Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikki talvitakit on tehty vatsakkaille?

Vierailija
18.10.2025 |

Mistä talvitakki, joka istuisi isoluiselle, mutta hoikalle ihmiselle? Kaikki ovat älyttömiä telttoja vyötärön / vatsan kohdalta :(

Olen melko pitkä ja hartioista kokoa 40-42, mutta vyötäröltä ilmeisesti kokoa 34. Tai ainakin kaikki sovittamani takit ovat aina niin isoja, että vatsan kohdalle mahtuisi lisäkseni toinen ihminen sinne takin sisälle. Sovitin äsken huvikseni kokoa 34 ja se oli hartioista ja rinnan kohdalta tosi pieni, mutta siitä alaspäin sopiva. 

Takkien pituus ei ole ongelma, nykyään on todella hyvin tarjolla eri pituisia toppatakkeja. Mutta miksi ne ovat noin älyttömän leveitä?? Ei se takin lämmittävyyskään ole oikein optimi, jos ilma kiertää siellä takin sisällä helman kautta aivan tolkuttomasti. Kaikki lämpö karkaa.

Vai onko toppatakkia mahdollista kavennuttaa ompelijalla? Itselläni ei moiseen taidot riitä. 

Kommentit (215)

Vierailija
101/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makunsa kullakin, minusta ne telttamaiset talvitakit ovat oikein mukavia päällä ei-vatsakkaallakin.

Ymmärrän. Minusta se on ikävää, kun tuntuu että puhuri käy helmasta. Ei takin tarvitse tyköistuva olla, mutta kahden ihmisen verran väljyyttä on vähän liikaa. 

OP

Jos takki on kokoa 40-42, ei sinne mahdu kahta. 

PS: et ole yhtään hienompi ihminen vaikka sulla on kapea vyötärö. Sehän se tän ketjun pointti oli sulla eikö?

Sainpahan useamman ihmisen huomion liioittelemalla ja provosoimalla. Näin se huomiotalous toimii. 

Ketjun pointti oli, että nykyään taitaa olla laatikkomaiset ja rinnasta alaspäin levenevät takit muotia, mutta yritän löytää toisenlaista. Sainkin jo monia hyviä vinkkejä, mm. kirpparilta etsiminen, Zalando ja korjausompelu.

OP

Vierailija
102/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makunsa kullakin, minusta ne telttamaiset talvitakit ovat oikein mukavia päällä ei-vatsakkaallakin.

Ymmärrän. Minusta se on ikävää, kun tuntuu että puhuri käy helmasta. Ei takin tarvitse tyköistuva olla, mutta kahden ihmisen verran väljyyttä on vähän liikaa. 

OP

PS: et ole yhtään hienompi ihminen vaikka sulla on kapea vyötärö. Sehän se tän ketjun pointti oli sulla eikö?

Sainpahan useamman ihmisen huomion liioittelemalla ja provosoimalla. Näin se huomiotalous toimii. 

Ketjun pointti oli, että nykyään taitaa olla laatikkomaiset ja rinnasta alaspäin levenevät takit muotia, mutta yritän löytää toisenlaista. Sainkin

Oletko 13-vuotias? Ainakin kuulostat siltä. Mutta kiva, että lapsi sai kokea onnistumisen tunnetta paskalla provollaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tiedän, mistä tuo OP tulee. Sehän on lyhenne sanoista Opetteleva Provoilija. 

Vierailija
104/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap allekirjoittaa viestinsä kirjamilla OP? Osuuspankissa töissä?

Jaa en tiennyt että täällä käytetään lyhennettä  AP. Olen aiemmin käyttänyt Redditiä niin siellä se on tuo OP, siksi käytin sitä. Ajattelin tällä kertaa kokeilla eri foorumia ja sainkin ihan hyviä vastauksia jo. 

Jaaha, taas näitä finglishin kiintotähtiä. Anna kun arvaan, käyt dinnerillä ja cyclaat töihin.

Suomessa OP on Osuuspankki. Jos et itse osaa kääntää original posteria, niin se on AP eli aloituspostaaja tällä kielellä.

Lol, Mietipä vielä hetki lisää, että onko se "postaaja" kaipaamaasi "tätä kieltä" 😂😂😂. 

Jos täysin suomeksi h

No vähästäpä sulla myötähäpeät herää, siitä että joku käyttää samaa asiaa tarkoittavaa mutta vääränkielistä termiä. :D

En viitsinyt alkaa vaihtaa allekirjoitusta kun olin jo moneen viestiin sen OP laittanut, helpompi hahmottaa että samasta henkilöstä kyse niissä kommenteissa joissa se sama allekirjoitus on. Eli OP kirjoittelee täällä edelleen.

Vähän hassua narinaa finglishistä kun tämä on nettikeskustelupalsta eikä mikään virallisen viestinnän kanava, ja "postaaja" on finglishiä jo itsessään. Mutta kukin tavallaan.

OP

Vierailija
105/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OP

Ketjun pointti oli, että nykyään taitaa olla laatikkomaiset ja rinnasta alaspäin levenevät takit muotia, mutta yritän löytää toisenlaista. Sainkin

Olisit saanut parempia vinkkejä ja vähemmän haukkumista, jos ihmiset eivät olisi provosoituneet vittuilemaan ja vähättelemään. Itsekin tiedän edullisen nettikaupan joka osuisi kuvaukseen (löysempien hartioiden lisäksi tekee takkeja myös rintaville ja kapeavyötäröisille naisille, sitä kautta löysin itse) mutta ei huvita kertoa sitä, kun pidän lähestymistapaasi ikävänä.

Tuolla tavalla et saa oikeasti hyviä, henkilökohtaisia vinkkejä vaan ainoastaan itsestäänselvyyksiä. Menen siis muiden kommentoijien mukana ja sanon, että maksa mittatilaustakista isot rahat ompelijalle tai yritä kirppikseltä, jos tavallisissa marketeissa on noin rankkaa. Tai ehkä googlesta, amazonista, zalandosta sit löytyy jotain. Yritä etsiä, kerätä rahaa ja nähdä vaivaa niin ehkä sua joskus onnistaa.

Vierailija
106/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai onko tehty? Mä lähinnä kirppitelen, olen koko s/m . Ihani 70- luvun tyylisiä turkiksia ja nahkatakkeja löytää! Ja mä on sellanen tiimalasi- mallinen , tms.

Vierailija
107/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lisäyksenä edelliseen, ilman provoilua olisit saanut personoituja ja aidosti käytännössä hyväksi havaittuja neuvoja. Nyt saat "vinkkejä" joita kuka tahansa osaa heittää päästään mutulla, mutta jotka eivät ilmeisesti ole tulleet itsellesi mieleen, eli siksi koet ne hyödyllisiksi. Toisaalta, kai se on pääasia että koet hyötyväsi jotenkin, jos vaikkapa ompelu ei olisi muuten käynyt mielessä.

Vierailija
108/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mekotkin on. Isot, leveät vyötäröt, laajat helmat ja taskut vielä lisäämässä väljyyden vaikutelmaa. Marimekko tietysti mutta muut tekee ihan samaa. Tamsilk, Nanso ja ne kaikki pipupaput ja piipaat.

Haluaisin kapeampilinjaisen mekon, jossa on helmaa mutta joka ei hölsky vyötäröltä ja johon vyö asettuu kauniisti. Eipä ole tullut vastaan viime aikoina. Pelkkää tunikaa ja telttaa vain.

Vierailija
109/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi lainata noin pitkää ketjua enää (viesti 106/106). Mutta aloitusviesti oli kyllä minusta ihan asiallinen. Jos joku pienestä liioittelusta triggeröityy, niin saa vastata tai olla vastaamatta ihan miten itse parhaalta tuntuu. Joo, ei sinne takin alle kahta aikuista ihmistä mahdu, mutta tooodella paljon jää tyhjää tilaa ja ilma kiertää ikävästi. En tiedä ovatko täällä vastailevat autisteja vai miksi otetaan kaikki niin kirjaimellisesti, mutta kyseessä oli tosiaan kirjoittamisen tehokeino, jolla kuvailin ongelmaa. 

Aloituksissa en haukkunut ketään vaan kysyin, että mistä vähemmän telttamaisia takkeja löytyisi. Ei tarvitse kertoa jos ei halua. En tosin ymmärrä miksi edes kommentoida koko ketjuun sitten jos ei kerta huvita vastata. :D

Joku muu lukija olisi voinut arvostaa vinkkiäsi tuosta verkkokaupasta (ml. se verkkokaupan yrittäjä), mutta jos et halua jakaa sitä kellekään muullekaan vain pikkumaisuuttasi, niin se on sinun valintasi. 

Tässähän tämä takin etsintä tosiaan jatkuu, ei mulla kiire asian kanssa ole kun vanha takki on käyttökelpoinen vielä, vaikka onkin vähän kulahtanut. 

Ja joku kysyi olenko 12-vuotias niin en nyt ihan sentään, kyllä täysi-ikäisyyden olen ylittänyt jo.

Nyt tarvitsee lähteä hommiin ja en varmaan jaksa enää seurata ketjua, kiitos vastanneille! 

OP

Vierailija
110/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaitsin saman kun puheeksi tuli, vyötäröltä tosin usein paleltaakin.

Vierailija
111/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota sellainen missä on kiristys vyötäröllä. Ainakin joutsenen hanne-kevytuntuvatakissa on. 

Ne vasta ovatkin hirveän näköisiä. Olen eri.

No ei ole hirveän näköisiä. Tuossa hannessa takin takaosassa on sisäpuolella kuminauha jota saa säätä mieleisekseen. Minusta toimiva, olen just tuollainen harteikas, vyötärötön ja lantioton mutta hoikka y-kroppainen nainen ja tuo takki istuu kivasti kun vähän saa muotoa tehtyä sillä kiristyksellä. Muuten olisi kuin kirkonkello. 

Vierailija
112/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaksi menee myös, kun on lyhyt ja laiha mutta harteikas.

Useamman vuoden olen jo etsinyt uutta takkia entisen hajottua, mutta on hankalaa, kun lasten ja nuorten takkeihin ei tahdo mahtua hartiat, mutta aikuisten takit ovat telttoja kaikkialta muualta kuin hartioista.

Nykyinen takki on hartioista istuva mutta muuten teltta. Vähän kuron vyötäröltä sisään kiristyksellä ja yritän huivilla ja laukulla hämätä, mutta idiootilta sitä näyttää silti. Onneksi pian on pimeää aina, kun liikkuu ihmisten ilmoilla. 

Vierailija
113/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankalaksi menee myös, kun on lyhyt ja laiha mutta harteikas.

Useamman vuoden olen jo etsinyt uutta takkia entisen hajottua, mutta on hankalaa, kun lasten ja nuorten takkeihin ei tahdo mahtua hartiat, mutta aikuisten takit ovat telttoja kaikkialta muualta kuin hartioista.

Nykyinen takki on hartioista istuva mutta muuten teltta. Vähän kuron vyötäröltä sisään kiristyksellä ja yritän huivilla ja laukulla hämätä, mutta idiootilta sitä näyttää silti. Onneksi pian on pimeää aina, kun liikkuu ihmisten ilmoilla. 

Sama täällä... Nyt on vielä aika pitkä takkimuoti niin monet muuten nätit takit on liian pitkitä (ja leveitä). Hyvä tietysti isompikokoisille ihmisille mut ei ihan meille kaikille! 

Vierailija
114/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota sellainen missä on kiristys vyötäröllä. Ainakin joutsenen hanne-kevytuntuvatakissa on. 

Ne vasta ovatkin hirveän näköisiä. Olen eri.

No ei ole hirveän näköisiä. Tuossa hannessa takin takaosassa on sisäpuolella kuminauha jota saa säätä mieleisekseen. Minusta toimiva, olen just tuollainen harteikas, vyötärötön ja lantioton mutta hoikka y-kroppainen nainen ja tuo takki istuu kivasti kun vähän saa muotoa tehtyä sillä kiristyksellä. Muuten olisi kuin kirkonkello. 

Katsoin netistä ja kivan näköinen takkihan tämä on! Vähän liian kallis mulle kyllä :( Ehkä joku päivä on varaa, toivottavasti 

- Myöskin eri 

Vierailija
115/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se haittaa, jos näyttää läskiltä? Akat juoruaa, että on paksuna, mutta siinäpähän juoruaa. Jotain tekemistä heillekin kun on taas se aika vuodesta, kun naapuri pamahtaa paxux 😍

Vierailija
116/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi mies 190 pitkä. Painoa 100 kg. Helposti saa vaatteita.

Vierailija
117/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellaisissa töissä, joissa tarvitsee huomioväritakin, ja sellaisia varsinkin tuntuu olevan pääasiassa vatsan kohdalta väljiä ja hartioiden ja käsivarsien kohdalta tiukkoja. Taidan olla harvoja siinä ammatissa, joka käy salilla treenaamassa tosissaan. Enemmän tuntuu olevan tätä olut- ja makkaraporukkaa.

Vierailija
118/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tahansa teinibrändin vaatteet on suunniteltu vartalolle jonka keskipituus on 20cm nyt keski-ikäisiä suurempi mutta painoa puolet.

Vierailija
119/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se haittaa, jos näyttää läskiltä? Akat juoruaa, että on paksuna, mutta siinäpähän juoruaa. Jotain tekemistä heillekin kun on taas se aika vuodesta, kun naapuri pamahtaa paxux 😍

Masulintu 😍

Vierailija
120/215 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin tuossa vähän aikaa sitten kevytvanutakkia, mutta taisin olla myöhässä, sillä keskikokoisille naisille tarkoitetut takit olivat lopussa. Olisi kai ollut joitain ruman värisiä turhan pitkiä palttoita, jotka eivät minua kiinnostaneet. Kysyin sitten, olisiko miesten puolella sopivan kokoisia takkeja, ja kas kummaa, löytyihän niitä, ilman suurta vatsaa. Ihan kiva takki löytyi ja tuntuu olevan riittävän lämminkin. Hihat ovat hiukan liian pitkät, mutta se ei haittaa. Olen sitä paitsi aika pitkäkätinen. Ei muuten ollut ensimmäinen ikä viimeinen kerta, kun hankin vaatteita miesten puolelta, esim. t-paidat ja neuleet valitse sieltä, niin eipä napa vilku.