Itse kannattaa 4 pv työviikkoa. Vaikka tulot vähenisi. Työtä olisi monelle. Parempi sekin kun yli 300 000 työtöntä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei suostu osa-aikatöihin, joten tuolla systeemillä meillä porukka tekisi 4 päivässä 5 päivän työt ja työttömiä olisi jopa enemmän kuin nyt, kun osa ilmoittaisi, että ei tule toimeen 4 päivän palkalla, työttömänä saa enemmän tukia.
Eihän tuossa työssä työttömän tarvitsisi osa-aikatyöhön suostua, vaan ihan normaaliin nelipäiväiseen viikkoon. Jos firmassa aiemmin on ollut neljä työntekijää, nyt palkattaisiin se viides.
Ja työttömista suuri osa suostuu osa-aikatöihin kyllä, jos siitä tehdään taloudellisesti edes jonkin verran kannattavaa taas. Nythän hallitus suuressa viisaudessaan päätti, että osa-aikatyölliset työnhakijat ovat vain laiskimuksia, jotka eivät ota vastaan kokoaikatyötä, joten pitää kannustaa heidät kokoaikatöihin tekemällä osa-aikatyöstä kannattamatonta.
Osa-aikatöistä tehdään kannattavia maksamalla riittävää palkkaa, ei tukien avulla. Minusta alalla kuin alalla pitäisi tulla toimeen neljän päivän palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle se on kannattavaa käydä se yks päivä viikossa töissä?
Et edes ymmärrä asiaa.
No jos tekee viis päivää ja se tiputetaan neljään, kuka sen yhden päivän tekee vai onko siis vain joku konttori sitten neljä päivää auki? Ketä se hyödyttää? Tuleeko niitä työpäiviä jollekki lisää,vai kuka sen pelkän maanantain käy tekemässä? Selitä vaan kun en ymmärrä.
Se selitettiin jo. Eli työpaikka, jossa on neljä työntekijää niin siihen otetaan viides. Kaikki tekevät nelipäiväistä viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
7,5 tunnin työpäivästä ruokailu pois niin se on 7 tuntia, siitä toinen kahvitunti pois niin 6h45min.
Erittäin monessa työssä pystyisä pienelellä tehostuksella tekemmään tuossa 6h aikana tekemään saman määrän työtä, kuin 6h45min aikana, kun ei esimerkiksi pysähdy joka toinen minuutti juttelemaan juotavia, kuten osa tekee.
7,5 tunnin työaikaa tekevän on oltava työpaikalla 8 tuntia, koska ruokatuntia ei lasketa työajaksi. Tai toisin päin, 8 tunnin työpäivästä vain 7,5 tuntia lasketaan työajaksi.
Esim. mulla on 8 tunnin työaika, mikä tarkoittaa, että työaikani päättyy 8,5 tuntia sen jälkeen, kun kirjaan itseni sisälle.
Opettajat ja hoitajat eivät nykypalkallakaan elätä lapsia. Miten sitten vajaalla palkalla?
Niin ja siirtyykö kouluviikkokin nelipäiväiseksi vai kuka opettaa lapsia perjantaina?
Eiköhän tehtaat ja muut alemman kastin työpaikat pyöri jatkossakin 5-7 päivänä viikossa. Älytyön tekijät ns. toimistotyöntekijät siirtyvät 4 päivän työviikkoon.
Mää en nyt ymmärrä tätä nelipäiväisen viikon keskustelua. Ajatus kun kuitenkin oli alunperin että ne viiden päivän työt tekisi siinä neljässä päivässä ja saisi täyden palkan. Kuten Ruotsissa tehdään yleisesti ja heillä talous vain nousee.
Itse en suostuisi nelipäiväiseen jos lähtisi neljäsosa palkasta. Saisin silloin saman verran käteen mitä ollessani kaupan kassalla ja en selviäisi lainasta.
Vierailija kirjoitti:
Mää en nyt ymmärrä tätä nelipäiväisen viikon keskustelua. Ajatus kun kuitenkin oli alunperin että ne viiden päivän työt tekisi siinä neljässä päivässä ja saisi täyden palkan. Kuten Ruotsissa tehdään yleisesti ja heillä talous vain nousee.
Itse en suostuisi nelipäiväiseen jos lähtisi neljäsosa palkasta. Saisin silloin saman verran käteen mitä ollessani kaupan kassalla ja en selviäisi lainasta.
Palkasta lähtisi siis VIIDESOSA.
Sen haluaisin nähdä kun joku työtön tulisi pystymetsästä tekemään mun hommiani :D
Automaatioinsinööri
Tää 2-3 vuoroinen työviikko on jeba. 2200-2800 netto kuussa, riippuen viikonloppuöiden määrästä.
- soteyökkö
Vierailija kirjoitti:
Sen haluaisin nähdä kun joku työtön tulisi pystymetsästä tekemään mun hommiani :D
Automaatioinsinööri
Joo, ja ne helpot hommat on jo valmiiksi huonosti palkattuja, eli jakamatta jää nekin, kun ei palkka riitä senkään vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ei suostu osa-aikatöihin, joten tuolla systeemillä meillä porukka tekisi 4 päivässä 5 päivän työt ja työttömiä olisi jopa enemmän kuin nyt, kun osa ilmoittaisi, että ei tule toimeen 4 päivän palkalla, työttömänä saa enemmän tukia.
Eihän tuossa työssä työttömän tarvitsisi osa-aikatyöhön suostua, vaan ihan normaaliin nelipäiväiseen viikkoon. Jos firmassa aiemmin on ollut neljä työntekijää, nyt palkattaisiin se viides.
Ja työttömista suuri osa suostuu osa-aikatöihin kyllä, jos siitä tehdään taloudellisesti edes jonkin verran kannattavaa taas. Nythän hallitus suuressa viisaudessaan päätti, että osa-aikatyölliset työnhakijat ovat vain laiskimuksia, jotka eivät ota vastaan kokoaikatyötä, joten pitää kannustaa heidät kokoaikatöihin tekemällä osa-aikatyöstä kannattamatonta.
Jos ne neljä työntekijää tekee kaikki eri työtä, niin se uusi tekisi sitten joka päivä eri duunia? Perehdytys voisi mennä mielenkiintoiseksi.
Jokainen lyhyttä viikkoa haluava voi kysäistä työnantajalta olisiko mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7,5 tunnin työpäivästä ruokailu pois niin se on 7 tuntia, siitä toinen kahvitunti pois niin 6h45min.
Erittäin monessa työssä pystyisä pienelellä tehostuksella tekemmään tuossa 6h aikana tekemään saman määrän työtä, kuin 6h45min aikana, kun ei esimerkiksi pysähdy joka toinen minuutti juttelemaan juotavia, kuten osa tekee.
Ruokailu on kyllä työajan ulkopuolella
Tulee varmasti uutisena, mutta joillain ihmisillä voi olla erilainen työsopimus kuin sinulla.
Suosittelen. Valitsin pidemmän viikonlopun lyhyempien päivien sijaan.
Unohdetaan viikonloput ja pyhät. Jokainen käy 4 päivää töissä ja on 3 päivää vapaalla. Joku aina töissä kun toinen vapaalla. Tehokasta kun kaikki pyörii koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, enpä usko, että kukaan tulisi tekemään 1 päivää viikossa töitä, jos minä alkaisin tehdä 4-päiväistä viikkoa. Minä kun olen meidän yrityksessä ainoa, joka tekee näitä työtehtäviä ja niitä on juuri sen verran, että ne hommat saa tehtyä täydessä 40 tunnin työviikossa. Todennäköisempää olisi, että minä vain tekisin ne 40 tunnin työt 32 tunnissa.
Mä teen juuri näin, ja kyllä se kohentaa elämänlaatuani merkittävästi. Kehotan kaikkia testaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ja hoitajat eivät nykypalkallakaan elätä lapsia. Miten sitten vajaalla palkalla?
Niin ja siirtyykö kouluviikkokin nelipäiväiseksi vai kuka opettaa lapsia perjantaina?
Mun lapseni opettaja tekee nelipäiväistä viikkoa. Aina sieltä koululta on opettaja löytynyt. Monessa maassa ajatellaan päinvastoin siten, että lapselle on haitaksi jos yksi ainoa opettaja opettaa kaikkia aineita koko alakoulun, koska joku toinen voi nähdä lapsessa toiset vahvuudet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ruokatauko ole palkallinen ja kahvitauko on 12 min, joten vaikka ruokailu poistettaisiin, ei työntekoaika siitä lyhenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokailu on kyllä työajan ulkopuolella
Tulee varmasti uutisena, mutta joillain ihmisillä voi olla erilainen työsopimus kuin sinulla.
Näitä ruokatauottomia työsuhteita taitaa olla vain opettajilla,hoitohenkilökunnalla ja varhaiskasvatuksessa. Muuten en löytänyt työtä, jossa lounastauko on palkallinen enkä löytänyt ainuttakaan sellaista tehtävää, jossa palkallisella tauolla saa poistua työtehtävien luota.
Tottakai sä kannatat nelipäiväistä työviikkoa. Mitä muuta uutta Turkuun?