Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Hallitusohjelman uudistus läpi: määräaikaisia työsopimuksia voi ehkä tehdä pian ilman syytä

Vierailija
16.10.2025 |

Määräaikaisia työsopimuksia voi kohta tehdä ilman mitään perusteltua syytä. 

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011564515.html

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu. Tämä lisää työnteon kannattavaa: työn tulee aina olla kannattavaa.

Vierailija
2/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden päästä työtä tulee tarjota sille joka on ollu jo vuoden. Mut jos se on huono työntekijä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen taisivat sitten loppua vakinaiset työsuhteet. Voi unohtaa asuntolainan. Eipä tässä sitten varmaan kannata mitään työpaikkaa enää vaihtaa, jos on vakkari... vaikka oma työ ei juurikaan kiinnosta. 

Vierailija
4/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat kyllä pitävät kiinni hyvistä ja sopivista tekijöistä, ainakin kaikilla järkevillä aloilla, koska perehdyttämisessä on aina oma vaivansa. Toisaalta tämä on hyvä myös työnhakijan kannalta, kun työsuhteelle on määräaika ja jos itse huomaa ettei olekaan itselle sopiva työ, ei ole sidoksissa niin kuin vakkariduunissa. 

Toivottavasti tämä nyt edes helpottaisi työttömien työnhakijoiden työllistymistä. Mä menisin mielelläni vaikka kuukauden pätkäksi jonnekin "näyttämään kynteni", ja sit kun huomaavat et oon hyvä, saan urakan loppuun jatkoa. Win-win.

Vierailija
5/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän ei ole tosin pakko allekirjoittaa. Jos pomo vaikuttaa riistäjältä ja maton jalkojen alta vetäjältä niin venkoilee vaan tarpeeksi niin ei tule valituksi tehtävään. Hakekoot orjansa jostain bangladeshista ja sitten ollaan taas eu-tuomioistuimessa ihmiskaupasta. 

Vierailija
6/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat kyllä pitävät kiinni hyvistä ja sopivista tekijöistä, ainakin kaikilla järkevillä aloilla, koska perehdyttämisessä on aina oma vaivansa. Toisaalta tämä on hyvä myös työnhakijan kannalta, kun työsuhteelle on määräaika ja jos itse huomaa ettei olekaan itselle sopiva työ, ei ole sidoksissa niin kuin vakkariduunissa. 

Toivottavasti tämä nyt edes helpottaisi työttömien työnhakijoiden työllistymistä. Mä menisin mielelläni vaikka kuukauden pätkäksi jonnekin "näyttämään kynteni", ja sit kun huomaavat et oon hyvä, saan urakan loppuun jatkoa. Win-win.

Sori, ei ole motia todistella itseäni mädälle työnantajalle. Todistakaa ensin itsenne järkevillä sopimuksilla ja ihmisarvoisilla palkoilla.

Vierailija
7/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siihen taisivat sitten loppua vakinaiset työsuhteet. Voi unohtaa asuntolainan. Eipä tässä sitten varmaan kannata mitään työpaikkaa enää vaihtaa, jos on vakkari... vaikka oma työ ei juurikaan kiinnosta. 

No tämä. Miksi kukaan enää tekisi vakituisia työsoppareita? Ja jos potkulaki ja alisuoriutuminen menevät läpi, työelämästä tulee ikuinen koeaika. 

Vierailija
8/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läpi vain kyseenalaistamatta.

Vierailija
9/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vuoden päästä vaihtoon ja uusi työntekijä tilalle, kyllä se tästä

Vierailija
10/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Miksi kukaan enää tekisi vakituisia työsoppareita? Ja jos potkulaki ja alisuoriutuminen menevät läpi, työelämästä tulee ikuinen koeaika

Jos et ole vielä kuullut niin alisuoriutuminen on poistunut.jo.

Vierailija
11/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Miksi kukaan enää tekisi vakituisia työsoppareita? Ja jos potkulaki ja alisuoriutuminen menevät läpi, työelämästä tulee ikuinen koeaika

Jos et ole vielä kuullut niin alisuoriutuminen on poistunut.jo.

Ainakaan hallituksesta ei ole alisuoriutuminen poistunut. 

Vierailija
12/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmuus ja ennakoitavuus ovat tekijöitä, joiden varassa talous pitkälti lepää. Kun ne otetaan pois, ei ihmiset uskalla kuluttaa eivätkä ottaa lainoja. Tämä on Suomessa tapahtunut jo. 

Vierailija
13/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen ollut työpaikallani 2 vuotta, roikun määräaikaisena, mikä oikeesti nyt muuttuu? Ennen kerrottiin määräaikaisuuden syy, nyt kerrotaan kyllä yhä mulle määräaikkasuuden syy.

Tiedän tasantarkkaan että minut vakinaistetaan heti kun mahdollista, töitä riittää. eläköitymisiä tulossa muutama ens vuonna, ja jahka talous alkaa elpymään niin tarvitaan käsiä, mutta ei voi vakinaistaa koska eroon ei pääse jos joku menee pieleen. Mulla on jo asuntolaina, ja 3 sijoitusasuntolainaa, eik niitä voi unohtaa;) 

Oikeesti, vakituinen työsoppari tarkoittaa kunnes alkaa yyteet, kunnes firma menee nurin.

Vakituiset työsuhteet ei lopu siihen todellakaan. 

Vierailija
14/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silti voi tehdä vakituisiakin. Ja jos työntekijä osottautuu hyväksi, niin voi tehdä vakituisen sen vuoden jälkeen. 

Vierailija
15/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, ei ole motia todistella itseäni mädälle työnantajalle. Todistakaa ensin itsenne järkevillä sopimuksilla ja ihmisarvoisilla palkoilla.

Rupea yrittäjäksi sitten itse?

Vierailija
16/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä vakkarissakaan ole sidoksissa kuin irtisanomisajan. Vakituinen on aina parempi. Tuossa määräaikaisessa ei kerry lomat kunnolla.

Vierailija
17/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota se tarkoittaa ettei enää ikinä vakituisia työpaikkoja. Tervetuloa koko työ/työttömyys elämän mittainen epävarmuus.

Vierailija
18/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinussa tai työpanoksessai on sellaista, että työnantaja ei haluaisi pitää sinusta kiinni vapaaehtoisesti? Oletko nyt tilanteessa, että sinusta hankkiuduttaisiin eroon jos vain voitaisiin?

Vierailija
19/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jatkossa ei ole enää edes palkallisia kesälomia? Ei vuoden määräaikaisuudessa kai mitään lomia pidetä.

Vierailija
20/114 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Miksi kukaan enää tekisi vakituisia työsoppareita? Ja jos potkulaki ja alisuoriutuminen menevät läpi, työelämästä tulee ikuinen koeaika. 

Niin, ajattele, ei voi alkaa lusmuilla parin kuukauden jälkeen vaan täytyy tehdä työnsä siedettävästi ihan koko ajan. Mikä huutava vääryys!