Kuinka paljon kiinnitätte huomiota ihmisten hampaisiin?
Mä en pysty keskittymään ihmisen kasvoissa sitten muuhun kuin tuijottamaan esim. sitä sekalaista alahammasrivistöä tai oudon pitkiä hampaita.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on vissiin köyhät ja rumat ulisemassa että mitään väliä ei ole ja kukaan ei huomaa, kun ei vaan ole varaa hoitaa suutaan kuntoon.
Niin, onhan se varmasti ihmeellistä huomata, että aika harvalle hampaat ovat elämää suurempi asia. Kaikilla ei tosiaan ole samanlaisia pakkomielteitä kuin sinulla, joka määrittelet ihmisarvon sen perusteella onko hampaat suorat vai ei. Ihan mielenkiinnosta: Hommasitko ne laminaatit vain siksi, että saisit tuntea olevasi muiden yläpuolella?
Hampaat on omat ja hoidetut. Suosittelen lämmöllä sinullekin!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on muuten aika isoja alueellisia eroja siinä kuinka oikomishoitoja on tehty koululaisille. Itse olen sellaiselta paikkakunnalta kotoisin, jossa oli ilmeisesti tehokas oikomishoito 70-80 luvun koululaisille. Todella monella oli raudat suussa ala- ja yläasteella, itselläni vielä lukion ekalla luokallakin alahampaissa raudat. Ja se oli siis todella yleistä ja ihan ilmaista hoitoa.
Sen vuoksi itselläni ja nuoruuden tutuillani on kaikilla hampaat nätit ja suorat. Mutta työpaikallani, jossa ihmiset ovat kotoisin vähän kaikkialta suomesta, huomaan isoja eroja hampaissa ja nimenomaan siinä, onko ne suorassa rivissä suussa vai sikinsokin. Ja yllättävän paljon noita joilla on hampaat miten sattuu, eli oikomishoitoja ei selvästikään ole heidän kotipaikkakunnilla tehty yhtä yleisesti.
Minä kävin läpi helvetilliset oikomishoidot 90-luvulla. Silti hampaat ovat yksi-risti-kaksi-mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on vissiin köyhät ja rumat ulisemassa että mitään väliä ei ole ja kukaan ei huomaa, kun ei vaan ole varaa hoitaa suutaan kuntoon.
Niin, onhan se varmasti ihmeellistä huomata, että aika harvalle hampaat ovat elämää suurempi asia. Kaikilla ei tosiaan ole samanlaisia pakkomielteitä kuin sinulla, joka määrittelet ihmisarvon sen perusteella onko hampaat suorat vai ei. Ihan mielenkiinnosta: Hommasitko ne laminaatit vain siksi, että saisit tuntea olevasi muiden yläpuolella?
Kiitos huolenpidosta, mutta minullakin on omat ja hoidetut hampaat. Mistä päättelit, ettei olisi?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on muuten aika isoja alueellisia eroja siinä kuinka oikomishoitoja on tehty koululaisille. Itse olen sellaiselta paikkakunnalta kotoisin, jossa oli ilmeisesti tehokas oikomishoito 70-80 luvun koululaisille. Todella monella oli raudat suussa ala- ja yläasteella, itselläni vielä lukion ekalla luokallakin alahampaissa raudat. Ja se oli siis todella yleistä ja ihan ilmaista hoitoa.
Sen vuoksi itselläni ja nuoruuden tutuillani on kaikilla hampaat nätit ja suorat. Mutta työpaikallani, jossa ihmiset ovat kotoisin vähän kaikkialta suomesta, huomaan isoja eroja hampaissa ja nimenomaan siinä, onko ne suorassa rivissä suussa vai sikinsokin. Ja yllättävän paljon noita joilla on hampaat miten sattuu, eli oikomishoitoja ei selvästikään ole heidän kotipaikkakunnilla tehty yhtä yleisesti.
Tuo on ihan totta. Ilmeisesti useimmiten hoidettiin vain purentavirheet mutta jossain hoidettiin myös ulkonäön takia etuhampaita suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hirveästi. Suora hammasrivistö on ymmärtääkseni aika harvinainen ja se tarkoittaa vaan siitä, että henkilö käyttää lääketeollisuuden palveluita. Samoin ne valkaistut hampaat ovat liian kirkkaat.
Jos tietäisin, että henkilöllä on luonnostaan suora rivi niin kysyisin, että mitä söi lapsena.
Miten luulet, että syöminen vaikuttaa hampaiden suoruuteen, joka on kiinni leuan rakenteesta?
En tiedä miten, mutta näin asian laita kuitenkin on. Afrikassa ja joissakin aasialaisissa kulttuureissa sekä inuiiteilla on vielä suorat hampaat.
Vesitit juuri teoriasi kovista ruoka-aineista. Afrikkalainen ruoka on perinteisesti hyvin pehmeää. Inuiitit vetelevät keitettyä kalaa, joka sekin on pehmeää.
Korjatkaa ihmeessä jos teillä on parempaa tietoa, tuo on se mitä olen itse aiheesta jostani lääkärin lähteestä lukenut.
Tiedän muuten myös keissin missä ihminen 3d-printtasi itselleen oikomisraudat ja oikaisi vinot hampaansa. Sama tekniikka kuin hammaslääkäreillä, ainoastaan kustannus oli 1/100 siitä mitä olisi mennyt hampilääkärissä.
Tiedän myös ihmisen joka poisti itseltään peräpukamat. Sama juttu, kustannus 1/100 ja paranemisaikakin taisi olla merkittävästi nopeampi kuin kirurgisella.
Tyhmä maksaa jos on osaamista ja edes vähän pokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun myötä linnoittaudun kotiini loppuelämäkseni huonojen hampaideni kanssa.
Älä suotta, kun ne on kerran katsastettu, niin oli miten huonot tahansa, huomio niitä kohtaan vähenee. Ne nyt vaan on sellaiset. Hammaslääkäriä ei ainakaan kannata sen takia vältellä että hampaat on huonot, niillähän käy hyvin iäkkäitäkin ja on varmasti aika lahoja hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos huolenpidosta, mutta minullakin on omat ja hoidetut hampaat. Mistä päättelit, ettei olisi?
Jostain syystä sinua ulisuttaa ja oletin että syy on tuo. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hirveästi. Suora hammasrivistö on ymmärtääkseni aika harvinainen ja se tarkoittaa vaan siitä, että henkilö käyttää lääketeollisuuden palveluita. Samoin ne valkaistut hampaat ovat liian kirkkaat.
Jos tietäisin, että henkilöllä on luonnostaan suora rivi niin kysyisin, että mitä söi lapsena.
Minä voin vastata: Söin ihan samoja ruokia kuin muutkin 90-luvun lapset. Vanukkaita, muroja, paahtoleipää, perunaa, lihapullia, kalapuikkoja jne. jne. Ei syömisillä ole mitään tekemistä hampaiden suorassa olemisen kanssa. Se on rakenteellinen asia.
t. hampaat suorassa luonnostaan
Ja itselläni ei olisi hampaat suorassa ilman oikomishoitoja lapsena. Minulle tuli ns. rautahampaat tosi oudossa järjestyksessä ja maitohampaat eivät suostuneet lähtemään kovin helposti tieltä pois. Kävin hammaslääkärissä niitä poistattamassa, muilla paikattiin reikiä, minulta poistettiin hampaita, reikiä ei ollut. Ja siksi rautahampaat kasvoivat ei niin riviin ja raudathan siinä sitten tuli suuhun, onneksi niin, että ensin oli ylähampaissa ja ne oikenivat ja sitten alahampaisiin ja nekin oikenivat ja nyt ovat nätisti rivissä. Eikä ruoalla tässä ollut mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin itse ala-asteella oikomista ja muistan edelleen vastenmielisten tätien nihkeän suhtautumisen. Veljelle suorastaan tyrkytettiin raudat, vaikka rivi oli suorempi kuin itsellä. Asuimme eri puolella hämettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta muiden hampaat tai hampaattomuus. Tai muiden ikenet.
Keskityn pitämään vain omista hampaistani huolta😊
Ai ihmisten kanssa keskustellessakin pidät vain omista hampaistasi huolta? Miten?
Ap
No ei kai niistä toisen hampaista tarvitse huolta pitää? Pidän huolta omista hampaistani pesemällä ne kahdesti päivässä ja käyttämällä hammaslankaa. Olet outo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet, että syöminen vaikuttaa hampaiden suoruuteen, joka on kiinni leuan rakenteesta?
En tiedä miten, mutta näin asian laita kuitenkin on. Afrikassa ja joissakin aasialaisissa kulttuureissa sekä inuiiteilla on vielä suorat hampaat.
Vesitit juuri teoriasi kovista ruoka-aineista. Afrikkalainen ruoka on perinteisesti hyvin pehmeää. Inuiitit vetelevät keitettyä kalaa,
Hampaiden suoruus/vinous on kiinni leukaluun rakenteesta. Minulla on hyvin pieni leuka ja siksi viisaudenhampaat piti poistaa jo ennen kuin puhkesivat, koska eivät olisi mahtuneet kasvamaan. Sekä ylhäältä että alhaalta on poistettu pari poskihammasta, jotta hampaat eivät ihan päällekkäin olisi kasvaneet. Tästä huolimatta etenkin alahampaat ovat osin toistensa päällä. Ruokavaliolla ei voi olla vaikutusta asiaan, koska siskollani on täysin suorat hampaat, vaikka olemme syöneet samoja ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin vastata: Söin ihan samoja ruokia kuin muutkin 90-luvun lapset. Vanukkaita, muroja, paahtoleipää, perunaa, lihapullia, kalapuikkoja jne. jne. Ei syömisillä ole mitään tekemistä hampaiden suorassa olemisen kanssa. Se on rakenteellinen asia.
t. hampaat suorassa luonnostaan
Ja itselläni ei olisi hampaat suorassa ilman oikomishoitoja lapsena. Minulle tuli ns. rautahampaat tosi oudossa järjestyksessä ja maitohampaat eivät suostuneet lähtemään kovin helposti tieltä pois. Kävin hammasl
Saattoihan sillä olla, kun edelliset hampaat eivät lähteneet irti. Toisekseen tuollainen sörkkiminen on varma tapa pilata kaikki luonnollinen kasvu, ja pätee ihan kaikkeen ihmisen kehossa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta muiden hampaat tai hampaattomuus. Tai muiden ikenet.
Keskityn pitämään vain omista hampaistani huolta😊
Kiitos. <3 Arvostan sitä että keskityt pitämään hampaistasi hyvää huolta. =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesitit juuri teoriasi kovista ruoka-aineista. Afrikkalainen ruoka on perinteisesti hyv
Ruoka mitä syö vaikuttaa myös leuan rakenteeseen, joten se siitä.
Jostain syystä sinua ulisuttaa ja oletin että syy on tuo. Sori siitä.
Ei pidä olettaa. Minähän en ole mitään ulissut. Ihan vain kommentoin typerää väitettäisi. Sori siitä, että se meni tunteisiin noin paljon.
Ihmeellisen vihaista porukkaa tässä ketjussa muuten.
Samaa ruokaa syövillä voi olla hyvin erilainen leauan rakenne, joten se siitä.
no niin lapset, pistäkää kone kiinni. Aikuiset tulee kohta töistä kotiin niin saatte ruokaa.
Mielenkiintoista. Olisiko sinulla antaa luotettavaa lähdettä, joka todistaa, että leukaluu kasvaa syömällä tiettyjä ruokia.
t. leuaton
Jaa-a. On niillä alkuperäisheimoillakin jonkinlaista heittoa, eivät ne ihan piikkisuoria rivejä ole. Mutta jos vertaa esimerkiksi britteihin, joilla sojottavat hampaat ihan mihin sattuu, niin ero on melkoinen.