Jobbarit on pilanneet kivijalkakirpputorit
Pidin viikon verran pöytää paikallisella kivijalkakirppailla. Myin lähinnä lastenvaatteita. Laitoin hinnat tarkoituksella mataliksi, sillä ajattelin, että joku pienituloinen vanhempi voisi tehdä sieltä itselleen edullisia löytöjä.
Tavara teki todella hyvin kauppansa, mutta surukseni huomasin, että tavarat menivät viereisellä kirpparilla olevan jobbarin pöytään. Myin muun muassa vuorellisen kurahaalarin (minulla 5 e, jobbarilla 20) ja Vikingin Thermo-lämpökumpparit (minulla 4 e, jobbarilla 15). Todella toivon, ettei kukaan niitä tavaroita jobbarin pöydästä osta.
Meni maku ihan täysin. Seuraavan kerran kannan kaikki suoraan Konttiin.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä niitä ainakaan Konttiin kanna. Siellä tavarat joita ei ole saatu myytyä tietyn ajan sisään, silputaan surutta ja nakataan roskiin. Ilmaisosastoa niillä ei ole "maineen" vuoksi.
Mistä tällainen tieto?
Oma kokemus. Olin siellä työkokeilussa jonkin aikaa ja kyllä ketutti pistää palasiksi hyväkuntoista tavaraa, koruja, vaatetta jne.
Mitäkö olisi pitänyt tehdä eettisesti toimien?
Vanhat vaatteet ja rihkamakorut voi kierrättää askartelua varten. Purkaa ne korut ja ottaa ainakin helmet ja kivet talteen. Vaatteiden kankaista parhaimmat kohdat talteen. Vetoketjut, napit ja soljet talteen. Esimerkiksi h
Vetoketjun voi lyhentää tarvimaansa pituuteen kun irroittaa ne metallistopparit pihdeillä ja siirtää uuteen paikkaan. Sitten ommellessa kääntää ne päät siististi sisään kuten muutenkin pitäisi tehdä. Siten sen vetoketjun leikattu pää ei jää hapsottamaan tai purkautumaan. Jos ei muuta keksi niin ne reunat voi sipaista värittömällä kynsilakalla purkautumisen estämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis myit tarkoituksella alihintaan ja luulit, että sen ottaa joku tarvitseva?
Ei noi jobbarinkaan hinnat ole liian korkeat. Mistä kaupasta saat noin halvalla?
Miten käytettyä tavaraa voi myydä alihintaan? Ennen ne annettiin ilmaiseksi ja nytkin kai perimmäinen tarkoitus oli, että nimelliseen hintaan myydään tavitsijalle
Kirpputorien kuolema ovat kaikki hyeenat, jotka kuvittelevat hyötyvänsä rahallisesti
Mistä ihmeestä on tullut tämä idea, että kirpputorien "idea" on antaa puoli-ilmaiseksi tavaraa tarvitseville? Tämä on todella uusi ajattelutapa, että ihmisillä olisi kaapeissa loputtomasti tarpeetonta tavaraa, josta täytyy vain päästä nopeasti eroon.
Kirppikset yleistyivät Suomessa ysärillä lama-aikaan. Ne myyjätkin tarvitsivat rahaa. "Kirpputor
Ei kukaan ajattele, että puoli-ilmaiseksi pitäisi saada. Nuo aloittajan alkuperäiset hinnat olivat hyvät. Jobbari rohmusi ja haluaa rahastaa. Siinä menee kirpparin idea pilalle. Tarvitseva ei löydä, kun jobbari vie hyvät tavarat nenän edestä. Se on suurin syy sille, etten jaksa kiertää enää kirppareita. Ammattilaisten pöydät - ei kiitos!
Ja huom! On aivan eri asia, jos ostaa halvalla ja myy kalliimmalla ja maksaa tästä toimesta verot. Silloin asia on ok! Muuten on pelkkää välistä vetämistä ja kirpparihengen pilaamista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja olen kutonut (80) nyt parin kesän aikana 20 m mattoa , käytetyistä vaatteista leikatulla kuteella. Vähemmän enää maton kutojiakaan ja useimmat ostaa uutta kudetta jotta väritkin on helpompi sommitella.
Matonkuteenleikkely olisi oikein hyvä rauhoittava askare digistressistä kärsiville aivoille. Ilmeisesti konsti on liian helppo ja halpa? Aivot hytisevät tyytyväisinä kun rauhoittuu leikkaamaan matonkuteita. Olisi kiva, jos niitä voisi viedä jonnekin harrastajien käyttöön. Samalla voisi ottaa vaikka lisää matonkudeleikkelyaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis myit tarkoituksella alihintaan ja luulit, että sen ottaa joku tarvitseva?
Ei noi jobbarinkaan hinnat ole liian korkeat. Mistä kaupasta saat noin halvalla?
Miten käytettyä tavaraa voi myydä alihintaan? Ennen ne annettiin ilmaiseksi ja nytkin kai perimmäinen tarkoitus oli, että nimelliseen hintaan myydään tavitsijalle
Kirpputorien kuolema ovat kaikki hyeenat, jotka kuvittelevat hyötyvänsä rahallisesti
Mistä ihmeestä on tullut tämä idea, että kirpputorien "idea" on antaa puoli-ilmaiseksi tavaraa tarvitseville? Tämä on todella uusi ajattelutapa, että ihmisillä olisi kaapeissa loputtomasti tarpeetonta tavaraa, josta täytyy vain päästä nopeasti eroon.
Kirppikset yleistyivät Suomessa ysärillä lama-aikaan. Ne myyjätkin tarvitsivat rahaa. "Kirpputor
Olen itse myynyt kamppeitani ysärin laman aikana, koska oli pakko saada rahaa yllätyslaskuun. Siihen aikaan myytiin, koska oli pakko. Ei siksi, että olisivat kaapit olleet täynnä liikaa tavaraa.
Kovasti puhutaan kirpparin idesta. Ei ole mitään kirpputorin ideaa. Ihmiset myyvät ja ostavat erilaisilla motiiveilla. Jos kirpputorin realiteetit eivät vastaa myyjän ideaalia niin voi joko olla myymättä tai hyväksyä vallitsevat realiteetit.
Pöydän täyttö päivänä vähän huonommat tuotteet myyntiin ja seuraavana päivänä vasta paremmat ei kerkeä valtaamaan kirppari pitäjät tuotteita ja myyvät sitten omissa pöydissä kallioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos se jobbari on joku köyhä, joka ihan ruokarahaa kerää tällä keksimällään lisätulolla? Muuttaako se suhtautumistanne?
Ei tuo jobbauskaan mikään kultakaivos ole. Vaikea saada kirppiksellä mitään kaupaksi muuten kuin polkuhintaan. Ei se jobbari taida saada mainittuja tavaroita menemään ap:n kertomilla hinnoilla, kyllä hänen pitää vähitellen hintaa laskea ja voi ehkä saada pari euroa voittoa tavarasta. Se ei ole niin paljoa vaivannäköön nähden, että kannattaisi kadehtia.
Tuskin sitä kukaan kadehtii. Moni vain pitää loista toimintaa moraalisesti ikävänä. Ja totuus on se, että jobbaus nostaa tuotteiden hintoja. Osa hinnoittelee siksi niin kalliilla, että "jobbari ei vie". Onhan se vähän hassua, mutta samalla ymmärrettävää. Täälläpäin trokarit on niin röyhkeitä, että tulevat tonkimaan kasseja jo ennen kuin myyjä on saanut ne
Miksi se olisi sen loisempaa tai moraalittomampaa kuin muukaan kaupankäynti, vaikkapa tuon lähiruokakaupan harjoittama? Kaikki kaupankäynti perustuu siihen, että ostetaan halvalla ja myydään kalliilla.
Jos ajatellaan, että jobbarin ei sovi ostaa tuotteita, jotka alkuperäinen myyjä on hyvää hyvyyttään tarkoittanut vähävaraisille alhaiseen hintaan, niin eihän se jobbari voi tätä tietää. Ei kaikilla kirppismyyjillä ole tällainen ajatus. Kun minä pidän kirppispöytää, minun puolestani kuka vaan voi ostaa siitä ja tehdä tavaroilla mitä haluaa. Pitäisiköhän laittaa pöytään lappu, että siitä vaan? :D Jos näkisin jonkun myyvän minulta ostamiaan tavaroita, tulisi ensimmäisenä mieleen juuri joku vähävarainen lisätulon kitkuttaja, eikä helpolla pääsevä porho.
Hintapyyntejä on kaikenlaisia, mutta se on eri asia, millä hinnalla menee kaupaksi. Enin osa kirpparitavaroista on myytävä halvalla joka tapauksessa.
Ei oikein avaudu tämä kirppiksellä myyvien jobbareiden ajatusmaailma. Miksi he olettavat omien tavaroidensa menevän 20 eurolla jos viereiseltä torilta löytyy vastaavanlaista tuotetta alle 10 eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, myin alihintaan, koska haluan ajatella, että kirppiksen tarkoitus on täysin muuta kuin tämä nykyinen jobbaritoiminta. Minulle muutama euro, tarvitsevalle hyvä mieli. Nyt kukaan muu ei voita kuin jobbari. Seuraavalla kerralla siis Konttiin.
Ap
Oisit voinut myydä pari kolme euroa kalliimmalla, niin olisi ollut edelleen käypä hinta, vaikka ei polkuhinta. Jobbari ei varmaan ostaisi myöskään jos saisi vain vähän voittoa ja riskinä se, ettei mene kaupaksi ollenkaan.
Pidin kesällä kirppispöytää ja minulla oli ajatuksena kaappien siivouksen lisäksi tietysti myös se, että saan siitä rahaa. Eli halvalla meni, mutta ei niin halvalla, ettei siinä olisi minulle rahallisesti järkeä. Pöytävuokra 30e/vk, tarra-arkki 50snt kapplae ja bensamaksut. Jotain pitäisi jäädä käteenkin, vaikka onkin turhaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein avaudu tämä kirppiksellä myyvien jobbareiden ajatusmaailma. Miksi he olettavat omien tavaroidensa menevän 20 eurolla jos viereiseltä torilta löytyy vastaavanlaista tuotetta alle 10 eurolla?
He tekee pimeää bisnestä. Eivät maksa veroja, eivät tilitä tuottoja mihinkään, eivätkä koskaan myöskään palkkaa ketään. Kerran kuussa kelan hakemus ja asumistuet ja muut muiden ihmisten veroina maksamat etuudet juoksee jobbarille.
Itsekäs paska.
Mä kauan sitten, kun vielä kävin kilppareilla huomasin, että siihen toi juuri rouva tavaroita ja hänellä oli sellainen ihan iso keltainen ankka, ja kysyin mitä aikoo sille laittaa hinnaksi. Rouva sanoin 3 euroa ja möi sen siitä mulla. Siihen alkoi ympärille kerääntyä niitä kirppishaukkoja ja selvästi harmitti se mun ostos. Pyysivät osta avähän kalliimmalla ja seurasivat lopulta ulos asti.
Kyllä se hieno ankka olikin ja oli meillä pihan koristeena, kunnes sukulaislapset sen halusivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos läsnäolioiden äo on alle 80
Läsnäolijoiden.
Läsnäolio kuulostaa hauskalta :D
Nyt olen töissä läsnäoliona
Itseänikin ärsytti, kun huomasin, että myin samalle ostajalle useampia vauvatarvikkeita, hän usein vielä tinkasi hinnassa milloin milläkin verukkeella ja jonkin ajan päästä huomasin myymäni tavarat hänellä myynnissä paljon kalliimmalla hinnalla. En myynyt sen jälkeen enää samassa paikassa ja suhtaudun tinkaajiin paljon nihkeämmin.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti puhutaan kirpparin idesta. Ei ole mitään kirpputorin ideaa. Ihmiset myyvät ja ostavat erilaisilla motiiveilla. Jos kirpputorin realiteetit eivät vastaa myyjän ideaalia niin voi joko olla myymättä tai hyväksyä vallitsevat realiteetit.
Ja kohta myyjät ihmettelevät ostajien katoa, kun yhä harvempi jaksaa vaivautua etsimään tarvitsemaansa kirpparilta, kun uutena saa saman tuotteen pari euroa kalliimmalla. Toki saahan sitä itseään ampua jalkaan, ei sitä kukaan kiellä. Mitään järkeä sellaisessa vain ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta myyjät ihmettelevät ostajien katoa, kun yhä harvempi jaksaa vaivautua etsimään tarvitsemaansa kirpparilta, kun uutena saa saman tuotteen pari euroa kalliimmalla. Toki saahan sitä itseään ampua jalkaan, ei sitä kukaan kiellä. Mitään järkeä sellaisessa vain ei ole.
Ehkä kirpparit menevät pois muodista ja palaavat pienten vähän vaihtoehtoisten piirien touhuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpputorien idea on aina ollut kierrättää halvalla käytettyä tavaraa niille joilla ei ole varaa uuteen
Olen käynyt jo 80 luvulla kirppiksellä, silloin niitä piti yllä pelastusarmeija, vasta ysärillä joku keksi, että sillä pitää tehdä tiliä
Ennen niitä vaatteita tosiaan annettiin ihan ilmaiseksi tutulta tutulle ja varsinkin pienten lasten vaatteita, jotka eivät ehdi menemään miksikään, koska lapsi kasvaa niin nopeasti, eikä onneksi ymmärrä, jos joku vaate on väriltään vanhanaikainen
Vierailija kirjoitti:
Jollainhan se jobbarinkin elettävä on ja saatava vielä ne romunsa myytyä. Ei ole helppoa hommaa ollenkaan, ja tuskin sillä rikastumaan pääsee. Hänhän ottaa siinä ison riskin, kun joutuu laittamaan rahaa kiinni tavaraan, joka pitäisi vielä saada kaupaksi.
Tuskin kuitenkaan on edes arkinnut veronjen maksua tästä elämäntavastaan? Nostaako vielä kelastakin päälle tukia
Itse kun nään halvalla myymiäni tavaroita kalliimmalla kirppiksellä, en osta mitään muutakaan ko. trokarin pöydästä. Ja naurattaa kun 40€ trokarilleni myymä ryijy on kuukausitolkulla kolminkertaisella hinnalla tarjolla
Kirpputorien kuolemaa ja jobbareita on kirottu varmaan koko 2000-luku, ja silti ne edelleen porskuttaa. On maailman vanhimpia ideoita ostaa jotain halvalla ja myydä kalliilla, eikä se tule miksikään muuttumaan.,