Onko 50 minuutin työmatka suuntaansa kaupungissa liian pitkä?
Mielestäni maksimissaan 30 minsaa saisi olla. Ei ole mahdollisuutta etätyöhön.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljin monta vuotta n. 1.5 h suuntaansa eli 3 h päivässä, sitten hain vielä lapsen hoidosta. Bussi-juna-bussi ja kävely. Busseissa ja junassa pystyi hyvin lukemaan eli opiskelin työn ohessa tutkinnon ja suurimman osan tentteihin luin juuri työmatkoilla eli käytin hyväksi tuon ajan. Hemmetin raskastahan tuo oli, mutta 'palkitsi' myöhemmin eli sain tutkinnon valmiiksi, paremman työpaikan, muutimme toiseen asuntoon ja työmatkakin lyhenin 1 h päivässä (30 min + 30 min). Eli matkalla voi yrittää tehdä jotain hyödyllistä?
Mä myös olen huomannut niitä jotka apaattisena vaan istuvat paikoillaan. Minä siis se joka kuuntelee äänikirjoja, useimmiten englanniksi niin kielitaito karttuu ihan vahingossa. Sitten vieressä istuu ihminen joka tuijottaa vain ikkunasta ulos ja vuodesta toiseen tuhlaa elämästään 1,5 tuntia vain olemiseen.
Kyllä se on hyvä joskus vaan antaa aivojen nollaantua.
Pk-seudulla ihan tavallinen.
bussi-metro-bussi 1h15min / 11 km
pär suunta ja hoitoalan työajat, lapsi päiväkodissa 10 tuntia, leipä on tienattava,
liikennevälineissä enimmäkseen naisia,
miehet kai liikkuu helikopterilla tai omalla autolla, taksilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla ihan tavallinen.
No mutta Helsinkihän on "maailman toimivin kaupunki". Omasta mielestään...
Vihervassujen mielestä. Me normaalit surraan lajikatoa ja hupenevaa lähiluontoa. Tialle saadaan asfalttia ja betonikuutioita, ghettoa. Ja niitä stnan pyöräbaanoja jotka on tyhjiä 8ki vuodesta. Lumen tullen arvaatte mitä aurataan ekana. Vaikkei siellä näy ainutta pyöräilijää moneen kuukauteen 💩💩
Mitä tulee matkan kestoon niin 50min on ihan keskimääräinen kesto julkisilla. Itsellä menee tunti, yksi vaihto. Autolla 20 min. Aika helppo valinta jopa tämmöselle pienipalkkaiselle vuorotyöläiselle. Onhan sille autolle käyttöä muutenkin, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu palkasta pitäisi saada 20% enemmän. Kuin kodin vieressä olevasta paikasta
Tai jos alat vaan rekkakuskiksi? Saat rahaa pelkästä 16 tunnin työmatkasta. Töitä ei tarvi tehdä ollenkaan.
Jos ei tarvitse vaihtaa liikennevälinettä, voi työmatka olla 2h per suunta, kun sen ajan pystyy käyttämään hyödyksi.
Mulla työmatka kestää 45min. - 1,5h per suunta riippuen siitä myöhästynkö vaihdota. Joudun vaihtamaan 3-4 kertaa matkan aikana. On hyvin stressaavaa. Jos jokin yhteys on myöhässä, seuraavaan menee 20min. Yhdellä liikennevälineellä menee 20-30 min. Ei siinä hirveästi mihinkään pysty syventymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljin monta vuotta n. 1.5 h suuntaansa eli 3 h päivässä, sitten hain vielä lapsen hoidosta. Bussi-juna-bussi ja kävely. Busseissa ja junassa pystyi hyvin lukemaan eli opiskelin työn ohessa tutkinnon ja suurimman osan tentteihin luin juuri työmatkoilla eli käytin hyväksi tuon ajan.
Kaikki eivät pysty lukemaan liikkuvassa liikennevälineessä ilman pahoinvointia ja itse en ainakaan rupeaisi syömään joka päivä pahoinvointilääkkeitä siksi, että voisin opiskella bussissa.
Nykyään on "silmälaseja", jotka auttavat matkapahoinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljin monta vuotta n. 1.5 h suuntaansa eli 3 h päivässä, sitten hain vielä lapsen hoidosta. Bussi-juna-bussi ja kävely. Busseissa ja junassa pystyi hyvin lukemaan eli opiskelin työn ohessa tutkinnon ja suurimman osan tentteihin luin juuri työmatkoilla eli käytin hyväksi tuon ajan.
Kaikki eivät pysty lukemaan liikkuvassa liikennevälineessä ilman pahoinvointia ja itse en ainakaan rupeaisi syömään joka päivä pahoinvointilääkkeitä siksi, että voisin opiskella bussissa.
Sopii jollekin maaniselle, joka ei voi hetkeäkään olla paikoillaan omien ajatustensa kanssa. Minä mieluummin valitsen elämän, jossa ei ole pakko lukea/opiskella ruuhkabussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljin monta vuotta n. 1.5 h suuntaansa eli 3 h päivässä, sitten hain vielä lapsen hoidosta. Bussi-juna-bussi ja kävely. Busseissa ja junassa pystyi hyvin lukemaan eli opiskelin työn ohessa tutkinnon ja suurimman osan tentteihin luin juuri työmatkoilla eli käytin hyväksi tuon ajan. Hemmetin raskastahan tuo oli, mutta 'palkitsi' myöhemmin eli sain tutkinnon valmiiksi, paremman työpaikan, muutimme toiseen asuntoon ja työmatkakin lyhenin 1 h päivässä (30 min + 30 min). Eli matkalla voi yrittää tehdä jotain hyödyllistä?
Mä myös olen huomannut niitä jotka apaattisena vaan istuvat paikoillaan. Minä siis se joka kuuntelee äänikirjoja, useimmiten englanniksi niin kielitaito karttuu ihan vahingossa. Sitten vieressä istuu ihminen joka tuijottaa vain ikkunasta ulos ja vuodesta toiseen tuhlaa elämästään 1,5 tuntia vain olemiseen.
Sellasta aihetta ei löydy ettei jonkun mielestä muut ihmiset toimisi väärin. Koska eivät toimu kuten kommentoija itse toimii tai eivät tee mitä tietty kommentoija haluaa muiden ihmisten tekevän. Mitä te oikein haluatte, vähän lisää sääntöjä ja määräyksiä siitäkin mitä julkisissa pitää tehdä? Missään nimessä ei ole sallittua vain olla ja joko valmistautua tulevaan työpäivään tai tyhjentää aivot päivän rasituksesta. Ei siinäkin tarttis suosittaa jotain niin kyylät on tyytyväisiä. Antakaa ihmisten olla. Olla mitä ovat sillä lailla kuin haluavat olla. Tsiisus kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii jollekin maaniselle, joka ei voi hetkeäkään olla paikoillaan omien ajatustensa kanssa. Minä mieluummin valitsen elämän, jossa ei ole pakko lukea/opiskella ruuhkabussissa.
Tee mitä lystäät, mutta älä piiloudu tekosyiden sen taakse kun ratkaisu on keksitty.
Mulle ainakin liian pitkä. Tosin joudun ajamaan välistä 1 h 10 min työmatkan.
On se hyvä, että työllisyystilanne on nykyään niin hyvä, että voi pohtia tämmöistä.
1-1,5 tuntia suuntaansa on ihan normaali työmatkan pituus. Itse kuljin tuota 40 vuotta ja edelleenkin aika moni kulkee. Ainakin R-junat ovat aamuisin ihan täysiä.
Vierailija kirjoitti:
On se hyvä, että työllisyystilanne on nykyään niin hyvä, että voi pohtia tämmöistä.
1-1,5 tuntia suuntaansa on ihan normaali työmatkan pituus. Itse kuljin tuota 40 vuotta ja edelleenkin aika moni kulkee. Ainakin R-junat ovat aamuisin ihan täysiä.
Ei tossa ole mitään normaalia. Pelkästään säälittävää ajan tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tossa ole mitään normaalia. Pelkästään säälittävää ajan tuhlausta.
Riippuu mikä on vaihtoehto.
Jos voi valita kahdesta työpaikasta, niin silloin tietenkin valitsee sen lyhyemmän työmatkan. Mutta, jos vaihtoehtona on työttömyys tai tunnin työmatka suuntaansa, niin tunti on ihan kohtuullinen.
Sama täällä. Monelle se bussissa istuminen ja "apaattisena eteenpäin tuijottelu" voi olla kaivattu hengähdystauko. Myönnän, etten itse pystyisi keskittymään opiskeluun ruuhkabussissa, jossa joutuu vähän väliä hyppimään ylös alas antaakseen tilaa toisille, joku tönii laukkujensa kanssa tms., eikä valaistuskaan ole hyvä. Tai jos tunnin matka tarkoittaisi jatkuvia vaihtoja, seisoskelua valtatien varrella odottamassa seuraavaa bussia tms. niin kokisin parhaimmaksi unohtaa opiskelut sellaiseen hetkeen, jossa voi oikeasti keskittyä.