Taas meni viikonloppu ja en ehtinyt palautua. Kaksi päivää ei vaan riitä. Vituttaa mennä huomenna taas töihin
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan taloudellinen katastrofi, jos alkaisit tekemään 4 päiväistä viikkoa?
No aika harva työnantaja suostuu nelipäiväiseen viikkoon, jos töitä oikeasti on viidelle päivälle. Vaatii työnantajalta ylimääräistä kikkailua hommata tekijä sille jämäpäivälle.
Sitten vain uutta työpaikkaa hakemaan. Ai ei löydy noin vain? Siinä tapauksessa voisi ehkä ajatella, että onneksi on edes se nykyinen työ.
Ota lopputili ja jää työttömäksi. Aikaa on sen jälkeen loputtomasti, rahaa ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikset neuvottele kannustavampaa palkkaa? Tes on minimi mistä saa poiketa ylös päin. Uusi työpaikkakohtainen sopiminen edellyttää vastuun ottoa omasta palkasta.
Justjoo, sen päivän kun näkisi että työnantaja ilomielin neuvottelee työntekijän kanssa erikseen paremmasta palkasta 😂 Se on listapalkka, ota tai jätä.
Kyllä te olette laiskoja. Alkakaa harrastaa jotain liikuntaa, niin ajatukset saa pois töistä. Tai vaikka pihatöitä. Näillä saa viikonlopun kulumaan rattoisasti, ja palautuminen tapahtuu kuin itsestään.
Siirry lisätyön avulla kuusipäiväiseen työviikkoon. Yksi lepopäivä viikkoon.
Vkl-työn parissa ei tule mietittyä arkityötä ja päinvastoin. Palauttavaa.
Kokonaisansiot myös nousevat, vaikka verottaja viekin puolet lisätuloista (tämä on yksi Suomen lukuisista kannustinloukuista).
Järjestely vaatii kovaa kuntoa, motivaatiota ja työstään tykkäämistä. Siksi se ei sovikaan 99% palstalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 4 päivän viikonloppu syysloman takia. 3 päivää meni hyvin kun olin lasten kanssa reissussa. La-iltana palattiin ja siitä lähtien vahva ahdistus maanantaista. Olen tänäänkin vain tappanut aikaa ja mielelläni olisin saman tien pikakelannut ma-aamuun.
Eli ei se nelipäiväinen minulla ainakaan auttaisi, vaan pitäisi korjata se, mikä työssä ahdistaa.
Minun kohdallani kyse on mikromanageeraavasta pomosta ja naapuritiimistä, jonka kanssa on vaikea tehdä töitä. Ja työssä ei pysty oikein ennustamaan, toteutuuko sen päivän suunnitelma vai tuleeko jotain kiireistä ja päivä venyy. Palkka on kyllä hyvä, mutta ei niin hyvä, että sillä voisi ostaa takaisin sitä elämää, mitä se vie. Ei energiaa huolehtia kodista tai omasta kunnosta. Lapset jaksan hoitaa ja heidän asiansa huolehtia.
Vähiten stressaantunut olen kun olen tehnyt pitkän työpäivän, silloin ei vähäisellä vapaalla tule huono omatunto
Tasan ei käy onnenlahjat. Kun lähden työmaan portista ulos työt unohtuu samantien. Minulle ei makseta töiden miettimisestä vapaa-ajalla, joten en sitä myöskään tee. Ne työt kyllä odottaa siellä seuraavaan päivään. Ikinä niitä ei ole kukaan tehnyt. Älkää hyvät ihmiset tressatko töiden takia, se on täysin turhaa ajanhaaskausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset neuvottele kannustavampaa palkkaa? Tes on minimi mistä saa poiketa ylös päin. Uusi työpaikkakohtainen sopiminen edellyttää vastuun ottoa omasta palkasta.
Kuulostaa Kokoomuksen käsikirjasta otetulta. Miksi työnantaja maksaisi senttiäkään enempää, kuin on pakko, kun nykytilanteessakin joka työpaikkaan on hakijoita parijonoksi asti.
Eiväthän he ole yhtä hyviä kuin sinä. Sinulla on käytännön kokemusta. Jokainen uusi rekrytointi maksaa ja sinulle kuuluu osuus säästöistä joita jatkamisestasi kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt 4-päiväistä viikkoa omasta halustani. Palkka oli tietysti sen 20 prosenttia pienempi, mutta sen vastapainoksi sain kolmen päivän viikonloput (joko to-su tai pe-ma). Oli kyllä todella merkittävä se yksi vapaa lisää. Suosittelen jos talous kestää ja työnantajalle sopii. Kannattaa vähän säästää ennen sitä yllättävien menojen varalle tosin.
Bruttopalkka on 20 prosenttia pienempi. Nettopalkka voi olla vain 10 prosenttia pienempi. Kannattaa laskea verottajan laskurilla, että miten paljon lisävapaat tulisivat oikeasti maksamaan.
Pitkässä juoksussa tuo pienentää kyllä eläkekertymää, kun se lasketaan bruttotuloista, mutta jos palkka hyvä niin ei se paljon heilauta.
Anteeksi nyt, mutta mitä helvetin eläkekertymää?!? Ei sen varaan kannata enää elämäänsä rakentaa. Elämä eletään nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kehveliä sinä oikein teit jos ei vklp riitä palautumiseen?
En ole ap, mutta kiireinen työ ja aikaiset aamut vievät voimat niin, että viikonloppu menee nukkuessa ja viikolla jääneitä kotihommia tehdessä.
Sama minulla
Kannattaa opetella siihen, että herää myös viikonloppuna samaan aikaan kuin arkena. Näin pääsee siitä väsymyksen kierteestä, kun pikkuhiljaa myös uni alkaa illalla tulla aikaisemmin ja viikolla ei enää kerry univelkaa.
Kerros vielä miten tämä toimii vuorotyötä tekevälle. Heräänkö klo 04 kuten aamuvuoroon mennessä vai 09 - 10 välillä kuten iltavuoroviikoilla. Vuorotyöt sotkee unirytmin totaalisesti aika äkkiä ja on tasan niin että viikonloppuna en laita kelloa soimaan. Liian vähän tulee nukuttua viikonloppunakin. Voi kun tärppäisi joku toinen työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt 4-päiväistä viikkoa omasta halustani. Palkka oli tietysti sen 20 prosenttia pienempi, mutta sen vastapainoksi sain kolmen päivän viikonloput (joko to-su tai pe-ma). Oli kyllä todella merkittävä se yksi vapaa lisää. Suosittelen jos talous kestää ja työnantajalle sopii. Kannattaa vähän säästää ennen sitä yllättävien menojen varalle tosin.
Bruttopalkka on 20 prosenttia pienempi. Nettopalkka voi olla vain 10 prosenttia pienempi. Kannattaa laskea verottajan laskurilla, että miten paljon lisävapaat tulisivat oikeasti maksamaan.
Pitkässä juoksussa tuo pienentää kyllä eläkekertymää, kun se lasketaan bruttotuloista, mutta jos palkka hyvä niin ei se paljon heilauta.
Anteeksi nyt, mutta mitä helvetin eläkeker
Eläkekertymä ja eläminen eivät ole toisiaan poissulkevia. Saat anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa Kokoomuksen käsikirjasta otetulta. Miksi työnantaja maksaisi senttiäkään enempää, kuin on pakko, kun nykytilanteessakin joka työpaikkaan on hakijoita parijonoksi asti.
Eiväthän he ole yhtä hyviä kuin sinä. Sinulla on käytännön kokemusta. Jokainen uusi rekrytointi maksaa ja sinulle kuuluu osuus säästöistä joita jatkamisestasi kertyy.
Näin periaatteessa, mutta käytännössä yhdeksän firmaa kymmenestä ajattelee hyvin lyhytnäköisesti ja, jos et ole jotenkin kriittisessä asemassa jonkin työn suorittamisen kanssa käy ovi nopeasti molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justjoo, sen päivän kun näkisi että työnantaja ilomielin neuvottelee työntekijän kanssa erikseen paremmasta palkasta 😂 Se on listapalkka, ota tai jätä.
Voihan sen nähdä jos menee katsomaan. Onko ilomielisyys jotenkin tärkeää sinulle?
En pysty samaistumaan. Koneen kun suljen niin työt katoaa mielestä. Nytkin koko viikonloppu mennyt enkä sekuntiakaan ole töitä ajatellut, en edes muista mihin perjantaina jäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin periaatteessa, mutta käytännössä yhdeksän firmaa kymmenestä ajattelee hyvin lyhytnäköisesti ja, jos et ole jotenkin kriittisessä asemassa jonkin työn suorittamisen kanssa käy ovi nopeasti molempiin suuntiin.
Tuollaisiksi kaikkia yritetään pelotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta kiireinen työ ja aikaiset aamut vievät voimat niin, että viikonloppu menee nukkuessa ja viikolla jääneitä kotihommia tehdessä.
Sama minulla
Kannattaa opetella siihen, että herää myös viikonloppuna samaan aikaan kuin arkena. Näin pääsee siitä väsymyksen kierteestä, kun pikkuhiljaa myös uni alkaa illalla tulla aikaisemmin ja viikolla ei enää kerry univelkaa.
Jos tekee vuorotöitä niin hiukkasen vaikeaa kun ei ole mitään rytmiä. Mutta eihän konttorirotat mistään työnteosta ymmärräkkään mitään.
Puhuttiin unirytmistä mutta etpä Sää sitä tajunnut. Ja niitä kotihommin ei saa tehdä hiljasuusaikana.
Vierailija kirjoitti:
Miten palautuminen määritellään ja mitä se tarkoittaisi, jos olisit ehtinyt palautua?
Kukaan ei tiedä.
Onko kuinka pitkä työviikko? Kyllä omasta mielestä 40 tunnilla pystyy hyvin palautua jos käyttää kaiken ajan rentoutumiseen ja pitää hyvän rytmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten palautuminen määritellään ja mitä se tarkoittaisi, jos olisit ehtinyt palautua?
Kukaan ei tiedä.
Kovalevyn puhdistuksen ja dementian yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama minulla
Kerros vielä miten tämä toimii vuorotyötä tekevälle. Heräänkö klo 04 kuten aamuvuoroon mennessä vai 09 - 10 välillä kuten iltavuoroviikoilla. Vuorotyöt sotkee unirytmin totaalisesti aika äkkiä ja on tasan
Jokainen tietysti tekee itse omat valintansa. Onhan se nyt kuitenkin sanomattakin selvää, että jos nukut sunnuntaina klo 10 asti (tai yli) ja maanantaina herätys on klo 04, niin tuskin tulee sunnuntai-iltana uni niin aikaisin, että ehtisit nukkua tarpeeksi. Se on silloin ihan itse aiheutettua väsymystä, joka olisi korjattavissa sillä herätyskellolla.
Sinulla on kuitenkin siitä hyvä tilanne, että et joudu tekemään kolmivuorotyötä ja vuorotkin ovat aina viikko kerrallaan samaa, eikä tule iltavuorosta seuraavana päivänä aamuun menoja. Silloin on ihan ymmärrettävästi mahdotonta pitää samasta rytmistä kiinni. Ja sehän on ihan tutkittua, että vuorotyö kuluttaa tämän vuoksi enemmän, eikä se sovi kaikille.
Aika harva työnantaja suostuu nelipäiväseen viikkoon. Yleensä tarve on henkilölle joka tekee mukisematta viisi päivää viikossa. Jos ei työ maistu tilalle otetaan joku toinen.