Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meneekö sairaalalasku ulosottoon, jos sitä ei pysty maksamaan?

Vierailija
15.10.2025 |

En ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Kommentit (201)

Vierailija
181/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole perillä asioista. Tämän on jo joku kertaalleen selittänyt ketjussa. Esimerkiksi kun sairaalalasku on jo valmiiksi alennettu, siihen ei enää sovelleta maksukattoa. Joudut maksamaan koko laskun, ja se tosiaankin voi olla yli tonnin. 

Olen täysin perillä asioista. Maksukatto on voimassa ihan kaikille. Mitään alennuksia ei tarvitse laskuihin hakea, kun meilla on tuo maksukatto. Ei tule mitään tonnin laskuja kun käyttää aivojaan. 

Maksukatto ei tarkoita sitä, että sen täyttyessä kaikki palvelut olisivat ilmaisia. Sairaalahoidosta joutuu edelleen maksamaan vaikka maksukatto olisi täyttynyt 10 kertaa.

Minäkin aloin ihmetellä, mistä on kyse, koska olen erikseen kysynyt maksukatosta, ja se ei pätenyt niihin valmiiksi alennettuihin hintoihin. Hinnat ovat kuitenkin nousseet siitä, j

Maksukaton täyttymisen jälkeen päivämaksu on enintään 25,10 euroa.

Vierailija
182/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole perillä asioista. Tämän on jo joku kertaalleen selittänyt ketjussa. Esimerkiksi kun sairaalalasku on jo valmiiksi alennettu, siihen ei enää sovelleta maksukattoa. Joudut maksamaan koko laskun, ja se tosiaankin voi olla yli tonnin. 

Olen täysin perillä asioista. Maksukatto on voimassa ihan kaikille. Mitään alennuksia ei tarvitse laskuihin hakea, kun meilla on tuo maksukatto. Ei tule mitään tonnin laskuja kun käyttää aivojaan. 

Miksi minulle tuli yli tonnin lasku? Se maksukatto toimii niin osastohoidossa että ennen kuin maksukatto täyttyy niin maksat vuorokaudesta täyden hinnan. Sitten maksukaton tullessa täyteen maksat siitä 25e per vrk. 

No vtustako minä sinun laskuistasi tiedän. Ainakaan sairaalasta se ei tullut, koska jopa minun 7-vuotias lapseni osaa laskea, että 752€ maksukatolla et voi saada yli tonnin laskua, koska 752€ tulee täyteen jo paljon ennen tonnia. Eli vaikka maksat ennen maksukattoa täyden hinnan, et maksa sitä osaa, joka tulee maksukaton JÄLKEEN eli siinä vaiheessa, kun 752€ tulee täyteen. Jos taasen maksat 25€/per vuorokausi, sinun pitäisi olla sairaalassa kaksi kuukautta putkeen. Siinä tapauksessa olet pitkäaikaispotilas, joka voidaan vapauttaa maksuista, jos on työtön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö teille tuoda lasku näytille, kyllä lasku oli yli 200e. Älä kysy mitä se sisältää. Lapsellista väittää vastaan, aikuiset ei käyttäydy noin.

Lapsellista jankuuttaa laskusta, jonka sisällöstä ei saa kysyä. On nimittäin aikas olennainen tieto. Et voi väittää, että sairaalavuorokausi maksaa yli 200€, jos laskusi sisältää muutakin kuin sen yöpymisen. 

Vierailija
184/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun normaali keskustelusi poikkeaa tavanomaisesta. Jatka jankuttamista ja riidanhaastamista, saat jatkaa yksinäsi.

Noinko helpolla luovutat? Vastahan mä pääsin alkuun sinun kuumentamisessasi. Olit vähän liian helppo kohde, kun nielit syötin koukkuineen heti alkumetreillä. 

Jotkut on täällä keskustelemassa itse aiheesta. Harkitsit sinäkin.

Jotkut on. Lainaamani kirjoittaj ei. Ja sitten veti herneen nenään, kun vähän trollasin. Raukka pieni. 

Sinä trollasit, niinpä.

Ja sinä tartuit syöttiin. On tämä helppoa :D

Vierailija
185/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen ei suo terveydellistä hoitoa jokaiselle? Ai köyhöt hautaan, kun sulla on rahaa? Sairasta!

Millainen ihminen kuvittelee, että muiden pitäisi maksaaa hänelle kaikki? Edes muutamaa kymppiä ei voi itse maksaa vaan kaikki pitäisi saada muiden lompakoilta. 

Vierailija
186/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksukatto ei tarkoita sitä, että sen täyttyessä kaikki palvelut olisivat ilmaisia. Sairaalahoidosta joutuu edelleen maksamaan vaikka maksukatto olisi täyttynyt 10 kertaa.

Joo, mutta ei TUHANSIA euroja niin kuin tuo yksi väittää. Työttömälle ei mitään tonnien laskuja tule jatkuvasti ellei itse tilaile holtittomasti tuotteita tms. 

No miten se menee jos joutuu olemaan sairaalassa onnettomuuden tai minkä tahansa asian jälkeen vaikka 6 kk, JA asia on niin kuin hän sanoo, että maksukaton täyttyessä sairaalalaskuun tulee vain alennus? Eli ensin maksat vaikka tehohoidosta, sitten tavallisen osaston hoidosta ja n. 700-800 euron maksukaton jälkeen tulee vain alennusta lopusta ajasta, joka voi olla tässä tapauksessa 5 kk?

Jos alennettu päivämaksu on vaikka 20 euroa maksukaton täyttymisen jälkeen, viisi kuukautta tätä alennettua maksua tekee 20 € x 30 x 5. Tämähän tekee jo yhteensä lähes 4 tonnia.

Vierailija
187/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minulle tuli yli tonnin lasku? Se maksukatto toimii niin osastohoidossa että ennen kuin maksukatto täyttyy niin maksat vuorokaudesta täyden hinnan. Sitten maksukaton tullessa täyteen maksat siitä 25e per vrk. 

Oletko kuullut sanontaa "Tyhmyydestä sakotetaan"? Nyt tiedät, mitä se tarkoittaa käytännössä. 

Vierailija
188/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se menee jos joutuu olemaan sairaalassa onnettomuuden tai minkä tahansa asian jälkeen vaikka 6 kk

Menee siten, että työtön saa maksuvapautuksen, koska kyseessä on pitkäaikainen laitoshoito, johon sairaanhoitopiirin on lakisääteisesti myönnettävä maksuvapautus, mikäli potilaan varat eivät riitä. Tämä lukee selkosuomella siinä laskussa. 

Vierailija
189/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä, jos pyydät osastosihteeriltä lisää maksuaikaa. Sairaalalaskulle voi parhaassa tapauksessa saada eräpäivän jopa 11-12 kuukauden päähän.

Vierailija
190/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se menee jos joutuu olemaan sairaalassa onnettomuuden tai minkä tahansa asian jälkeen vaikka 6 kk

Menee siten, että työtön saa maksuvapautuksen, koska kyseessä on pitkäaikainen laitoshoito, johon sairaanhoitopiirin on lakisääteisesti myönnettävä maksuvapautus, mikäli potilaan varat eivät riitä. Tämä lukee selkosuomella siinä laskussa. 

Onko tuossa joku tuloraja, jos ei ole työtön? Kyllähän tuollainen nelisen tonnia on aikamoinen pompsi työssäkäyvällekin, kun varmaan mielellään pitäisi asuntonsakin, eli kaikki asumiskulut on myös maksettava.

Vierailija
191/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta ei TUHANSIA euroja niin kuin tuo yksi väittää. Työttömälle ei mitään tonnien laskuja tule jatkuvasti ellei itse ti

Jos muiden kuin työttömien kohdalla maksukatto tarkoittaa tätä, niin kyllähän silloin tuhansien eurojen maksut ovat ihan mahdollisia.

Vierailija
192/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu paskaa. Ihminen todellakin on oikeutettu tt-tukeen, jos ei ole varaa maksaa edes muutaman kympin erissä sairaalamaksuja 

Sehän nyt riippuu aivan siitä, mihin on rahansa törsännyt. Periaatteessa sitä rahaa pitäisi riittää, mutta jotkut vaan hassaavat sen johonkin turhaan.

Sairaalassa on myöskin sosiaalityöntekijöitä, kannattaa käyttää heidän apuaan kaikkien mahdollisten tukien ja maksusuunnitelmien tekoon. Olin juuri sairaalassa ja siellä oli sairaalan sosiaalityöntekijä avustamassa huonekaveria toimeentulohakemuksen tekemisessä suurten sairaalakulujen takia. Minullekin hoitava lääkäri mainitsi sosiaalityöntekijän (ja monen muunkin eri tahon) avusta ja tuesta sairastamisen aikana.

Vierailija
193/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vtustako minä sinun laskuistasi tiedän. Ainakaan sairaalasta se ei tullut, koska jopa minun 7-vuo

Sitä maksukaton täyttymistä pitää itse seurata ja ilmoittaa siitä hoitopaikkaan. Vasta sen jälkeen rupeaa tuo maksuttomuus ja alempi hinta hoitopäivistä toimimaan. Tuntuu sinällään hullulta, kun itse laskut tulevat siitä samaisesta paikasta, mihin pitää itse ilmoittaa täyttymisestä. 

Vierailija
194/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vtustako minä sinun laskuistasi tiedän. Ainak

Kyllä, mutta jos et ole työtön tai vähävarainen, ja maksukatto tarkoittaa vain alennusta sitä seuraavista sairaalapäivistä, niin tosiaankin sairaalaan voi joutua pulittamaan jopa tonneja.

Ei ole yleispätevä sääntö että et joudu maksamaan, vaan jos on varaa maksaa, niin maksat. Tonneja.

Vierailija
195/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
196/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä, jos pyydät osastosihteeriltä lisää maksuaikaa. Sairaalalaskulle voi parhaassa tapauksessa saada eräpäivän jopa 11-12 kuukauden päähän.

Talousosastolla merkonomeja töissä

Vierailija
197/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole varaa edes siihen osamaksuun. Esimerkiksi mulla ei olisi. Isäni on joutunut maksamaan pari sairaalamaksuani. 

Järjestelykysymys. Jos oikeasti ei ole varaa lyhentää laskua edes 20€/kk, on takuuvarmasti oikeutettu sosiaalitukiin. 

Ei ole, jos omistaa jotain kiinteää omaisuutta.

Vierailija
198/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole varaa edes siihen osamaksuun. Esimerkiksi mulla ei olisi. Isäni on joutunut maksamaan pari sairaalamaksuani. 

Järjestelykysymys. Jos oikeasti ei ole varaa lyhentää laskua edes 20€/kk, on takuuvarmasti oikeutettu sosiaalitukiin. 

Ei ole, jos omistaa jotain kiinteää omaisuutta.

On, koska sosiaalitukia on muitakin kuin toimeentulotuki. Eikä siihenkään vaikuta esim. auton tai oman asunnon omistaminen. 

Vierailija
199/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuossa joku tuloraja, jos ei ole työtön? Kyllähän tuollainen nelisen tonnia on aikamoinen pompsi työssäkäyvällekin, kun varmaan mielellään pitäisi asuntonsakin, eli kaikki asumiskulut on myös maksettava.

Tietenkin on tuloraja. Ei sillä ole väliä oletko työtön vai et. Tulojen mukaan se maksuvapautus annettan, jos annetaan. Voihan työtönkin olla vaikka miljonääri. 

Vierailija
200/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi antaisit sen mennä ulosottoon, kun voit helposti sopia osamaksusta? 

osamaksusopimus maksaa myös. Ehkä 20-30euroa ?