Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ottaa koira lemmikiksi?

Vierailija
15.10.2025 |

Itselläni on ollut vain lemmikkikani lapsena, mutta monta vuotta olen on-off miettinyt koiran ottamista. Se miksi koiran haluisin, on seura kotona ja ulkoillessa sekä kokemus lempeydestä ja pyyteettömästä rakkaudesta. 

Ainoat asiat mitkä mietityttävät on pitkäaikainen sitoutuminen (siis luonnollisesti sitoudun lemmikkiin - lähinnä yllättävät elämän muutokset mietityttävät) sekä rahanmeno eläinlääkäriin ym.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee koirissa se haju. Siis koirta haisevat pahalta. Muuten voisi olla ihan kivakin.

Idi ootti. Mikä tahansa haisee jos sitä ei pese. 💡

Pestykin koira kyllä haisee. Ei auta mikään. Märkänä vasta haiseekin.

Eri

Edelleen, likainen koira haisee märkänä, puhdas ei. Oletko jotain maatilan tai likaisen hipin koiria haistellut? Siihen koiraan pitää laittaa shampoota niin tulee puhtaaksi. Mieluiten ihan parin viikon välein. Varsinkin villakoira tuoksuu ihan villalle ja vaniljalle. Eikä siitä lähte karvaa tai mitään nöyhtää, aivan ihanaa.

En tiedä maatilan koirista mitään. Asun kerrostalossa, tai olen asunu

En mä näe ongelmana sitä, että itse koira haisisi, vaan asunnon kaikki materiaalit - matot ja esim. sohvanedustaja, seinät yms on aina likaiset ja haisee 😁 peseväimuri on käytännöllinen koirataloudessa ja helposti pestävät matot. Kun minulla oli koira, niin sohvan edusta oli koko ajan semmoinen, että sitä sai pestä pesevällä imurilla muutaman kerran vuodessa. Matotpisti pestä usein myös tai asunto haisi koiralle. Siihen hajuun joo tottuu, kun itse siinä elää, mutta jos olet hetkenkin pois omasta kohdista, huomaat kyllä, että siellä asuu koira. Eikä pahalla sanottuna, mutta näin se vain on. Viimeistään sukista huomaa, että koira on talossa ja kengät vuorattu sisältä uudella karvalla 😁

Vierailija
62/71 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee koirissa se haju. Siis koirta haisevat pahalta. Muuten voisi olla ihan kivakin.

Idi ootti. Mikä tahansa haisee jos sitä ei pese. 💡

Pestykin koira kyllä haisee. Ei auta mikään. Märkänä vasta haiseekin.

Eri

Edelleen, likainen koira haisee märkänä, puhdas ei. Oletko jotain maatilan tai likaisen hipin koiria haistellut? Siihen koiraan pitää laittaa shampoota niin tulee puhtaaksi. Mieluiten ihan parin viikon välein. Varsinkin villakoira tuoksuu ihan villalle ja vaniljalle. Eikä siitä lähte karvaa tai mitään nöyhtää, aivan ihanaa.

En tiedä maatilan k

Ei kaikki koirat haise, minun veljellä on pikkukoira, eikä siellä ole ikinä haissut ei koira eikä koti, en tiedä kytkeytyykö varallisuuseen jotenkin, heillä on rahaa, mutta oon myös käynyt koirakodissa joka haisi karmealle samoin yhessä missä oli vain kissoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkäät mennä ulos 3 krt päivässä satoi tai paistoi, eikä se jaittaa, että joka aamu, myös vapaapäivinä klo 8 ylös. Edes pienten lasten kanssa ei ole tuollaista pakkopulla ulkoilua tai pakkoheräämisiä muuta kun silloin kun ihan pieniä, on ne aamuheräilyt. 

Kun meillä oli koiria, iskä hoiti aina aamulenkin. Ei ollut mitään pakkopullaa. koska oli tottunut aina siihen ja hänellä oli siis jo koiria, ennen perhettä. 

Ei todellakaan tarvitse vapaapäivinä tiettyyn kellonaikaan herätä. Meillä käytetään koira ulkona ennen nukkumaanmenoa ja aamulla nukkuu itsekin, jos muu perhe nukkuu pitkään. Koirien välillä varmasti eroja, mutta mitä olen muista pienehköistä koirista kuullut, samanlaisia tuntuvat olevan kuin meidänkin koira.

Noh, esim uroskoirista huomaa kyllä ihan fyysisesti, kun rakko täynnä virtsaa, vaikka koira ei pyytäisikään itse ulos. Kaikki koirat ei tätä tee. Ei tehnyt omanikaan, ainoastaan silloin kun kauhea kiire päästä kakalle. On julmaa edes ajatella, että koira tottuisi siihen, ettei ulkona käydään, kun isäntäväki jaksaa.. ei ihme, että monella koiralla on pissavaivoja, kun kuvitellaan 10minuutin lenkin riittävän ja mennään silloin, kun itseä huvittaa

Vierailija
64/71 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Se on iso sitoumus taloudellisesti ja ajallisesti, sen jälkeen joudut miettimään kaiken elämäsi koiran kautta, että voitko tehdä/lähteä, kun koira. Ja tähän maailmaan en tekisi lapsiakaan, niin en myöskään ottaisi eläintä sitä ajatellen, että tää yhteiskunta/maailma voi romahtaa mikä hetki hyvänsä ja sota on täällä meilläkin. En haluaisi koirankaan kokevan moista.

Vierailija
65/71 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata puolestasi. Asia kun riippuu sinun elämäntilanteestasi, resursseistasi jne. Siitä, mistä syystä koiran haluaisit ja mitä sinulla puolestaan olisi koiralle tarjota. 

Meillä on kohta 15-vuotias lapinkoira. Meidän perheellemme se on ollut oikea valinta, lapsemme ovat kasvaneet koiran kanssa. Teini-iän tyrskyissä koiramme olemassaolo on yhdelle lapsistamme ollut ehkä jopa elintärkeää. Se vietti pahimmat ajat nuoren huoneessa omasta aloitteestaan lähes 24/7. Kun muut eivät päässeet nuoren lähelle, koira pääsi. Nyt onneksi kaikki on jo useita vuosia ollut hyvin. 

Koira on meille perheenjäsen, ja hyvin pitkälti myös sen ehdoilla tässä on 15 vuotta kohta menty. Nyt tietysti aika alkaa olla loppumassa, en toki osaa sanoa, miten pitkään meillä on aikaa jäljellä. Suurempia vaivoja ei ole, mutta vanhahan tuo karvakamu eittämättä on. Pitää osata sitten myös luopua, kun sen aika on. Mitään turhaa kärsimystä en sille halua. Olemme sille paljosta "velkaa". 

Vierailija
66/71 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on elävä siinä, missä sinäkin kaiken kivan keskellä on myös vastoinkäymisiä. Oman koirani kohdalla oli pentuna pissavaivoja useamman kerran  ja kauhan kanssa ulkona yritin ottaa pissanäytettä purkkiin tassuissa oli furunkuloosia,  oli ripulia ja muita oksutauteja.. kerran mentiin eläinsairaalaan, kun oksensi ja ripuloi ihan verta, oli nesteytyksessä sairaalassa ja sai lääkkeet. Vanhuksena alkoi sitten liikuntaelimet pettää.  Käytiin eri kuvauksissa ja hermoratatutkimuksissa  ja lopulta päädyttiin eutanasiaan, kun koiralla oli  jo ikää sen verran, että lääkärin mukaan leikkauksen jäljiltä saisi ehkä vuoden vielä lisäaikaa 

ruoka maksaa. Hyvä ruoka eläinkaupassa maksoi noin 70e/kk, siis pelkät nappulat. Siihen päälle muu ruokinta. Ruokaan kannattaa varata se 150-200e/kk luineen, välipaloin ja hetkuin ja eläinvakuutukseen 40-80e/kk, jossa myös vastuuvakuutus mukana, jos koira tekee jotain ennalta arvaamatonta. Rokotukset ja eläinlääkääkärikäynnit maksaa 100-400e/vuodessa riippuen koiran iästä ja tarpeista. Nuorempi koira vain tyypillisesti rokotetaan ja tarkistetan, vanhemmalla tulee jo kaikkea muuta, jolloin eläinlääkärillä käydään useammin, 

koira ei ole siis vain mikään kiva lisä asuntoon ja elämään, vaan yksi perheenjäsen muiden joukossa, joka tarvitsee myös huolenpitoa. Usein unohtuu se kaikki muu koiraa hankkiessa ja kuvitellaan, että se ruoka on vain mikä maksaa

Vierailija
67/71 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Omakotitaloon voi.

Vierailija
68/71 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, täältä on poistettu asiallinen voesti,laotetaanpa uusiksi:

Koira ei rakasta pyyteettömästi, vaan kiintyy ihmiseen, jolta saa ruoan ja suojan.

Vierailija
69/71 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvaa, ja aivan joka paikassa, iankaiken, amen.

Ulkona käyttäminen n 4 kertaa päivässä, joka päivä, koiran eliniän loppuun asti, ei poikkeuksia.

Mitään spontaania ei voi tehdä kun on koira joka pitää kusettaa, ruokkia, olla seurana...

Näin aluksi...

M59

Vierailija
70/71 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin yksin koiraa ottaessa on pakko miettiä realistisesti tyypillinen arki, ja myös ikävämmät skenaariot. Jaksatko käyttää suurimman osan vapaa-ajastasi koiran kanssa? Jos käyt kodin ulkopuolella töissä niin paljoa muuta menoa ja harrastusta ei iltoihin sitten ehdikään, jos haluaa koiralle kivan elämän. 

Jaksatko ulkoiluttaa koiran silloinkin kolmesti päivässä, kun olet hirvässä flunssassa kolmatta päivää? 

Jos tarvitset apuja koiran hoidossa, niin onko lähipiirissäsi luotettavia ihmisiä, joilla on koirakokemusta ja jotka pärjäävät, vaikka koirasi ei olisikaan maailman helpoin tapaus? 

Miten pärjäät, jos koiralla onkin jotain haasteita (esim. eroahdistus, rähjää lenkeillä tms.)?

Ja tämä ihmiseltä joka elää maailman ihanimman ja rakkaimman koiran + puolison kanssa. Yksin en jaksaisi. 

Vierailija
71/71 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut yksin, tulee paljon lenkkeilyä. Minä olen sinkku koiranomistaja ja välillä kieltämättä tympii ainainen lenkkeily. On myös hyvä olla säästössä rahaa eläinlääkäriä varten. Myös trimmaus ja kynnenleikkuu voi maksaa. Ja mieti varasuunnitelma hoitopaikkaa varten, jos tulee jotain yllättävää itsellesi, esim. sairaalareissu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi