Jobbarit on pilanneet kivijalkakirpputorit
Pidin viikon verran pöytää paikallisella kivijalkakirppailla. Myin lähinnä lastenvaatteita. Laitoin hinnat tarkoituksella mataliksi, sillä ajattelin, että joku pienituloinen vanhempi voisi tehdä sieltä itselleen edullisia löytöjä.
Tavara teki todella hyvin kauppansa, mutta surukseni huomasin, että tavarat menivät viereisellä kirpparilla olevan jobbarin pöytään. Myin muun muassa vuorellisen kurahaalarin (minulla 5 e, jobbarilla 20) ja Vikingin Thermo-lämpökumpparit (minulla 4 e, jobbarilla 15). Todella toivon, ettei kukaan niitä tavaroita jobbarin pöydästä osta.
Meni maku ihan täysin. Seuraavan kerran kannan kaikki suoraan Konttiin.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti puhutaan kirpparin idesta. Ei ole mitään kirpputorin ideaa. Ihmiset myyvät ja ostavat erilaisilla motiiveilla. Jos kirpputorin realiteetit eivät vastaa myyjän ideaalia niin voi joko olla myymättä tai hyväksyä vallitsevat realiteetit.
Ja kohta myyjät ihmettelevät ostajien katoa, kun yhä harvempi jaksaa vaivautua etsimään tarvitsemaansa kirpparilta, kun uutena saa saman tuotteen pari euroa kalliimmalla. Toki saahan sitä itseään ampua jalkaan, ei sitä kukaan kiellä. Mitään järkeä sellaisessa vain ei ole.
Ja ostajat ihmettelevät myyjien katoa, kun kenenkään ei kannata tuoda mitään hyvää tavaraa kirpputorille. 10 euroakin on kuulemma liikaa pyydetty esimerkiksi uudenveroisesta toppatakista. On kuulemma kirpputorin idea, että se myydään korkeintaan 3 eurolla.
Tätä menoa kirppikselle jäävät enää vain ylihinnoittelijat ja jobbarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omia vanhoja tavaroita haluaa oikeasti antaa vaikkapa vähävaraisille niin eikös voi johonkin lahjoittaa, onko niitä annetaan- palstoja vielä jossain.
Kirpputoreilta pöydistä tuotteen ostaa se joka ehtii ja tekee sen jälkeen tuotteelle mitä haluaa.
Tuleeko siinä oikeasti joku kateus vai mikä.
Ainakin täällä on facessa paikallisia annetaan ja roskalavaryhmiä. Yhdessä niisäkin valitettiin kun sama ihminen ensimmäisenä ottaa kaiken, huonekaluja lukuunottamatta ja myy sitten nettimyyntikirppareilla, joku juorusi että myös pitää myyntipöytää.
Olen tyhjentänyt kaappeja. Hyvä jos joku hakee erillisiä kappaleita vanhoja laseja; luetun näköisiä lasten kirjoja. Pelejä. Vaatteita en ilmoittele, huonot roskiin, käyttökuntoiset fidaan, pelastusarmeijalle, konttiin.
Kuule kun kaikki ei ole/halua olla fasussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viet Konttiin, niin lihotat vain SPR:n johtajien lompakoita entisestään. SPR myy melko kalliilla ihmisten lahjoittamaa tavaraa ja käyttää lähinnä ilmaista työvoimaa kirppareillaan. Itse tukisin mieluummin vaikka sitä jobbaria.
Minä taas tuen SPR:ää. Jokainen tavallaan.
Jokainen SPRn paikallinen johtaja, jopa sen väliportaan johtaja ajelee firman City-mersulla. Itse lopetin tukemasta kun laskeskelin mielessäni paljonko lahjoitusrahoja onkaan mennyt Suomessa niihin mersuihin. Ei yksi miljoona riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitin hyväntekeväisyyteen vaatteita että joku pienituloinen ihminen ei paleltuisi talven tullen, hintaa pitävät liikkeessä parista eurosta vitoseen. Eikös ollutkin seuraavalla viikolla myynnissä läheisellä kirpparilla nämä melkein kaikki vaatteet ylihinnoitetulla hinnalla. Olin vihainen. Jollakin menee todella huonosti, kaikin puolin.
Hänellä oli sitten varmaan enemmän tarvetta rahalle kuin juuri niille vaatteille. jos ne oli ylihinnoiteltu, niin ei tietenkään mene kaupaksi. Ei vastaanottajalla ole mitään velvollisuutta käyttää niitä lahjoitustavaroita juuri niin kuin antaja on suunnitellut.
Viimeinen kerta sitten kun vien. Eläinsuojeluun lahjoitan seuraavaksi !
Ne on ne vi tun eläkeläiset jotka lobbailevat.
90-luvulla oli samanlaista toimintaa Tampereella. Kävin kirpputoreilla myymässä omia vaatteita, minulla oli oma pöytä. Nämä haaskat tulivat heti urkkimaan, minulla oli aina hyvää tavaraa. En myynyt näille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, myin alihintaan, koska haluan ajatella, että kirppiksen tarkoitus on täysin muuta kuin tämä nykyinen jobbaritoiminta. Minulle muutama euro, tarvitsevalle hyvä mieli. Nyt kukaan muu ei voita kuin jobbari. Seuraavalla kerralla siis Konttiin.
Ap
Oisit voinut myydä pari kolme euroa kalliimmalla, niin olisi ollut edelleen käypä hinta, vaikka ei polkuhinta. Jobbari ei varmaan ostaisi myöskään jos saisi vain vähän voittoa ja riskinä se, ettei mene kaupaksi ollenkaan.
Pidin kesällä kirppispöytää ja minulla oli ajatuksena kaappien siivouksen lisäksi tietysti myös se, että saan siitä rahaa. Eli halvalla meni, mutta ei niin halvalla, ettei siinä olisi minulle rahallisesti järkeä. Pöytävuokra 30e/vk, tarra-arkki 50snt kapplae ja bensamaksut. Jotain pitäisi jäädä käteenkin, vaikka onkin turhaa tavaraa.
Totta. Onneksi sain viikosta ihan riittävästi vaivapalkkaa (pöytävuokran ja provikan jälkeen käteen jäi 200 euroa). Toivottavasti suurin osa meni käyttöön.
Ap
Mulle on kahesti tehty niin et multa on ostettu torista joku tuote ja se on laittanu ite myyntiin heti 20 euroa kalliimpana
Joo, kyllä minunkin hyväntekeväisyystempaukset loppuu tähän. Vien mieluummin vaikka roskiin kuin annan tuollaisille ahneille rosvoille kuin tuossa linkissä.
Sen kyllä ymmärrän aika moraalittomaksi, jos kirpputorin pitäjä itse valikoi tuotteita itsellensä vaikkapa kirppiksen aukioloaikana, mutta kuka siinä mitään menettää, jos "jobbari", eli tavallinen hintatietoinen asiakas pystyy tietojensa avulla ostamaan tuotteita halvalla? Hän kuitenkin maksaa ihan sen, mitä myyjä pyysi. Ei kai kukaan tuotteita ylihintaankaan halua, vaan kaikki tavoittelevat löytöjä mahdollisimman halvalla. On vain tuurista kiinni, kuka paikalle osuu, kaikilla on samat mahdollisuudet.
Kun tavara on ostettu, sillä saa tehdä mitä uusi omistaja haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Sen kyllä ymmärrän aika moraalittomaksi, jos kirpputorin pitäjä itse valikoi tuotteita itsellensä vaikkapa kirppiksen aukioloaikana, mutta kuka siinä mitään menettää, jos "jobbari", eli tavallinen hintatietoinen asiakas pystyy tietojensa avulla ostamaan tuotteita halvalla? Hän kuitenkin maksaa ihan sen, mitä myyjä pyysi. Ei kai kukaan tuotteita ylihintaankaan halua, vaan kaikki tavoittelevat löytöjä mahdollisimman halvalla. On vain tuurista kiinni, kuka paikalle osuu, kaikilla on samat mahdollisuudet.
Kun tavara on ostettu, sillä saa tehdä mitä uusi omistaja haluaa.
Toki, jos jobbaamisestaan maksaa verot. Voitto ei saisi tavaroilla tehdä.
Äitini harrasti tätä kirppistrokausta. Hän osti halvalla niin itsepalvelu- kuin hyväntekeväisyyskirppareilta astioita, kirjoja ja lastenvaatteita ja myi sitten kalliimmalla omassa myyntipöydässään tai kesäisin kirppistoimintaa varten vuokraamassaan tilassa. Inhotti kuunnella, kun hän esitteli tavaroita, joilla taikoo kymmensenttisen euroksi. Kirjaston vaihtohyllyäkin rohmusi.
En usko hänen missään vaiheessa tehneen kunnon voittoa, varsinkin kun kirppismyynti alkoi hiljentyä yleisesti viime vuosina. Kunhan sai vaan toteuttaa ahneuttaan. Joku mieli- ja muistisairaushan hänellä on. Viime vuodet hän on ollut vakavasti sairas ja näyttää siltä, että pian saamme sisarusten kanssa perinnöksi talon ja varaston täydeltä tätä hamstrattua kirppiskamaa. Kaikki lähtee lahjoituksena takaisin hyväntekeväisyyskirppiksille heti kun mahdollista.
Paikallisella kirjastolla oli aikoinaan lautapelienvaihtopiste. Sinne sai tuoda, sieltä sai ottaa. Sitten jobbarit keksivät tämän. Lähti kaikki taaperoiden ensipelit, Aliakset, Kimblet yms jobbareiden pöytään. Rosvosivat koko pöydän kerralla tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Äitini harrasti tätä kirppistrokausta. Hän osti halvalla niin itsepalvelu- kuin hyväntekeväisyyskirppareilta astioita, kirjoja ja lastenvaatteita ja myi sitten kalliimmalla omassa myyntipöydässään tai kesäisin kirppistoimintaa varten vuokraamassaan tilassa. Inhotti kuunnella, kun hän esitteli tavaroita, joilla taikoo kymmensenttisen euroksi. Kirjaston vaihtohyllyäkin rohmusi.
En usko hänen missään vaiheessa tehneen kunnon voittoa, varsinkin kun kirppismyynti alkoi hiljentyä yleisesti viime vuosina. Kunhan sai vaan toteuttaa ahneuttaan. Joku mieli- ja muistisairaushan hänellä on. Viime vuodet hän on ollut vakavasti sairas ja näyttää siltä, että pian saamme sisarusten kanssa perinnöksi talon ja varaston täydeltä tätä hamstrattua kirppiskamaa. Kaikki lähtee lahjoituksena takaisin hyväntekeväisyyskirppiksille heti kun mahdollista.
Tää on surullista.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisella kirjastolla oli aikoinaan lautapelienvaihtopiste. Sinne sai tuoda, sieltä sai ottaa. Sitten jobbarit keksivät tämän. Lähti kaikki taaperoiden ensipelit, Aliakset, Kimblet yms jobbareiden pöytään. Rosvosivat koko pöydän kerralla tyhjäksi.
Härskiä. Tälleen menee kaikki kiva pilalle.
Moni sanoo, ettei toiminnassa ole mitään väärää ja että kaikki voittavat. Asia ei ole ihan näin. Uutinen on vanha, mutta periaate pätee yhä:
Ylen juttu: https://yle.fi/a/3-6921804
Suora lainaus:
Kirpputorijobbarien toiminta kuuluu Määtän mielestä suoraan tuloveron alaiseksi, ilman minkäänlaisia myyntivoittorajoja.
- Jos se on jatkuvaa bisneksentekoa muiden tavaroita myymällä, tulee siitä maksaa tuloveroa, Määttä sanoo.
Eli kyllä tässä häviävät kaikki, myös yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo, ettei toiminnassa ole mitään väärää ja että kaikki voittavat. Asia ei ole ihan näin. Uutinen on vanha, mutta periaate pätee yhä:
Suora lainaus:Kirpputorijobbarien toiminta kuuluu Määtän mielestä suoraan tuloveron alaiseksi, ilman minkäänlaisia myyntivoittorajoja.
- Jos se on jatkuvaa bisneksentekoa muiden tavaroita myymällä, tulee siitä maksaa tuloveroa, Määttä sanoo.
Tietysti verot kuuluisi maksaa.
Jobbaamisessa itsessään ei ole mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora lainaus:Kirpputorijobbarien toiminta kuuluu Määtän mielestä suoraan tuloveron alaiseksi, ilman minkäänlaisia myyntivoittorajoja.
Tietysti verot kuuluisi maksaa.
Jobbaamisessa itsessään ei ole mitään väärää.
Ja kuinkahan moni niistä oikein verot maksaa.. ihan muutama, uskallan olettaa.
No ennen itsepalvelukirppisten aikakautta oli hyväntekeväisyyskirppareita, joiden idea oli myydä halvalla tavaraa vähävaraisille, ja toisaalta oli osto- ja myyntiliikkeitä, joita ei oikeastaan ole enää.
Ei ole koskaan ollut mitään sääntöä, etteikö kirppismyyjä saisi odottaa hyötyvänsä itse myymisestä mitään. Ja osto- ja myyntiliikkeiden ideahan tietysti oli tehdä voittoa, kuten jobbareilla. Tavallinen kirppismyyjä ei tee voittoa, vaan tavoite olisi saada jotain takaisin turhaksi jääneistä tavaroista. Yhä useammin se ei kovien myyntipaikkavuokrien ja kaiken vaivan jälkeen maksa enää vaivaa.