Miksi kaikki talvitakit on tehty vatsakkaille?
Mistä talvitakki, joka istuisi isoluiselle, mutta hoikalle ihmiselle? Kaikki ovat älyttömiä telttoja vyötärön / vatsan kohdalta :(
Olen melko pitkä ja hartioista kokoa 40-42, mutta vyötäröltä ilmeisesti kokoa 34. Tai ainakin kaikki sovittamani takit ovat aina niin isoja, että vatsan kohdalle mahtuisi lisäkseni toinen ihminen sinne takin sisälle. Sovitin äsken huvikseni kokoa 34 ja se oli hartioista ja rinnan kohdalta tosi pieni, mutta siitä alaspäin sopiva.
Takkien pituus ei ole ongelma, nykyään on todella hyvin tarjolla eri pituisia toppatakkeja. Mutta miksi ne ovat noin älyttömän leveitä?? Ei se takin lämmittävyyskään ole oikein optimi, jos ilma kiertää siellä takin sisällä helman kautta aivan tolkuttomasti. Kaikki lämpö karkaa.
Vai onko toppatakkia mahdollista kavennuttaa ompelijalla? Itselläni ei moiseen taidot riitä.
Kommentit (223)
Jos ostaa hyvänlaatuisen ja aikaa kestävän takin, kannattaa ostaa iso koko jossa kasvunvaraa vatsalle, koska kaikista meistä tulee lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten uutisoitiin, että suomalaiset ovat Euroopan toiseksi lihavin kansa. Näin ei ole aina ollut, vaan on lihottu. Olen 50+v ja teiniajan mitoissa eli hoikka. Lihavuus on muuttanut kansan käsityksiä normaalipainosta ja siksi minulle huomautellaan nykyisin hoikkuudesta. Joutsenen untuvatakki oli tehty lyhytkaulaiselle, pullohartiaiselle päärynälle. Olen tiimalasi ja kaulani on pitkähkö. Vaikeaa on löytää yläosia ja housujen va hameiden vyötäröihin on laitettava kuminauha. Laihduttakaa! Haluan ostaa sopivia vaatteita.
Oletpa itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ole tehty vatsakkaille, vaan nyt ei ole enäö muotia sellainen vyötäröä korostava tyköistuva malli, vaan moderneja ovat paljon rennommat ja väljemmät siluetit.
Löydät kaipaamasi takkimallin helpoimmin kirpparilta.
Ja muotia nuo säkkitakit ovat nimenomaan siksi, että ihmisillä, myös nuorilla, on sitä vatsaa.
Samoin oli kasarilla, 1960-luvulla ja 1940-luvulla. Muoti kun liittyy vatsojen kokoon.
Ei se noin mene. Pikamuodissa vaan on helpompaa tehdä suora takki kuin kavennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten uutisoitiin, että suomalaiset ovat Euroopan toiseksi lihavin kansa. Näin ei ole aina ollut, vaan on lihottu. Olen 50+v ja teiniajan mitoissa eli hoikka. Lihavuus on muuttanut kansan käsityksiä normaalipainosta ja siksi minulle huomautellaan nykyisin hoikkuudesta. Joutsenen untuvatakki oli tehty lyhytkaulaiselle, pullohartiaiselle päärynälle. Olen tiimalasi ja kaulani on pitkähkö. Vaikeaa on löytää yläosia ja housujen va hameiden vyötäröihin on laitettava kuminauha. Laihduttakaa! Haluan ostaa sopivia vaatteita.
Oletko ajatellut, että olisit oikeasti liian hoikka. Ei aikuisen kuulu olla teiniajan mitoissa. Jo lukiossa parille mun luokkalaiselle hoikalle tytölle huomatti terkka, että pitäisi hankkia lisää painoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi, ei ole tehty, olen joku 50kg, ja sellanen tiimalasi. Löysin ihana vyötäröltä kapenevan villakangastaki, suomalaisen , ja vielä ihanamman kapelainjaisen turkin kirpparilta. En osta muuta kuin alusvaatteet ja sukkikset uutena, muutoin kaikki kirpparilta. Löytyy mitä vaan!
Mistä sä tiedät, jos ostat vaatteesi kirpparilta? Et sä tutki sillon kauppojen valikoimia.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kääntänyt omien isojen hartioidensa haasteet muotoon: takit tehdään vatsakkaille.
Ei tehdä. Naisille on myynnissä niin vyötäröltä kapeita kuin leveän mallisiakin takkeja.Mutta ap:n hartiat vievät niin paljon tilaa että hänen täytyy ostaa suuria kokoja. Naisten takit tehdään huomioiden naisellinen ruumiinrakenne, eikä siihen kuulu leveät hartiat ja suora, kapea lantio.
Paskapuhetta, ei enää tehdä vyötäröltä kapeita. Vaatevuokraamoidenkin on pitänyt laittaa alle 70cm vyötärön vaatteet pois ja tilalle pieniinkin kokoihin isot vyötäröt, kun vyötäröt on nykyään niin isoja.
Naisista on tullut tasapaksuja. Valmisvaatteet ei ole enää pitkiin aikoihin olleet "naisellisen muotoisia", vaan tasapaksuja pötkylöitä. Kirppareilta ja vintage-liikkeistä löytää yläosia, joissa on huomioitu naisellinen ruumiinrakenne eli kapea vyötärö.
Luhta linjat leikkaa eli sieltä löytynee sopiva
Ap:n ongelma on löytää naisten takki miehen vartalolle:
Sanoi olevansa pitkä ja harteikas eikä naisellista lantiota ole. No ihmekös tuo jos muotoon ommellut tyköistuva naisten takit vaikuttaa olevan tehty vatsakkaille, kun
- koko pitää olla hyvin suuri että hartiat mahtuu, ja
- lantion alue ei täyty kun ei ole lantiota. Siinä se tila vatsakkaille.
Talvitakkimuoti on väljähköä, koska harva haluaa takin jonka alle ei mahdu esim. Villapaita tai -takki, mutta myös vyötäröltä kapeita takkeja on aivan loputtomasti. Mutta: sellainen ei kelvannut ap:lle, koska oli naisellinen malli. Tsiisus.
Ei se noin mene. Pikamuodissa vaan on helpompaa tehdä suora takki kuin kavennuksia.
Niin, tuo olikin sarkasmia että muoti liittyy vatsakkuuteen.Toki Suomessa on brändejä jotka ajattelevat ylipainoisia, ehkä enemmän kuin ulkomailla. Muotihan kiertää, hetken poissa ollut muoti näyttää aina jossain vaiheessa taas raikkaalta. Mutta luojalle kiitos lämpimästä väljästä talvitakkimuodista Suomen ilmastossa. Ihanaa kun ei tarvitse palella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on kääntänyt omien isojen hartioidensa haasteet muotoon: takit tehdään vatsakkaille.
Ei tehdä. Naisille on myynnissä niin vyötäröltä kapeita kuin leveän mallisiakin takkeja.Mutta ap:n hartiat vievät niin paljon tilaa että hänen täytyy ostaa suuria kokoja. Naisten takit tehdään huomioiden naisellinen ruumiinrakenne, eikä siihen kuulu leveät hartiat ja suora, kapea lantio.
Paskapuhetta, ei enää tehdä vyötäröltä kapeita. Vaatevuokraamoidenkin on pitänyt laittaa alle 70cm vyötärön vaatteet pois ja tilalle pieniinkin kokoihin isot vyötäröt, kun vyötäröt on nykyään niin isoja.
Naisista on tullut tasapaksuja. Valmisvaatteet ei ole enää pitkiin aikoihin olleet "naisellisen muotoisia", vaan tasapaksuja pötkylöitä. Kirppareilta ja vintage-liikkeistä löytää yläosia, joissa on huomioitu naisellinen ruumiinrakenne eli kapea vyöt
Ps. Kannattaisiko vilkaista nettikauppoja, meillä muilla ei ole mitään ongemia löytää kapeita takkeja ja pieniä kokoja sieltä.
Miesten takeissa ei yleensä ole sellaisia värejä ja yksityiskohtia, joista tykkäisin. Mutta pitää silti yrittää sieltäkin puolelta, kiitos vinkistä!
OP
Olli-Pekka
Vierailija kirjoitti:
Olen 178/64 ja monet Didriksonin takkimallit on kuin valettu mun päälle. Mulla tosin ei ole kovin leveät hartiat.
Nehän on valtavia! Olen monesti kokeillut mutta ei käy hoikalle ollenkaan.
Itse olen kokenut, että suomalaisissa takeissa ei ole tilaa rinnoille. Voiko se olla syynä myös ap kirjoittajan ongelmaan? Pitää valita isompi takki ja tulee väljyyttä ei tarkoitettuihin osiin?
Vierailija kirjoitti:
Sanoi olevansa pitkä ja harteikas eikä naisellista lantiota ole. No ihmekös tuo jos muotoon ommellut tyköistuva naisten takit vaikuttaa olevan tehty vatsakkaille, kun
Talvitakkimuoti on väljähköä, koska harva haluaa takin jonka alle ei mahdu esim. Villapaita tai -takki, mutta myös vyötäröltä kapeita takkeja on aivan loputtomasti. Mutta: sellainen ei kelvannut ap:lle, koska oli naisellinen malli. Tsiisus.
Mikä siinä on niin hankala ymmärtää, ettei nykyään tehdä vyötärötä kapeita yläosia ylipäätään? Ei ole mitään järkeä tehdä, kun naisista on tullut niin tasapaksuja torsoltaan.
Vaikea edes löytää slim fit jumppapaitoja. Kiva käydä esim jossain joogassa, kun paita roikkuu naaman edessä... Vaikea ostaa ylipäätään mitään yläosia, kun ovat olleet jo vuosikausia mallia tynnyri.
Itse ostin just ulkoilutakin koossa XL vaikka olen S/M-kokoinen. Takki on hartioista liian leveä ja mahan kohdalle jää pussi, hihatkin on liian pitkä. Mutta tärkein kriteeri takin hankinnassa oli, että alle mahtuu paksu villapaita, huppari tai jopa kevytuntuvatakki. Mieti AP mikä on sulle tärkeintä takissa. Kaikkea tuskin voit saada mitä etsit, niin etsi sellanen mikä on lähelle sitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kokenut, että suomalaisissa takeissa ei ole tilaa rinnoille. Voiko se olla syynä myös ap kirjoittajan ongelmaan? Pitää valita isompi takki ja tulee väljyyttä ei tarkoitettuihin osiin?
Tasapaksu torson malli on yleisin, joten ei ole järkeä tehdä rinnoille tilaa tai vyötäröä kapeaksi. Tasapaksu malli menee kaikille, ja on tosiaan se millä valmisvaatteita yleisesti tehdään, eli kaikki jankutus ketjussa on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea edes löytää slim fit jumppapaitoja. Kiva käydä esim jossain joogassa, kun paita roikkuu naaman edessä... Vaikea ostaa ylipäätään mitään yläosia, kun ovat olleet jo vuosikausia mallia tynnyri.
Ja yöpaidat on kamalan leveitä! Olen ostanut aina kokoa M mutta seuraavaksi otan S koon, että vaate ei ole ihan mykkyrällä joka puolelta kun nukun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin hankala ymmärtää, ettei nykyään tehdä vyötärötä kapeita yläosia ylipäätään? Ei ole mitään järkeä tehdä, kun naisista on tullut niin tasapaksuja torsoltaan.
Tehdään niitä, et vaan osaa etsiä.
Minä tilasin Zalandolta Marikoo-merkkisen takin. Nätti, naisellinen ja edullinen.