Onko 50 minuutin työmatka suuntaansa kaupungissa liian pitkä?
Mielestäni maksimissaan 30 minsaa saisi olla. Ei ole mahdollisuutta etätyöhön.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että väsyt. Mieti, voitko hankkia autoa. Jos voit hankkia auton, harkitse. Mutta julkisilla...Jos vähän pyöristetään (kun niillä julkisilla kulkiessa siihen bussipysäkiille menoon menee jo sen 10 minuuttia, yhdessä viikossa istut sen 8 tunnin mittaisen työpäiväsi lisäksi
(50min=) 1 t x 2 x 5 tuntia työmatkoja, eli 40 t töitä, 10 t työmatkoja.
Suomeksi teet 50 tuntista viikkoa.
Työmatka ei ole työaikaa. Yhtä hyvin voidaan laskea työajaksi paitojen silittäminen, housujen prässäys, hiusten laittaminen ennen kuin lähtee töihin, jne. Oho! Teen kuusikymmentuntisia työviikkoa ilman ylityökorvauksia.
Ja höpön löpön. Mitä ne kotityöt työ+työmatka-ajankäyttöön liittyvät. Päinvastoin, tuo 50 tuntia työhön ja työmatkoihin käytettynä on pois kaikesta mainitsemastasi.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että väsyt. Mieti, voitko hankkia autoa. Jos voit hankkia auton, harkitse. Mutta julkisilla...Jos vähän pyöristetään (kun niillä julkisilla kulkiessa siihen bussipysäkiille menoon menee jo sen 10 minuuttia, yhdessä viikossa istut sen 8 tunnin mittaisen työpäiväsi lisäksi
Ikävää mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatka ei ole työaikaa. Yhtä hyvin voidaan laskea työajaksi paitojen silittäminen, housujen prässäys, hiusten laittaminen ennen kuin lähtee töihin, jne. Oho! Teen kuusikymmentuntisia työviikkoa ilman ylityökorvauksia.
Mitäs teet. Ei ole pakko.
Semmoinenkin vaihtoehto on, että vaan tekee mitä täytyy tehdä. Jos työmatka on pitkä, niin sitten istuu siellä bussissa asiasta sen kummemmin ahdistumatta. Tilanne ei ehkä ole täydellinen, mutta harva asia elämässä on.
Julkisilla vai "omalla kyydillä"? Julkisissa voi sentään tehdä jotain samalla, kun taas esim. auton ratissa pitää vaan tuijottaa tietä. Mutta kummassakin tapauksessa väliaikaisesti menee, pidemmän päälle käy rasittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee tuo 10 kilometriin täällä Tampereella, sis vaihdon. Pyörällä menisi 39 min. Vaihdoin työpaikkaa kun edelliseen 12 kilometriin menee nykyään 1,5-2 h suuntaansa. Vähän ois tietöitä.
Älä jauha paskaa. Ei varmasti mene Tampereella lähellekään 1,5-2 tuntia 12 km matkaan edes vaihdoilla.
Ihmiset ovat erilaisia. Jotkut pystyvät rentoutumaan tunnin työmatkoillaan täpötäydessä bussissa, ratikassa tai junassa. Itseäni se vain stressaa, jo lyhytkin aika. Jos viereisillä paikoilla ei olisi ketään niin ehkä menettelisi, mutta julkisissa harvoin on kovin tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee tuo 10 kilometriin täällä Tampereella, sis vaihdon. Pyörällä menisi 39 min. Vaihdoin työpaikkaa kun edelliseen 12 kilometriin menee nykyään 1,5-2 h suuntaansa. Vähän ois tietöitä.
Älä jauha paskaa. Ei varmasti mene Tampereella lähellekään 1,5-2 tuntia 12 km matkaan edes vaihdoilla.
En jauha. Olin aiemmin töissä Hatanpäällä, tulen täältä idästä. Olet todella pihalla kommentissasi ellet ole käynyt kokeilemassa Ratina-Viinikka-Hatanpää akselia ruuhka-aikoina. Suosittelen 🙃
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat erilaisia. Jotkut pystyvät rentoutumaan tunnin työmatkoillaan täpötäydessä bussissa, ratikassa tai junassa. Itseäni se vain stressaa, jo lyhytkin aika. Jos viereisillä paikoilla ei olisi ketään niin ehkä menettelisi, mutta julkisissa harvoin on kovin tyhjää.
Helsingissä ainakin ruuhkabussissa istuminen on täyttä helvettiä. On huutavia nuoria, möliseviä m-muuttajia, horjuvia vanhuksia, kännyköistä kuunnellan musiikkia kaiuttimella yms.. täyttä psskaa.
Ikinä en ole alle tuon selvinnyt töihin ja sama takaisin. N. tunti meni molempiin suuntiin asuessani pk-seudulla ja matkaa alle 20 km. Julkisilla kuljin.
Nykyään n. Puolitoista tuntia suuntaansa. Ei siihen nähden paha, että kulkuvälineenä pyörä ja julkiset, mutta asun tuplasti kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla ihan tavallinen.
Kyllä, jos joutuu kulkemaan julkisilla jostain B-vyöhykkeeltä. Koska HSL ei välitä asiakkaistaan pätkääkään, vaan tuhlaa rahansa mieluummin johonkin tv-sarjaan, ylimitoitettuun ja silti huonosti toteutettuihin remontteihin, kovapalkkaiseen henkilöstöön ymv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 40 min yhteen suuntaan ja rakastan istua työpäivän jälkeen silmät kiinni kuunnellen äänikirjaa
...että mä vihasin sitä, varsinkin jos oli 17.30 saakka!
No mä pääsen ma-to 15:05 ja pe 14:35
no yhtä kauan se kotimatka kestää pääsee milloin vaan, illemmalla vituttaa enemmän!
Pk-seudulla tosiaan ovelta ovelle menee helposti tuo 45-50min kun laskee esim. 20min julkisissa ja siihen päälle kävelyt pysäkiltä.
Itsellä meni tuo Vantaalta Espooseen, autolla olisin päässyt saman markan vartin nopeammin mutta useimmiten menin julkisilla. Myöhemmin taas ajoin autolla tuon 50min toiseen paikkaan n.60km matkan ja se tuntui paljon pidemmältä, vaikka oli ajallisesti sama
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset arvostavat eri asioita. Itse ajattelen niin, että 50minuuttia julkisissa on paljon helpompi kuin 25 minuuttia omalla autolla kaupunkiliikenteessä, koska julkisilla ei tarvitse välttämättä keskittyä mihinkään, toisin kuin omalla autolla. No oma työmatka on autolla/julkisilla 5-8minuuttia valoista riippuen, pyörällä suorinta reittiä hitaasti polkien 10 minuuttia, mutta tarvittaessa alle 5 minuuttia... Toki jos hitaasti kävelee, saa menemään n. 20 minuuttia.
Itse olen ihan tyytyväinen. 55min suuntaansa autolla. Mutta se on päivän ainut aika kun saan olla täysin yksin ja rauhassa omissa mietteissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin ruuhkabussissa istuminen on täyttä helvettiä. On huutavia nuoria, möliseviä m-muuttajia, horjuvia vanhuksia, kännyköistä kuunnellan musiikkia kaiuttimella yms.. täyttä psskaa.
Jos tuota joutuu useammin kokemaan niin kannattaa satsata hyviin vastamelukuulokkeisiin. Ei tarvitse edes kuunnella mitään, kunhan vaan pitävät ulkoiset äänet poissa.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla ihan tavallinen.
Lyhyt aika pk-seudun työmatkaksi.
Kuljin monta vuotta n. 1.5 h suuntaansa eli 3 h päivässä, sitten hain vielä lapsen hoidosta. Bussi-juna-bussi ja kävely. Busseissa ja junassa pystyi hyvin lukemaan eli opiskelin työn ohessa tutkinnon ja suurimman osan tentteihin luin juuri työmatkoilla eli käytin hyväksi tuon ajan. Hemmetin raskastahan tuo oli, mutta 'palkitsi' myöhemmin eli sain tutkinnon valmiiksi, paremman työpaikan, muutimme toiseen asuntoon ja työmatkakin lyhenin 1 h päivässä (30 min + 30 min). Eli matkalla voi yrittää tehdä jotain hyödyllistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene, koska aikuinen kävelee 12km 2 tunnissa tai pyöräilee n. 35 minuutissa. Toki raitiovaunutyömaat hidastavat bussiliikennettä, mutta niin ne hidastavat omalla autollakin ajamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jauha. Olin aiemmin töissä Hatanpäällä, tulen täältä idästä. Olet todella pihalla kommentissasi ellet ole käynyt kokeilemassa Ratina-Viinikka-Hatanpää akselia ruuhka-aikoina. Suosittelen 🙃
No ei mene noin kauan tietöistä huolimatta. Taidat poiketa matkalla kahvilla pari kertaa kun noin tuhottomasti menee aikaa.