Onko 50 minuutin työmatka suuntaansa kaupungissa liian pitkä?
Mielestäni maksimissaan 30 minsaa saisi olla. Ei ole mahdollisuutta etätyöhön.
Kommentit (94)
Ei ole pitkä aika. Julkisilla normaalia, varsinkin jos työpaikka naapurikunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuljin monta vuotta n. 1.5 h suuntaansa eli 3 h päivässä, sitten hain vielä lapsen hoidosta. Bussi-juna-bussi ja kävely. Busseissa ja junassa pystyi hyvin lukemaan eli opiskelin työn ohessa tutkinnon ja suurimman osan tentteihin luin juuri työmatkoilla eli käytin hyväksi tuon ajan. Hemmetin raskastahan tuo oli, mutta 'palkitsi' myöhemmin eli sain tutkinnon valmiiksi, paremman työpaikan, muutimme toiseen asuntoon ja työmatkakin lyhenin 1 h päivässä (30 min + 30 min). Eli matkalla voi yrittää tehdä jotain hyödyllistä?
Mä myös olen huomannut niitä jotka apaattisena vaan istuvat paikoillaan. Minä siis se joka kuuntelee äänikirjoja, useimmiten englanniksi niin kielitaito karttuu ihan vahingossa. Sitten vieressä istuu ihminen joka tuijottaa vain ikkunasta ulos ja vuodesta toiseen tuhlaa elämästään 1,5 tuntia vain olemiseen.
Oli ainakin minulle. Olen tehnyt etätöitä jo kuusi vuotta. Laskujeni mukaan olen säästänyt 750 tuntia työmatkailusta, matkakuluissa olen säästänyt jo tuhansia euroja. Olen saanut joka vuosi myös työhuonevähennyksen verotuksessa täysimääräisenä.
Vierailija kirjoitti:
Oli ainakin minulle. Olen tehnyt etätöitä jo kuusi vuotta. Laskujeni mukaan olen säästänyt 750 tuntia työmatkailusta, matkakuluissa olen säästänyt jo tuhansia euroja. Olen saanut joka vuosi myös työhuonevähennyksen verotuksessa täysimääräisenä.
No nyt sekin vähennys lopetetaan. Köyhiltä viedään seuraavaksi hampaatkin suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee tuo 10 kilometriin täällä Tampereella, sis vaihdon. Pyörällä menisi 39 min. Vaihdoin työpaikkaa kun edelliseen 12 kilometriin menee nykyään 1,5-2 h suuntaansa. Vähän ois tietöitä.
Älä jauha paskaa. Ei varmasti mene Tampereella lähellekään 1,5-2 tuntia 12 km matkaan edes vaihdoilla.
En jauha. Olin aiemmin töissä Hatanpäällä, tulen täältä idästä. Olet todella pihalla kommentissasi ellet ole käynyt kokeilemassa Ratina-Viinikka-Hatanpää akselia ruuhka-aikoina. Suosittelen 🙃
No ei mene noin kauan tietöistä huolimatta. Taidat poiketa matkalla kahvilla pari kertaa kun noin tuhottomasti menee aikaa.
Mä en ymmärrä tätä vauvapalstan tarvetta väittää ettei ole mitenkään mahdollista koska en ole kokenut. Mulla tuo aika menee ihan siihen että työvuorot ja bussiaikataulut eivät kohdanneet, työpaikan pysäkillä odotusta oli yleensä 15 min, bussi myöhässä, vaihdon odotusaika 10 min, lauantaisin 25 min. Lähdin pois ennen kuin saivat läpiajokiellon aikaiseksi.
Mulla menee tällä hetkellä tuon verran työmatkaan aikaa. Takana nyt pari kuukautta. Vielä en ole väsynyt siihen, mutta ei arki-iltoihin jää juurikaan aikaa tehdä juuri mitään. Vuosikausia en kyllä näin halua elää ja toivon saavani töitä lähempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että väsyt. Mieti, voitko hankkia autoa. Jos voit hankkia auton, harkitse. Mutta julkisilla...Jos vähän pyöristetään (kun niillä julkisilla kulkiessa siihen bussipysäkiille menoon menee jo sen 10 minuuttia, yhdessä viikossa istut sen 8 tunnin mittaisen työpäiväsi lisäksi
(50min=) 1 t x 2 x 5 tuntia työmatkoja, eli 40 t töitä, 10 t työmatkoja.
Suomeksi teet 50 tuntista viikkoa.
Ihmiset arvostavat eri asioita. Itse ajattelen niin, että 50minuuttia julkisissa on paljon helpompi kuin 25 minuuttia omalla autolla kaupunkiliikenteessä, koska julkisilla ei tarvitse välttämättä keskittyä mihinkään, toisin kuin omalla autolla. No oma työmatka on autolla/julkisilla 5-8minuuttia valoista riippuen, pyörällä suorinta reittiä hitaasti polkien 10 minuuttia, mutta tarvittaessa alle 5 minuuttia... Toki jos hitaasti kävelee, saa menemään n. 20 minuuttia.
Minä taas arvostan aamu-unia sen verran, että otan vastaan kaikki ylimääräiset minuutit mitä voin nukkua. En ikinä voisi tehdä lähes tunnin työmatkaa, kun töissä pitää olla 7.00. Nykyinen 30min työmatka on jo riittävän kuluttavaa, kun joudun heräämään kuudelta ja se on yhtä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee tuo 10 kilometriin täällä Tampereella, sis vaihdon. Pyörällä menisi 39 min. Vaihdoin työpaikkaa kun edelliseen 12 kilometriin menee nykyään 1,5-2 h suuntaansa. Vähän ois tietöitä.
Älä jauha paskaa. Ei varmasti mene Tampereella lähellekään 1,5-2 tuntia 12 km matkaan edes vaihdoilla.
En jauha. Olin aiemmin töissä Hatanpäällä, tulen täältä idästä. Olet todella pihalla kommentissasi ellet ole käynyt kokeilemassa Ratina-Viinikka-Hatanpää akselia ruuhka-aikoina. Suosittelen 🙃
No ei mene noin kauan tietöistä huolimatta. Taidat poiketa matkalla kahvilla pari kertaa kun noin tuhottomasti menee aikaa.
Mä en ymmärrä tätä vauvapalstan tarve
Viinikka ja Hatanpää on aika lähellä Ratinaa. Viinikan kautta menee dösiä harvakseltaan, mutta ei se kuitenkaan mene Ratinaan kuin kymmenisen minuuttia. Ja jos vähän viitsii kävellä, pääsee hetkessä pysäkeille joista menee vähän väliä dösiä Ratinaan.
Hatanpäälle menee väliaikainen runkolinja 30 ja niitä menee kymmenen minuutin välein. Hatanpäälle menee lisäksi muitakin dösiä. Vaihtoväli ei ole montaa minuuttia ja matka Ratinasta Hatanpäälle ei kestä kuin n. 5-10 minuuttia Ratinasta, riippuen mihin menee mihin. Millään matematiikalla matkoihin ei mene lähellekään 1,5-2 tuntia.
Joten noudatappa omaa neuvoasi äläkä vänkää kun et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
49, sä et siis ole liikkunut siellä päinkään kuin teoriassa. Tämä keskustelu jää hedelmättömänä tähän, mukavaa päivää. Kokeile käydä vaikka sairaalalla kahvilla jä ylläty kuinka päiväsi paranee.
Mulla ei ole ikinä ollut noin lyhyt työmatka, siis julkisella. Vantaalla asun ja työpaikat ovat oleet Hellsingissä sekä Espoossa. Kuljen työmatkani polkupyörällä, jolla matka-aika on sama kuin julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä vauvapalstan tarve
Kävelisikö jonkun matkan niin, että ehtisikin aiempaan bussiin tai kävelisi alussa/lopussa vähän pidempään. Ainakin itse huomasin, että pk-seudulla sillä mihin pysäkille kävelee ja odottaako jokaiseen vaihtoon julkista, on loppuajassa todella iso merkitys. Itse kuljin junalla ja bussilla pääsääntöisesti yhdellä vaihdolla, mutta pelkästään sillä, että kävelin aamulla/(iltapäivällä) 700 metriä enemmän ja vaihdoin junaan/bussiin eri asemalla oli n. 15 minuutin ero kokonaisaikaan. Iltapäivällä saattoi vielä lähemmäksi kotia menevä bussi olla juuri tulossa perässä yhteiselle pysäkille, joten ei tarvinnut edes kävellä niin paljon, kun teki toisen vaihdon.
Moni ei huomaa laskea kuinka paljon se on pois omasta ajasta. 8.5h töissä ja siihen melken 2h matkoihin joka työpäivä. Se on paljon vuodessa. Vuorokausikin lyhynee ettei siinä paljon ehdi päivässä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt sekin vähennys lopetetaan. Köyhiltä viedään seuraavaksi hampaatkin suusta.
Juu, suurmestari Satonenhan oli sitä mieltä, ettei etätyöläisen iPad tartte omaa työhuonetta. Se on sitten fiksu mies...
rokkenrol vaan sullekin nro 50.
Hyvin sä kyllä vedät. Sä et niinku ole liikkunut siellä päinkään jos kyseenalaistat sen, että noin reilun puolen tunnin matkaan menee muka pari tuntia. Kun tälle linjalle kerran lähdetään, niin todetaan sitte, että joko et itse asu lähimainkaan Viinikkaa (todennäköisin vaihtoehto) tai sitten olet täysin suunnituskyvytön idari, joka ei osaa valita edes oikeita dösiä liikkumiseen.
Oma työmatka julkisilla 55 minuuttia, omalla autolla alle 20min. Ja tämä pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei huomaa laskea kuinka paljon se on pois omasta ajasta. 8.5h töissä ja siihen melken 2h matkoihin joka työpäivä. Se on paljon vuodessa. Vuorokausikin lyhynee ettei siinä paljon ehdi päivässä tekemään.
"ettei siinä paljon ehdi päivässä tekemään" Moni kyllä surffaa netissä 2 x 50 min per päivä. Nyt sen voi tehdä työmatkalla mennen tullen niin ei iltaisin enää tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt etätöitä vuodesta 2006. Aivan ehdoton juttu, muuten pitäisi ajaa pari tuntia päivässä. Säästyneen ajan voi käyttää fiksumminkin, vaikka kuntoiluun ja opiskeluun.
Onko ap:lle 50 minuuttia pitempi aika, jos asuu kaupungissa kuin maaseudulla?
Riippuu palkasta pitäisi saada 20% enemmän. Kuin kodin vieressä olevasta paikasta
On pitkä aika. Mä kuljen julkisilla ja se on 30 min. Pk-seutu