Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Museoetiketti hukassa

Vierailija
19.10.2025 |

Olin vastottain museossa ja täytyypä sanoa, että oli karmea kokemus. Yleensä olen tottunut, että museot ovat paikkoja, joihin saa mennä rauhassa tutustumaan näyttelyihin ja nauttimaan.

Nyt kun kävin museossa oli hirveä hulabaloo. Useita lapsiperheitä, joiden lapset juoksentelivat, kiljuivat ja vanhempia, jotka puhuivat puhelimeen ja huutelivat toiseen huoneeseen jo viilettäneen lapsensa nimeä. Aikuisryhmiä, joissa ihmiset keskustelivat kovaan ääneen.

On tärkeää, että museot on kaiken ikäisille ja kaikille, mutta... onko ihmisiltä jotenkin nykyään täysin hukassa se, miten museoissa käyttäydytään?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kuulosta tutulta. Ehkä syyslomalla on museoon eksynyt porukkaa, joka ei yleensä käy. Mutta hyvähän se on, että lapsiakin näkee museossa, ei heitä yleensä pahemmin edes ole.

Totta tuo, enpä muistanutkaan, että nyt on joidenkin alueiden syysloma. Ehkä siellä oli porukkaa, jotka ei säännöllisesti käy museoissa. Ja se on hyvä, että lapset viedään museihin, mutta kun opetettaisiin myös käyttäytymään. Tosin nyt ne vanhemmat oli kyllä ihan yhtä huonokäytöksiä ja meluavia kuin lapsensa. ap

Joidenkin alueiden syysloma? Kyllä syysloma on koko Suomessa samaan aikaan. Syysloman kestossa tosin saattaa olla vaihtelua. Joskus oli espoolaisilla vain kolme päivää, kun lähipiirin lapset oli kouluiässä.

Ei ole. Etelä aloittaa, pohjoinen myöhemmin.

Vierailija
22/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai pitää osata käyttäytyä ja ottaa muut huomioon, eikä huudella ja härvätä. Syysloma kuitenkin on aika poikkeusaikaa, kun ihmiset liikkuu tavallista enemmän perheinä. Siinä sitten touhutaan vähän kierroksilla ja tilanteen hallinta voi karata.

Mutta on museotkin jotakin ihan muuta kuin parikymmentä vuotta sitten. Uusista museoista tehdään niin sanotusti interaktiivisia, on kaikenlaista itse puuhailtavaa, eikä vaan katsella jotakin esineitä.

Ennen ei lapsia ajateltu museoissa ollenkaan, nyt heille varustetaan kokonaan omia tiloja. Yksi esimerkki on juuri Joensuun vanhaan Eliel Saarisen kaupungintaloon avautunut museo Eliel. Siellä on ajateltu lapsia erikseen ja seuraavaksi lapset saa omaa tilaa meneillään olevassa taidemuseon remontissa.

Entisessä museossa oli lapsille oma mukulakatu ja näyttelytilat olivat rauhalliset. Erittäin epäonnistunut muutos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai pitää osata käyttäytyä ja ottaa muut huomioon, eikä huudella ja härvätä. Syysloma kuitenkin on aika poikkeusaikaa, kun ihmiset liikkuu tavallista enemmän perheinä. Siinä sitten touhutaan vähän kierroksilla ja tilanteen hallinta voi karata.

Mutta on museotkin jotakin ihan muuta kuin parikymmentä vuotta sitten. Uusista museoista tehdään niin sanotusti interaktiivisia, on kaikenlaista itse puuhailtavaa, eikä vaan katsella jotakin esineitä.

Ennen ei lapsia ajateltu museoissa ollenkaan, nyt heille varustetaan kokonaan omia tiloja. Yksi esimerkki on juuri Joensuun vanhaan Eliel Saarisen kaupungintaloon avautunut museo Eliel. Siellä on ajateltu lapsia erikseen ja seuraavaksi lapset saa omaa tilaa meneillään olevassa taidemuseon remontissa.

Tämä on todella hyvä asia että on muutakin kuin irtonaisia esineitä vitriinissä. Aikuisellekin se että pääsee koskettelemaan esineitä vaikka ne ovatkin replikoita, tai on tehty aidon kokoisilla nukeilla jokin aiheeseen liittyvä kuvaelma, tai näkee ruudulta jonkin sodan rintamalinjan kehityksen tai jotain muuta vastaavaa.

Vierailija
24/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävit varmaan Amos Rexssä? Siellä on näyttely, jossa lapset saavat tehdä kaikenlaista. En ole koskaan missään "taulumuseossa" huomannut edellisen kaltaista käytöstä. Ja kyllä olen aina puhunut ystävieni kanssa näyttelyistä ja taiteilijoista yms. Museoissa. Jos sinne menee yksinään, on helppo olla hiljaa. 

En itsekkään nauttinut lapsista tuolla Amos Rexssä, mutta nautin siitä kun lapset nautti ja osallistui. 

Vierailija
25/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävit varmaan Amos Rexssä? Siellä on näyttely, jossa lapset saavat tehdä kaikenlaista. En ole koskaan missään "taulumuseossa" huomannut edellisen kaltaista käytöstä. Ja kyllä olen aina puhunut ystävieni kanssa näyttelyistä ja taiteilijoista yms. Museoissa. Jos sinne menee yksinään, on helppo olla hiljaa. 

En itsekkään nauttinut lapsista tuolla Amos Rexssä, mutta nautin siitä kun lapset nautti ja osallistui. 

Ei ollut Amos Rex. Pidän hyvänä sitä, että museossa saa kokeilla ja aistia, mutta nyt se aistivirikkeiden tulva oli yksinomaan epämiellyttävää. Jos käyn ystävien kanssa museossa, keskustelen myös, mutta en kailota kovaan ääneen. ap

Vierailija
26/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sinun käsityksesi museoetiketistä on itsessään niin vanha että sen voisi laittaa museoon näytille.

Sivistyneisyys on niin vanha että kuuluu museoon?-  kyllä, oikeassa olet.

Sivistyneisyuttä.ei ole se, että koko ajan paheksuu toisten toimia. Museot ovat nykyään kaikelle kansalle. Eivät enää sellaisia pönötyspaikkoja kuin ennen. Ei ne lapsetkaan koske tauluihin tai tee tuhoa. Mutta varmasti puhuvat. Koululuokkia viedään museoihin ja jopa oopperaan. Hiljaisuuden retriitit löytyy muualta. 

Vierailija
27/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sinun käsityksesi museoetiketistä on itsessään niin vanha että sen voisi laittaa museoon näytille.

Sivistyneisyys on niin vanha että kuuluu museoon?-  kyllä, oikeassa olet.

Sivistyneisyuttä.ei ole se, että koko ajan paheksuu toisten toimia. Museot ovat nykyään kaikelle kansalle. Eivät enää sellaisia pönötyspaikkoja kuin ennen. Ei ne lapsetkaan koske tauluihin tai tee tuhoa. Mutta varmasti puhuvat. Koululuokkia viedään museoihin ja jopa oopperaan. Hiljaisuuden retriitit löytyy muualta. 

Kyllä se on sivistymätöntä käyttäytyä niin äänekkäästi, etteivät muut pysty keskittymään esimerkiksi näyttelytekstien lukemiseen.

Vierailija
28/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on oikeus ilmaista tunteitaan. Vanhanajan kasvatus missä lapsi sai näkyä muttei kuulua on lasun paikka.

Vierailija
29/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin museossa vihdoittain.

Vierailija
30/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on oikeus ilmaista tunteitaan. Vanhanajan kasvatus missä lapsi sai näkyä muttei kuulua on lasun paikka.

Oikeus, oikeus ja oikeus. Viis kaikista muista ihmistä, lapseni saa tehdä mitä lystää ja pilata kaiken kaikilta muitla ihmisiltä, koska oikeus oikeus oikeus. Että vihaan teitä itsekeskeisiä lapsiperheellisiä.

Vierailija
31/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on oikeus sellaiseen kasvatukseen, että heillä on oikeuksien lisäksi velvollisuus käyttäytyä asiallisesti ja ottaa muut ihmiset huomioon.

Vierailija
32/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Ateneum!? Haluaisin ensi viikolla käydä siellä. Toivottavasti penskat jo koulussa. 

Vierailija
33/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeus, oikeus ja oikeus. Viis kaikista muista ihmistä, lapseni saa tehdä mitä lystää ja pilata kaiken kaikilta muitla ihmisiltä, koska oikeus oikeus oikeus. Että vihaan teitä itsekeskeisiä lapsiperheellisiä.

Tämä! Meillä kans lapset sai näkyä muttei kuulua. Kun vieraat söivät ruokasalissa ja lapset keittiössä niin kyllä heti tultiin sanomaan jos naurettiin liian kovaäänisesti. Ja tietysti toteltiin kuten ennenvanhaan oli tapana. Nykyajan pennut pilaa kaikkien muiden elämän. 

Vierailija
34/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Meillä kans lapset sai näkyä muttei kuulua. Kun vieraat söivät ruokasalissa ja lapset keittiössä niin kyllä heti tultiin sanomaan jos naurettiin liian kovaäänisesti. Ja tietysti toteltiin kuten ennenvanhaan oli tapana. Nykyajan pennut pilaa kaikkien muiden elämän. 

Olin ystäväni ja hänen lapsensa kanssa museossa. Ensin lapsella oli kivaa, sitten kyllästyi. Ei kuitenkaan lähdetty pois heti kun lapsi kyllästyi, vaan hän joutui sietämään jonkin aikaa tylsyyttä, kun me aikuiset kiersimme näyttelyn loppuun. Lopuksi kävimme kahvilla ja limulla museon kahvilassa. Kehuimme molemmat lasta, miten hienosti jaksoi koko kierroksen. Museokäynti kokonaisuutena oli kaikille kiva,

Vierailija
35/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä mennä sitten museoon. Olen nimittäin täysin kyllästynyt huonokäytöksisiin vanhuksiin ja huonokäytöksiset lapset olisi mulle mukavaa vaihtelua. Etenkin huonokäytöksiset nuoret ovat nykyään niin harvinaisia, että oikein hämmästyn, jos sattumalta kohtaan sellaisen.

Vierailija
36/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä mennä sitten museoon. Olen nimittäin täysin kyllästynyt huonokäytöksisiin vanhuksiin ja huonokäytöksiset lapset olisi mulle mukavaa vaihtelua. Etenkin huonokäytöksiset nuoret ovat nykyään niin harvinaisia, että oikein hämmästyn, jos sattumalta kohtaan sellaisen.

Mene julkisilla täyden kokemuksen vuoksi

Vierailija
37/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muka-sivistyneet kaikkitietävät siellä ottaa päähän. Tulee sinne pätemään ja filosofioimaan kauheaan ääneen.

Vierailija
38/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on sulla huvin. Mä vältän mieluiten huonkäytöksiset lapset, koirat, keski-ikäiset ja vanhukset. Kaikki.

Vierailija
39/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ystäväni ja hänen lapsensa kanssa museossa. Ensin lapsella oli kivaa, sitten kyllästyi. Ei kuitenkaan lähdetty pois heti kun lapsi

Hyvä. Näin kasvatetaan lapsia, jotka osaavat käyttäytyä.

Vierailija
40/41 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä esim. taidemuseoissa edellytetään sitä, että kunnioitetaan muiden näyttelyssä olijoiden oikeutta keskittyä taiteen katsomiseen ja tutkimiseen. 

Mutta joissakin museoissa on kyllä sitten esim. aistiherkille erityisiä hiljaisia aikoja. Tai en tiedä onko suomalaisissa museoissa, mutta ainakin Viron taidemuseoissa tällainen hiljainen aika on.

Mutta kannattaa toki katsoa museoiden nettisivuilta onko heillä jokin koululaisille varattu aika jonakin päivänä, jolloin ei ehkä kannata mennä sellaisen ihmisen, joka kaipaa rauhallisempaa ympäristöä.

Muistaakseni esim. Tampereen taidemuseo kertoo näistä koululaispäivistä nettisivuillaan, tai on ainakin joskus kertonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä