Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliivi ihon sävy

Vierailija
20.10.2025 |

Olen kiinnostunut väriteoriasta ja huomannutkin, että Suomessa on todella monella vaalea oliivi-iho. Siinä on siinä keltainen pohja ja sinistä, mutta ei niinkään tai ollenkaan punaista. Keski-Euroopassa on monella vaalealla tai punahiuksisella sen sijaan pinkin valkoinen iho, joka ei ole suomalaisen keltaiseen taipuva. 

Oikeilla väreillä (hiukset, vaatteet ja naisilla meikki) saa ihon ja silmät kirkkaiksi ja terveen näköiseksi kokonaisuuden.

Ja sitten seuraava havainto: väriteoriaa tuntematta jotkut tarjoavat ihan ammattimielessä värianalyyseja maksua vastaan. Mutta eivät osaa edes itselleen analysoida oikeaa ihonväriä ja -sävyä, joten meikki ja vaatevärien valinta ei oikein matchaa.

Kommentit (250)

Vierailija
121/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämmöstäkö äm mät oikeesti jauhaa täällä sivutolkulla?😅 Ja kaikki on tottakai taas tosi uniikin värisiä!👌

Vierailija
122/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme palsta. Että tällaisestakin aiheesta pitää alkaa kinaamaan ja nälvimään. Mielenkiintoinen aloitus ja hyviä kommentteja paitsi tietysti ne "vitsiniekat".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämmöstäkö äm mät oikeesti jauhaa täällä sivutolkulla?😅 Ja kaikki on tottakai taas tosi uniikin värisiä!👌

Mikä otsikossa kiinnosti sinua niin paljon että päätit avata ja lukea ketjun? Jopa kommentoida? Ihanko vain se että pääsit ämmittelemään ja ivaamaan? 

Vierailija
124/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ihoni sävy on suomalaisittain  erittäin harvinainen, nimittäin kylmä vaalea peruna.💪😲

Vierailija
125/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jokainen/kukaan sanonut olevansa uniikin värinen? Ei ole. Kummallista ettei anneta rauhassa niiden keskustella joita asia kiinnostaa vaan pitää tulla nälvimään. Sekö sitten on hienoa.

Vierailija
126/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ihoni sävy on suomalaisittain  erittäin harvinainen, nimittäin kylmä vaalea peruna.💪😲

Minulla ihonsävy on lämmin tumma toffee!🤗

Vierailija
127/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vaalean oliivi-ihon sävy. 

https://i.ytimg.com/vi/7c2OyBJEHs4/sddefault.jpg

Yksi variantti joo. Suomalaiselle tuo olisi jo melkoisen tumma iho. Tässä malli on oikeasti vaalea oliivi-ihoinen

Kumpikaan noista naisista ei näytä tällä videolla oliivi-ihoiselta. Ehkäpä valaistuksessa on jotain vikaa tms.

Varsinkin tuo vaaleaihoisempi on ihan vaan perus kylmäpohjaisen ihonsävyn omaava.

Vierailija
128/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaalea oliivi iho, harmaat hiukset ( oma väri, olen 57v) ja lähes värittömät vaalean harmaat silmät. Olin alunperin blondi ja kosmetologi sanoi, että olen kesä. Mun mielestä en ole, ehkä sitten toi pehmeä syksy?

Vierailija
129/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin suomalainen iho, sellainen maantien harmaat hiukset ja iho hyvin vaalea, joka on siis oikeasti oliivi. Hyvin hyvin yleinen Suomessa. 

No ei se sentään oliivi-iho ole, jos on "hyvin vaalea" :D

Monilla suomalaisilla iho on joko soft summer tai soft autumn. Eli pehmeä kesä tai pehmeä syksy. Ei kontrasteja.

Sadannen kerran, jos ihon pohjasävy on vihreä, on se sävyltään oliivi, ihan sama miten paljon valkoista siihen sekottaa.

Jahas, no päättäkää sitten keskenänne niin :D

Oliivi-iho on kyllä kans yksi... no, voihan suomalaisissakin olla tällaisia "vaaleita oliivi-ihoja" monia heti vauvapalstan keskustelussa: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0623/6284/5408/

No onhan näissä nyt eroa. Maidonvalkea "English Rose" ihonsävy:

https://skincaregeeks.com/wp-content/uploads/2019/12/what-is-alabaster-

https://evoke.ie/wp-content/uploads/2018/03/lrp-face.jpg

Vaalea oliivi:

https://i.pinimg.com/736x/8b/91/4b/8b914bdf2fcdae688c3fe0c4ef24b840.jpg

https://i.pinimg.com/originals/06/5f/2d/065f2d96f695c238355c1e76fcd922b

Eka kuvat on viileästä ihonsävystä, ensimmäinen on ainakin kesä ja jälkimmäinen saattaa olla talvi - tai sitten on vain kontrastisempi kesä.

Tokat kuvat taas on lämminsävyisestä ihosta, eka kuva pehmeä syksy ja toka kuva kevät.

Vierailija
130/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin kosmetologille, hän oli todella hämmästynyt! Hän sanoi, että ei ollut koskaan nähnyt sellaista ihon sävyä kuin minulla! Olin kuulema todella erikoinen sävy.Myös hiukseni ja silmäni olivat kuulema täysin poikkeukselliset. 😲💪

Vierailija
131/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä aloittaja puhu ihan totta. Suomessa jos on vaalea, on ihonväri yleensä viileään taittava eikä lämpimään eli oliivi-ihoon. Suomalaisilla on myös usein viileän väriset silmät ja hiukset - ja silloin ihon sävykin on useimmiten viileään/neutraaliin taittava.

Esimerkiksi ihmiset, joilla on vihreät tai ruskeat silmät, ovat usein oliivi-ihoisia. Meillä kuitenkin on enemmän sinisilmäisiä, jolloin ihonsävy ei yleensä ole lämmin. Toki poikkeuksia löytyy.

Ja siis tiiän nää jutut kokemuksesta, kun oon ex-kosmetologi, ikuinen meikkaaja ja alan seuraaja. Suurin osa meikattavien ihosävystä on neutraali/punapigmentti kuin lämmin. Toki näitäkin on.

Vierailija
132/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menin kosmetologille, hän oli todella hämmästynyt! Hän sanoi, että ei ollut koskaan nähnyt sellaista ihon sävyä kuin minulla! Olin kuulema todella erikoinen sävy.Myös hiukseni ja silmäni olivat kuulema täysin poikkeukselliset. 😲💪

Minultakin kosmetologi kyseli, onko täyteaineita kasvoissa, ja vähän oli kiusaus selitellä sitä sitten kaikille, mutta tajusin, että ne kysyy sitä luultavasti nykyään automaationa kaikilta :D On multa kyllä kysytty muutenkin useampaan otteeseen, onko botoxia. Siis naistuttavat. Ihan perus iho on, ei mitenkään erikoinen. Ja olen aika nuorikin vielä.

Vierailija
133/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä aloittaja puhu ihan totta. Suomessa jos on vaalea, on ihonväri yleensä viileään taittava eikä lämpimään eli oliivi-ihoon. Suomalaisilla on myös usein viileän väriset silmät ja hiukset - ja silloin ihon sävykin on useimmiten viileään/neutraaliin taittava.

Esimerkiksi ihmiset, joilla on vihreät tai ruskeat silmät, ovat usein oliivi-ihoisia. Meillä kuitenkin on enemmän sinisilmäisiä, jolloin ihonsävy ei yleensä ole lämmin. Toki poikkeuksia löytyy.

Ja siis tiiän nää jutut kokemuksesta, kun oon ex-kosmetologi, ikuinen meikkaaja ja alan seuraaja. Suurin osa meikattavien ihosävystä on neutraali/punapigmentti kuin lämmin. Toki näitäkin on.

Oletpa hyvä kosmetologi, kun et tiedä, että oliivi-iho on sävyltään yleensä viileä, koska pohjasävy on vihreä, ei kultainen/keltainen.

Vierailija
134/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaalea oliivi iho, harmaat hiukset ( oma väri, olen 57v) ja lähes värittömät vaalean harmaat silmät. Olin alunperin blondi ja kosmetologi sanoi, että olen kesä. Mun mielestä en ole, ehkä sitten toi pehmeä syksy?

Jos ihosi on lämpimään taittava, voit olla kevät tai syksy. Jos ihossa on keltaista lämpöä niin jompi kumpi ja lämpimän sävyiset vaatteet saavat sinut hehkumaan?

Kesä ja talvi ovat kylmiä. Oliivi voi olla myös kylmään taittava. Eli 16 season värianalyysi on kai aika tarkka jos googlaat. Kevät, lämmin on nimeltään soft. Ei ihan helppo ottaa selvää.

Vierailija
135/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te oliivi ihoiset olette sitten juuriltanne mus talaisia. Ne on ainoita, joilla joillakin on selkeästi oliivin väriseksi nimetty ihonsävy Suomessa.

Vierailija
136/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Viileä kesäiho on Suomessa todella yleinen.

Vierailija
137/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te oliivi ihoiset olette sitten juuriltanne mus talaisia. Ne on ainoita, joilla joillakin on selkeästi oliivin väriseksi nimetty ihonsävy Suomessa.

Jep. Romaneilla on oliivin väristä ihoa.

Vierailija
138/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihosi on lämpimään taittava, voit olla kevät tai syksy. Jos ihossa on keltaista lämpöä niin jompi kumpi ja lämpimän sävyiset vaatteet saavat sinut hehkumaan?

Kesä ja talvi ovat kylmiä. Oliivi voi olla myös kylmään taittava. Eli 16 season värianalyysi on kai aika tarkka jos googlaat. Kevät, lämmin on nimeltään soft. Ei ihan helppo ottaa selvää.

Ei olekaan, kun mulle käy esim sekä hopea ja kulta niin en osaa sanoa lämmin vai kylmä.

Vierailija
139/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin suomalainen iho, sellainen maantien harmaat hiukset ja iho hyvin vaalea, joka on siis oikeasti oliivi. Hyvin hyvin yleinen Suomessa. 

No ei se sentään oliivi-iho ole, jos on "hyvin vaalea" :D

Monilla suomalaisilla iho on joko soft summer tai soft autumn. Eli pehmeä kesä tai pehmeä syksy. Ei kontrasteja.

Sadannen kerran, jos ihon pohjasävy on vihreä, on se sävyltään oliivi, ihan sama miten paljon valkoista siihen sekottaa.

Jahas, no päättäkää sitten keskenänne niin :D

Oliivi-iho on kyllä kans yksi... no, voihan suomalaisissakin olla tällaisia "vaaleita oliivi-ihoja" monia heti vauvapalstan keskustelussa:&nb

Eka kuvat on viileästä ihonsävystä, ensimmäinen on ainakin kesä ja jälkimmäinen saattaa olla talvi - tai sitten on vain kontrastisempi kesä.

Tokat kuvat taas on lämminsävyisestä ihosta, eka kuva pehmeä syksy ja toka kuva kevät.

Nämä on tosiaan ihan selkeät tapaukset. Hassua, jos väännätte muuta. Ehkä tykkäätte vain vääntää :D

Vierailija
140/250 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomesta löytyy selkeästi vaaleaa oliivia ihonsävynä. Ilmeisen vaikeasti tajuttavissa monelle.

Mutta noi vuodenaikasysteemit on kyllä ihan hatusta vedettyjä random-määritelmiä jotka ei kaikkiin edes päde. Moneen kertaan on määritelty ties mitä kevättä ja kesää ja ne värit ei sovi mulle ollenkaan. Mutta onhan se hyvä rahastuskeino tietysti.