Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas meni viikonloppu ja en ehtinyt palautua. Kaksi päivää ei vaan riitä. Vituttaa mennä huomenna taas töihin

Vierailija
19.10.2025 |

Palkkakin on ihan paska.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kliffan rentoa. 10 yövuoroa kuussa, joka toinen viikko kaks ja joka toinen kolme. Netto 2200-2600/kk riippuu miten osuu la-su öitä kuukauteen. 20 vapaapäivää.

- laitosyökkö

Vierailija
102/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:llä lapsia? Terveen ihmisen pitäisi kyetä tekemään 40 h työviikko ilman tuskaa mikäli ei ole lapsia. Jos on lapsia, niin voiko se kuormittava tekijä elämään tulla sieltä? Jos on mies, tekeekö mies puolet kaikesta lapsiin liittyvästä? Ja huushollinhoidosta?

Jos sii ei ole lapsia, voi maata koko loppupäivän töiden jälkeen, samoin kuin viikonloput. Ei ole pakko tehdä ruokaa tai siivota. Viisas ihminen toki käyttää tätä vapaa-aikaansa omasta itsestä huolehtimiseen, esim. liikuntaa ja muihin harrastuksiin. Tutkituta veriarvosi, matalat rauta-arvot tekevät palautumisesta mahdotonta. Syö monipuolisesti ja ota joka ikinen päivä monivitamiinitabletti.

Jos on lapsia ja näin ollen pakko siivota / tehdä ruokaa, ja ylipäänsä viihdyttää lapsia, silloin on vaikeampaa palautua. Pidä huoli, että perheen toinen aikuinen tekee osansa. Listaatte hommat paperille ja siitä sitten vuorotellen valitsette hommat mitkä itse haluatte tehdä ja lopuksi tasoittelette niin, että tuntimääräisesti hommat menevät puoliksi. Sovitte myös, että ennen klo 19 ei  kumpikaan ole vaaka-asennossa. 

Jos nämä ei auta, niin vaihda työpaikkaa. Sellaiseen, johon sinun on helpompi kulkea ja jossa on mukavemmat työtehtävät. Myös mahdollisuus etätöihin auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on vielä vapaapäivä ja voi tasoitella oloa kylmällä lonkerolla. Ja kohta aamukahviin loraus jaloviinaa!

Juntti suomalaisen ainoa onni, alkoholi. Jos on vapaata niin se tarkoittaa että voi jatkaa juomista.

Vierailija
104/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ratkaisun vuorotöistä, usko tai älä. Se 5 päivää viikossa 8-16 ei todellakaan ole mitään rentoilua. Kuka jaksaa aina 5 päivää putkeen töitä ja vielä herätä aikaisin..? Kivaa vaihtelua arkivapaat, ilta- ja yövuorot, jolloin saa nukkua. 

Vierailija
105/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kehveliä sinä oikein teit jos ei vklp riitä palautumiseen?

En ole ap ja tiedän ettei viikonloppu riitä palautumiseen. Ratkaisu olisi 4 päiväinen työviikko niin ihmiset eivät palaisi loppuun töissä. Samalla töitä riittäisi nykyistä useammalle. 

Aika moni vain tarvitsee kuukausittain sen viikon viidennenkin työpäivän palkan.

Vierailija
106/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikka on sellainen että siellä ei tee mieli tehdä töitä, niin mikään palautumisaika ei riitä.

Vierailija
107/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä loppui juuri yövuorot ja vain kaksi vapaata siihen päälle. Ja heti vapailta 12t työvuoroon pitäisi mennä. 

Ei voi sanoa, että ehtisi oikein toipua missään välissä. Hoitoalalla olen. 

Olen ollut HUSin työpaikassa, jossa sai tehdä  kaksi vuoroa putkeen eli siis 14 tunnin päiviä sopimalla osastonhoitajan kanssa. Niitä kun otti kolme peräkkäin niin tuli kolme vapaata siinä sitten tavallaan extraa. Sitten kun otti ne normivapaiden päälle niin tuli jo 5-6 vapaata. Tämä toimi hyvin, koska olen yksinäinen eikä kukaan odota kotona. Ihan sama tehdä pitkä päivä jos sinne töihin menee. Ei se ollut edes raskasta kun tottui. Sitten tuli hyvät vapaat ja pääsi reissuun. En tiedä oliko tämä joku osaston oma juttu, mutta moni nuori työntekijä teki tätä koska ei lapsia tai velvollisuuksia. Tuskin enää käytössä.

Oliko sulla siihen aikaan mitään muuta elämää kuin vain työ?

Vierailija
108/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:llä lapsia? Terveen ihmisen pitäisi kyetä tekemään 40 h työviikko ilman tuskaa mikäli ei ole lapsia. Jos on lapsia, niin voiko se kuormittava tekijä elämään tulla sieltä? Jos on mies, tekeekö mies puolet kaikesta lapsiin liittyvästä? Ja huushollinhoidosta?

Jos sii ei ole lapsia, voi maata koko loppupäivän töiden jälkeen, samoin kuin viikonloput. Ei ole pakko tehdä ruokaa tai siivota. Viisas ihminen toki käyttää tätä vapaa-aikaansa omasta itsestä huolehtimiseen, esim. liikuntaa ja muihin harrastuksiin. Tutkituta veriarvosi, matalat rauta-arvot tekevät palautumisesta mahdotonta. Syö monipuolisesti ja ota joka ikinen päivä monivitamiinitabletti.

Jos on lapsia ja näin ollen pakko siivota / tehdä ruokaa, ja ylipäänsä viihdyttää lapsia, silloin on vaikeampaa palautua. Pidä huoli, että perheen toinen aikuinen tekee osansa. Listaatte hommat paperille ja siitä sitten vuorotellen valitsette hommat mitkä itse haluatte tehdä

Oletko vähän tyhmä? Ei kaikkien jaksaminen ole samalla viivalla alunperinkään ja palautuminen on hyvin yksilöllistä. Työ voi lapsettomalla olla hyvinkin kuormittavaa ja kyllä lapsetonkin vain joutuu siivoamaan kotinsa ja syömään.

Vierailija
109/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan palaudu kunnolla,  jos viettää vapaansa vauva-palstalla tai ylipäätänsä netissä.

Vierailija
110/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä helpottaa se, että teen arkisin, työpäivän jälkeen mahdollisimman paljon valmiiksi asioita alta pois eli siivoan, tiskaan, pykkään, hoidan ruokaostokset ja laskut yms. pakolliset asiat pois kuljeksimasta niin, etten joudu enää vapaapäivinä sellaisia tekemään. Silloin vapaa on todellakin pelkkää vapaata.

Lisäksi koitan jotenkin erotella vapaapäivän arjesta. Jos vapaapäivä on yhtä tylsä kuin arki-ilta työn jälkeen, niin olen huomannut, ettei sellainen palauta. Asiantuntijoittenkin mukaan palautumiseen tarvitaan levon lisäksi myös kiinnostavaa ajankulua, pelkkä lepo ei palauta yhtä hyvin. Mielekäs tekeminen vie ajatukset pois töistä.

Itsellä on myös tilanne, jossa työasioissa eräs ottaa jatkuvasti yhteyttä vapaallakin. Päädyin sitten lopulta pitämään työluuria kiinni vapaalla, koska minulla ei ole mitään päivystysvelvoitetta tms. Yhteydenotto työasioissa keskeyttää aina irtioton työasioista ja koska sanominen asiasta tälle henkilöle ei tepsinyt, niin oli pakko oman mielenterveyden ja palautumisen takia päätyä pitämään kahta luuria ja sitä työluuria kiinni, kun töistä lähden.

Vierailija
111/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapseton. Aivan naatti.

Vierailija
112/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo täysin väsynyt työhönsä, niin sitä joutuu jo todella miettimään ja suunnittelemaan, mitä oikein voisi tehdä, että palautuisi lyhyen vapaan aikana. Mutta kannattaa kyllä joku ehtoo sen miettimiseen käyttää ja vaikka listata asioita, joista nauttii ja jotka irrottavat ajatukset töistä, ja sitten huolehtia siitä, että voi niitä listan asioita tehdä vapaalla ilman häiriötekijöitä.

Jo kävely raittiissa ilmassa, luontoa katsellen, voi palauttaa jaksamista ja irrottaa mielen työasioista. Ulkoilua voi helposti ruveta toteuttamaan ilman suurempia etukäteissuunnitelmiakin. Ja siinä samalla voi miettiä niitä muita virkistäytymiskeinoja.

Vierailija
113/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ja alan jo nyt valmistautua huomiseen, enää ei ehdi rentoutua.

Mitä se valmistautuminen on? Eikö sitä voi tehdä heti työviikon päätyttyä? Esimerkiksi työlaukun voi laittaa kuntoon ja työasun hakea valmiiksi jo perjantaina, kun tulee kotiin viikon viimeisen työpäivän jälkeen ja viskata ne sitten pois silmistä ja mielestä vapaan ajaksi. Silloin ei tarvitse sunnuntaipäivää uhrata maanantaisen työpäivän miettimiselle. Monet asiat voi laittaa valmiiksi jo perjantaina maanantaita varten. Itse laitan kaiken, työvaatteet, työlaukun ja jopa herätyskellonkin pois näkyvistäni vapaan ajaksi yms.

Vierailija
114/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on suhteellisen vaativa työ, mutta koen jaksavani oikein hyvin. Työtä on myös paljon, mutta kun vou olla myöhempään, niin ei se haittaa. Ihmissuhteet minua eivät kuormita. Tosin lapset ko aikuisia eli ei tarvitse lähteä tekemään kenellekään ruokaa tai viemään harrastuksiin. Raskaaksi työni olen kokenut eräässä entisessä työpaikassa, jossa oli todella huono ilmapiiri. 

Harrastuksena minulla on liikunta eli fyysinen kunto on hyvä. Lisäksi nukun erinomaisesti.  

Mitkä teille ovat niitä kuormitustekijöitä? Ja mitä voisi tehdä? 

Vierailija
115/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 4 päivän viikonloppu syysloman takia. 3 päivää meni hyvin kun olin lasten kanssa reissussa. La-iltana palattiin ja siitä lähtien vahva ahdistus maanantaista.

No niin, tämäkin todistaa, että kun on mielekästä tekemistä, niin se palauttaa. Heti kun ei ole muuta kuin lojumista, alkaa ahdistaa ja miettiä edessä olevaa työrupeamaa.

Kaikki vapaapäivät, se viimeinenkin vapaapäivä, pitäisi ohjelmoida sellaiseksi, jossa on kivaa ajankulua ihan sinne iltaan asti. Valmistelut työtä varten voi tehdä jo ennen vapaalle heittäytymistäkin, ei niitä tarvitse jättää sinne edelliseen päivään tai iltaan.

pitäisi korjata se, mikä työssä ahdistaa

Koska tätä ei useimmiten pysty muuttamaan, niin vastaus ongelmaan on se, että parantaa niitä vapaapäiviään sellaiseksi, että siinä ehtii palautua. Silloin sietokykykykin nousee ja jaksaa taas paremmin työpaikan ongelmia.

Vierailija
116/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonokuntoiset ylipainoiset ei jaksa tehdä mitään kunnolla...

Tjaa no... Enpä kyllä voi allekirjoittaa. Myös työn laatu vaikuttaa, työmatkan rasittavuus ja moni muu seikka. Ap sanoi huonosta palkasta, joka on yksi syy sille, että motivaatio ja jaksaminen voi tipahtaa rankasti.

Vierailija
117/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen ap. Itse siirryin osa-aikaiseksi. Ensin tein listan kaikesta siitä, mistä voin kulutusta rajoittaa. Eli oma jaksaminen meni edelle. Ennen ostin esim. kukkia ja koruja, tilasin lehtiä, olin kuntosalijäsenenä jne. Nykyään hyödynnän ulkokuntosaleja ja kehonpainotreenejä teen kotona. Luen sen mitä ilmaiseksi saa lukea. jne. Hyvin olen pärjännyt ja mielenterveys on parempi. Vaatteita en oikeastaan ikänä ole shoppaillut, ostanut vain todelliseen tarpeeseen. Suurin osa-aikaisuuden mahdollistava asia on kuitenkin velaton omistusasunto! Olen todella kiitollinen, että pystyin vähentämään työntekoa. Koska olen varma, että me 40-50 vuotiaat emme tule kuuna päivänä näkemään mitään eläkerahoja, vaikka niitä meidän palkoista on vuosikausia nyhdetty. Suurin menoerä on ruoka, se on kyllä helkkarin kallista nykyään. 😒

Vierailija
118/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän tyhmä? Ei kaikkien jaksaminen ole samalla viivalla alunperinkään ja palautuminen on hyvin yksilöllistä. Työ voi lapsettomalla olla hyvinkin kuormittavaa ja kyllä lapsetonkin vain joutuu siivoamaan kotinsa ja syömään.

Heh, jos väsyttää jo ilman lapsia, niin ei todellakaan kannata niitä tehdä, koska sitten väsyttää 10 x enemmän, eikä palautumisaikaa ole yhtään. Sinulla ei taida olla ainuttakaan mukulaa? Jos väsymys johtuu liian kuormittavasta työstä, pitää vaihtaa se työ tai edes pyytää tehtävän vaihtoa. Olen itse ollut kuormittavassa työssä, jossa lapsiperhearki vei viimeisetkin mehut. Silloin pelkkä ajatus töiden hakemisesta muualta oli aivan mahdoton, sillä en jaksanut tehdä työnhakua tehdessäni töitä ja pyörittäessäni kotiarkea, eikä aikaa ollut väsäillä työhakemuksia. Ratkaisin asian hieman muulla tavalla. Ja ei, en ole vähän tyhmä.  

Vierailija
119/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonokuntoiset ylipainoiset ei jaksa tehdä mitään kunnolla...

Tämähän se on. Jos ei pidä itsestään huolta, niin ei varmasti palaudukaan. Esim. tämä vauvapalstalla tai muualla somessa roikkuminen ei myöskään auta palautumista, kun aivot ovat jatkuvassa viriketulvassa. Siihen vielä päälle epäterveellinen ruokavalio (viikonloppunahan kuuluu herkutella, eikö!), ja ulkona liikkumisen sijaan lösötetään sohvalla, koska "ei jaksa muuta", niin kierre on valmis. Eihän sitä jaksa, kun keho ei voi hyvin.

Likunnastakin voi tulla suorittamista. 

Totta. Parempi siis jäädä sinne sohvalle, ettei vahingossa mene suorittamisen puolelle!

Vierailija
120/125 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, jos väsyttää jo ilman lapsia, niin ei todellakaan kannata niitä tehdä, koska sitten väsyttää 10 x enemmän, eikä palautumisaikaa ole yhtään. Sinulla ei taida olla ainuttakaan mukulaa? Jos väsymys johtuu liian kuormittavasta työstä, pitää vaihtaa se työ tai edes pyytää tehtävän vaihtoa. Olen itse ollut kuormittavassa työssä, jossa lapsiperhearki vei viimeisetkin mehut. Silloin pelkkä ajatus töiden hakemisesta muualta oli aivan mahdoton, sillä en jaksanut tehdä työnhakua tehdessäni töitä ja pyörittäessäni kotiarkea, eikä aikaa ollut väsäillä työhakemuksia. Ratkaisin asian hiema

Lisään vielä tekstiini, että siivous ja ruoanlaitto ilman lapsia on noin kymmenesosa siitä mitä lapselliset joutuvat siivoamaan ja kokkaamaan. Lapsille on meinaan pakko tehdä, itsensä voi pitää hengissä leivällä ja hedelmillä. Lapsellisten on pakko siivota ettei tule lastensuojeluilmoitusta, lapsettommat voivat olla imuroimatta vaikka koko vuoden jos siltä tuntuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi