Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut, että joku pitää sinua säälittävänä?

Vierailija
17.10.2025 |

Tämä on aina jotenkin kummallinen tilanne, ja olisin utelias kuulemaan, onko tässä asiassa kohtalotovereita.

Monestihan tuntuu siltä, että kun ihmiset kohtelevat jotain alentuvasti - tai ystävällisesti mutta nauravat selän takana - se kohde ei huomaa itse kuin ehkä vasta myöhemmin, että tuohan piti minua pilkkanaan.

Mutta minä olen usein löytänyt itseni sellaisesta kiusallisesta asetelmasta, että näen hyvin selvästi, että minua pidetään vähän reppanana ja vähän yksinkertaisenakin. Nykyään en kauheasti edes välitä mitä minusta ajatellaan, mutta nuorempana tuo ahdisti kovasti. Teki mieli huutaa, että sinulla on minusta ihan vääränlainen mielikuva, mutta en tietenkään sanonut mitään.

Ymmärrän kyllä, mistä se säälittävä mielikuva tulee. Työelämässä en edennyt, itsestäni riippumattomista syistä. Olen mitäänsanomattoman näköinen, hiljainen erakkotyyppi, enkä ole koskaan edes seurustellut. Sitä en tiedä, miksi minulle usein puhutaan kuin vähän jälkeenjääneelle, koska en ole ihan tyhmimmästä päästä (tyyliin kuuden laudaturin ylioppilas aikoinaan, ja yliopistotutkinnon opiskellut, eli kai päässä edes vähän jotain liikkuu). Arvelen, että se saattaa johtua puheviastani. Tosin myös monet ihmiset, jotka ovat tunteneet minut nuorena eli tietävät kyllä etten ole ihan taukki, puhuvat minulle samalla tavalla. Kuin vähemmän kehittyneelle elämänmuodolle, jolle täytyy selittää ihan tavalliset konseptit auki.

Mutta niin. Kertokaa, jos teillä on samankaltaiisia kokemuksia.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä oletkin vain hieman vajaa? ei se mitään, liity omituisten otusten kerhoon. 

Vierailija
2/9 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä oletkin vain hieman vajaa? ei se mitään, liity omituisten otusten kerhoon. 

No tavallisten ihmisten näkökulmasta varmasti olenkin epäonnistunut yksilö, mutta älyllisesti en taida olla erityisen vajaa.

En niinkään ihmettele, miksi minua pidetään vähän reppanana. Mutta se on kiusallinen kokemus, kun selvästi näkee, että sinua kohdellaan sellaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pidetään tyhmänä ja on ihan suoraan niin sanottukin, että olen tyhmä, enkä ymmärrä mitä sanotaan. Eli säälittävänä tapauksena pidetään.

Tosiasiassa älykkyysosamäärää piisaa ja viimeisimmässä opinahjossani olin luokassani kympin oppilas. Jota he eivät tiedä.

Ja koska heidän älykkyytensä on ihan eri tyyppistä kuin minun, he ovat käytännönläheistä, eivätkä tajua ns. kirjaviisautta, jota taas minulla on, niin he pitävät minua tyhmänä. 

Vierailija
4/9 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole koskaan keneltäkään kysynyt miksi pitää sinua reppanana? Minä kysyisin. Omalta kohdaltani en ole vastaavaa huomannut koskaan, minulla on kyllä niin hyvä itsetunto että kehtaan kysyä suoraan jos tuollaista huomaisin. 

Vierailija
5/9 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti, mutta ei se minua liikuta, mitäpä minä muiden tunnetiloista. Nykyisin ei tunnu enää mikään missään - hyvässä tahi pahassa. 

Vierailija
6/9 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinoilen takaisin ja naureskelen selän takana.

Vierailija
7/9 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinkapa fiksuna sellaisia hoopottajia ja naureskelijoita voi pitää? Niin. Jätä heidät omaan arvoonsa. He eivät tiedä mitä sinussa menettävät, sinä taas tiedät ettet menetä heissä yhtään mitään. 

Vierailija
8/9 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni mittaan kokenut sekä ihailevia että sääliviä kohtaamisia eri ihmisten kanssa, riippuen tilanteesta ja siitä kuinka siististi on pukeutunut. Ne alentuvat kohtelut tietysti harmittavat. Koska olen nainen, ns miesselittäjät tulevat neuvomaan silloinkin kun haluaisin puuhata rauhassa enkä yhtään kaipaa edes hyväätarkoittavis neuvoja. En ole kovin kätevä käytännön töissä, joten naapurin setämies tulee neuvomaan esim pihalla puuhaillessa. Haluaisin vain olla rauhassa, ihan sama vaikka joku kikka nopeuttaisi työtä. Saan kuitenkin asiat tehdyksi, minulla on aikaa tehdä ne omalla ehkä.kömpelöllä tavallani. Sellainen vinkki on minullakin muille että kysy toiselta kaipaako hän apua tai neuvoa äläkä ala tuuttaamaan neuvoja jos niitä ei haluta.

Vierailija
9/9 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, ja monella tapaa olenkin reppana, mutta se on erittäin hyvä keino selviytyä ja säästää voimia. Naamioitumiskeino siis. Koskaan ei pidä paljastaa, että pystyy johonkin paitsi ihan ultimatum tosi tilanteessa. Ihmiset, jotka ovat aina täydessä latingissa, paljastavat vain että kaikki paukut ovat jo käytössä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi