Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SAIN PANKILTA VAROITUKSEN, kun siirsin rahaa omalta tililtäni toisen pankin tilille, joka myös oli oma tilini

Vierailija
17.10.2025 |

Ihan oli oikea tilinumero, tankkasin sen monta kertaa. Ja aiemminkin käytetty, oli tallennettuna nettipankkini sivuille. Ja en todellakaan tiedä sitten näköjään, millä nimellä S-pankin tilini on. En hoksannut kokeilla nimiä eri järjestyksissä.

Enkä ole edes 80v.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011560992.html

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin siirtää rahaa Osuuspankin tililtäni S-pankin tililleni, ja herja tuli, vaikka yritin laittaa nimeni monessa eri muodossa. Ei hyväksynyt etunimi+sukunimi, etunimi+toinen nimi+sukunimi tai sukunimellä alkavia yrityksiä. Tiedä sitten millä omituisella nimellä olen muka S-pankissa asiakkaana.

No käy S-pankin tiedoista katsomassa....

Vierailija
42/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin siirtää rahaa Osuuspankin tililtäni S-pankin tililleni, ja herja tuli, vaikka yritin laittaa nimeni monessa eri muodossa. Ei hyväksynyt etunimi+sukunimi, etunimi+toinen nimi+sukunimi tai sukunimellä alkavia yrityksiä. Tiedä sitten millä omituisella nimellä olen muka S-pankissa asiakkaana.

No käy S-pankin tiedoista katsomassa....

Siellä olen ihan etunimi+sukunimi, mutta tämä ei muka ole oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että tekoälyn aikaan pankki osaisi tarjota tilin oikean omistajan oikeaa nimeä, jos ei maksaja sitä tiedä.

Liian helppoa eikä voida mielivaltaisesti pysäyttää maksuja jonkun tilinomistajan nimessä olevan välimerkin vuoksi. 

Ei siinä maksua pysäytetty. Saa jatkaa väärällä ja menee silti oikealle tilille. Tai voi kirjoittaa OMAN nimensä oikein.

Vierailija
44/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Osuuspankin järjestelmä muka näytä sinulle, mikä on tilin oikea nimi ja anna sinun hyväksyä laskua vai herjaako se vain, että nimi väärin, kirjoita se oikein?

Uutisoinneista kun olen käsittänyt, että verkkopankki antaa ilmoituksen, että nuo eivät täsmää, ja että se verkkopankki näyttää tilinomistajan oikean nimen, jolloin voi maksun halutessaan hylätä tai hyväksyä. Tosin uutisoinneissa asiaa on käsitelty yleisesti, eikä tiettyjä pankkeja koskien.

Vierailija
45/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että tekoälyn aikaan pankki osaisi tarjota tilin oikean omistajan oikeaa nimeä, jos ei maksaja sitä tiedä.

Liian helppoa eikä voida mielivaltaisesti pysäyttää maksuja jonkun tilinomistajan nimessä olevan välimerkin vuoksi. 

Ei se maksu pysähdy. Kuittaa vaan kyselyn

Vierailija
46/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä pysäytetä, mutta pankki pesee kätensä korvauksista jos lähetät väärälle tilille rahaa.

Vierailija
47/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Osuuspankin järjestelmä muka näytä sinulle, mikä on tilin oikea nimi ja anna sinun hyväksyä laskua vai herjaako se vain, että nimi väärin, kirjoita se oikein?

Uutisoinneista kun olen käsittänyt, että verkkopankki antaa ilmoituksen, että nuo eivät täsmää, ja että se verkkopankki näyttää tilinomistajan oikean nimen, jolloin voi maksun halutessaan hylätä tai hyväksyä. Tosin uutisoinneissa asiaa on käsitelty yleisesti, eikä tiettyjä pankkeja koskien.

Op:n järjestelmä antoi herjan, että Saajan tietoja ei voitu tarkistaa. Antoi siis suorittaa maksun, mutta ei näyttänyt tilinomistajan oikeaa nimeä. En tiedä, että onko S-pankin päässä jokin vika.

Vierailija
48/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on surkeaa asiakaspalvelua. Täällä Hollannissa kaikki nimet syötetään samassa muodossa (N. Sukunimi) ja vaikka vähän feilaisi vaikka yrityksen nimen kanssa niin pankin softa ehdottaa ja korjaasen itse. Esim. maksat remppalaskua yritykselle Katti Matikaisen Kattotekniikka niin pankin järjestelmä antaa ilmoituksen "Katto- ja LVI-tekniikka K. Matikainen OY" ja voi valita korjaako sen viralliseen muotoon vain hyväksyykö sellaisenaan.

Kun IBAN ja saaja on oikein niin ilmestyy myös vihreä merkki että jes, nimi+tili varmistettu ja oikein.

Ei luulisi olevan niin vaikeaa saada samaa suomalaisille kuluttajille, kun samat IBAN-numerot on koko euroopassa.

Vierailija
49/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas sain selvityspyynnön, kun minun tililleni on säännöllisesti tullut rahaa yhdeltä yritykseltä. Pankki oli jopa centin tarkkuudella laskenut summankin kuinka paljon sinne oli jossain vuodessa tullut. Oli siis työpaikkani ja ne rahat oli palkkani! Kyselivät sitten tarkkoja tietoja yrityksestä sen jälkeen!

Mennyt ihan pimeäksi tämä pimeän talouden valvonta. Hieman mietin, missä vaiheessa yhtäkkiä on pankkitili lukossa ja kortti ei toimi. Tuossakin selvityspyynnössä oli tiukat ukaasit, että jos et tiettyyn päivään mennessä vastaa, niin pankilla on oikeus sulkea tilini. 

Vierailija
50/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Op:n järjestelmä an

Siitä huomautuksesta ei tarvitse välittää jos tietää että rahat ovat menossa oikeaan paikkaan. Hyötyähän tässä on vaikka siinä tapauksessa että joku varastaa postin ja vaihtaa johonkin laskuun oikean tilinumeron tilalle omansa. Tähän asti tietämätön on vaan maksanut feikkilaskussa ilmoitetulle tilille, mutta kun pankki ilmoittaa että tili onkin Rainerin, eikä laskuttajan niin kuluttaja säästää rahansa.

Vierailija
51/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin onnistuin OP:ssa maksamaan, vaikka tilinomistajan nimi ei täsmääkään. Voi valita peruuta tai luo maksu. Ja myös tarjoaa mahdollisuutta vaihtaa nimeä oikeaksi.

Vierailija
52/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutisoinneista kun olen käsittänyt, että verkkopankki antaa ilmoituksen, että nuo eivät täsmää, ja että se verkkopankki näyttää tilinomistajan oikean nimen, jolloin voi maksun halutessaan hylätä tai hyväksyä. Tosin uutisoinneissa asiaa on käsitelty yleisesti, eikä tiettyjä pankkeja kos

Ihme juttu. Mielestäni ennen verkkopankki korjasi kyllä nimen oikeaksi. Riitti vain, että  oli sinnepäin ja sai ehdotuksen oikeasta nimestä. Jokatapauksesa pääpointtihan on tilinumero, että on oikean jenkilön tai yrityksen numero. 

Jos tilinumero antaa vaihtoehdoksi hyvin samantapaisen nimen kun mitä henkilö itse kirjoittaa, niin ei silloin voi henkilö olettaa, että onkin väärä tilinumero, varsinkin yritysten kohdalla. Joku vastuu voisi tuossakin pankeilla olla ettei hirveän samannimisiä yrityksiä voi olla heillä tyyliin HV Oy ja pelkkä HV. 

Jos ei anna mitään vaihtoehtoa, on henkilö itse velvollinen tietämään että tilinumero on oikein tai ainakin  näppäilemään se oikein.  Jos lasku täysin  väärennetty, eihän se voi uhrin vastuu silloin olla. Varsinkaan jos verkkopankki ei herjaa mitään. 

Jokatapauksessa pitäisihän verkkopankin antaa sama nimi mikä laskussasi on, jos laitat tilinumeron oikein, mutta kirjoitat nimen väärin.

ihmettelin itsekin kun verkkopankki ei automaattisesti antanut joskus niitä yrityksen nimi ehdotuksia, vaikka oli ihan virallinen iso yritys. Piti itse kirjoittaa yrityksen nimi. Siitä huolimatta vaikka nimi olisi väärin eli vaikka  se Oy puuttuisi lopusta, ksi sitä siihen tilinumeron pitää voida luottaa. Jos saan  sähkölaskun, jossa nimi Höpö löpö Oy ja kirjoitankin verkkopankkiin Hopo lopo, mutta tilinumero juuri se mitä laskussa on, niin kai tuo nyt on selvä väärennys laskuttajalta, jos menisi muuhun kun sähköyhtiölle? 

Tosiaan voihan se olla, että ihan väärennetty lasku sitten tilinumeroita myöten. Miten verkkopankkiin voi tulla väärennettyjä laskuja, misdä nimi ei stemmaisi tilinumeron? 

Vierailija
53/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki on nykyään tarkka. Siirsin Poppankin tililtäni Osuuspankkiin omalle tililleni ja verkkopankki ilmoitti että nimi on osittain oikein. Halusi että nimi ei ole Etunimi Sukunimi vaan Etunimi Toinennimi Sukunimi. Mutta tarkkaa nykyään on.

Vierailija
54/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän pankki sitte varoitti? 

Vierailija
55/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana ei kannata odottaa että hommat toteutettaisiin järjellä.

Eu pakotti tähän ja pankithan innostuivat pelaamaan pilkulleen kun tilaisuus kyykyttää asiakkaita tarjoutui.

Finanssivalvonta lepsuilee ja vähättelee pamkkien ongelmia kun muka aikaa ollut vaan vuosi valmistautua.

Vierailija
56/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin vanhuksen laskuja ja ihmettelin kun ei mennyt läpi. Soitin pankkiin ja nettimaksu suljettiin. Kortti toimii kyllä, mutta nettitunnukset suljettiin. Näin OP:ssa.

Vierailija
57/57 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin vanhuksen laskuja ja ihmettelin kun ei mennyt läpi. Soitin pankkiin ja nettimaksu suljettiin. Kortti toimii kyllä, mutta nettitunnukset suljettiin. Näin OP:ssa.

Maksoit vanhuksen laskuja hänen omalta tililtään hänen omilla pankkitunnuksilla? 

Ei ihme, jos sulkivat. Toisen henkilön pankkitunnuksien käyttöä ei pankit enää hyväksy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme