Mistä huonekasvien tuhohyönteiset tulee?
Ovatko ne kasvissa jo valmiiksi kun ostaa? Vai lentää ulkoa sisälle? Mullasta? hedelmistä? Minulla on ilmeisesti villakilpikirvoja tullut kasviin. Nyt mietin miten pääsisin eroon. tuhoaako pakkanen tuholaiset?
Kommentit (23)
Multa. Ellei ole kukkakaupasta. Tai muu invaasio.
Valtaosa valmiina. Samoin kuin banaanikärpäset.. hedelmistä.
Voi tulla jo ostaessa, varsinkin marketeista. Kannattaa tutkia tarkasti kasvit läpi ennen kuin ostaa, ja kotona pitää karanteenissa jonkin aikaa.
Ulkoota myös jos ikkunat on auki, itselleni tuli ulkoa tuholaisia kesällä. Uusia kasveja ja multaa en ollut ostanut vuosikausiin mutta kesällä ikkunat aina auki niin sieltä niitä sitten tuli.
Mulla oli vihannespunkkeja juurakkovehkassa jokunen aika sitten. Sain ne häädettyä mäntysuovalla.
Mä kesällä huomasin, että tomaattirasiassa tuli ripsiäisiä mukana sekä myös jääsalaatissa oli niitä. Pieniä pitkän mallisia ja keltaisia. Ovat erittäin hankalalia poistaa, jos huonekasviin pääsee. Ja niin myös mulla niitä peikonlehteen ilmestyi.
Käsitykseni on tuhohyönteisiä voi tulla kaikista mainitsemistasi lähteistä.
Ihmettelen samaa. En ole ostanut uusia kasveja, eikä sen huoneen ikkunaa ole avannut koko kesänä, jossa kasvit ovat.
Villakilpikirvoja ei kuitenkaan ilmeisesti ole suomen luonnossa eli ne on tullut joko kasvin mukana tai mullasta?
voi olla kasveissakin valmiina, joku hyöntenen ehtnyt munia kasvin lehdelle jmvs. Tai mullasta. Voi tulla muista omistakin kasveista.
Et kertonut mikä kasvi on kyseessä, mutta useimmat voi pestä mäntysuopa-vesi liuoksella (purkissa laimennusohjeet). Kannattaa myös vaihtaa multa ja pestä vanhat huolellisesti juuristakin. Samoin tietysti nyt pitäisi pestä muutkin kasvit. Jos jonkun lasvin lehdet ei kestä vettä, niin kannattanee harkita laittaa se karanteeniin ja jos näkyy tuholaisia, niin sitten kaupasta spray-hyönteismyrkkyä.
ITse laitan uudet kasvit aina karanteeniin. Sitä varten on iso lasipurkki, jossa rei'itetty kansi (jotta kosteus pääsee pois ja ilma sisään).
Tehkää alufoliosta pieniä palloja mullan päälle tai laittakaa pari kolme käpyä siihen mullan päälle ruukkuun. Mullasta niitä tulee mutta nämä keinot auttavat erinomaisen hyvin.
Mustamulta voi tuoda öttiäisiä. Vain ulkokäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Villakilpikirvoja ei kuitenkaan ilmeisesti ole suomen luonnossa eli ne on tullut joko kasvin mukana tai mullasta?
"Suomessa kilpikirvoja esiintyy joillakin puuvartisilla kasveilla, esimerkiksi puna- ja mustaherukalla, karviaisella ja hedelmäpuilla sekä kasvihuoneissa lähinnä koristekasveilla." https://biotus.fi/biologinentorjunta/kasvihuone/villakilpikirvat/
Mullasta, lapsoseni, mullasta. Tai kaupan heviosaston kasviksista. Tai kasvista itsestään.
Täällä myös villakilpikirvoja, ehkä peräisin marketin perhoskämmekästä, orkideamullat vaihdettu ja torjuntapuikko laitettu. Villakilpikirvoja on hankala torjua ja lehtiin tulee mesikaste-eritettä.
Tupakkavesi tehoaa kilpikirvoihin hyvin. Litra kiehuvan kuumaa vettä, sekoita siihen yhden savukkeen sisällä olevat tupakanmurut, muutaman tunnin päästä siivilöi liemestä ne murut pois ja kastele sillä myrkkyvedellä tuholaisten saastuttamat kasvit. Tehoaa muihinkin tuholaisiin.
Yök. Yksi syy miksi en pidä huonekasveista.
Kaupan pihalla säilytetty multa, sisälle vasta parin viikon kunnon pakkasten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Multa. Ellei ole kukkakaupasta. Tai muu invaasio.
Mullasta usein tulee.
Samoin kun ostaa uusia kasveja niin niissä on usein tauteja. Kannattaa pitää uudet kasvit ensin pari kk eri huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
voi olla kasveissakin valmiina, joku hyöntenen ehtnyt munia kasvin lehdelle jmvs. Tai mullasta. Voi tulla muista omistakin kasveista.
Et kertonut mikä kasvi on kyseessä, mutta useimmat voi pestä mäntysuopa-vesi liuoksella (purkissa laimennusohjeet). Kannattaa myös vaihtaa multa ja pestä vanhat huolellisesti juuristakin. Samoin tietysti nyt pitäisi pestä muutkin kasvit. Jos jonkun lasvin lehdet ei kestä vettä, niin kannattanee harkita laittaa se karanteeniin ja jos näkyy tuholaisia, niin sitten kaupasta spray-hyönteismyrkkyä.
ITse laitan uudet kasvit aina karanteeniin. Sitä varten on iso lasipurkki, jossa rei'itetty kansi (jotta kosteus pääsee pois ja ilma sisään).
Hyviä vinkkejä.
Itse olen joutunut joskus leikkaamaan isoista kasveista kaikki (!) lehdet koska niissä oli ötökäitä. Sitten pesin saippualiuoksella puun rungon. Kasvi kasvatti sitten aikanaan uudet lehdet ja kaikki oli hyvin.
Jos olet ostanut uusia kasveja niin niiden mukana. Ja tietysti jos kesällä pitää kasveja ulkona tai ikkunoita levällään niin sieltähän ne lentää/tippuu puusta sisälle.