Mistä johtuu vaappuva kävelytyyli? Eihän kukaan vaapu lapsena.
Kommentit (47)
Yksi yleinen syy vaappumiseen on heikot lonkan/reiden lihakset.
Ilmenee tukijalan lonkan siirtymisenä sivulle yhdellä jalalla seistessä. Ilmenee myös lantion heilumiseen puolelta toiselle kävellessä.
Vaappuminen ei ole vanhempien naisten ongelma, vaan niiden, joilla ei kyseiset lihakset toimi.
No ainakin sairaaloisen ylipainoiset kävelee noin.
Voi johtua terveysongelmista tai sitten vaan ei ole koskaan tullut isommin ajatelleeksi miten kävelee. Näitä ei-terveyssyistä vaappujia on myös. Itse voisin ihan helposti lipsahtaa raahustamaan ja vaappumaan mutta aikoinaan on opetettu miten kävellään reippaasti askeltaen ja toisaalta miten kävellään vaikkapa iltapuvussa juhliin. Itse kärsin vielä selkävaivoista ja mun on pakko yrittää kävellä mahdollisimman suoraselkäisesti ja vaappumatta koska se pahentaisi hermokipuja jaloissa välilevyvaivoista johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten naiset alkaa vaappumaan. Katsokaapa vaikka niin kävelevät vielä jalkaterät ulospäin. Johtuuko synnyttämisen auheuttamista lihasrepeämistä vai mistä?? Hyi!
Lonkkaviasta tai polvien nivelrikosta. Odotahan kun tulet itsekin vahemmaksi, moni mieskin kävelee vähän vaappuen juuri näistä syistä.
Jouni vaappui. Hän oli vaan keksinyt taaperona kävellä niin ja se jäi päälle.
Televisiosta se johtuu kun aku ankkaa vahdattu koko lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyseessä on yleensä lonkkavika. Aivan kuten tuolla jo aiemmin joku vastasi.
Lapsilla on harvemmin lonkkavikaa, mutta vanhemmalla väestöllä se ei enää aivan yhtä harvinaista ole.
Joopa joo. Ensinnäkin lonkkavika ei ole mikään diagnoosi. Sen sijaan ihmisellä voi olla lukemattomia erilaisia vaivoja lantion, selän ja lonkan alueella, jotka voivat aiheuttaa vaappuvaa kävelyä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko lähes kaikilla suomalaisilla olla lonkkavika, nivelrikko ja eri pituiset jalat? Minulla on jaloissa huomattavasti pituuseroa, ja vaappumisen sijaan minun siitä johtuvaa kävelytyyliäni on sanottu "ilmavaksi", tai "pomppivaksi". Kävelen kyllä aina ihan kamalaa vauhtia, enkä ole ihan nuori.
Lähes 60% suomalaisista yli 16-vuotiaista on ylipainoisia tai lihavia, joten kyllähän se alkaa katukuvassa näkymään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten naiset alkaa vaappumaan. Katsokaapa vaikka niin kävelevät vielä jalkaterät ulospäin. Johtuuko synnyttämisen auheuttamista lihasrepeämistä vai mistä?? Hyi!
Ihanko totta, vtun idiootti. Minä en ole törmännyt yhteenkään vaappuvan vanhaan naiseen poislukien jos on jotain vammaa. On varmaan kiva vihata naisia.
Vierailija kirjoitti:
Meitä nivelrikkoisia on kymmenin tuhansin. Leikkausjono on pitkä. Hoitotakuun mukaan minutkin olisi pitänyt leikata jo 1 vuosi ja 4 kk sitten. On raskasta olla kivuissa ja vakavasti liikuntarajoitteinen. Onnun lonkan takia ja nyt ontuminen on aiheuttanut sen, että myös oika polvi on alkanut mennä alta.
Kannattaa kysellä leikkausta peruutuspaikalle, soita jonohoitajalle? Minä olin lonkkaleikkausjonossa 1 vuoden ja 9 kk. Siihen mennessä lonkat olivat jo tosi huonossa kunnossa ja molemmissa luukuolio. Vieläkin onnun, koska nyt toinen jalka 2cm pitempi. Mutta onneksi jatkuva särky loppui.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyseessä on yleensä lonkkavika. Aivan kuten tuolla jo aiemmin joku vastasi.
Lapsilla on harvemmin lonkkavikaa, mutta vanhemmalla väestöllä se ei enää aivan yhtä harvinaista ole.
Myös lonkan nivelrikkokipu saa vaappumaan.
Jos ei varsinaisesti ole mitään isompaa vaivaa, niin jumissa olevat lonkat yms. liiikerajoitukset mitä tulee esim. istumatyössä vaikuttaa tuolla tavoin. Liikkuvuudesta kannattaa pitää huoli viimeistään keski-iän koittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lonkan nivelrikkokipu saa vaappumaan.
Sori toisto, tämähän oli jo moneen kertaan täällä mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko lähes kaikilla suomalaisilla olla lonkkavika, nivelrikko ja eri pituiset jalat? Minulla on jaloissa huomattavasti pituuseroa, ja vaappumisen sijaan minun siitä johtuvaa kävelytyyliäni on sanottu "ilmavaksi", tai "pomppivaksi". Kävelen kyllä aina ihan kamalaa vauhtia, enkä ole ihan nuori.
Lähes 60% suomalaisista yli 16-vuotiaista on ylipainoisia tai lihavia, joten kyllähän se alkaa katukuvassa näkymään.
Toivottavasti et ikinä saa itse lantion alueelle vammaa ja menetä normaalia kävelykykyä. Itse taas luotan karmaan.
Vanhemmat naiset etenee heiluriliikkeellä, jotain kulumaa nivelissä veikkaa, lähes aina ylipainoa.
Näyttää, että jotkut ottavat vauhtia ylävartalolla, että pääsevät eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ikinä saa itse lantion alueelle vammaa ja menetä normaalia kävelykykyä. Itse taas luotan karmaan.
Välitän terveisesi THL:n tutkijoille.
Jo mainitut ylipaino ja paljosta istumisesta aiheutuvat jäykkyydet nivelissä ja lihaksiston heikentyminen.
Kävelystä tulee ikään kuin ylävartalolla tehostettua painonsiirtelyä, jalan lihakset ovat vajaakäytöllä ja liikeradat mahdollisimman suppeat.
Nivelrikko lonkkanivelessä/nivelissä aiheuttaa vaappuvaa kävelyä. Vanhemmilla ihmisillä näkee tuota.
Nuoremmilla rankasti ylipainoisilla näkee myös vaappuvaa kävelyä.