Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantaja mokasi mutta ei palauta rahoja

Vierailija
18.10.2025 |

Muutin tähän kerrostaloasuntoon 3 vuotta sitten. Asunnon omistaja eli asuntosijoittaja sanoi, että tässä talossa on valokuituyhteys ja kaapeli-tv. Minulla oli oma sopimus nettiyhteydestä kuten aina ennenkin. Nyt tuli alakerrasta myyntiin asunto ja siinä ilmoituksessa luki, että talossa on valokuitunettiyhteys joka sisältyy yhtiövastikkeeseen. Olin siis maksanut turhaan netistä vaikka se on asukkaille ilmainen. Tähän vuokranantajan vastaus oli ettei hän tiennyt asiasta. Todellisuudessa ei siis ole lukenut niitä tiedotteita mitä valokuituyhteydestä on aikanaan lähetetty. Vaadin häneltä korvausta maksamistani turhista nettiyhteysmaksusta ja lähetin laskun. Sanoi ettei maksa laskua koska ei tiennyt asiasta. Eihän tuossa ole mitään järkeä, kyllä omistajan pitää tietää asuntonsa asiat. Oisko teistä jollakin tietoa kuinka voisin edetä asiassa että saan vuokranantajan maksamaan laskun? 

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon pitäisi olla: Vuokralainen mokasi ja ihmettelee, miksei vuokranantaja maksa hänen virheestään

Vierailija
22/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla taitaa asua se heikoin aines. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on mahtava esimerkki tyhmätä ja laiskasta vätyksestä joka ei ole eläessän kantanut omasta toiminnastaan vastuuta. Sitten vingutaan netissä kerjäämässä sympatiaa.

Tuollaiselle kuuluu lätkäistä päälle vielä tyhmyyssakko. Vika on pelkästään AP:n.

Vierailija
24/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mikään enää vahingossakaan omaa syytä? 

Vierailija
25/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on mahtava esimerkki tyhmätä ja laiskasta vätyksestä joka ei ole eläessän kantanut omasta toiminnastaan vastuuta. Sitten vingutaan netissä kerjäämässä sympatiaa.

Tuollaiselle kuuluu lätkäistä päälle vielä tyhmyyssakko. Vika on pelkästään AP:n.

Perustele väitteesi k.yrpäsyylä!

Vierailija
26/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ennen kuin teet vuokrasopimuksen kannattaa selvittää, mitä taloyhtiössä kuuluu vuokranantajan maksamaan vastikkeeseen, mitä pitää maksaa käytönmukaan ja mitä pitää maksaa kiinteitä maksuja, esimerkiksi saunavuoro, autopaikka, pesutupa, kiinteä vesimaksu...

Jos vuokranantaja ei näitä tiedä, pitää vaatia selvittämään tai mennä/soittaa itse isännöitsijätoimiston asiakaspalveluun ja yrittää selvittää sieltä suoraan.

Esimerkiksi meillä kuuluu nettiyhteys tietyllä nopeudella vastikkeeseen, mutta asukkaan pitää silti erikseen tehdä netistä sopimus ko palveluntarjoajan kanssa. Samalla tietysti sitten yrittävät myydä nopeampaa lisämaksullista nettiyhteyttä asukkaalle. Meillä käytössä on tuo perusnopeus eli emme maksa netistä mitään, mutta jos haluaisimme enemmän nopeutta niin maksaisimme siitä suoraan palveluntarjoajalle, emme taloyhtiölle. Joissakin vanhoissa taloyhtiöissä esimerkiksi on tehty hissi jälkeenpäin ja siihen on pitänyt ostaa erillinen hissiosake, jotta saa hissinkäyttöoikeuden. Tämä syystä, että kaikki vanhat osakkaat eivät ole halunneet hissiä, joten eivät osallistu hissin huolto yms kustannuksiin. Aikoinaan kaapeli-tv saattoi olla käytettävissä lisämaksusta....

Vierailija
27/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon omistaja sanoi, että on valokuituyhteys, mutta jatkoit oman netin pitämistä ja nyt väität ettei hän ole sanonut. Mitä siis? 

Miten voi luetun ymmärtäminen olla noin vaikeaa? valokuitunettiyhteys joka sisältyy yhtiövastikkeeseen

joka sisältyy yhtiövastikkeeseen <-- tuo osio tuli siis vasta myöhemmin ilmi. 

Eri

Yhtiövastike ja mitä siitä maksetaan ei kuulu vuokralaiselle millään tavalla. Vuokrasuhteessa pätee se, mitä on osapuolten välillä sovittu.

Vierailija
28/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mokasi ihan itse, eikä vuokranantajalla ole mitään rahoja joita hänen pitäisi palauttaa.

Vierailija
29/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vuokralainen ei lue ilmoitustaululla olevia tiedotteita? Tai jos taloyhtiössä asukkailla on käytössä sähköinen ilmoitustaulu, niin tiedot löytyvät sieltä.

Vierailija
30/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mokasi ihan itse, eikä vuokranantajalla ole mitään rahoja joita hänen pitäisi palauttaa.

Nimenomaan, vuokranantajalla ei ole rahaa🤣🤣

Vierailija
31/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että taloyhtiössä on kuituyhteys, ei tarkoita että jokaiseen asuntoon olisi automaattisesti saatavilla se ilmainen yhteys. Voi olla kuitu vedetty esim. taloyhtiön tekniseen tilaan asti. 

Vierailija
32/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riitaututa hyvä ihminen vesimaksukin jos olet siitä erikseen maksanut, sekin kuuluu vastikkeeseen. 🤣

Ei välttämättä. Voi olla osa hoitovastiketta, jolloin siihen ei vaikuta henkilömäärä, voi olla kiinteä esimerkiksi henkilömäärän mukaan ja silloin maksuvaihtoehdot ovat, että VA maksaa maksun taloyhtiölle vuokra-asunnon asukasmäärän mukaan ja perii vuokran lisäksi vuokralaiselta tai vuokralainen maksaa suoraan taloyhtiölle asukasmäärän mukaan. Nykyään on yleistynyt vielä kulutuksen mukaan maksettava joko niin että etukäteen maksetaan kiinteäkuukausisumma, joka tasataan tai sitten vain määräajoin laskutetaan kulutus. Mikäli vesimaksu perustuu taloyhtiössä kulutukseen niin itse vuokralaisena haluaisin kyllä niin, että maksan suoraan taloyhtiölle ja mahdollisesti liikaa maksettu ennakko palautuu suoraan mulle. Muuten syntyy aivan liian suuri riskiz että va vetää välistä.

Vierailija
33/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talossa ilmainen netti. Se on tosin tyyliin 10mt/s. Maksan sitten siitä, että netti timii nopeammin.

Vierailija
34/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajalla on tiedonantovelvollisuus ja vuokralaisella on tiedonsaantioikeus! Mitä siitä tulisi jos vuokranantaja joka asiassa voisi vedota siihen että en tiennyt asiasta. 

Vierailija
35/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt hyvät ihmiset asuko vuokralla vaan ostakaa oma!

Vierailija
36/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra ja vastike ovat kaksi täysin eri asiaa. 

Vierailija
37/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipinää vastaushaluttomaan vuokrantajaan sain ilmoittamalla että olen muka tehnyt rikosilmoituksen :D  kannattaa kokeilla tuollaista kikkaa. 

Vierailija
38/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä mitään lähettänyt, kuhan provoilet. 

Vierailija
39/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin. Täällä se on 30mt/s. Minulla ei ole ikinä tarvetta nopeampaan yhteyteen.

Alkuperäinen kysyjä. 

Vierailija
40/80 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vipinää vastaushaluttomaan vuokrantajaan sain ilmoittamalla että olen muka tehnyt rikosilmoituksen :D  kannattaa kokeilla tuollaista kikkaa. 

Itse taas uhkailin moottoripyöräkerholla ja helvetun tulilla. Toimii sekin, ja antaa enemmän mielihyvää:DD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi