Miksi kaikki talvitakit on tehty vatsakkaille?
Mistä talvitakki, joka istuisi isoluiselle, mutta hoikalle ihmiselle? Kaikki ovat älyttömiä telttoja vyötärön / vatsan kohdalta :(
Olen melko pitkä ja hartioista kokoa 40-42, mutta vyötäröltä ilmeisesti kokoa 34. Tai ainakin kaikki sovittamani takit ovat aina niin isoja, että vatsan kohdalle mahtuisi lisäkseni toinen ihminen sinne takin sisälle. Sovitin äsken huvikseni kokoa 34 ja se oli hartioista ja rinnan kohdalta tosi pieni, mutta siitä alaspäin sopiva.
Takkien pituus ei ole ongelma, nykyään on todella hyvin tarjolla eri pituisia toppatakkeja. Mutta miksi ne ovat noin älyttömän leveitä?? Ei se takin lämmittävyyskään ole oikein optimi, jos ilma kiertää siellä takin sisällä helman kautta aivan tolkuttomasti. Kaikki lämpö karkaa.
Vai onko toppatakkia mahdollista kavennuttaa ompelijalla? Itselläni ei moiseen taidot riitä.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Ei talvitakin pidä olla tyköistuva. Sinne kuuluu saada lämmittäviä vaatekertoja alle useita ja sinne pitää jäädä ilmaa, mikä lämmittää. Tyköistuvat vaatteet ovat kylmiä. Suomessa ulkovaatteet ovat yleensä käytännöllisiä ihan käytännön syistä. Talvella voi tulla todella kylmä, miinus 30 ja tuulla.
Jos on helmassa liikaa tilaa, niin sieltä käy ilmavirta ja lämpö karkaa. Tästä syystä ei kannata ostaa liian väljää takkia.
AP:n ongelma tosin on olematon, koska kyllä kaupoista sellaisia kapeampilinjaisiakin takkeja löytyy, joissa on vyötärö hieman kavennettu. Tällöin tyhjää tilaa ei jää liikaa eikä lämpö pääse karkaamaan, mutta alle mahtuu kuitenkin lämmintä vaatetta kun ostaa sopivan koon. Eri asia sitten tietysti, löytyykö juuri siinä lempi värissä sitä oikean mallista takkia. Kompromisseja pitää tehdä, ellei teetä vaatteitaan mittatilaustyönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juuri tänään iloitsin, että on väljä talvitakki kun perä ja maha kasvaneet taas viime talvesta, niin juuri ja juuri sain takin kiinni.
Mä olen laihtunut. Joudun siirtymään M koosta S koon vaatteisiin. On se jännä, että vanhemmiten laihtuu niin kovin kun alkaa liikkumaan ja kuntoilemaan enemmän.
Tuliko susta vanhemmiten k-pää vai oletko ollut koko ikäsi?
Olen samaa mallia - takit löytyy miesten osastolta. Nykyisin onneksi miehillekin tarjotaan värejä.