Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sulla auttaa infernaalisiin kuukautiskipuihin?

Vierailija
17.10.2025 |

Otan kyllä särkylääkettä, mutta silti juilii ihan veeetusti.

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen mikään auttanut. Kohdunpoisto muista syistä lopetti kikki vaivat kerralla.

No se varmaan auttaisi, mutta eivät taida ihan nuorilta poistaa.

Vierailija
42/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi burana ja panadol sekä lämmin suihku ja makoileminen. Nyt mulla on ollut pari vuotta hormonikierukka ja kivut ja menkat on loppuneet. Aivan paras keksintö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy gynekologilla vaikka maksaisi. Ei ole ihmisarvoista elämää tuollainen. 

On kyllä tullut käytyä. Endoakin tutki vaan painelemalla vatsaa, mitään kokeita ei tehnyt. Lääkäri sanoi vaan, et "noooo sun kohtu vaan tykkää supistella" ja lääkkeitä kouraan. No lääkkeitä voisi hakea tai sen kierukan. Onhan tää älytöntä.

Vierailija
44/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranakuurin alotus heti kun menkat alkaa ellei jo vähän ennen ja säännöllisesti jonkun tunnin välein. Ei saa päästää sitä kipua alkamaan

Vierailija
45/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranaa 800mg ja panadol 1000mg, sekä iso kauratyyny lämmitettynä niin kuumaksi kuin ikinä sietää. Siinä kohtaa kuumahoitoa kun tuntuu että alkaa valkuainen kehossa kypsyä, ei enää satu 😅

Vierailija
46/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paneminen auttaa.

Nojuu mut ei tee paljo mieli panna kun sattuu ihan vi tu sti.

Vierailija
47/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillerit auttoivat, ei enää kuukautisia.

Vierailija
48/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut muu kuin e-pillerit. Kivut meni siihen pisteeseen että olin täysin työkyvytön menkkojen aikaan. Kivut alkoivat vasta noin 25-vuotiaana ja edelleen 37-vuotiaana syön pillereitä. Onneksi en halua lapsia niin ei tarvitse lopettaakaan.

Vierailija
49/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut muu kuin e-pillerit. Kivut meni siihen pisteeseen että olin täysin työkyvytön menkkojen aikaan. Kivut alkoivat vasta noin 25-vuotiaana ja edelleen 37-vuotiaana syön pillereitä. Onneksi en halua lapsia niin ei tarvitse lopettaakaan.

Vierailija
50/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulin, että lapsen saanti auttaisi tähän, mutta ei. Tää kidutus vaa jatkuu.

Sama vika. Kuulemma kun vaihdevuodet lähenee, niin pahenee. Jotenkin hormonit alkaa möyriä enemmän..kiva. Jos miehillä olis menkat, niin ne olis joka kuukausi viikon saikulla. Tai todennäköisesti siihen olisi keksitty joku ratkaisu..

No itse en ole vaihdevuosi-ikäinen ja nämä kivut on ollut jo tuolta jostain 15v asti. Mutta kamalaa jos nää vaan pahenee tästä vielä kun ikääntyy.

Vierailija
51/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kenelläkin auttaa. Minulla oli nuorena kivut siinä alkupäivinä karmeat. Oksensin ja luulin kuolevani. Kaksikymppisenä sain ensimmäisen vauvani ja siihen loppui kivut. Niin autuas olo, että jo tuon kauhean kivun takia kannatti lapsi saada.

Vierailija
52/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulin, että lapsen saanti auttaisi tähän, mutta ei. Tää kidutus vaa jatkuu.

Sama vika. Kuulemma kun vaihdevuodet lähenee, niin pahenee. Jotenkin hormonit alkaa möyriä enemmän..kiva. Jos miehillä olis menkat, niin ne olis joka kuukausi viikon saikulla. Tai todennäköisesti siihen olisi keksitty joku ratkaisu..

No itse en ole vaihdevuosi-ikäinen ja nämä kivut on ollut jo tuolta jostain 15v asti. Mutta kamalaa jos nää vaan pahenee tästä vielä kun ikääntyy.

Mulla kylläkin alkoi kivut helpottamaan nelikymppisten tietämillä. Niinkin voi siis käydä.

Edelleen särkylääke pitää aloittaa ajoissa ja ottaa säännöllisesti parin päivän ajan. Burana riittää kohtuullisella annoksella nykyään ja myös kauratyynystä on apua. 

Vierailija
53/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toimii kannabis ja käytän sitä pelkästään kipujen hoitoon. Maassa jossa se on laillistettu ja lääkäri pystyy määräämään reseptillä. Endometrioosi takana, kipulääkkeiden määrä ja vahvuus oli jossain vaiheessa järkyttävä. Esivaihdevuosia eletään.

Vierailija
54/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ajattelen lämmöllä sitä gyneä, joka suositteli ensimmäisen lapsen saatuani minipillereitä e-pillereiden sijaan. Ei kuukautisia viiteentoista vuoteen (lukuunottamatta toisen lapsen alullepanoa).

Vierailija
55/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Makaan vain kotona silloin. Mulla on endometrioosi.

Miksi et ota mitään. Mulla on endometrioosi myös, ja tosiaan välillä juuri ja juuri tuolla Burana ja panacodin yhdistelmällä pystyn edes makaamaan. 

Vierailija
56/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myoomien poisto.

Vierailija
57/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuukautiskivut olisi miesten ongelma, siihen olisi keksitty jo aikaa sitten toimivampi hoito.

Samoin mammografia, jos miesten pallit liiskattaisiin hydrauli levyjen väliin, sekin olisi jo keksitty tehdä toisella tapaa.

Tämä! Naistutkijat, pyytäkää rahoitusta näihin naistentauteihin, isosti!

Vierailija
58/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litalgin auttoi, sittemmin raskaus ja lapsen syntymä. Olen saanut yhden lapsen ja hän syntyi viidessä tunnissa. Synnytyslääkäri katseli synnytyskäyrää ja kertoili, että on ollut melkoista rytkytystä supistusten kanssa, mutta kestipä sitten sen verran vähemmän aikaa! 

Jälkikäteen ajatellen, kuukautiskipuni ovat muistuttaneet jo 16-vuotiaasta lähtien esivaiheen synnytyssupistuksia. Lisäksi niihin liittyi pahoinvointia. Ensimmäisen lapsensa eli minut synnyttänyt äitini oli 17-vuotias tultuaan raskaaksi ja hänellä ei ollut mitään käsitystä kuukautiskivuista. Vähätteli ja nauroi, kun menin "mokoman" takia lääkäriin.

Vierailija
59/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ajattelen lämmöllä sitä gyneä, joka suositteli ensimmäisen lapsen saatuani minipillereitä e-pillereiden sijaan. Ei kuukautisia viiteentoista vuoteen (lukuunottamatta toisen lapsen alullepanoa).

Kertolasku: 4 pahaa menkkapäivää kuukaudessa X 12 kuukautta vuodessa X 15 vuotta.

Tuosta tulee yhteensä 720 päivää. Eli olen saanut viidentoista vuoden aikana kaksi vuotta menkattomia (kivuttomia) päiviä.

Ymmärrän, että joku ei halua mitään hormonaalista ehkäisyä tai hoitoa, mutta sitä en ymmärrä, miksi joku valitsee e-pillerit tyhjennysvuodolla miedompien minipillereiden tai hormonikierukan sijaan.

Vierailija
60/137 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naprokseeni (Miranax), tai ketoprofeiini. Nämä ajoissa otettuina, eli silloin, kun on aivan pieni häivähdys tulevasta kivusta. Burana ei ole koskaan auttanut mitään. Raskaudet helpottivat kipuja tosi paljon.