Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"olemme luopuneet kristillisistä arvoista, jotka ennen pitivät yhteiskunnan koossa"

Vierailija
20.10.2025 |

Mitä ymmärrät näillä "kristillisillä arvoilla"?

Mitä ne on? 

Kommentit (357)

Vierailija
281/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristilliset arvot perustuvat kristilliseen ihmiskuvaan: jokainen ihminen on arvokas, Jumalan kuvaksi luotu.

Tärkeä ohjenuora: kohtele lähimmäistäsi kuin toivot itseäsi kohdeltavan.

Olen "himouskovainen", mutta en ymmärrä, että joillekin ko arvot tarkoittavat jotain vain perinteisen avioliiton hyväksymistä tms.

Vierailija
282/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olemme luopuneet arvoista jotka pisti naisen nyrkin ja hellan väliin, tekemään kaiken työn ja pitämään turpansa kiinni kun asioista päätetään? No hyvä vaikkakin valitettavasti valhe. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitetä Jumalaa, eikä rukoilla apua ja siunausta.

Miksi jumalaa pitää jatkuvasti kiittää. Olin rippikirkossa ja alkoi oikeasti mietityttämään. Miksi jatkuvasti, joka toisessa lauseessa kiitetään? Kun ei kiitetä veisataan ylistystä. 

Millainen minäminä narsisti se jumala oikein on? Kuka vaatisi tälläistä käytöstä muusta kuin syystä kuin mielenterveyden ongelmista johtuen?

Eri

Jumala ei odota kiitosta ja ylistystä. Jumala odottaa, että ihminen pyrkii noudattamaan Jumalan tahtoa ja sekin on itseasiassa ihmisen omaksi parhaaksi.

Vierailija
284/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristilliset arvot perustuvat kristilliseen ihmiskuvaan: jokainen ihminen on arvokas, Jumalan kuvaksi luotu.

Olen "himouskovainen", mutta en ymmärrä, että joillekin ko arvot tarkoittavat jotain vain perinteisen avioliiton hyväksymistä tms.

Sama minulla. 

Vierailija
285/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jeesus teki seuraajiensa kanssa uuden liiton, johon kuuluu vapaus valita usko(nsa); joka uskoo minuun. Eli jos valitset uskon, eikä suinkaan "usko". "

No nyt puhuttiin kymmenestä käskystä ja kyllä se ensimmäinen käsky siellä edelleen on: "älä pidä muita jumalia".

Ja kymmenen käskyä ovat Jumalan Israelin kansan kanssa solmimasta vanhasta liitosta. Jeesus tarjoaa uuden liiton, jossa sinä ja minä ja kaikki me juutalaisen lain ulkopuolelle jääneet saamme mahdollisuuden valita, uskommeko vai emmekö usko. Kristus toi uuden lain, Hengen lain. Mooseksen lain noudattaminen ei pelasta; vain usko Kristukseen yhdessä Jumalan armon kanssa pelastaa.

Vierailija
286/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla. 

Sama.

Vierailija
287/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jeesus teki seuraajiensa kanssa uuden liiton, johon kuuluu vapaus valita usko(nsa); joka uskoo minuun. Eli jos valitset uskon, eikä suinkaan "usko". "

No nyt puhuttiin kymmenestä käskystä ja kyllä se ensimmäinen käsky siellä edelleen on: "älä pidä muita jumalia".

Ja kymmenen käskyä ovat Jumalan Israelin kansan kanssa solmimasta vanhasta liitosta. Jeesus tarjoaa uuden liiton, jossa sinä ja minä ja kaikki me juutalaisen lain ulkopuolelle jääneet saamme mahdollisuuden valita, uskommeko vai emmekö usko. Kristus toi uuden lain, Hengen lain. Mooseksen lain noudattaminen ei pelasta; vain usko Kristukseen yhdessä Jumalan armon kanssa pelastaa.

Silti kun puhutaan siitä mitä ns. kristilliset arvot ovat niin ei kulu kauaa kun joku nostaa esiin 10 käskyä esimerkkinä siitä mitä kristilliset arvot ovat.

Vierailija
288/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jumala ei odota kiitosta ja ylistystä. "

Silti 99% julkisesta uskonnon harjoittamisesta on tavalla tai toisella juuri sitä. Aika ristiriitaista.

Vierailija
289/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatusta:

Jeesus ja laki

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Vierailija
290/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti kun puhutaan siitä mitä ns. kristilliset arvot ovat niin ei kulu kauaa kun joku nostaa esiin 10 käskyä esimerkkinä si

Näitä "10 käskyä" tyyppejä taidetaan kutsua tapakristityiksi. Raamattunsa lukenut ihminen tietää kyllä, että käskyjen ja lain noudattaminen on tyhjää ilman elävää uskoa.

Te, joiden oikeamielisyys perustuu lain noudattamiseen, joudutte eroon Kristuksesta ja jäätte ilman armahdusta.

Vierailija
291/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti 99% julkisesta uskonnon harjoittamisesta on tavalla tai toisella juuri sitä. Aika ristiriitaista.

Se on helpompaa ja hauskempaa kuin Jumalan tahdon noudattamiseen pyrkiminen. Jumalan tahdon noudattamiseen pyrkiminen taas on vaikeaa ja tuskallista. 

Vierailija
292/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näitä "10 käskyä" tyyppejä taidetaan kutsua tapakristityiksi. Raamattunsa lukenut ihminen tietää kyllä, että käskyjen ja lain noudattaminen on tyhjää ilman elävää uskoa."

Nyt ei edelleenkään puhuttu siitä millainen usko on oikeaa uskoa vaan siitä mitä tarkoitetaan kun puhutaan ns. kristillisistä arvoista. Ja edelleen, ne ovat monen mielessä sidoksissa juuri uskontojen määräyksiin kuten 10 käskyä, eivät mihinkään henkilökohtaiseen uskoon.

Myös tapakristillisyys voi heijastella kristillisiä arvoja ja olla osa sitä mitä niillä ymmärretään.

Vierailija
293/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOTI, USKONTO JA ISÄNMAA. 

Vierailija
294/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on helpompaa ja hauskempaa kuin Jumalan tahdon noudattamiseen pyrkiminen. Jumalan tahdon noudattamiseen pyrkiminen taas on vaikeaa ja tuskallista. 

No on. Varsinkin kun vielä koskaan ihmiset eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen siitä että mikä se Jumalan tahto lopulta on. Siksi meillä on lukematon määrä erilsisia kirkkoja, kirkkokuntia ja lahkoja sekä herätysliikkeitä.

Vierailija
295/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiavioisuus - nykyään avioliitot eivät kestä, ja polygamia yleistyy

Lähimmäisenrakkaus - syntipukkiajattelu

Kaksi sukupuolta - nykyään ääretön määrä

Elämän kunnioittaminen - nykyään ei arvosteta ihmishenkeä (jengirikollisuus, abortti, incel-miehillä ei ihmisarvoa)

Vierailija
296/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on. Varsinkin kun vielä koskaan ihmiset eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen siitä että mikä se Jumalan tahto lopulta on. Siksi meillä on lukematon määrä erilsisia kirkkoja, kirkkokuntia ja lahkoja sekä herätysliikkeitä.

Niin. Jokaisella on vapaa tahto ja kukin voi tehdä mitä haluaa. Se tavallaan kuuluu asiaan. 

Vierailija
297/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jokaisella on vapaa tahto ja kukin voi tehdä mitä haluaa. Se tavallaan kuuluu asiaan. 

En puhunut siitä vaan että ns. Jumalan tahto on niin monitulkintainen ja eri käsityksille altis että siitä ei ole koskaan päästy edes vakaasti uskovien kesken yhteisymmärrykseen että mikä se oikein on.

Vierailija
298/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tarkoita "vain". Vaan kyse on kokonaisuudesta. Ne kaikki on tärkeitä.

Vierailija
299/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiavioisuus - yksiavioisuus on eri asia kuin avioliittojen kestäminen

Lähimmäisenrakkaus - hankalaa ihmisille yleensäkin jos joku poikkeaa siitä minkä itse katsoo oikeaksi

Kaksi sukupuolta - ks. lähimmäisenrakkaus

Elämän kunnioittaminen - sotia ja vainoja on ihan sujuvasti perusteltu uskonnoilla

Vierailija
300/357 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olemme luopuneet arvoista jotka pisti naisen nyrkin ja hellan väliin, tekemään kaiken työn ja pitämään turpansa kiinni kun asioista päätetään? No hyvä vaikkakin valitettavasti valhe. 

"Kaikkea työtä" naiset eivät todellakaan tehneet koskaan. Miehet raatoivat työssä, taistelivat, suojelivat ja uhrasivat henkensä muiden puolesta.

Eipä nykynaisten osa näytä valitettavasti kovin ruusuiselta. Ja mitä enemmän feminismi tämän homman vie överiksi, sitä surullisemmaksi menee.

Ääripäät ei koskaan nimittäin toimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi