Kaksikielisen lapsen opetus peruskoulussa ?
Hei !
Olisikohan kellään tietoa tästä asiasta ? Opetusviraston sivuilta ei löytynyt mitään. Olen jostakin ymmärtänyt, että kaksikielinen lapsi saisi toisen kielen opetusta peruskoulussa. Eli meidän tapauksessa lapsi puhuu suomea ja englantia, joten järjestetäänkö näille lapsille mahdollisuus ylläpitää toisen kielen taitoja ?
Kiitos.
Kommentit (6)
En tiedä tuosta englannin kielestä, kun sitähän aletaan muutenkin opiskella kolmannella luokalla...
Mutta olen ymmärtänyt, että jos koulussa on väh. viisi samaa kieltä toisena äidinkielenään puhuvaa, niin opetusta on lain mukaan järjestettävä kaksi tuntia viikossa.
Esim. ystäväni lapsi saa kaksi tuntia viikossa saamen kielen opetusta.
Meillä kotikielet ovat suomia ja somalinkieli.
Asumme täällä pohjoisessa, joten pitää valkata varmaan koulu sen mukaan, että siellä saisi tuota somalinkielen opetusta. ;)
Ja ainakin Kulosaaren koulun soveltuvuuskokeet järjestetään ekaluokalle ja seiskalle tuleville, joten ei onnistu meillä. Yksityiseen kouluun taas ei ole varaa.
Mutta kiitos sinulle kuitenkin.
Mitenköhän tuo tiedustelu onnistuisi eri kouluista, rehtoriinko suoraan yhteyttä ja kyselemään englanninkielen ryhmän perään ? Olen käsittänyt, että Itäkeskuksen peruskoulu on ns. kielikoulu, voisikohan siellä olla tarpeeksi englanninkielisiä lapsia ?
Vierailija:
En tiedä tuosta englannin kielestä, kun sitähän aletaan muutenkin opiskella kolmannella luokalla...
Mutta olen ymmärtänyt, että jos koulussa on väh. viisi samaa kieltä toisena äidinkielenään puhuvaa, niin opetusta on lain mukaan järjestettävä kaksi tuntia viikossa.
Esim. ystäväni lapsi saa kaksi tuntia viikossa saamen kielen opetusta.
Meillä kotikielet ovat suomia ja somalinkieli.
Asumme täällä pohjoisessa, joten pitää valkata varmaan koulu sen mukaan, että siellä saisi tuota somalinkielen opetusta. ;)
löytyvät opetusviraston sivuilta. Ressu ainakin, ellen väärin muista.
Kannattaa myös soitella ihan niihin kouluihin ja kysyä, miten voivat joustaa.
Jos et sellaiseen saa, Hesassa aivan varmasti järjestetään myös koulun ulkopuolista äidinkielen opetusta englannissa. Siitä kannattaa kysyä opetusvirastosta tai sitten siitä koulusta, jonka alueelle muuten kuulutte.
2 tai 3 vai mikä minä olin...
siinä mielessä, että siellä voi aloittaa A-kielenä ranskan, saksan tai venäjän. Se ei siis varsinaisesti ole englantipainotteinen.
2
Hesassa ainakin on monta koulua, jossa annetaan juuri tuolla kieliparilla opetusta.