkallinen. Ihan niinkuin normaaliin työaikaan kuuluvat kahvitauot. Silti ne ovat taukoja ja lepoaikaa. Eikä kukaan kyttää missä ja miten taukosi vietät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei suostu osa-aikatöihin, joten tuolla systeemillä meillä porukka tekisi 4 päivässä 5 päivän työt ja työttömiä olisi jopa enemmän kuin nyt, kun osa ilmoittaisi, että ei tule toimeen 4 päivän palkalla, työttömänä saa enemmän tukia.
Eihän tuossa työssä työttömän tarvitsisi osa-aikatyöhön suostua, vaan ihan normaaliin nelipäiväiseen viikkoon. Jos firmassa aiemmin on ollut neljä työntekijää, nyt palkattaisiin se viides.
Ja työttömista suuri osa suostuu osa-aikatöihin kyllä, jos siitä tehdään taloudellisesti edes jonkin verran kannattavaa taas. Nythän hallitus suuressa viisaudessaan päätti, että osa-aikatyölliset työnhakijat ovat vain laiskimuksia, jotka eivät ota vastaan kokoaikatyötä, joten pitää kannustaa heidät kokoaikatöihin tekemällä osa-aikatyöstä kannattamatonta.
Työnantajan kustannukset nousisi rajusti, voi vaan miettiä lisäisikö tuo todella työpaikkoja vai ei.
Mikä niitä kustannuksia nostaa?
Vierailija kirjoitti:
Sulle on jo monta kertaa sanottu, että työpaikkoja ei tule lisää, vaikka tehtäisiin nelipäiväistä viikkoa.
Juuri näin! Ja itsehän sen tiedän, koska tein 78% työaikaa 2 vuotta. Ei sinne ketään tilalle palkattu, vaan töitä sysättiin toisille. Meitä oli parhaillaan 2 ihmistä tekemässä noin 80%, muttei silti ketään palkattu. Koska en voinut tehdä myöskään lisätyötä yhtään tuntia, se nyt vaan käytännössä tarkoitti melko usein, että pääsee töistä lähtemään vaikka vartin myöhässä. Työnantaja tykkää kun tehdään palkatonta ylityötä eikö tarvitse maksaa mitään.
Työantajat eivät toimi noin, vaan täysin päinvastoin. Kun "Liisa" jää eläkkeelle, niin hänen työtehtävänsä jaetaan muille vielä töissä oleville. Itse sain esihenkilöni tehtävät, mutta en palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei suostu osa-aikatöihin, joten tuolla systeemillä meillä porukka tekisi 4 päivässä 5 päivän työt ja työttömiä olisi jopa enemmän kuin nyt, kun osa ilmoittaisi, että ei tule toimeen 4 päivän palkalla, työttömänä saa enemmän tukia.
Eihän tuossa työssä työttömän tarvitsisi osa-aikatyöhön suostua, vaan ihan normaaliin nelipäiväiseen viikkoon. Jos firmassa aiemmin on ollut neljä työntekijää, nyt palkattaisiin se viides.
Ja työttömista suuri osa suostuu osa-aikatöihin kyllä, jos siitä tehdään taloudellisesti edes jonkin verran kannattavaa taas. Nythän hallitus suuressa viisaudessaan päätti, että osa-aikatyölliset työnhakijat ovat vain laiskimuksia, jotka eivät ota vastaan kokoaikatyötä, joten pitää kannustaa heidät kokoaikatöihin tek
Eikö työtehon pitänyt nousta nelipäiväisellä työviikoolla, eli silloinhan työpaikat vähenisi.
Vierailija kirjoitti:
Sen haluaisin nähdä kun joku työtön tulisi pystymetsästä tekemään mun hommiani :D
Automaatioinsinööri
Luuletko olevasi Suomen ainoa automaatioinsinööri? Sinäkin olet joskus työsi aloittanut ja ollut pystynetsästä repäisty. Silti olet työsi oppinut.
Automaatioinsinöörinä sinun luulisi tietävän, että alallasi on paljon irtisanomisia ja vaihtuvuutta työpaikoilla. On ollut ainakin viimeisten 20 vuoden aikana.
Kukaan tuntemistani alan ammattilaisista ei ole varma työpaikastaan. Jotkut ovat päätyneet perustamaan omia yrityksiä töiden epävarmuuden ja pätkätöiden takia.
Vierailija kirjoitti:
itse kannatan 6h vuoroja
Nykyään teollisuudessa on suuntaus 12h vuoroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen haluaisin nähdä kun joku työtön tulisi pystymetsästä tekemään mun hommiani :D
Automaatioinsinööri
Luuletko olevasi Suomen ainoa automaatioinsinööri? Sinäkin olet joskus työsi aloittanut ja ollut pystynetsästä repäisty. Silti olet työsi oppinut.
Automaatioinsinöörinä sinun luulisi tietävän, että alallasi on paljon irtisanomisia ja vaihtuvuutta työpaikoilla. On ollut ainakin viimeisten 20 vuoden aikana.
Kukaan tuntemistani alan ammattilaisista ei ole varma työpaikastaan. Jotkut ovat päätyneet perustamaan omia yrityksiä töiden epävarmuuden ja pätkätöiden takia.
4 työpäivällä kuukaudessa ei kauheasti ehdi pätevöitymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työttömista suuri osa suostuu osa-aikatöihin kyllä, jos siitä tehdään taloudellisesti edes jonkin verran kannattavaa taas. Nythän hallitus suuressa viisaudessaan päätti, että osa-aikatyölliset työnhakijat ovat vain laiskimuksia, jotka eivät ota vastaan kokoaikatyötä, joten pitää kannustaa heidät kokoaikatöihin tek
Työnantajan kustannukset nousisi rajusti, voi vaan miettiä lisäisikö tuo todella työpaikkoja vai ei.
Omalla työpaikalla säästettiin parina vuotena siten, että kaikki tekivät nelipäiväistä työviikkoa. Sillä tavalla vältyttiin irtisanomisilta.
Luopuisin mielelläni 12 päiväisestä työviikosta. Olis edes max 7 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Miten osa täällä vänkää vastaan perusteella että "ei mun töitä muut osaa tehdä" ja "ei onnistu missään ikinä". Kyllä Ruotsissa ja Alankomaissa onnistuu ja paremmin niillä pyyhkii. Surullista jos Suomessa se oma elämä ja ihmisarvo pyörii töiden ympärillä, kannattaa hankkia harrastuksia vaikka. Itse rupean heti tekemään nelipäiväistä olen joskus tehnytkin, heti kun saan rempat tehtyä ja lainan hyvään malliin. En ole niin harhainen, että luulisin olevani korvaamaton työpaikalla, ei kukaan ole.
Ruotsissa nyt yleisesti on suuria eroja verrattuna Suomeen. Olin töissä 5 vuotta Tukholman lähettyvillä. Yksi asia on asuntolaina. Asumisen menoja saadaan pienennettyä, kun laina-aika on 50 vuotta. Ei siellä kukaan ajattele, että on pakko saada se oma koti omistetuksi kokonaan elinaikanaan. Jos korot on matalalla, se lyhenee nopeammin kuin 50 vuodessa. Suomessa kukaan ei taida edes kuvitella saavansa yli 25 vuoden mittaista asuntolainaa. Toinen mitä Ruotsissa käytetään on käänteinen asuntolaina. Silloin jos tulot on suuremmat, maksat pankille ja sitten kun ne pienenee vaikkapa ihmisen tehdessä lyhyttä työviikkoa, alat tavallaan myydä asuntoasi pankille päin. Siellä on jopa sellainen kuin kotilaina. Voi ottaa lainaa asuntoaan vastaan, pankille siis syntyy kiinnitys asuntoon ja voi nostaa vaikkapa joka kuukausi pari sataa siitä lainasta käyttötililleen. Kun ihminen kuolee ja pankki omistaa osan asunnosta, se ottaa velan pois päältä. En tiedä miten nykyisin, mutta kun olin töissä Ruotsissa, minulla oli parikin vanhempaa työkaveria, jotka olivat keventäneet työaikaansa ja oli käänteinen asuntolaina otettu käyttöön. Omalla serkullani taas oli 50 vuoden asuntolaina, 40-vuotiaana otettu. Asumiskustannukset oli hyvinkin pienet, kun lyhensi lainaa niin hitaasti. Eikä hän edes haaveillut, että joskus omistaa kotinsa kokonaan itse. Talo oli hyvältä alueelta ja sen arvo oli koko ajan vain noussut. Eihän Ruotsissakaan jossain syrjäseudulla nuo ole mahdollisia, mutta kaupunkilaiset käyttää paljon. Ajattelutapa on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työttömista suuri osa suostuu osa-aikatöihin kyllä, jos siitä tehdään taloudellisesti edes jonkin verran kannattavaa taas. Nythän hallitus suuressa viisaudessaan päätti, että osa-aikatyölliset työnhakijat ovat vain laiskimuksia, jotka eivät ota vastaan kokoaikatyötä,
Sivukulut ovat aina prosentteja bruttopalkasta.
Jos työntekijöiden yhteenlaskettu tuntimäärä ja bruttopalkka eivät muutu, eivät myöskään sivukulut kasva.
Yleensä sivukulut ovat 20-25% bruttopalkasta.
Jos ihminen ei kykene tekemään 4x12h viikossa on hän työkyvytön. Minä olen tehnyt jo vuosia. Hyvä palkka 48h viikossa ja 3 päivän viikonloppu.
4x7,5 tai 4x 8h viikossa on naurettavan vähän. Eihän se tuota mitään per capita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten osa täällä vänkää vastaan perusteella että "ei mun töitä muut osaa tehdä" ja "ei onnistu missään ikinä". Kyllä Ruotsissa ja Alankomaissa onnistuu ja paremmin niillä pyyhkii. Surullista jos Suomessa se oma elämä ja ihmisarvo pyörii töiden ympärillä, kannattaa hankkia harrastuksia vaikka. Itse rupean heti tekemään nelipäiväistä olen joskus tehnytkin, heti kun saan rempat tehtyä ja lainan hyvään malliin. En ole niin harhainen, että luulisin olevani korvaamaton työpaikalla, ei kukaan ole.
Ruotsissa nyt yleisesti on suuria eroja verrattuna Suomeen. Olin töissä 5 vuotta Tukholman lähettyvillä. Yksi asia on asuntolaina. Asumisen menoja saadaan pienennettyä, kun laina-aika on 50 vuotta. Ei siellä kukaan ajattele, että on pakko saada se oma koti omistetuksi kokonaan elinaikanaan. Jos korot on matalalla, se lyhenee nopeammin kuin 50 vuodessa. Suomessa kukaan ei taida
Ruotsi on aina ollut meitä edellä. Maa on isompi ja vauraampi, katsomukseltaan iloisempi ja avoimempi.
Ruoho on aina vihreämpää aidan takana.
Ihan riittäisi, että kannatan 4-päiväistä työviikkoa. Mikä sanonta tuokin on, että itse kannattaa?
Jokainen voi neuvotella työnantajan kanssa siitä että tekisi osa-aikaisesti töitä. Henkilökohtainen valinta.
Tai 3 pv. Ei olis aina niin poikki.