IS: Hallitusohjelman uudistus läpi: määräaikaisia työsopimuksia voi ehkä tehdä pian ilman syytä
Määräaikaisia työsopimuksia voi kohta tehdä ilman mitään perusteltua syytä.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Mutta joillakin aloilla ei ole yhtään järkevää, että se vuoden määräaikainen vaihdetaan toiseen.
Taas samat perehdytykset, kun uusi tyyppi ei osaa mitään. Sitten menee monta kuukautta oppia asiat. Ehkä koko vuosi.
Toki on aloja, joissa työn voi oppia nopeasti.
Jos on vakituinen työntekijän tarve, niin minkä ihmeen takia siihen työhön ei voi vakituisesti palkata työntekijää? Vakituisella on alussa koeaika 6kk, siinä on paljon aikaa arvioida osaamista ja sopeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siihen taisivat sitten loppua vakinaiset työsuhteet. Voi unohtaa asuntolainan. Eipä tässä sitten varmaan kannata mitään työpaikkaa enää vaihtaa, jos on vakkari... vaikka oma työ ei juurikaan kiinnosta.
No tämä. Miksi kukaan enää tekisi vakituisia työsoppareita? Ja jos potkulaki ja alisuoriutuminen menevät läpi, työelämästä tulee ikuinen koeaika.
Olen yrittäjä. mitäs luulet, mulla on 11 hyvää raksamiestä, jos nyt pitäisi tehdä ratkaisu heidän palkkaamisesta, miksi tekisin vuodeksi kerrallaan sopparin? Ilman syytä tai syyllä? Hitto mikä vähti siitä olisi mulle. Nuo tyypit on täyttä rautaa, eikä todella alisuorita, miksi roikuttaisin heitä määräaikasena ja käyttäisin omaa aikaa rekryjen miettimiseen?
Ei kaikki ole noin muja sopivasti voit palkata muualta kuin Suomesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa, paljonko syntyvyys tulee laskemaan entisestään.
Kun ei ole vakituista työpaikkaa, on hankalaa suunnitella tulevaisuutta, ei saa omaa kotia hankittua eikä perheen perustaminen myöskään ole realistista.
Tai oikeastaan perheitä perustelee ne, joiden ei ehkä kannattaisi. Kun ei ymmärrä riskejä, niin ei silloin ymmärrä.
Aika paljon on omassa työssä näitä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jatkossa ei ole enää edes palkallisia kesälomia? Ei vuoden määräaikaisuudessa kai mitään lomia pidetä.
Itse olen joutunut määräaikaisten töiden ikeeseen. Ei ole ollut 3 vuoteen yhtään lomaa, paitsi 18 päivän isyysloma. Koko ajan olen ollut töissä, mutta eri firmoissa, joihin palaan aina tekemään pätkiä. Ei uskalla kieltäytyä yhdestäkään pätkästä, ylityöstä tai reissusta tai sitten se oli siinä. Lomattomuus kieltämättä kuitenkin jo tuntuu...
Tämähän tässä on taustalla. Alistaa työntekijät pakkorakoon ja polkea heidän oikeuksiaan. Mistään muusta ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat kyllä pitävät kiinni hyvistä ja sopivista tekijöistä, ainakin kaikilla järkevillä aloilla, koska perehdyttämisessä on aina oma vaivansa. Toisaalta tämä on hyvä myös työnhakijan kannalta, kun työsuhteelle on määräaika ja jos itse huomaa ettei olekaan itselle sopiva työ, ei ole sidoksissa niin kuin vakkariduunissa.
Toivottavasti tämä nyt edes helpottaisi työttömien työnhakijoiden työllistymistä. Mä menisin mielelläni vaikka kuukauden pätkäksi jonnekin "näyttämään kynteni", ja sit kun huomaavat et oon hyvä, saan urakan loppuun jatkoa. Win-win.
KRÖHÖM! Vakkariduunissa sulla on irtisanomisaika x, joten pääset kyllä lähtemään millon haluat. Määräaikaisessa se sitten onkin niin, että lusit sen määräajan vaikka ei kiinnostais koko duuni... et voi vaihtaa työpaikkaa vaikka joku tarjois muualta vakkaripaikan. Joskus voi onnistua neuvotella mutta pääsääntöisesti joutuu sen määräajan olemaan. Vähämpä tiedät..
siinä tapauksessa pitää antaa työntekijälle oikeus lähteä määräaikaisesta työpaikasta heti, kun työntekijä haluaa. Ei voi olla niin, että työnantajat saa ihan vapaasti ketjuttaa määräaikaisuuksia ja sitten työntekijöiden olisi aina pakko lusia se 1 vuosi kerrallaan.
Sosiopaattisia lakeja kertakaikkiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siihen taisivat sitten loppua vakinaiset työsuhteet. Voi unohtaa asuntolainan. Eipä tässä sitten varmaan kannata mitään työpaikkaa enää vaihtaa, jos on vakkari... vaikka oma työ ei juurikaan kiinnosta.
Tuota se tarkoittaa ettei enää ikinä vakituisia työpaikkoja. Tervetuloa koko työ/työttömyys elämän mittainen epävarmuus.
Ala yrittäjäksi, hyvän kannattaa myydä osaamisensa omaan laskuun.
En lukenut lakiehdotusta vai mikä nyt onkaan kyseessä. Mitään uuttahan tuossa ei minun kokemukseni mukaan ole. Jo yli 10 -20 vuotta sitten määräaikaisuuksia ketjutettiin jopa 5 vuotta peräkkäin ja perustelut eivät ihan kestäneet päivänvaloa. Aina samoja höpinöitä työmäärän äkillisestä tilapäisestä lisääntymisestä tjsp.
Se on oikeastaan ihan hyvä jos määräaikaiset työsuhteet lisääntyvät koska nyt ollaan tilanteessa jossa työntekijä voi koska tahansa lähteä koska kokee tarvitsevansa uusia tuulia, mutta työnantaja ei voi uudistaa itseään vaihtamalla naamoja oikeastaan mitenkään elleivät työntekijät lähde. Uusien asioiden kokeileminen tuntuu olevan Suomen kaltaisessa työmarkkinoissa monelle hyvin vaikeaa ja ehkäpä jatkossa määräaikaiset työsuhteet kannustavat ihmisiä kokeilemaan jotain sellaista mitä ei ajattelisikaan pysyvämpänä ratkaisuna. Hieman kulunut fraasi mutta kyllä töitä tekevälle löytyy kunhan ei ole liian kranttu siinä että mihin pyrkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat kyllä pitävät kiinni hyvistä ja sopivista tekijöistä, ainakin kaikilla järkevillä aloilla, koska perehdyttämisessä on aina oma vaivansa. Toisaalta tämä on hyvä myös työnhakijan kannalta, kun työsuhteelle on määräaika ja jos itse huomaa ettei olekaan itselle sopiva työ, ei ole sidoksissa niin kuin vakkariduunissa.
Toivottavasti tämä nyt edes helpottaisi työttömien työnhakijoiden työllistymistä. Mä menisin mielelläni vaikka kuukauden pätkäksi jonnekin "näyttämään kynteni", ja sit kun huomaavat et oon hyvä, saan urakan loppuun jatkoa. Win-win.
KRÖHÖM! Vakkariduunissa sulla on irtisanomisaika x, joten pääset kyllä lähtemään millon haluat. Määräaikaisessa se sitten onkin niin, että lusit sen määräajan vaikka ei kiinnostais koko duuni... et voi vaihtaa työpaikkaa vaikka joku tarjois muualta vakkaripaikan. Joskus voi onnistua neuvotel
Tuo on totta. Määris on molemminpuolinen riski. Jos määräaikainen on laiskansutjakka, mutta kuitenkin suoriutuu jotenkin, niin hankala on silloin päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Eli jatkossa ei ole enää edes palkallisia kesälomia? Ei vuoden määräaikaisuudessa kai mitään lomia pidetä.
Kaikille sama kuin kouluavustajille. Kätevä keino siihen ettei duunari mitään lomia tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Hyvästi vanhempainvapaat. Tai kai ne voi pitää, omalla kustannuksella silloin kuin ei ole vuoden määräaikaisuutta.
Myös määräaikaisella työntekijällä on täysi oikeus pitää vanhempain vapaansa. Ei siihen itse asiassa tarvitse työsuhdetta ollenkaan vaan myös työttömän työnhakijan statukselta voi siirtyä vanhempainvapaalle.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut lakiehdotusta vai mikä nyt onkaan kyseessä. Mitään uuttahan tuossa ei minun kokemukseni mukaan ole. Jo yli 10 -20 vuotta sitten määräaikaisuuksia ketjutettiin jopa 5 vuotta peräkkäin ja perustelut eivät ihan kestäneet päivänvaloa. Aina samoja höpinöitä työmäärän äkillisestä tilapäisestä lisääntymisestä tjsp.
Pääministerinä oli muuan Paavo Lipponen, kun määräaikaisesta työsuhteesta tehtiin laillinen muissakin tapauksissa kuin äitiysloma, kesätyö tai muu kausityö. Demarit ja ay-liike yhdessä työmarkkinat rikkoivat jo kauan, kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KRÖHÖM! Vakkariduunissa sulla on irtisanomisaika x, joten pääset kyllä lähtemään millon haluat. Määräaikaisessa se sitten onkin niin, että lusit sen määräajan vaikka ei kiinnostais koko duuni... et voi vaihtaa työpaikkaa vaikka joku tarjois muualta vakkaripaikan. Joskus voi onnistua neuvotel
Vakkarista jos irtisanoutuu ilman tietoa seuraavasta työstä, seuraa karenssi. Koeaikapurustakin seuraa karenssi ja se on muutenkin huomattavasti nolompi vaihtoehto cv:ssä kuin päättynyt määräaikainen työsuhde. Kaikissa omissa määräaikaisissa työsuhteissani on ollut sopparissa pykälä, että työntekijä voi irtisanoutua sen 2 vko irtisanoutumisajan puitteissa. Toki tällöinkin iskee karenssi jos ei ole onnistunut haalimaan uutta työpaikkaa ja toisaalta, kyllä sen epämukavan työn kestää sinne määräajan loppuun asti vaikka päällään seissen, koska tietää että se loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sama kuin kouluavustajille. Kätevä keino siihen ettei duunari mitään lomia tarvitse.
Työsuhteesta kertyy aina lomaa. Niin myös määräaikaisille ja koulunkäyntiavustajille. Jälkimmäisten ongelmahan on se että heille kertyy tavallinen loma mutta kesällä on kahden kuukauden mittainen tyhjä aika. Ansiosidonnaisensaajalle ongelmahan ei ole oikeastaan minkäänlainen, koska leikkuri ei ehdi kesän aikana edes pienentää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääministerinä oli muuan Paavo Lipponen, kun määräaikaisesta työsuhteesta tehtiin laillinen muissakin tapauksissa kuin äitiysloma, kesätyö tai muu kausityö. Demarit ja ay-liike yhdessä työmarkkinat rikkoivat jo kauan, kauan sitten.
Sen takia nyt on sitten ihan Okei rikkoa niitä vielä enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeastaan ihan hyvä jos määräaikaiset työsuhteet lisääntyvät koska nyt ollaan tilanteessa jossa työntekijä voi koska tahansa lähteä koska kokee tarvitsevansa uusia tuulia, mutta työnantaja ei voi uudistaa itseään vaihtamalla naamoja oikeastaan mitenkään elleivät työntekijät lähde. Uusien asioiden kokeileminen tuntuu olevan Suomen kaltaisessa työmarkkinoissa monelle hyvin vaikeaa ja ehkäpä jatkossa määräaikaiset työsuhteet kannustavat ihmisiä kokeilemaan jotain sellaista mitä ei ajattelisikaan pysyvämpänä ratkaisuna. Hieman kulunut fraasi mutta kyllä töitä tekevälle löytyy kunhan ei ole liian kranttu siinä että mihin pyrkii.
Toivottavasti vähentäisi myös työnantajien kranttuutta ja helpottaisi työttömien, vastavalmistuneiden, kokemattomien, alanvaihtajien ja väärän sukupuolisten (=naisten miesvaltaisilla aloilla) palkkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokomuus Orpo paha
Kun ei ole vakituista työpaikkaa, on hankalaa suunnitella tulevaisuutta, ei saa omaa kotia hankittua eikä perheen perustaminen myöskään ole realistista.