Mikä sulla auttaa infernaalisiin kuukautiskipuihin?
Otan kyllä särkylääkettä, mutta silti juilii ihan veeetusti.
Kommentit (137)
Naprokseenia käytin (Miranax), sitten minulla kokeiltiinkin Slindaa siinä toivossa että kuukautiset jäisivät kokonaan pois ja onnekseni onnistui. Samalla kivutkin ovat olleet paremmin kontrollissa ja otan edelleen Miranaxia tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä raskaus ainakin minulla auttoi. Ensimmäisen lapsen jälkeen ei kipuja enää ollut.
Minulla taas raskaudet pahensi kipuja. Ennen lapsia kipujen kanssa pärjäsi buranalla. Jokaisen raskauden jälkeen kivut vaan paheni. Kolmannen lapsen jälkeen kivut oli kaameita, eikä särkylääkkeet enää auttaneet yhtään. Mirena vei vuodot ja kivut.
Piereminen ja kunnolla kakalla käyminen, että saa suolen todella tyhjäksi. Todella oksettava juttu, mutta mulla kivut loppuu aika pitkälle kun saa kaiken paskan ja pierun pois mitä suolistossa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi burana ja panadol sekä lämmin suihku ja makoileminen. Nyt mulla on ollut pari vuotta hormonikierukka ja kivut ja menkat on loppuneet. Aivan paras keksintö.
Kaikki ei halua hormooneja käyttää, ei tulis mieleenkään. Ja raskaudet ei auttaneet kipuihin mitään itsellä.
En halunnut minäkään, mutta siinä vaiheessa kun kivut oli infernaalisia niin mieli muuttui ja totesin että otan mitä vaan jos ne kivut sillä lievenee. Ja lievenihän ne, lisäksi Mirenasta ei tullut kuin alussa haittavaikutuksia. Nekin meni ohi. Ihan turhaan olin pelännyt ja vastustanut hormoneja. Mirenaan loppui kivut ja elämänlaatu parani huomattavasti.
Mulla auttaa alkoholi. Siis otan ihan vaan yhden lonkeron pahimpien kipujen aikaan ja se kipu loppuu heti. Mikään särkylääke ei auta yhtä tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi burana ja panadol sekä lämmin suihku ja makoileminen. Nyt mulla on ollut pari vuotta hormonikierukka ja kivut ja menkat on loppuneet. Aivan paras keksintö.
Kaikki ei halua hormooneja käyttää, ei tulis mieleenkään. Ja raskaudet ei auttaneet kipuihin mitään itsellä.
En ymmärrä miksi pelkäät hormooneita, ne tuo monelle avun, kannattaa edes kokeilla.
Ja hormonit on ihan luonnollisia, vaikka olisivat "lääkkeitä". Raskauskin muuttaa elimistön hormonitoimintaa. Vuotohäiriöt, liiat kivut yms voivat kaikki johtua häiriöistä hormonitoiminnassa, joten hormonihoito on niitä tasapainottamaan.
Kokeilemalla löytynee sopiva. Itselleni ei käyneet pillerit (ei yhdistelmä- eikä minipillerit) ainakaan niistä parista valmisteesta joita kokeilin, eikä laastari eikä rengas. Mirena-kierukka sen sijaan on pelastanut elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Käy gynekologilla vaikka maksaisi. Ei ole ihmisarvoista elämää tuollainen.
Miten tämä auttaa? Se suositteli hormonikierukkaa ja buranaa. Kumpaakaan en voi käyttää, kun on tulppahistoria. Siihen totes, että aijaa, no sitten pitää kärsiä.
Hetkellistä helpotusta tuo kuumakivihoito. Aivan taivaallista etenkin ekana ja tokana päivänä.
Sitten rentoutuminen. Käy lämpimälle paksulle joustamattomalle alustalle (ei sänky, eikä sohva siis) selinmakuulle. Laita tyyny alaselän kohdalle, että vähän nostaa lantiota alustasta. Siinä voi olla myös vaikka lämmin kaurakissa tyynyn päällä. Laita jalkapohjat vastakkain ja tuo ne mahdollisimman lähelle haaruksia kuin on mukavasti mahdollista.
Tässä asennossa sitten hengittelet syvään ja rentoutat lihaksia. Vaatii hieman totuttelua, mutta apua luvassa joksikin aikaa. Niin ja jos on toinen kaurakissa sen voi asettaa alavatsan päälle lämpimänä.
Kuukautiskivuthan on lihaksiston säännöstelyä vuodoissa. Tuossa rentoutumisessa on se hyöty, että sitten relaksoituu kunnolla ja vuodot saattaa hetkellisesti olla valtavat. Että on parempi varautua paksulla pyyhkeellä tms. Täällä joku kerran vinkkas, että käyttää ekoina öinä Tenan housuvaippoja + yöside, niin meinaan mäkin testata niitä. Yöllä etenkin rauhoittaisi ohivuotoja ja sänky pysyis siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi parhaiten hormonikierukka, loppui kivut ja myös menkat.
Mulla myös, kuten seksihalut ja muutenkin kaikkinainen ilo. Lähes kaksi vuotta sitä olotilaa ihmettelin, kunnes kävin gynellä taas. Tämä piti asiaa höpöhöpönä ja vähän pitkin hampain poisti hormonikierukan. Puolessa vuodessa olin taas oma iloinen itseni ja halukas, intohimoinen nainen. Toki kuukautiskivutkin ja tuntemukset olivat läsnä. Pienempi paha, vaikka hirveetä olikin.
Gyne vaan pyöritteli päätään, että hormonin vaikuts on paikallista. Niin, onko sittenkään?
Lopetin koko kuukautiset e-pillereillä. Endometrioosi täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttaa alkoholi. Siis otan ihan vaan yhden lonkeron pahimpien kipujen aikaan ja se kipu loppuu heti. Mikään särkylääke ei auta yhtä tehokkaasti.
Olen kans kuullut, että yksi kaveri on ottanut konjakkia kipuun. Olen itsekin joskus ottanut tosi kovaan kipuun alkoholia.
Ibumax tehosi paremmin kuin burana
Perus särkylääkettä tarpeeksi ja lämpö auttaa, semmoinen sähköpeitto on mulla käytössä, siis kotona ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Makaan vain kotona silloin. Mulla on endometrioosi.
Miten sait diagnoosin?
Vierailija kirjoitti:
Ibumax tehosi paremmin kuin burana
Tehokkaammat sellulloosat.
Mulla raskaus vähensi kipuja, ei siis lopettanut kokonaan, mutta sen jälkeen ei joka kerta tullut niitä kipuja lainkaan, mutta muutaman kerran vuodessa silti edelleen. Mulla on keino, joka tepsii aina. En tiedä auttaako se, jos on endometrioosi tai vaikka jokin rakenteellinen ongelma, mutta kannattaa kokeilla, jos suinkin viitsii. Ilahduin kommentista 91, jossa kerrottiin kuumakivihoidosta ja rentoutumisesta, se muistuttaa omaa metodiani, jonka ydin on tämä: kivut johtuvat kohdun supistelusta (mulla se lisäksi heijastuu pahasti toiseen reiteen, joka kipeytyy jopa pahemmin kuin itse kohtu). Kohtu on lihas, ja supistelun tarkoitus ilmeisesti saada ne veret ja limakalvot sieltä pois. Mutta jos tämä aiheuttaa älytöntä kipua, niin miten saa lihakset lopettamaan kramppaamisen? Rentouttamalla.
Käyn makaamaan hiljaiseen huoneeseen ja usein myös soitan mielessäni rauhallista musiikkia, mikä poistaa stressin ja vaimentaa tarpeettoman hälyn. Kuvittelen makaavani aurinkoisella nurmella tai suorastaan poutapilven päällä ja ryhdyn rentouttamaan koko kehoani lihasryhmä kerrallaan, varpaista päälakeen. Lopuksi palaan vielä ongelma-alueille ja annan niille lisäkäsittelyn. Keskityn niihin alueisiin ja visioin mielessäni, miten lihakseni krampit laukeavat säie kerrallaan, ja tunnen, miten se todella tapahtuu. Tähän menee yleensä n. 20 minuuttia, ja sen jälkeen olen niin rento, että saatan nukahtaa. Kipu ei palaa enää sen kierron aikana. Nykyään pystyn tekemään tämän myös istualtani tai vaikka autolla ajaessani (en toki nukahda silloin!). Olen jakanut tätä neuvoa aiemminkin ja saanut paljon alapeukkuja, en tiedä miksi, ehkäpä pilleriuskovaisilta? Mulle ne särkylääkkeet ei koskaan auttaneet, mutta tämä auttaa, aina, takuuvarmasti. Jos haluat kokeilla, tee se ennen kuukautisia, koska kamalan säryn iskiessä usein käy niin, että elimistö käy puolustustilaan ja kipeytyy entisestään, kun pitäisi päin vastoin rentoutua. Vaatii siis jonkin verran harjoittelua ja uskoa siihen, että tämä auttaa.
Tuosta rentoutusjutusta tuli mieleen joskus lukemani juttu, jota en enää ihan tarkasti muista, mutta olisiko ollut amerikkalainen tai nato-metodi sotilaille nukahtamisen helpottamiseksi stressaavissa olosuhteissa. Se vain tehtiin päinvastaisessa järjestyksessä, päälaesta varpaisiin. On siinä varmaan sitten jotain perää, vaikka tarkoitus on eri, ja suurin osa sotilaista tuskin kuukautisista kärsii, miehiä kun enimmäkseen ovat.
Kun oli 80-luvun alussa teini, ibuprofeeni ei ollut tullut vielä markkinoille, tuli muistaakseni 80-luvun puolivälissä tai sen jälkeen. Asperin oli käytännössä särkylääke. Se ei auttanut ollenkaan. Vasta burana alkoi auttamaan, sekin isompina annoksina. Myöhemmin kuukautiskivut onneksi helpottivat.
Minulla kivut olivat nuorempana todella rankat, pari-kolme päivää vatsa kramppasi kivuliaasti, selkää särki, väsytti, oksetti. Muistan kun kerran menin hakemaan terveydenhoitajalta asperinia, kun ei kerran muutakaan ollut saatavissa- Hän tylytti ylimielisesti "Onko muka niin kivuliasta, että ihan lääkettä tarvitsee?! " ja pisti lukemaan paperilta särkylääkkeiden vaaroista ennekuin olisin saanut yhden pillerin. Siinä lukiessani oksensin kaaressa odostushuoneen lattialle. Sain asperinin ja luvan lähteä kotiin.
En ymmärrä miksi pelkäät hormooneita, ne tuo monelle avun, kannattaa edes kokeilla.