Tarvitseeko matkustaessa luottokorttia?
Olen matkustanut jonkin verran sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Thaimaassa. Nyt olen lähdössä mieheni kanssa Thaimaahan, ja äitini aloitti taas saarnan että luottokortti täytyy hommata. Kummallakaan meistä ei sellaista ole, kun ei olla koskaan missään tarvittu. Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on.
Lennot ja hotellit on maksettu, eli niihin ei enää luottokorttia tarvita. Mutta onko muilla kokemuksia tilanteista joissa sitä tarvitsee matkan aikana? Joku hätätilanne tms?
Matkavakuutukset on totta kai voimassa, eli mahdollisten terveydenhoitokulujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Hankinko luottokortin vai en? Toisaalta miksi ei, toisaalta siinä on taas yksi riski lisää tulla huijatuksi/ryöstetyksi.
Kommentit (99)
Mulla on yhdestä pankista MasterCard ja toisesta Visa, molemmissa 2500€ luottoraja aina käytännössä käyttämättä. Täysin ilmaisia kumpikin. Olisi riski lähteä ulkomaille ilman niitä, ihan jo pelkät hotelli- ja lentovaraukset puhumattakaan auton vuokraamisesta tai vastaavasta. Miksi ehdoin tahdoin hankaloittaisin elämääni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä reissussa voi tapahtua, ei koskaan tiedä. SE EI PALJOA PAINA LOMPAKOSSA, MUTTA ON JONKIN SORTIN TURVA.
Ei paina ei, mutta se voidaan varastaa. Lisäksi tuntuu höhlältä hankkia luottokortti pelkästään yhtä reissua varten, kun muuten emme kumpikaan sellaista tarvitse. Ilmeisesti se kuitenkin on turvallisuuskysymys, eli kai täytyy vain laittaa hakemus menemään.
Ap
Ihan yhtä hyvin joku voi varastaa debit-korttisi, on siinä samassa muovikortissa credit-ominaisuus tai ei.
Ei se luotto-ominaisuus tule samaan korttiin, eihän?
Ja totta kai joku voi varastaa debitin, mutta sillä ei rosmo kauan juhli kun olen vähävarainen. Luottokortilla saa kuit
Pankin kanssa voit sopia erillisistä korteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika... Luottokortilla pitää maksaa kaikki matkat ja verkko-ostokset AINA, sillä ei ole mitään tekemistä ettei olisi rahaa maksaa käteisellä, vaan saat ostaessa automaattisesti vakuuden, että saat rahasi takaisin jos matkasi peruuntuu sinusta riippumattomista syistä, tai et saakaan verkosta ostamaasi tuotetta. Yleensä noihin kuuluu myös matkavakuutus. Järkevintä olisi olla kahden eri pankin luottokortit, jos toinen katoaa, tai pankin palveluissa on ongelmia. Toinen kortti omasta peruspankista ja toinen jostakin verkkopankista (Bank Norwegian, Svea Bank, Revolut etc.) https://luottokortit.com/kaikki-luottokortit/
Tätä äitinikin aina sanoo. Olen kuitenkin hyvin onnistunut tekemään kaikki hotelli- lento- ja muut varaukset ihan pankkikortilla tai verkkopankissa, joskaan ikinä ei ole tullut mitään ongelmia eli ehkä siksi en näe luottokortin tarpeellisuut
Jos sun lento peruuntuu kuten nyt Finnair on järjestänyt, miten reagoit?
Millä olet tähän asti maksanut paikan päällä kohteessa ollessasi uudet lennot peruuntuneiden tilalle tai vuokrannut auton?
Riippuu mitä tekee. Me vuokrataan yleensä auto, joten siinä on kätevä että on luottokortti, koska muuten ne vaatii käteispanttia. Monessa hotellissa on sama. Mulla on ollut luottokortti jostain 21-vuotiaasta asti, enkä mä oikein tajua miksi kukaan ei ottaisi debit/credit-korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä reissussa voi tapahtua, ei koskaan tiedä. SE EI PALJOA PAINA LOMPAKOSSA, MUTTA ON JONKIN SORTIN TURVA.
Ei paina ei, mutta se voidaan varastaa. Lisäksi tuntuu höhlältä hankkia luottokortti pelkästään yhtä reissua varten, kun muuten emme kumpikaan sellaista tarvitse. Ilmeisesti se kuitenkin on turvallisuuskysymys, eli kai täytyy vain laittaa hakemus menemään.
Ap
Ihan yhtä hyvin joku voi varastaa debit-korttisi, on siinä samassa muovikortissa credit-ominaisuus tai ei.
Ja totta kai joku voi varastaa debitin, mutta sillä ei rosmo kauan juhli kun olen vähävarainen. Luottokortilla saa kuit
Kyllä yleensä peruspankin kortissa on molemmat, debit ja credit. Verkkopankeissa vain credit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä ihmettä se haittaa jos luottokortti varastetaanJos olet huolehtinut korttisi säilyttämisestä normaalin huolellisuuden ja korttiehtojen mukaan, eli et ole esim antanut korttia tuntemattomalle, kertonut tunnuslukuasi muille tai jättänyt korttia baaritiskille lojumaan tms niin et ole vastuussa varastetulla kortilla tehdyistä ostoksista.
Ja useimmat korttiyhtiöt tarjoava
Ajattelin että jos minulta varastetaan veitsellä uhaten lompakko, niin häviän vähemmän jos rosvo tyhjentää pankkitilini (jossa on satasia), kuin jos hän vinguttaa luoton tappiin (2000 e).
Ymmärrän että en ole rikostapauksessa vastuussa summasta, mutta ystäväni kokemuksella tiedän että rahojen takaisin saaminen on pitkä ja kivinen tie.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Moni hotelli vaatii luottokortin vakuudeksi ettei hajoita huonetta, tyhjennä minibaaria tai katsele maksu-TV:ta vaikka yöpyminen olisi muuta kautta maksettu. Lisäksi ulkona syöminen, autovuokraus ja muut ex-tempore ohjelmiin on hyvä varautua luottokortilla. En kyllä ymmärrä miten pärjäsit Yhdysvalloissa ilman luottokorttia ellet ollut alaikäinen, luottokortti on heille ikään kuin tae ettet ole karkumatkalla oleva rikollinen
Olin 21, eikä siellä tullut parin viikon reissussa kertaakaan vastaan minkäänlaista luottokortin tarvetta. Electronilla hoitui kaikki. Tosin tässä on huomioitava että yövyin sukulaisten luona. Ehkä luottokorttia olisi tarvittu majoituksen hankinnassa.
Ap
"Kiitos, hyvä konkreettisia esimerkkejä. Ajattelin jotenkin automaattisesti että sairaalajuttuja ei tarvitse miettiä kun on vakuutukset, mutta voihan siinä käydä kaikenlaista. Ihan jo infokatkos sairaalan ja vakuutusyhtiön välillä voi hankaloittaa suorakorvauksia, jos niitä edes saa.
Noita lennon perumisia mietin jonkin verran. Mulla ei todellakaan ole varaa tältä istumalta ostaa uusia lentolippuja. Luulen että miehellä on, mutta ehkä tuossa kohtaa se luottokortti voi olla kova sana.
Ap"
Lähdet ilman omaa luottokorttia reissuun miehen kanssa jolla ei ole luottokorttia etkä muutenkaan tiedä mitään hänen taloudellisesta tilanteestaan? Ei jumalauta, mistä näitä ääliöitä oikein sikiää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika... Luottokortilla pitää maksaa kaikki matkat ja verkko-ostokset AINA, sillä ei ole mitään tekemistä ettei olisi rahaa maksaa käteisellä, vaan saat ostaessa automaattisesti vakuuden, että saat rahasi takaisin jos matkasi peruuntuu sinusta riippumattomista syistä, tai et saakaan verkosta ostamaasi tuotetta. Yleensä noihin kuuluu myös matkavakuutus. Järkevintä olisi olla kahden eri pankin luottokortit, jos toinen katoaa, tai pankin palveluissa on ongelmia. Toinen kortti omasta peruspankista ja toinen jostakin verkkopankista (Bank Norwegian, Svea Bank, Revolut etc.) https://luottokortit.com/kaikki-luottokortit/
Tätä äitinikin aina sanoo. Olen kuitenkin hyvin onnistunut tekemään kaikki hotelli- lento- ja muut varaukset ihan pankkikortilla tai verkkopankissa, joskaan ikinä ei ole tullut mitään ongelmi
Pyydän rahat takaisin vakuutusyhtiöltä.
Ap
On käynyt niinkin, että jos maksaa kortilla jossain paikassa, joka on jotenkin luokiteltu vaaraksi, niin pankki voi sulkea koko kortin suojatakseen asiakkaiden rahoja. Eikä sitä saa reissussa avatuksi, eli useampi kortti mukaan tai asiointi aina käteisellä siellä sivukorteleissa.
Käytän pääsääntöisesti luottokorttia ja debit-kortti kulkee matkassa pieniä menoja varten (metromaksut ym.). Luottokortissa on matkavakuutus ja lisäksi siitä saa maksutapaetua. Kyllä siitä reilusti plussalle jää, vaikka luottokortista on kulujakin.
Ikinä en maksaisi esim. majoitusta etukäteen. Haluan nähdä paikan ennen maksamista.
Mulla on Kela Gold ja se käy kaikissa maailman maissa ja ulkoavaruudessakin...
"Ajattelin että jos minulta varastetaan veitsellä uhaten lompakko, niin häviän vähemmän jos rosvo tyhjentää pankkitilini (jossa on satasia), kuin jos hän vinguttaa luoton tappiin (2000 e).
Ymmärrän että en ole rikostapauksessa vastuussa summasta, mutta ystäväni kokemuksella tiedän että rahojen takaisin saaminen on pitkä ja kivinen tie.
Ap"
Sulla järki ja ymmärrys ei ilmeisesi riitä soittamaan oman pankin korttien sulkupalveluun samantien kun huomaa kortin katoamisen, oli se sitten kumpi kortti tahansa?
Voiko näin naiiveja ihmisiä kuin ap olla oikeasti olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi reissuun ilman luottokorttia.
Luottokortti on monen palveluntarjoajan (hotellit, autovuokraamot jne) kannalta kuin vakuutus, jos asiakas tuhoaa huoneen tai jättää vuokra-auton tankkaamatta niin palveluntarjoaja voi veloittaa korttia myös jälkeenpäin. Pankkikortti tai käteismaksu ei tarjoa tälläistä turvaa.
Toisaalta luottokortti tuo turvaa myös ostajalle koska virheelliset veloitukset yms voi yleensä saada korttiyhtiön kautta takaisin.
Suuri syy siihen miksi kortti kannattaa olla on myös se, että koska nykyään kaikilla aikuisilla jotka hoitavat raha-asiansa jotenkin vastuullisesti on kortti, niin siitä seuraa se että ihminen jolla ei ole luottokorttia on lähtökohtaisesti epäilyttävä asiakas. Olen ollut töissä suomalaisessa hotellissa (kuului isoon kv ketjuun) jossa suoraan ohjeistettiin että ei mielellään oteta asiakkaaksi henkilöitä haluavat
Kiitos. Ehkä alkaa vaaka kallistumaan kortin hankinnan puolelle.
Tuota en kyllä edes ajatellut että vastuullisella ihmisellä kuuluu olla luottokortti. Itse ajattelen ehkä jopa toisin päin; pankkikortilla ei voi ylikuluttaa, luotolla voi. Ja luottokortin nyt saa nykyään kuka tahansa, jo pelkkä opiskelijastatus oikeuttaa luottokorttiin.
Ap
Vastuullista luottokortin kanssa on nimenomaan hoitaa ne luottokorttilaskujen maksamiset ajallaan. Ja jos maksaa aina luottosaldon tyhjäksi laskun saapuessa, ei koskaan tule käytettyä edes sitä kortin luotto-ominaisuutta vaan se toimii tuolloin maksuaikakortin tavoin.
Mutta ymmärrän pointin tuossa, että luotolla voisi helposti elää yli varojensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, jos et vaihda nykyistä korttiasi debit/credit -kortiksi vaan otat sen luottokortin erillisenä korttina.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että jos minulta varastetaan veitsellä uhaten lompakko, niin häviän vähemmän jos rosvo tyhjentää pankkitilini (jossa on satasia), kuin jos hän vinguttaa luoton tappiin (2000 e).
Ap
AP taitaa olla trolli ja koko aloitus keksitty, sen verran muuttuu jutut lennossa.
Ai että olet lähdössä Thaimaahan ja matkakassaa on vain muutama satanen ja ne ovatkin sitten viimeiset rahasi ja sen jälkeen tili on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko näin naiiveja ihmisiä kuin ap olla oikeasti olemassa?
Ei voi. AP on trolli ja vedättää teitä.
Tätä äitinikin aina sanoo. Olen kuitenkin hyvin onnistunut tekemään kaikki hotelli- lento- ja muut varaukset ihan pankkikortilla tai verkkopankissa, joskaan ikinä ei ole tullut mitään ongelmia eli ehkä siksi en näe luottokortin tarpeellisuutta.
Tämän matkan osalta on nyt myöhäistä tehdä mitään isoja ostoja luotolla.
Ap