Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"olemme luopuneet kristillisistä arvoista, jotka ennen pitivät yhteiskunnan koossa"

Vierailija
20.10.2025 |

Mitä ymmärrät näillä "kristillisillä arvoilla"?

Mitä ne on? 

Kommentit (357)

Vierailija
121/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta täytyy sanoa että en näe enää mitään hyvää sekulaarissa ajattelussa, pelkkää murhetta ja tyhjälle rakentamista."

Ja tuo ei ole sinusta uskonnottomien dissausta? 

Se että minulle elämä ilman Jumalaa näyttäytyy murheellisena on ainoastaan minun päänvaivani. Itse en ottaisi sitä henkilökohtaisesti jos joku sanoisi että uskovan elämä näyttää kurjalta. Usein on sanottukin. Se varsinainen dissaaminen jotka sekä kokee että näkee on aivan muuta.

Sinä kuitenkin katsot tarpeelliseksi tännekin kirjoittaa miten uskonnoton elämä on murheellista. Saat toki mielessäsi uskoa niin mutta ei sitäkään ole pakko erikseen kertoa.

Vierailija
122/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se noin yleisesti ottaen muilta pois jos Jeesuksen seuraajat elävät kirstillisten arvojen mukaisesti? Onko siinä jotain huonoa?

Se täällä nostetaan huonoksi, että uskovat huutelevat muille mikä on syntiä ja pitävät esillä omaa elämäntapaansa. Kun ihmisten joukossa on niitä, jotka haluavat kuulla Jumalan sanaa, vaikka heitä on harvassa. Mutta heitä on! 

En mä ainakaan halua että eduskunta olisi täynnä islamilaisen elämäntavan kannattajia ja yrittäisivät lyödä läpi heidän arvojaan. Jumala meitä siitä varjelkoon. Arvoissa ei voi olla tyhjiötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katolilaisissa maissa voi tehdä mitä haluaa.  Käy vaan ripittäytymässä, saa syntinsä anteeksi ja taas voi tehdä mitä haluaa. 

Vierailija
124/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se noin yleisesti ottaen muilta pois jos Jeesuksen seuraajat elävät kirstillisten arvojen mukaisesti? Onko siinä jotain huonoa?

Se täällä nostetaan huonoksi, että uskovat huutelevat muille mikä on syntiä ja pitävät esillä omaa elämäntapaansa. Kun ihmisten joukossa on niitä, jotka haluavat kuulla Jumalan sanaa, vaikka heitä on harvassa. Mutta heitä on! 

En mä ainakaan halua että eduskunta olisi täynnä islamilaisen elämäntavan kannattajia ja yrittäisivät lyödä läpi heidän arvojaan. Jumala meitä siitä varjelkoon. Arvoissa ei voi olla tyhjiötä.

Mikseivät ne jumalan sanaa kaipaavat voisi itse hakeutua jumalan sanan pariin? Miksi teidän täytyy toitottaa järjettömyyksiänne myös normaaleille ihmisille, sen takia että ehkä kaksi tuhannesta haluaa sitä höpinää kuunnella?

Vierailija
125/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi muka kokea omakohtaisesti "Pyhän Hengen" Jos Jumala ei vastaa rukouksiin yms? 

Tästä käydään keskustelua toisessa ketjussa. Uskoon tullessa Jumala painaa ihmiseen Pyhän Hengen sinetin. Se on se sama henki joka nosti Jeesuksen kuolleista ja joka nostaa Jeesukseen uskovankin kerran kuolleista.

Eri

Jeesus ei puhunut Pyhän Hengen sinetistä. Jeesus puhui siitä, että se, joka rakastaa häntä, noudattaa hänen käskyjään. Tässä muistutus siitä, mitä Jeesus puhui Pyhästä Hengestä:

Lupaus Pyhästä Hengestä

15Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. 16Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. 17Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.

18En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. 19Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. 20Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. 21Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni.

22Juudas se toinen, ei Iskariot sanoi hänelle: Herra, miksi teet niin? Miksi ilmaiset itsesi vain meille etkä maailmalle?

23Jeesus vastasi:

Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. 24Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

25Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne. 26Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.

27Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. 28Kuulittehan, mitä sanoin: minä menen pois, mutta tulen taas teidän luoksenne. Jos rakastaisitte minua, te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi. 29Olen puhunut tästä jo nyt, jotta te uskoisitte, kun se tapahtuu. 30Paljon en kanssanne enää puhu, sillä tämän maailman ruhtinas on jo tulossa. Mitään valtaa ei hänellä minuun ole, 31mutta tämän täytyy tapahtua, jotta maailma tietäisi, että minä rakastan Isää ja teen niin kuin Isä on minun käskenyt tehdä. Nouskaa, me lähdemme täältä!

Vierailija
126/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko, toivo ja rakkaus.

Kymmenen käskyä.

Vierailija
127/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Love is all we need. Tämän mukana tulevat arvotkin.

Tässä kaikki olennainen.

Vierailija
128/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kristilliset arvot on ajettu ala/ ajetaan alas, menetämme demokratiamme  ja hyvinvointivaltiomme. Kristilliset arvothan ovat  edellä mainittujen asioiden perusta/ selkäranka.

Vierailija
129/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne "kristilliset" hyvät arvot on kyllä ihan yleismaallisia arvoja, jotka kristityt ovat vain omineet. Esim. Jessen kultainen sääntö on sanasta sanaan kopioitu kunfutselaisuudesta, jossa se oli käytössä jo satoja vuosia ennen ennen Kristusta.

Ps. Kokemukseni mukaan he, jotka toitottavat kristillisiä arvoja, elävät itse lähes 100% Jessen opetuksia vastaan. Unohtavat tärkeimmät opit. Kuten älä tuomitse, jotta sinua ei tuomittaisi ja helpompi on kamelin mennä neula silmästä kuin rikkaan päästä taivasten valtakuntaan...

Jumala on vaikuttanut maailmassa ennen Jeesuksen syntymääkin. Jeesuksella ja hänen opetuksillaan on kuitenkin erityinen merkitys maailmassa. 

Vierailija
130/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 100 % ateisti enkä ajattele mitään uskontoja, kun minulle tärkeitä arvoja on hyvät käytöstavat ja ihmisten tasavertainen kohtelu. No, moni uskovainen ei kylläkään näitä arvoja jaa...

Vierailija
131/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi muka kokea omakohtaisesti "Pyhän Hengen" Jos Jumala ei vastaa rukouksiin yms? 

Tästä käydään keskustelua toisessa ketjussa. Uskoon tullessa Jumala painaa ihmiseen Pyhän Hengen sinetin. Se on se sama henki joka nosti Jeesuksen kuolleista ja joka nostaa Jeesukseen uskovankin kerran kuolleista.

😂

Ihmiset lakkaavat kyllä nauramasta, kun totuus viimein paljastuu.

Eli milloin? Kolmen tuhannen vuoden päästä?

Alle kymmenen vuoden päästä. Ajan merkkejä meille on annettu ja nyt elämme viimeisille tämän aikakauden vuosille kerrottuja tapahtumia. Mutta mistä se sinua liikuttaa, kun et usko Raamatun sanaan? Et edes halua lukea sitä, etkä halua ottaa selvää. Pidät monien tavoin kaikkea keksittynä, huuhaana, höyrypäisten jeesuslaisten juttuina. Israelin valtio on 77-vuotias ja meille on kirjoitettu että tämä on viimeinen sukupolvi jonka ainakana täyttyvät kaikki viimeiset kirjoitetut profetiat. Toisessa ketjussa tästä on enemmän keskustelua. Seurakunta voidaan ottaa taivaaseen milloin tahansa. Tänään? Ensi vuonna tai parin vuoden kuluttua, mutta ei siihen mitään kymmentä vuotta enää. Ilmestyskirja on tässä ja nyt. 

Vierailija
132/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen ei ole enää kristillisiä arvoja. Hallitusohjelmassa hyvinvointivaltion tilalle on tullut kilpailykyky.

Vierailija
133/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näitä "kristillisiä arvoja" katsotaan liian suppeasti. Koko länsimainen kulttuuriperintö perustuu juutalaisiin ja kristillisiin arvoihin. Ihan kapitalismista ja nykyaikaisesta demokratiakäsityksestä lähtien. Esim. orjuuden kieltäminen Britanniassa ja myöhemmin sateenkaariväestön hyväksyminen perustui kristillisiin perusarvoihin. Kristilliset arvot ovat siis tuoneet valtavasti yleisesti hyväksi katsottavia asioita maailmaan ja ne maat jotka ne ovat omaksuneet ovat menestyneet, vaikka oma kulttuuriperintö on perustunut muuhun uskontoon (esim. moni Aasian maa). Melko huonosti puolestaan menee niillä mailla, jotka eivät näitä arvoja ole omaksuneet.

Näin ollen länsimaisen kulttuurin säilymiselle kristillisten arvojen säilyttäminen on äärimmäisen tärkeää. Itse olen lähinnä ateisti, mutta tiedostan täysin, että ilman näitä kristillisten arvojen säilyttäjiä (eli uskovia), kulttuurini ei tule kauaa säilymään.

Eli kiitos Päivi Räsäsen, että saan olla vapaasti niin monesta asiasta hänen kanssaan eri mieltä. :)

Vierailija
134/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne "kristilliset" hyvät arvot on kyllä ihan yleismaallisia arvoja, jotka kristityt ovat vain omineet. Esim. Jessen kultainen sääntö on sanasta sanaan kopioitu kunfutselaisuudesta, jossa se oli käytössä jo satoja vuosia ennen ennen Kristusta.

Ps. Kokemukseni mukaan he, jotka toitottavat kristillisiä arvoja, elävät itse lähes 100% Jessen opetuksia vastaan. Unohtavat tärkeimmät opit. Kuten älä tuomitse, jotta sinua ei tuomittaisi ja helpompi on kamelin mennä neula silmästä kuin rikkaan päästä taivasten valtakuntaan...

Juurikin näin! Monesti se uskovainen nimenomaan on niin kovin tuomitseva... 

Vierailija
135/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tätä on turha jatkaa, on selvästi herättänyt määrätyn kansanosan ulvomaan jo varhain. En viitsi edes lukea.
Meidän tulee kunnioittaa tänne tunkeneiden uskontoja, mutta heitämme romukoppaan oman uskomme ja perinteemme.
Kaikki vedetään lokaan, jopa ruokaperinteemme. Ilveillään turuilla ja toreilla mämmille ja muille meidän perinneruillemme. Samaan aikaan itketään kuinka on nälkä, eikä ruokaa lainkaan.
Lapsia ei kasvateta ei opeteta edes kuivaksi, saati sitten muuta. Mainoksiin vedetty pienet lapset huutamaan vanhemmilleen ohjeita, kuinka hoitaa hommat korjata auto.
Onneksi on vielä vahnempia joilla omat aivot, rakkaus ja halu hoitaa lapsiaan.
Hoitaa itse omat asiansa, opettaa lapsille perusarvot ja tapa elää yhteiskunnassa.

Vierailija
136/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katolilaisissa maissa voi tehdä mitä haluaa.  Käy vaan ripittäytymässä, saa syntinsä anteeksi ja taas voi tehdä mitä haluaa. 

Luterilaisilla on vielä helpompaa! Ei tarvitse kuin uskoa niin pelastuu (armokäsitys). 

Vierailija
137/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nähty nyt esim. Iso-Britanniassa, eli mitä tapahtuu, kun muiden kun kristillisten arvojen kannattajat ovat saavuttaneet kriittisen massan.

Vierailija
138/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mielestäni tätä on turha jatkaa, on selvästi herättänyt määrätyn kansanosan ulvomaan jo varhain. En viitsi edes lukea. Meidän tulee kunnioittaa tänne tunkeneiden uskontoja, mutta heitämme romukoppaan oman uskomme ja perinteemme. Kaikki vedetään lokaan, jopa ruokaperinteemme. Ilveillään turuilla ja toreilla mämmille ja muille meidän perinneruillemme. Samaan aikaan itketään kuinka on nälkä, eikä ruokaa lainkaan. Lapsia ei kasvateta ei opeteta edes kuivaksi, saati sitten muuta. Mainoksiin vedetty pienet lapset huutamaan vanhemmilleen ohjeita, kuinka hoitaa hommat korjata auto. Onneksi on vielä vahnempia joilla omat aivot, rakkaus ja halu hoitaa lapsiaan. Hoitaa itse omat asiansa, opettaa lapsille perusarvot ja tapa elää yhteiskunnassa.

Siis miten tähän sinun pahanolon oksennukseen liittyy vielä lasten kuivaksi opettelu!? 

Vierailija
139/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mielestäni tätä on turha jatkaa, on selvästi herättänyt määrätyn kansanosan ulvomaan jo varhain. En viitsi edes lukea. Meidän tulee kunnioittaa tänne tunkeneiden uskontoja, mutta heitämme romukoppaan oman uskomme ja perinteemme. Kaikki vedetään lokaan, jopa ruokaperinteemme. Ilveillään turuilla ja toreilla mämmille ja muille meidän perinneruillemme. Samaan aikaan itketään kuinka on nälkä, eikä ruokaa lainkaan. Lapsia ei kasvateta ei opeteta edes kuivaksi, saati sitten muuta. Mainoksiin vedetty pienet lapset huutamaan vanhemmilleen ohjeita, kuinka hoitaa hommat korjata auto. Onneksi on vielä vahnempia joilla omat aivot, rakkaus ja halu hoitaa lapsiaan. Hoitaa itse omat asiansa, opettaa lapsille perusarvot ja tapa elää yhteiskunnassa.

Se on kumma, ettei sinua kiinnosta edes äidinkielesi opettelu.

Vierailija
140/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luterilaisilla on vielä helpompaa! Ei tarvitse kuin uskoa niin pelastuu (armokäsitys). 

Itse asiassa ei, sillä Jumala päättää, kenet armahtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän