Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaninen ruokavalio

Vierailija
17.10.2025 |

Minua kiinnostaa oppia lisää vegaanisesta ruokavaliosta. Nykyäänhän suositellaan, että lihansyöntiä kannattaisi vähentää, liittyen lihantuotannon ympäristövaikutuksiin.

Tällä hetkellä syön lihaa, kalaa ja kasviksia. Myös munia. En ole allerginen millekkään. Huomaan usein miettiväni eläinten hyvinvointia. Ja olen alkanut opetella erilaisia reseptejä, jotka ovat vegaanisia. Käytän kasviksia ja kotimaisia kasviproteiinin lähteitä 😊

Se kiinnostaa todella kuulla, että te, ketkä noudatatte täysin vegaanista ruokavaliota, niin mitä vitamiini- ja kivennäisaine valmisteita käytätte? Kuten d-vitamiini ja b12-vitamiini?

Ja jos teillä on vauva, niin esim. kun imetys vähenee ja hän siirtyy enemmän syömään kiinteää ruokaa, annatteko hänelle sopivalla annostuksella tarpeellisia vitamiinivalmisteita? Ja minkä merkkisiä, ja millä annostuksella?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit kuolevat vitamiinipuutoksiin. Ruokavalio, jota on tarpeen täydentää napeilla, ei ole ruokavalio ensinkään. Ihminen on hyperkarnivori.

Vierailija
2/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palastan tason tuntien, aloittaja on joku joka identifioituu "lihaa syöväksi heteromieheksi" mielummin liian usein kuin liaan harvoin :)

Tosielämässä kyllä näitä ruokavaliotaan kasvissuuntaan siirtäviä on. Kannattaakin perehtyä ap:n tavoin siihen että saa tarpeekseen prodea ja noita mainittuja vitamiineja. Ravintoaineiden päiväsuositukset kyllä löytyy netistä ja ne saadut määrät kannattaa huolella laskea yhteen jos käyttää useampaa eri vitamiinivalmistetta. Täysi vegaanius kun tosiaan ainakin Suomen oloissa ja etenkin talvella ei ole ihan ravinnonsaannin kannalta optimaalinen ruokavalio. 

Siksi suositankin AP:lle että siirry pikkuhiljaa. Jo pieni kevennys ja liharuoan vähentäminen on ympäristö- , terveys- ja eläinoikeusteko. 

vähäinen lihan-, kalan- , kanan, tai munansyönti ei ole ongelma, liiallinen on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa, että olet kiinnostunut eläinten hyvinvoinnista ja ilmastosta, ja haluat lähteä muokkaamaan ruokavaliotasi eläin- ja ilmastoystävälliseksi! :) Itse olen tällä hetkellä kasvisruokavaliolla, syön siis maitotuotteita (lähinnä raejuustoa puuron kanssa + ajoittain ruuanlaitossa käytän juustoja) ja harvoin kananmunaa. Minulla on myös 1-vuotias, mutta hänen ruokavaliossaan on lisäksi muutama kerta viikossa kalaa. Tämä sen takia, että pelkään, etten osaisi koostaa hänelle tarpeeksi monipuolista vegaaniruokavaliota. Kuulun kyllä vegaanivanhempien some-ryhmään, josta saisi varmasti hyviä neuvoja.

Itse suunnittelen siirtyväni pikkuhiljaa vegaaniksi. En oikein osaa sanoa, onko parempi tehdä harppaus vegaaniksi yhtäkkiä vai näin pikkuhiljaa. Molemmissa varmaan puolensa. Itsellä lihasta luopuminen oli helppoa, koska en ole siitä koskaan juuri pitänyt, mutta maitotuotteet ovat hankalampi rasti. Uskon, että jos niistä vain luopuisin vaikka kuukaudeksi tai pariksi, ei niitä tekisi enää edes mieli.  

En usko, että täältä saat kovin rakentavia neuvoja (toivottavasti olen väärässä). Ehkä itse etsisin esimerkiksi Facebookista vegaaniryhmiä ja kyselisin siellä enemmän. 

Vierailija
4/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit kuolevat vitamiinipuutoksiin. Ruokavalio, jota on tarpeen täydentää napeilla, ei ole ruokavalio ensinkään. Ihminen on hyperkarnivori.

Erinomainen pointti, että jos on täysin vegaaniruokavaliolla, niin eri vitamiinien saannista tulee huolehtia. Tiedän ihmisiä, jotka elävät vuosikausia vegaanisella ruokavaliolla ja ovat terveitä. Kiinnostaakin kuulla, vauva-palstan käyttäjiltä, että onko tietoa / kokemusta, mitä kaikkia vitamiineja kannattaa käyttää valmisteina, jos elää vegaanisella ruokavaliolla 😊

Olen aika avoin ihminen, jos jonkun on vaikeaa miettiä ruoka-valiota jota täydennetään vitamiinilisillä, niin ymmärrän että on helpointa syödä lihaa, kalaa, kasviksia, jne 😊 Eli kaikkia eläin- ja kasvikunnan tuotteita.

Olen itsekin sekasyöjä tällä hetkellä, mutta tosi paljon kiinnostaa vegaaninen ruokavalio 😊

-ap 

Vierailija
5/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen KoKaRu, eli kokokasvisruokailija. Englanniksi tunnetaan nimellä Whole Foods Plant Based Diet. Tarkoittaa vegaanista ruokailumallia, jossa vältetään pitkälle jalostettuja tuotteita. 

Käytän lisäravinteena nimenomaan vegaaniruoan täydentämiseen tarkoitettua brittiläisen vegaanijärjestön asiantuntijoiden kehittämää Veg 1 -nimistä valmistetta. Siitä löytyy B12, D, jodi, seleeni, foolihappo, B2 ja B6. Muuta lisäravinnetta ei tarvi. 

Omega 3 -rasvat on yksi mistä kannattaa pitää huolta myös. Itse hoidan sen niin, että syön saksanpähkinöitä lähes päivittäin, ja lisäksi joka päivä joko aamupuuroon, smoothieen tms joko 1 rkl chiansiemeniä tai pellavansiemenrouhetta. KoKaRussa ei käytetä siemenöljyjä, joten rypsiöljy ei ole mun lähteiden listalla. Healthwellillä on myös hyvä leväpohjainen omegalisä, jos tarvii. Mutta minusta menee helpommin noilla pellavansiemenrouheella tai chialla.

Vierailija
6/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palastan tason tuntien, aloittaja on joku joka identifioituu "lihaa syöväksi heteromieheksi" mielummin liian usein kuin liaan harvoin :)

Tosielämässä kyllä näitä ruokavaliotaan kasvissuuntaan siirtäviä on. Kannattaakin perehtyä ap:n tavoin siihen että saa tarpeekseen prodea ja noita mainittuja vitamiineja. Ravintoaineiden päiväsuositukset kyllä löytyy netistä ja ne saadut määrät kannattaa huolella laskea yhteen jos käyttää useampaa eri vitamiinivalmistetta. Täysi vegaanius kun tosiaan ainakin Suomen oloissa ja etenkin talvella ei ole ihan ravinnonsaannin kannalta optimaalinen ruokavalio. 

Siksi suositankin AP:lle että siirry pikkuhiljaa. Jo pieni kevennys ja liharuoan vähentäminen on ympäristö- , terveys- ja eläinoikeusteko. 

vähäinen lihan-, kalan- , kanan, tai munansyönti ei ole ongelma, liiallinen on. 

Kiitos asiallisesta vastauksesta 😊 Olen nainen, 35-vuotias. En identifioidu mieheksi, mutta ymmärrän myös miehiä 😊 Äitini syö hyvin kasvispainotteisesti, ja kiinnostaakin ruokavalio, joka on hyväksi maapallolle 😊

Se on hyvä vinkki että siirtyy vegaaniseen ruokavalioon pikkuhiljaa. Voisin lainata kirjan aiheesta. Netissä on haastavaa, kun on niin paljon tietoa ja klikkailen eri sivuja. Mutta voin myös netissä tutustua aiheeseen. 

Toivon ketjuun heidän kommentteja myös, jotka ovat vegaaneita tai syövät kasvispainotteisesti 😊

-ap

Vierailija
7/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.

Vierailija
8/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omega 3 -rasvat on yksi mistä kannattaa pitää huolta myös. Itse hoidan sen niin, että syön saksanpähkinöitä lähes päivittäin, ja lisäksi joka päivä joko aamupuuroon, smoothieen tms joko 1 rkl chiansiemeniä tai pellavansiemenrouhetta. KoKaRussa ei käytetä siemenöljyjä, joten rypsiöljy ei ole mun lähteiden listalla. Healthwellillä on myös hyvä leväpohjainen omegalisä, jos tarvii. Mutta minusta menee helpommin noilla pellavansiemenrouheella tai chialla.

Kasvipohjaiset omega-3:set ovat ALA:aa joka muuntuu elimistössä huonolla suhteella elimistön tarvitsemiksi EPA:ksi ja DHA:ksi. Parempi siis saada omega-3:t eläinperäisestä ravinnosta.

Vierailija
9/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen KoKaRu, eli kokokasvisruokailija. Englanniksi tunnetaan nimellä Whole Foods Plant Based Diet. Tarkoittaa vegaanista ruokailumallia, jossa vältetään pitkälle jalostettuja tuotteita. 

Käytän lisäravinteena nimenomaan vegaaniruoan täydentämiseen tarkoitettua brittiläisen vegaanijärjestön asiantuntijoiden kehittämää Veg 1 -nimistä valmistetta. Siitä löytyy B12, D, jodi, seleeni, foolihappo, B2 ja B6. Muuta lisäravinnetta ei tarvi. 

Tämä on erinomainen kommentti, kiitos siitä! Voisin muokata ruokavaliotani tähän suuntaan. Veg 1- valmiste kuulostaa hyvältä 😊

- ap

Vierailija
10/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omega 3 -rasvat on yksi mistä kannattaa pitää huolta myös. Itse hoidan sen niin, että syön saksanpähkinöitä lähes päivittäin, ja lisäksi joka päivä joko aamupuuroon, smoothieen tms joko 1 rkl chiansiemeniä tai pellavansiemenrouhetta. KoKaRussa ei käytetä siemenöljyjä, joten rypsiöljy ei ole mun lähteiden listalla. Healthwellillä on myös hyvä leväpohjainen omegalisä, jos tarvii. Mutta minusta menee helpommin noilla pellava

Tämä on erinomainen kommentti, kiitos siitä! Voisin muokata ruokavaliotani tähän suuntaan. Veg 1- valmiste kuulostaa hyvältä 😊

- ap

Sairasta vetää pillereitä purkista tai jotain teollista paskaa kun kaikki ravintoaineet saa kunnollisesta ravinnosta.

Vierailija
11/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itsellä lihasta luopuminen oli helppoa, koska en ole siitä koskaan juuri pitänyt, mutta maitotuotteet ovat hankalampi rasti. Uskon, että jos niistä vain luopuisin vaikka kuukaudeksi tai pariksi, ei niitä tekisi enää edes mieli.  "

Minäkin pitkään uskoin, että maitotuotteista luopuminen olisi paha rasti. Rakastin erityisesti juustoja. Ehdin olla lakto-ovovege vuosia, kunnes innostuin tuosta KoKaRusta, johon ei maitotuotteita kuulu. Sepä olikin yllättävän helppoa luopua juustoista. Tarvii vaan oppia ihan uudet tavat tehdä esim. kastikkeita, maustaa jne, ettei juustotta ole ruoka tylsän makuista.

Jos englannin kieli on ok, niin sellainen sivusto kuin Clean Food, Dirty Girl, on täynnä vegaanisia kokokasvisruokaohjeita, jotka on mielettömän hyvän makuisia ja terveellisiä. Heillä on semmoinen Meal Plan palvelukin, mitä alkuun tilasin, eli joka viikko sieltä tulee ehdotukset viikon pääruoista ohjeineen. Siellä on myös Meal Prep ohjeet, eli voi sunnuntaina prepata suuren osan aineista, niin että viikolla menee nopeasti.

- 6 

Vierailija
12/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan välttämättä tarvitse kuin B12-vitamiinia ottaa. Itselleni tulee helposti D-vitamiinin puutos, mutta näin on ollut jo ennen vegaanista ruokavaliota. 

Kannattaa ottaa tarkemmin selville miten vegaanisella ruokavaliolla kannattaa syödä, että saa kaikkea tarpeeksi. Jos syö yksipuolisesti, niin voi tulla puutoksia. Vegaaniseen ruokavalioon sopivia monivitamiinitabletteja voi ostaa, jos ei saa syötyä tarpeeksi monipuolisesti ilman.

Vierailija
13/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvipohjaiset omega-3:set ovat ALA:aa joka muuntuu elimistössä huonolla suhteella elimistön tarvitsemiksi EPA:ksi ja DHA:ksi. Parempi siis saada omega-3:t eläinperäisestä ravinnosta.

No eipä ole ongelmia näkynyt, joten en näe tarvetta. Naisilla muuten tutkimusten mukaan erityisesti tuo muunnos on varsin tehokasta, ja vegaaninaisten pitoisuudet on oikein hyvät tutkitusti. Ja syömällä vähän enemmän sitä ALAa ongelman saa ratkaistua, jos kuuluu niihin joilla muuntuu huonosti. Tässä infoa elämäntapalääketieteen yhdistyksen sivuilta: "

Erityisen hyviä alfalinoleenihapon lähteitä ovat esimerkiksi pellavan, chian ja hampun siemenet sekä saksanpähkinät. Pienempiä määriä ALA:a löytyy myös pavuista, lehtevistä vihanneksista ja parsakaalista. Kaloissa on levistä peräisin olevia pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja, kuten eikosapentaeenihappoa (EPA) ja edelleen dokosaheksaeenihappoa (DHA).

Ihmisen elimistö kykenee vaihtelevassa määrin valmistamaan alfalinoleenihaposta edellä mainittuja pidempiketjuisia rasvahappoja. Naisilla tämä muuntuminen on miehiä tehokkaampaa jopa siinä määrin, että EPIC-Norfolk-väestötutkimuksessa EPA:n ja DHA:n pitoisuudet olivat suuremmat vegaaniruokavaliota noudattaneilla naisilla kuin kalakasvissyöjillä tai sekasyöjillä. Selittävä tekijä on se, että kalattomalla ruokavaliolla pitkäketjuisten rasvahappojen muodostuminen ALA:sta tehostuu. Tosin saman tutkimuksen mukaan vegaanimiehillä EPA:a oli enemmän kuin millään muulla ruokavalioryhmällä mutta DHA-taso jäi viidenneksen kalaa syöviä miehiä matalammaksi (1).

Toisessa eurooppalaisessa tutkimuksessa paljon kalaa syövien riski sairastua dementiaan oli yhtä korkea kuin kalaa syömättömien. Ravinnon omega-3-rasvahapoilla ei myöskään ollut merkitystä dementia/Alzheimerriskin kannalta (2).

ALA:a tulisi saada ruokavaliosta riittävästi. Riittäväksi määräksi katsotaan 0,5 % päivän energiasta (3), mikä vastaa yleisesti noin 1.11.5 g alfalinoleenihappo ALA:a /vrk. Tämän määrän saa jo yhdestä ruokalusikallisesta pellavan- tai chiansiemeniä tai kahdesta ruokalusikallisesta saksanpähkinöitä (4).

Ne, joilla ei ole käytössä verenohennuslääkitystä, voivat varmistaa EPA:n ja DHA:n saannin kasviperäisesti leväöljypohjaisella ravintolisällä. "

Vierailija
14/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

- ap"

Suosittelen myös uutta KOKARU-kirjaa, jonka on kirjoittaneet lääkärit Pauliina Tervo ja Ville Miettinen. Erinomaisia ruokaohjeita ja paljon tutkittua tietoa vegaaniudesta ja kokarusta. Ja tosiaan ei tarvi olla 100% kokaru hyötyäkseen kirjasta, voi pyrkiä vaika tiettyyn prosenttiin vähän prosessoitua vegaaniruokaa, ja välillä syödä muutakin. https://www.suomalainen.com/products/kokaru-kokokasvisruoka?srsltid=Afm…

Vierailija
15/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkin asiaa netissä, ja löysin tätä tietoa:

Vegaaniruokavaliosta saa:

kaikki välttämättömät rasvahapot (ALA ja LA) helposti

EPA ja DHA saadaan joko:

pienenä määränä elimistön muuntamana, tai

leväöljylisästä (suositeltava tapa varmistaa saanti)

Suomessa voi ostaa myös leväöljylisää 😊

Tässä yksi valmiste:

NutraVege, Omega-3 kasviperäinen, 500 mg, 30 pehmeää kapselia

Tasapainotettu kaava : Sisältää vähintään 300 mg DHA:ta ja 150 mg EPA:a per pehmeäkapseli.

Eli leväöljylisän kautta saa DHA:ta ja EPA:a, jotka ovat tarpeellisia elimistölle 😊

-ap

Vierailija
16/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vegaanina 25 vuotta ja sitä ennen kasvissyöjä vuosikymmenen. Syön pääasiassa itse tekemiäni ruokia, jolloin voin koostaa ne mahdollisimman monipuolisiksi. Ravintolisinä otan B12, D-vitamiinin (erit. talvisin) ja toisinaan kalsiumia. Vuosi sitten kävin verikokeissa, kaikki arvot olivat hyvät. Ei ole ollut koskaan ylipainoa ja liikun viikoittain n. 10 tuntia. Hemoglobiini on ollut pikemminkin yläkantissa, joten rautalisiä en ole käyttänyt. Eettiset syyt ovat itselläni ollut vaikuttavin tekijä, miksi olen siirtynyt vegaaiseen ruokavalioon: kohtele muita eläimiä ja ihmisiä, kuten haluaisit lemmikkejäsi, läheisiäsi tai itseäsi kohdeltavan.

Vierailija
17/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkin asiaa netissä, ja löysin tätä tietoa:

Vegaaniruokavaliosta saa:

kaikki välttämättöm

Uusimpien tutkimusten mukaan sitä levälisääkään ei tarvitse, koska se elimstön kuky muuntaa ALAA tehostuu kun saanti suoraan vähenee. Lisiä tai kalaa syömättömien vegaanien EPA- ja DHA-pitoisuudet on useassa tutkimuksessa olleet oikein hyvät. 

Vierailija
18/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut useita kommenttejanne 😊 Kiitos niistä!

Koostin tähän asiasta tiivistetysti:

Vegaaninen ruokavalio

Proteiini: kasviperäiset kotimaiset proteiinit

EPA ja DHA: leväöljylisä

Tarpeelliset vitamiinit:

Veg 1 -niminen valmiste. Siitä löytyy B12, D, jodi, seleeni, foolihappo, B2 ja B6. Muuta lisäravinnetta ei tarvi. 

Monipuolisesti täysjyväviljaa, kasviksia, kasvisöljyjä, hedelmiä, marjoja, siemeniä, pähkinöitä.

Huom: Mitä useammin löytää tuotteen Suomessa viljeltynä / tuotettuna, sen parempi 😊 Ymmärrän myös sen, että halutaan vaihtelua ruokavalioon ja käytetään tuotteita, jotka on tuotettu eri maissa.

Itse haluan mahdollisuuksien mukaan ostaa luomua, ja haluan etsiä aina onko kotimaista vaihtoehtoa 😊

Suomessa kasvatetut tuotteet mitä käytän usein, on mm. viljat, peruna, juurekset, sipuli, valkosipuli, shiitakesienet, härkäpapu, herne, marjat ja kotimaiset hedelmät, kuten omena 😊

-ap

Vierailija
19/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

- ap"

Suosittelen myös uutta KOKARU-kirjaa, jonka on kirjoittaneet lääkärit Pauliina Tervo ja Ville Miettinen. Erinomaisia ruokaohjeita ja paljon tutkittua tietoa vegaaniudesta ja kokarusta. Ja tosiaan ei tarvi olla 100% kokaru hyötyäkseen kirjasta, voi pyrkiä vaika tiettyyn prosenttiin vähän prosessoitua vegaaniruokaa, ja välillä syödä muutakin. https://www.suomalainen.com/products/kokaru-kokokasvisruoka?srsltid=Afm…

Kiitos, tähän KOKARU kirjaan aion tutustua 😊

-ap

Vierailija
20/31 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vegaanina 25 vuotta ja sitä ennen kasvissyöjä vuosikymmenen. Syön pääasiassa itse tekemiäni ruokia, jolloin voin koostaa ne mahdollisimman monipuolisiksi. Ravintolisinä otan B12, D-vitamiinin (erit. talvisin) ja toisinaan kalsiumia. Vuosi sitten kävin verikokeissa, kaikki arvot olivat hyvät. Ei ole ollut koskaan ylipainoa ja liikun viikoittain n. 10 tuntia. Hemoglobiini on ollut pikemminkin yläkantissa, joten rautalisiä en ole käyttänyt. Eettiset syyt ovat itselläni ollut vaikuttavin tekijä, miksi olen siirtynyt vegaaiseen ruokavalioon: kohtele muita eläimiä ja ihmisiä, kuten haluaisit lemmikkejäsi, läheisiäsi tai itseäsi kohdeltavan.

Tämä kuulostaa hyvältä 😊 Minullakin suurin syy kiinnostukseeni siirtyä vegaaniseen ruokavalioon, on eettiset syyt. Jos voin syödä kasviperäistä ruokaa, se tuntuu hyvältä. En oikein pidä siitä, että eläimiä pidetään vain siksi, jotta niistä saadaan lihaa, maitoa ja nahkaa. Tykkään katsoa eläimiä, jotka kävelevät vapaana luonnossa, ja niillä on luonnollinen elinkaari ja vapaus 😊 Esim. se tuntuu pahalta, että kanoja pidetään suurissa laumoissa ja ei ole luonnollista elinympäristöä.

-ap