Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat ostivat siskolle asunnon, minä en saanut mitään. Nyt vaativat minulta apua.

Vierailija
19.10.2025 |

Tilanne perheessämme: Vanhempani ostivat 5 vuotta sitten siskolleni ensiasunnon (kaksio Helsingistä), jotta hän pääsi elämässä alkuun, koska hänellä oli taloudellisesti vaikeaa. Minä, joka olen aina pärjännyt omillani ja tehnyt kovasti töitä, en saanut vastaavaa tukea. Heidän mukaansa minä "en tarvinnut sitä".

Nyt vanhempani alkavat ikääntyä ja heidän omakotitalossaan riittää jatkuvasti remonttia ja pihanhoitoa. He olettavat automaattisesti, että minä (joka asun lähempänä) käyn auttamassa heitä viikoittain. Siskoni ei osallistu mitenkään.

Minusta tuntuu äärimmäisen epäreilulta. Miksi minun pitäisi uhrata vapaa-aikani, kun taloudellinen tuki meni kokonaan siskolle? Olen alkanut kieltäytyä auttamasta ja nyt vanhempani syyllistävät minua. Onko kohtuutonta ajatella, että siskon pitäisi nyt kantaa isompi vastuu?

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että vanhempasi ostivat siskollesi asunnon ? Entä jos siskosi ostikin sen itse ? Vanhempasi saattoivat  saattoivat siskoasi tätä vaikeana aikana, mutta mistä sinä tiedät kuinka paljon ja onko siskosi maksanut tuota takaisin ?

Vierailija
22/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa outoa. Meillä on kaksi lasta ja ajattelemme aina, että täytyy olla tasapuolisia heitä kohtaan.

Meitä oli kaksi erilaista sisarusta erilaisin tarpeineen. Minun harrastusta ja opiskelua tuettiin eri tavalla kuin siskoni, jota se koulu ja harrastaminen ei kiinnostanut ja hän sairastuikin masennukseen itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä ja tarvitsee vieläkin enemmän sitä tukea vanhemmilta. 

Ap, kumman meistä nyt sitten pitäisi enemmän vanhempia auttaa? Minä joka sain lapsena enemmän vai siskoni joka saa nyt aikuisena enemmän? 

Tässä on nyt tarina esiteltynä yhden osa puolen lasien läpi katsottuna ja sitä pitäisi paheksua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioista pitää puhua.

Vierailija
24/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä. Veljelläni on lapsia ja vanhemmat aina auttaneet heitä myös rahallisesti ja minä lapseton olen ollut aitaa rakentamassa, vienyt heitä kauppaan ja lääkäriin, aina ilmaiseksi.

Joudut kotiarestiin jos et tottele?

Vierailija
25/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä. Veljelläni on lapsia ja vanhemmat aina auttaneet heitä myös rahallisesti ja minä lapseton olen ollut aitaa rakentamassa, vienyt heitä kauppaan ja lääkäriin, aina ilmaiseksi.

Olet lapsen tasolle typistetty uhri?

Vierailija
26/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmiselvä narsku. Minä ja minun tunteet. Minä, minä, minä. Kyllä sinussa on raskas risti vanhemmille kannettavaksi. Anna siskosi elää rauhassa kotkotuksiltasi ja auta pyyteettömästi vanhempiasi. Häpeä että muta ajettelitkaan! 

Mistä nämä alanuolet tälle kirjoitukselle kumpuaa? Onko täällä narskujen kokoontumisajot meneillään!? Onneksi itse näen lävitse.

Vierailija
27/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhemmat ajettelevat että talo jää sinulle kun kuolevat. Kun siskokin on kerran asunnon saanut.

Vierailija
28/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vanhemmat ajettelevat että talo jää sinulle kun kuolevat. Kun siskokin on kerran asunnon saanut.

Näistä pitää puhua suoraan. Kunnolliset vanhemmat eivät tahallaan loukkaa lapsiaan. 

Vierailija
29/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5 Uppos palstamammoihin ihan täydestä.

Vierailija
30/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoilisin viileän kohteliaasti, että kun olen saanut omillani aina pärjätä, niin se pätee nyt näinkin päin. Älä syyllisty heidän syyllistämisestään. Et ole mitään velkaa heille. 

Vierailija
31/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan että koska sait pärjätä yksin,hekin saavat.

Vierailija
32/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa outoa. Meillä on kaksi lasta ja ajattelemme aina, että täytyy olla tasapuolisia heitä kohtaan.

Meitä oli kaksi erilaista sisarusta erilaisin tarpeineen. Minun harrastusta ja opiskelua tuettiin eri tavalla kuin siskoni, jota se koulu ja harrastaminen ei kiinnostanut ja hän sairastuikin masennukseen itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä ja tarvitsee vieläkin enemmän sitä tukea vanhemmilta. 

Ap, kumman meistä nyt sitten pitäisi enemmän vanhempia auttaa? Minä joka sain lapsena enemmän vai siskoni joka saa nyt aikuisena enemmän? 

Tässä on nyt tarina esiteltynä yhden osa puolen lasien läpi katsottuna ja sitä pitäisi paheksua? 

Törttöilin nuorena huolella ja vanhemmat maksoivat laskun, eikä tullut mieleenkään olla siskolle kateellinen kun tämä sai auton ja itse en saanut. Emme tosiaan tiedä koko tarinaa. 

Vierailija
33/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäoikeudenmukaisia vanhempia on vaikka kuinka paljon. Appivanhempani suosivat tytärtään ja jättivät miehen selviämään miten parhaiten taitoi. Selityksiä on aina ollut, lapset ovat niin erilaisia. No, tottakai lapset ovat erilaisia. Mutta vain hyvin häiriintynyt vanhempi on epätasa-arvoinen. Ja itse asiassa, ainakin appivanhempien kohdalla molemmat lapset kärsivät. Sisarusten välit olivat huonot, ja hemmoteltu lapsi oli epäitsenäinen ja ahdistuva. Ja syrjitty ylisuorittaja, joka ei koskaan kokenut kelpaavansa vanhemmilleen. 

Vierailija
34/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa jotain ap!

Miten aiot jatkossa toimia?

Vierailija
35/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmiselvä narsku. Minä ja minun tunteet. Minä, minä, minä. Kyllä sinussa on raskas risti vanhemmille kannettavaksi. Anna siskosi elää rauhassa kotkotuksiltasi ja auta pyyteettömästi vanhempiasi. Häpeä että muta ajettelitkaan! 

Jos narsun haluat nähdä, katso peiliin.

Vierailija
36/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vähän kohtuutonta sinun odottaa siskon ottavan koppia ja tämän varjolla pestä itse kätesi. Yhdessä keskustelemalla pitäisi löytyä se kultainen keskitie ja paras ratkaisu. 

Sisko on saanut rahallista apua vanhemmiltaan joten hänen se kuuluu heitä auttaa.

Vierailija
37/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että et kerkeä etkä jaksa oman työn ohella. Sisko voi auttaa, ostitte asunnon hänelle.

Vierailija
38/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäoikeudenmukaisia vanhempia on vaikka kuinka paljon. Appivanhempani suosivat tytärtään ja jättivät miehen selviämään miten parhaiten taitoi. Selityksiä on aina ollut, lapset ovat niin erilaisia. No, tottakai lapset ovat erilaisia. Mutta vain hyvin häiriintynyt vanhempi on epätasa-arvoinen. Ja itse asiassa, ainakin appivanhempien kohdalla molemmat lapset kärsivät. Sisarusten välit olivat huonot, ja hemmoteltu lapsi oli epäitsenäinen ja ahdistuva. Ja syrjitty ylisuorittaja, joka ei koskaan kokenut kelpaavansa vanhemmilleen. 

Aloitus on silti provo. 

Vierailija
39/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma on häpeäsi.

Vierailija
40/110 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nämä alanuolet tälle kirjoitukselle kumpuaa? Onko täällä narskujen kokoontumisajot meneillään!? Onneksi itse näen lävitse.

Ääliö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi