Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki talvitakit on tehty vatsakkaille?

Vierailija
18.10.2025 |

Mistä talvitakki, joka istuisi isoluiselle, mutta hoikalle ihmiselle? Kaikki ovat älyttömiä telttoja vyötärön / vatsan kohdalta :(

Olen melko pitkä ja hartioista kokoa 40-42, mutta vyötäröltä ilmeisesti kokoa 34. Tai ainakin kaikki sovittamani takit ovat aina niin isoja, että vatsan kohdalle mahtuisi lisäkseni toinen ihminen sinne takin sisälle. Sovitin äsken huvikseni kokoa 34 ja se oli hartioista ja rinnan kohdalta tosi pieni, mutta siitä alaspäin sopiva. 

Takkien pituus ei ole ongelma, nykyään on todella hyvin tarjolla eri pituisia toppatakkeja. Mutta miksi ne ovat noin älyttömän leveitä?? Ei se takin lämmittävyyskään ole oikein optimi, jos ilma kiertää siellä takin sisällä helman kautta aivan tolkuttomasti. Kaikki lämpö karkaa.

Vai onko toppatakkia mahdollista kavennuttaa ompelijalla? Itselläni ei moiseen taidot riitä. 

Kommentit (222)

Vierailija
121/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toppatakkeja voi muokata kuin muitakin vaatteita. Itse kavensin topoatakin ja toppaliivin vaikken kummoinen ompelija ole. Vie vaan ompelijalle niin onnistuu. 

Vierailija
122/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten uutisoitiin, että suomalaiset ovat Euroopan toiseksi lihavin kansa. Näin ei ole aina ollut, vaan on lihottu. Olen 50+v ja teiniajan mitoissa eli hoikka. Lihavuus on muuttanut kansan käsityksiä normaalipainosta ja siksi minulle huomautellaan nykyisin hoikkuudesta. Joutsenen untuvatakki oli tehty lyhytkaulaiselle, pullohartiaiselle päärynälle. Olen tiimalasi ja kaulani on pitkähkö. Vaikeaa on löytää yläosia ja housujen va hameiden vyötäröihin on laitettava kuminauha. Laihduttakaa! Haluan ostaa sopivia vaatteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole tehty vatsakkaille, vaan nyt ei ole enäö muotia sellainen vyötäröä korostava tyköistuva malli, vaan moderneja ovat paljon rennommat ja väljemmät siluetit.

Löydät kaipaamasi takkimallin helpoimmin kirpparilta.

En halua mitään tiukkaa tai vyötäröä korostavaa mallia. Suora malli on oikein hyvä. Mutta ei sellainen, että rintojen kohdalta takki istuu normaalisti ja siitä alaspäin takin alle mahtuisikin kaksi ihmistä. 

Juuri kateellisena katsoin, kun joku itseäni leveämpi ihminen sovitteli niitä samoja takkeja kaupassa ja ne näyttivät oikein hyvältä hänen päällään. Hänellä oli vatsaa, takamusta ja reisiä enemmän kuin minulla. Ei näyttänyt teltalta, vaan normaalilta. 

Kuten aloituksessa kerroin, niin itselleni harteilta ja rinnan kohdalta sopiva takki on aina valtava vyötäröstä alaspäin

Mutta onko myös lantio ja peppu, koska nehän tarvitsevat myös naisten takissa tilaa. Naisten takki on joko vyötäröä korostava tai rennon mallinen eli suora.

Minäkin alan kallistua sille linjalle että ap on mies, koska naisten tyköistuva/kapea takki joutuu huomioimaan myös naisellisen lantion. Vaihtoehto on siis joko vyötäröltä kavennettu naisellisen mallinen https://www.zalando.fi/anna-field-klassinen-takki-dark-grey-an621u045-c…

tai kauttaaltaan leveän mallinen https://www.zalando.fi/pullandbear-farkkutakki-dark-red-puc21u0p8-g11.h…

Vierailija
124/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida riittää taidot moneen muuhunkaan asiaan.

Vierailija
125/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole tehty vatsakkaille, vaan nyt ei ole enäö muotia sellainen vyötäröä korostava tyköistuva malli, vaan moderneja ovat paljon rennommat ja väljemmät siluetit.

Ja muotia nuo säkkitakit ovat nimenomaan siksi, että ihmisillä, myös nuorilla, on sitä vatsaa.

Vierailija
126/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 178/64 ja monet Didriksonin takkimallit on kuin valettu mun päälle. Mulla tosin ei ole kovin leveät hartiat. 

Vierailija
127/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

126 jatkaa:

Onko niin, että koska ap on kapea, harteikas ja pitkä, hän tulkitsee naisten takeissa olevan lantion tilan olevan tarkoitettu isomahaisille ja paksuille ihmisille? Jos vartalo on mielekäs, kannattaa varmaan etsiä takkinsa miesten osastolta. Ei minulle ole ollut koskaan ongelmaa löytää tyköistuvia takkeja pientä kokoa.  

Vierailija
128/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja muotia nuo säkkitakit ovat nimenomaan siksi, että ihmisillä, myös nuorilla, on sitä vatsaa.

Höpö höpö. 

Vierailija
129/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa vaan takkeja hoikille .Vyöllä.  HM Zara

Vierailija
130/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. 

Ei ole mitään höpö höpö. Itse kapeavyötäröisenä on ollut jo pitkään vaikea löytää yläosia, kun lähes kaikki ovat laatikkomallisia säkkejä.

Vierailija
131/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän aikaa sitten uutisoitiin, että suomalaiset ovat Euroopan toiseksi lihavin kansa. Näin ei ole aina ollut, vaan on lihottu. Olen 50+v ja teiniajan mitoissa eli hoikka. Lihavuus on muuttanut kansan käsityksiä normaalipainosta ja siksi minulle huomautellaan nykyisin hoikkuudesta. Joutsenen untuvatakki oli tehty lyhytkaulaiselle, pullohartiaiselle päärynälle. Olen tiimalasi ja kaulani on pitkähkö. Vaikeaa on löytää yläosia ja housujen va hameiden vyötäröihin on laitettava kuminauha. Laihduttakaa! Haluan ostaa sopivia vaatteita. 

Sissus, jos luulet suomalaisten lihavuuden olevan takkimallien taustalla, miksi ihmeessä ostat suomalaisia takkeja, kun suurin osa maailman vaateteollisuudesta tai muodista ei liity Suomeen millään tavalla? 

Vierailija
132/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilma siellä sun vatsan ja "teltta" takin välissä antaa lisä insulaatiota ilman kylmyyttä vastaan. Siksi ne on melkein kaikki "telttoja".

Vierailija
133/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilma siellä sun vatsan ja "teltta" takin välissä antaa lisä insulaatiota ilman kylmyyttä vastaan. Siksi ne on melkein kaikki "telttoja".

Kylmä ilma tulee alakautta sinne sisään. Koettu on.

Vierailija
134/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, missä niitä myydään?

- vatsakas -

Vierailija
135/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. 

Ei ole mitään höpö höpö. Itse kapeavyötäröisenä on ollut jo pitkään vaikea löytää yläosia, kun lähes kaikki ovat laatikkomallisia säkkejä.

Haukotus. Sinulla on koko maailman takit käsissäsi, kun näköjään tämä internet toimii. 

Vierailija
136/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmä ilma tulee alakautta sinne sisään. Koettu on.

Eikös niissä takeissa luonnostaan se ala osa ole hieman painavampi että se ilma ei tulisi ylös?

Vierailija
137/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin oli kasarilla, 1960-luvulla ja 1940-luvulla. Muoti kun liittyy vatsojen kokoon.

Vierailija
138/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämän malliset takit käy? Eli vyötäröltä vähän kapeampi, muttei mitenkään liikaa korostavasti 

https://www.intersport.fi/fi/tuote/mckinley-isa-w-lw-down-jkt-untuvatak…

Vierailija
139/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kääntänyt omien isojen hartioidensa haasteet muotoon: takit tehdään vatsakkaille.

Ei tehdä. Naisille on myynnissä niin vyötäröltä kapeita kuin leveän mallisiakin takkeja. 

Mutta ap:n hartiat vievät niin paljon tilaa että hänen täytyy ostaa suuria kokoja. Naisten takit tehdään huomioiden naisellinen ruumiinrakenne, eikä siihen kuulu leveät hartiat ja suora, kapea lantio. 

Vierailija
140/222 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilasin Zalandolta Marikoo-merkkisen takin. Nätti, naisellinen ja edullinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän