Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Museoetiketti hukassa

Vierailija
19.10.2025 |

Olin vastottain museossa ja täytyypä sanoa, että oli karmea kokemus. Yleensä olen tottunut, että museot ovat paikkoja, joihin saa mennä rauhassa tutustumaan näyttelyihin ja nauttimaan.

Nyt kun kävin museossa oli hirveä hulabaloo. Useita lapsiperheitä, joiden lapset juoksentelivat, kiljuivat ja vanhempia, jotka puhuivat puhelimeen ja huutelivat toiseen huoneeseen jo viilettäneen lapsensa nimeä. Aikuisryhmiä, joissa ihmiset keskustelivat kovaan ääneen.

On tärkeää, että museot on kaiken ikäisille ja kaikille, mutta... onko ihmisiltä jotenkin nykyään täysin hukassa se, miten museoissa käyttäydytään?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sinun käsityksesi museoetiketistä on itsessään niin vanha että sen voisi laittaa museoon näytille.

Sivistyneisyys on niin vanha että kuuluu museoon?-  kyllä, oikeassa olet.

Sivistyneisyuttä.ei ole se, että koko ajan paheksuu toisten toimia. Museot ovat nykyään kaikelle kansalle. Eivät enää sellaisia pönötyspaikkoja kuin ennen. Ei ne lapsetkaan koske tauluihin tai tee tuhoa. Mutta varmasti puhuvat. Koululuokkia viedään museoihin ja jopa oopperaan. Hiljaisuuden retriitit löytyy muualta. 

Kyllä se on sivistymätöntä käyttäytyä niin äänekkäästi, etteivät muut pysty keskittymään esimerkiksi näyttelytekstien lukemiseen.

Joillakin museoilla on järjestettyjä lastentunteja, koululaistunteja ja niin edelleen, näistä tiedotetaan museon nettisivuilla. 

Kannattaa tsekata.

Toisaalta museot voisivat ottaa käyttöön hiljaiset tunnit, eli jollekin päivälle, vaikka viikonloppuun tai johonkin arki-iltaan hiljaisen ajan tunti, jolloin edellytetään rauhallista käyttäytymistä.

Maailmalla museot mm. ohjeistavat ettei näyttelytiloissa hoidettaisi puheluita, keskusteltaisiin hiljaisella äänellä, käyttäydyttäisiin toisia kunnioittaen. Suomalaisille tällaiset ohjeet lienevät vieraita, kaikkien pitää saada riehua täysin vapaasti, Suomi kun on niin vapaamielinen maa!

Vierailija
42/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sinun käsityksesi museoetiketistä on itsessään niin vanha että sen voisi laittaa museoon näytille.

Ei, kyllä esim. taidemuseoissa edellytetään sitä, että kunnioitetaan muiden näyttelyssä olijoiden oikeutta keskittyä taiteen katsomiseen ja tutkimiseen. 

Mutta joissakin museoissa on kyllä sitten esim. aistiherkille erityisiä hiljaisia aikoja. Tai en tiedä onko suomalaisissa museoissa, mutta ainakin Viron taidemuseoissa tällainen hiljainen aika on.

Mutta kannattaa toki katsoa museoiden nettisivuilta onko heillä jokin koululaisille varattu aika jonakin päivänä, jolloin ei ehkä kannata mennä sellaisen ihmisen, joka kaipaa rauhallisempaa ympäristöä.

Muistaakseni esim. Tampereen taidemuseo kertoo näistä koululaispäivistä nettisivuillaan, tai on ainakin joskus kertonut.

Vapaa juoksentelu ja riehuminen, leikkiminen, siitähän saattaa olla jopa vaaraa näyttelyesineillekin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistyneisyuttä.ei ole se, että koko ajan paheksuu toisten toimia. Museot ovat nykyään kaikelle kansalle. Eivät enää sellaisia pönötyspaikkoja kuin ennen. Ei ne lapsetkaan koske tauluihin tai tee tuhoa. Mutta varmasti puhuvat. Koululuokkia viedään museoihin ja jopa oopperaan. Hiljaisuuden retriitit löytyy muualta. 

Eivät ole pönötyspaikkoja, mutta eivät ole riehumispaikkojakaan!

Vierailija
44/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on oikeus ilmaista tunteitaan. Vanhanajan kasvatus missä lapsi sai näkyä muttei kuulua on lasun paikka.

Hei, mutta lapsenkin pitää oppia kunnioittamaan muiden ihmisten oikeuksia! Leikkikentällä saa riehua, tehdä mitä tykkää, mutta museot, taidenäyttelyt ovat paikkoja, jotka siis todellakin ovat kaikille tarkoitettuja ja kaikki vieraat pitää osata ottaa huomioon, kukaan ei ole paikan kuningas!

Vierailija
45/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kuulosta tutulta. Ehkä syyslomalla on museoon eksynyt porukkaa, joka ei yleensä käy. Mutta hyvähän se on, että lapsiakin näkee museossa, ei heitä yleensä pahemmin edes ole.

Totta tuo, enpä muistanutkaan, että nyt on joidenkin alueiden syysloma. Ehkä siellä oli porukkaa, jotka ei säännöllisesti käy museoissa. Ja se on hyvä, että lapset viedään museihin, mutta kun opetettaisiin myös käyttäytymään. Tosin nyt ne vanhemmat oli kyllä ihan yhtä huonokäytöksiä ja meluavia kuin lapsensa. ap

Joidenkin alueiden syysloma? Kyllä syysloma on koko Suomessa samaan aikaan. Syysloman kestossa tosin saattaa olla vaihtelua. Joskus oli espoolaisilla vain kolme päivää, kun lähipiirin lapset oli kouluiässä.

No, no. Nyt on kommentoijalla syyslomien sijoittelusta väärää vanhentunutta tietoa. Syyslomaa vietetään maantieteellisesti kolmeen osaan jaetusti kolmella eri viikolla, esim. menneellä viikolla olivat mm. varsinaissuomalaiset, ensi viikolla,mm. kymenlaaksolaiset, kolmannella viikolla sitten ne joille edellisten viikkojen aikana lomaa ollut. Viikko kullakin alueella.

Voit mennä katsomaan googlaten netistä nämä ajankohdat.

Vierailija
46/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu, tottakai pitää opettaa lapsille käytöstapoja ja aikuistenkin soisi ne muistavan. Museoissa ei muuten saa kuvata ilman lupaa, varsinkaan jos kuvat laittaa someen. Museo ei ole mikään yleinen puisto! 

Siltikin, pakko sanoa, että eniten lapsista valittavat on mun kokemuksen mukaan itse juuri niitä pahimpia suupaltteja, joitten pitää saada olla huomion keskipisteenä joka sekunti. Lapset tuntuvat ärsyttävän kaikista eniten juurikin sellaista tiettyä suulasta ja huomionhakuista ihmistyyppiä. Esim. Kerrankin todistin, kuinka eräs muuan pyylevä nainen, varasi taidemuseossa varmaan tunniksi teoksen edustan ja kuvaili siinä lupaa kysymättä someensa jotain videoita. Siinä se muija sitten kiroili kun pikku tyttö hennolla äänellä kuiskaten kyseli teoksista äidiltään. Meni vissiin video pilalle. Olisi kiva jos aikuisetkin keskittyisivät itse näyttelyyn, eikä somettamiseen. Joillekin on selkeästi kaikkein tärkeintä museokäynnissä se, että saa esitellä käyntiään muille ja osoittaa siten kiinnostustaan sivistyneisiin aiheisiin. 

Vierailija
47/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samanlainen kokemus kesältä. Museot ja kirjastot nykyisin hermostuttavia hälinäpaikkoja. Ei pysty keskittyyn asioihin, kun sekä lapset että aikuiset metelöi, lapset vielä vapaasti juoksentelee vanhempiensa kieltämättä. Henkilökunta niin lapasia, etteivät uskalla kieltää moista touhua. Hymistelevät vaan.

Vierailija
48/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lopettanut museoiden ilmaistapahtumissa käynnin tämän takia, olisi kiva jos museot järkkäisivät myös K18-ilmaistapahtumia. Joo meitä köyhiä, mutta kiinnostuneita aikuisia on paljon.

Vierailija
49/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu juu, tottakai pitää opettaa lapsille käytöstapoja ja aikuistenkin soisi ne muistavan. Museoissa ei muuten saa kuvata ilman lupaa, varsinkaan jos kuvat laittaa someen. Museo ei ole mikään yleinen puisto! 

Siltikin, pakko sanoa, että eniten lapsista valittavat on mun kokemuksen mukaan itse juuri niitä pahimpia suupaltteja, joitten pitää saada olla huomion keskipisteenä joka sekunti. Lapset tuntuvat ärsyttävän kaikista eniten juurikin sellaista tiettyä suulasta ja huomionhakuista ihmistyyppiä. Esim. Kerrankin todistin, kuinka eräs muuan pyylevä nainen, varasi taidemuseossa varmaan tunniksi teoksen edustan ja kuvaili siinä lupaa kysymättä someensa jotain videoita. Siinä se muija sitten kiroili kun pikku tyttö hennolla äänellä kuiskaten kyseli teoksista äidiltään. Meni vissiin video pilalle. Olisi kiva jos aikuisetkin keskittyisivät itse näyttelyyn, eikä somettamiseen. Joillekin on selkeästi kaikkein tärkeintä museokäynnissä se, ett

Hyvin monessa museossa saa ottaa valokuvia ilman jalustaa, salamaa ja selfiekeppejä omaan käyttöön. Museot kertovat nämä säännöt nettisivuillaan. Ja moni pitää omaan käyttöön kuuluvana myös sitä että julkaisee omalla somesivullaan kuviaan. Kaupallinen käyttö on erikseen. 

Jos kuvien oton yleensä salliva museo järjestää sitten näyttelyn jossa ei saa ottaa kuvia, siitä tiedotetaan erikseen. Esim. Ateneumissa oli joitakin vuosia sitten Modiglianin näyttely, jossa joitakin maalauksia ei saanut kuvata. 

Museotiloissa on monesti salamavalon käytön kieltävä merkki, siinähän on kamerankuva ja siinä välähtävä salama, tämä siis kieltää salaman käytön.

Toistaiseksi minä olen kokoaan valokuvaamisen kieltävään museoon törmännyt vain kerran, Tampereella yksi yksityinen taidemuseo jossa ei saa ottaa kuvia.

Vierailija
50/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltikin, pakko sanoa, että eniten lapsista valittavat on mun kokemuksen mukaan itse juuri niitä pahimpia suupaltteja, joitten pitää saada olla huomion keskipisteenä joka sekunti. Lapset tuntuvat ärsyttävän kaikista eniten juurikin sellaista tiettyä suulasta ja huomionhakuista ihmistyyppiä. Esim. Kerrankin todistin, kuinka eräs muuan pyylevä nainen, varasi taidemuseossa varmaan tunniksi teoksen edustan ja kuvaili siinä lupaa kysymättä someensa jotain videoita. Siinä se muija sitten kiroili kun pikku tyttö hennolla äänellä kuiskaten kyseli teoksista äidiltään. Meni vissiin video pilalle. Olisi kiva jos aikuisetkin keskittyisivät itse näyttelyyn, eikä somettamiseen. Joillekin on selkeästi kaikkein tärkeintä museokäynnissä se, ett

Oletko varma, ettei sillä tädillä ollut lupaa kuvata. Jos museossa on valokuvaaminen kokonaan kielletty, näyttelyvalvojan pitäisi tästä tulla huomauttamaan jos joku sitä kieltoa rikkoo!

Vierailija
51/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko katkera ihminen? Miten sua häiritsee se, että joku tekee vaikkapa jonkin blogijulkaisun jostakin museovierailustaan? 

Vierailija
52/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltikin, pakko sanoa, että eniten lapsista valittavat on mun kokemuksen mukaan itse juuri niitä pahimpia suupaltteja, joitten pitää saada olla huomion keskipisteenä joka sekunti. Lapset tuntuvat ärsyttävän kaikista eniten juurikin sellaista tiettyä suulasta ja huomionhakuista ihmistyyppiä. Esim. Kerrankin todistin, kuinka eräs muuan pyylevä nainen, varasi taidemuseossa varmaan tunniksi teoksen edustan ja kuvaili siinä lupaa kysymättä someensa jotain videoita. Siinä se muija sitten kiroili kun pikku tyttö hennolla äänellä kuiskaten kyseli teoksista äidiltään. Meni vissiin video pilalle. Olisi kiva jos aikuisetkin keskittyisivät itse näyttelyyn, eikä somettamiseen. Joillekin on selk

Omaan käyttöön vs. kaupalliseen käyttöön. 

Vierailija
53/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä mennä sitten museoon. Olen nimittäin täysin kyllästynyt huonokäytöksisiin vanhuksiin ja huonokäytöksiset lapset olisi mulle mukavaa vaihtelua. Etenkin huonokäytöksiset nuoret ovat nykyään niin harvinaisia, että oikein hämmästyn, jos sattumalta kohtaan sellaisen.

Kannattaa mennä poikkeamaan Tampereella pääkirjasto Metsossa. Siellä on menoa ja meininkiä ja lisäksi vielä ihanasti kaikuvat tilat.

Vierailija
54/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viedään jopa oopperaan ja teatteriin.

Mutta tulipa tuosta oopperaan viemisestä, sekä teatteriin viemisestä mieleen sellainen juttu, että eipä ole pitkää aikaa siitä, kun joku teatterityöläinen, näyttelijä, kertoi, että esitys keskeytettiin, koska katsomossa olleet koululaiset eivät osanneet käyttäytyä, oli huudeltu ja möykätty, joten esitys keskeytettiin. Se siitä lapsen oikeudesta ja vapaudesta ilmaista tunteitaan suhteessa muiden paikalla olijoiden eläytymiseen ja vierailukokemukseen.

Vierailija
55/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö tuosta näyttelyssä valokuvaamisesta sen, että esim. Museokortti on instagramissaan pyytänyt ihmisiä latailemaan näyttelyvierailustaan kuvia, monissa vastaukseksi tulleissa kuvissa on sitten näkynyt teoksia kokonaan tai osittain.... Niih!

Se nyt riippuu kyllä aika paljon ja monestakin seikasta saako vai eikö saa ottaa ja julkaista somessa. 

Vierailija
56/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Museo on julkinen tila. Siitä syystä siellä kuvaaminen on laillista, myös someen tai kaupalliseen käyttöön. Toki museo voi halutessaan valita asiakkaansa sillä perusteella, että kuvaavatko nämä vai eivät, mutta koska kuvaaminen on laillista, niin kuvia ei voi vaatia poistettaviksi tai kieltää niiden julkaisemista.

Vierailija
57/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mutta museot, taidenäyttelyt ovat paikkoja, jotka siis todellakin ovat kaikille tarkoitettuja ja kaikki vieraat pitää osata ottaa huomioon, kukaan ei ole paikan kuningas!"

Tämä on muuten aika kumma juttu että taidenäyttelyt ja museot ovat kaikille vaikka muut palveluntarjoajat saavat valita asiakkaansa. Ulkomailla on erotiikkamuseoitakin. Olen itse taiteilija ja koska nykyinen epäreilu käytäntö saattaa velvoittaa maksamaan näyttelytilasta omasta pussista tai vaatia sen että joudun itse valvojaksi, niin mielelläni pitäisin vain k18-näyttelyitä sivistyneille ihmisille. Ei ne kersat sitä taidetta osta kun ei niillä ole varaa. Saisi reippaammin heilutella k18-korttia vähän joka paikassa ihan yleisen mukavuuden vuoksi, mutta sen sijaan nuollaan lapsiperheiden perseitä. Esim. Helsingissä myyntiin menossa oleva Forum box mainosti sivuillaan että vessassa voi vaihtaa vaippoja. En kunnioita tuollaista ja hyvä vaan jos häipyy sekin vaipanvaihtohuone taiteen kentältä!

Vierailija
58/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Museo on julkinen tila. Siitä syystä siellä kuvaaminen on laillista, myös someen tai kaupalliseen käyttöön. Toki museo voi halutessaan valita asiakkaansa sillä perusteella, että kuvaavatko nämä vai eivät, mutta koska kuvaaminen on laillista, niin kuvia ei voi vaatia poistettaviksi tai kieltää niiden julkaisemista.

No, siinä mielessä ei ole julkinen tila, että ei sinne yleensä ole vapaata pääsyä, vaan otetaan pääsymaksu. Ja kaupalliseen käyttöön tarkoitettuihin kuviin sekä ammattimaiseen kuvaustilanteen järjestämiseen pitää hakea lupa! Että ei sinunkaan nyt pidä väärää tietoa jakaa.

Museoissa on esillä myös artikkeleita, joiden tekijänoikeudet ovat voimassa. Teoksen omistajalla on oikeus kieltää valokuvaaminen!

Jossakin artikkelissa yhdeltä taiteilijalta kysyttiin, miten hän suhtautuu siihen, että näyttelyssä teoksia valokuvataan ja sitten niitä kuvia julkaistaan somessa, no, hän sanoi, että tavallaan tuota voi pitää tiedonlevityksenä hänen teostensa suhteen... Ihmiset näkevät millaista taidetta hän tekee... 

Vierailija
59/59 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, siinä mielessä ei ole julkinen tila, että ei sinne yleensä ole vapaata pääsyä, vaan otetaan pääsymaksu. Ja kaupalliseen käyttöön tarkoitettuihin kuviin sekä ammattimaiseen kuvaustilanteen järjestämiseen pitää hakea lupa! Että ei sinunkaan nyt pidä väärää tietoa jakaa.

Museoissa on esillä myös artikkeleita, joiden tekijänoikeudet ovat voimassa. Teoksen omistajalla on oikeus kieltää valokuvaaminen!

Jossakin artikkelissa yhdeltä taiteilijalta kysyttiin, miten hän suhtautuu siihen, että näyttelyssä teoksia valokuvataan ja sitten niitä kuvia julkaistaan somessa, no, hän sanoi, että tavallaan tuota voi pitää tiedonlevityksenä hänen teostensa suhteen... Ihmiset näkevät millaista taidetta hän tekee... 

Se, että johonkin on pääsymaksu ei tee siitä yksityistä tilaa niin kauan, kuin kenellä tahansa on oikeus maksaa se pääsymaksu. Jos kyseessä olisi joku yksityisen klubin museo mihin pääsevät vain jäsenet niin silloin tilanne olisi eri.

Laki ei tee mitään erottelua valokuvien kaupallisen käytön ja muun käytön välillä. Kaupallisia kuvia saa siis ihan vapaasti kuvata. Toki sitten jos kuvaus on sellaista, että aletaan virittelemään valoja ja valkokankaita ja muuta, niin sitten tietysti tarvitaan tilan omistajan lupa. Mutta tavallisella kameralla voi ihan vapaasti kuvata.

Teoksen tekijänoikeuden omistajalla ei myöskään ole oikeutta kieltää kuvaamista. Teoksen kopioiden levittäminen voi kyllä olla laitonta ilman tekijänoikeuden omistajan lupaa, mutta esimerkiksi näyttelysalista otettua yleiskuvaa missä teoksia näkyy seinillä roikkumassa ei ole kiellettyä levittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme