Kannattaako ottaa koira lemmikiksi?
Itselläni on ollut vain lemmikkikani lapsena, mutta monta vuotta olen on-off miettinyt koiran ottamista. Se miksi koiran haluisin, on seura kotona ja ulkoillessa sekä kokemus lempeydestä ja pyyteettömästä rakkaudesta.
Ainoat asiat mitkä mietityttävät on pitkäaikainen sitoutuminen (siis luonnollisesti sitoudun lemmikkiin - lähinnä yllättävät elämän muutokset mietityttävät) sekä rahanmeno eläinlääkäriin ym.
Kommentit (71)
Ei, Suomessa on ihan liikaa koiria ja paljon vastuuttomia omistajia.
Ei kannata. Itse en ainakaan jaksaisi 20 vuotta hoitaa eläintä, joka vie paljon aikaa päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannatta jos on mahdollisuus. Mulla ei valitettavasti ole, olen köyhä sinkku työtön. En millään pystyisi maksamaan koiran ruokaa, lääkärikuluja tai hoitopaikkaa jos vaikka joudun itse sairaalaan. Mutta te ketkä pystytte niin hommatkaa ehdottomasti ja mieluusti kaksi että niillä on eläinseuraa toisistaan.
No huh huh. Kannattaa muistaa, että olet itse kuoppasi kaivanut.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee koirissa se haju. Siis koirta haisevat pahalta. Muuten voisi olla ihan kivakin.
Idi ootti. Mikä tahansa haisee jos sitä ei pese. 💡
Jos tykkäät mennä ulos 3 krt päivässä satoi tai paistoi, eikä se jaittaa, että joka aamu, myös vapaapäivinä klo 8 ylös. Edes pienten lasten kanssa ei ole tuollaista pakkopulla ulkoilua tai pakkoheräämisiä muuta kun silloin kun ihan pieniä, on ne aamuheräilyt.
Kun meillä oli koiria, iskä hoiti aina aamulenkin. Ei ollut mitään pakkopullaa. koska oli tottunut aina siihen ja hänellä oli siis jo koiria, ennen perhettä.
Minun koira juuri oksensi sänkyyn. 😪
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkäät mennä ulos 3 krt päivässä satoi tai paistoi, eikä se jaittaa, että joka aamu, myös vapaapäivinä klo 8 ylös. Edes pienten lasten kanssa ei ole tuollaista pakkopulla ulkoilua tai pakkoheräämisiä muuta kun silloin kun ihan pieniä, on ne aamuheräilyt.
Kun meillä oli koiria, iskä hoiti aina aamulenkin. Ei ollut mitään pakkopullaa. koska oli tottunut aina siihen ja hänellä oli siis jo koiria, ennen perhettä.
Meillä on perheessä aina ollut koira vaikka ollaan iltaihmisiä.
Mä taidan olla niin läheisriippuvainen että oma koira lähinnä stressaisi, siis että koirani olisi sitten kaikki kaikessa......
Vierailija kirjoitti:
Eikö koiraa voi totuttaa lenkkiin vaikka puolilta päivin. Jos pissatus yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä koirasta sitten tiedä millainen siitä aikuisena tulee. Saattaa olla koko ajan kynyämässä vieressä, tai saattaa vaan olla nurkassa murisemassa. Voi tulla erilaisia ongelmia terveyden tai käytöksen kanssa.
Rotukoirasta kyllä tietää melko pitkälle millainen siitä tulee. Tämä pätee myös käytökseen ja terveyteen. Eläinlääkärikuluihin pitää tietysti varautua, mutta perusterveet rodut myös hyvin pitkälle ovat sitä ja sama toisin päin eli jos rodulla on tyypillisiä terveysongelmia niitä myös usein ilmenee.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee koirissa se haju. Siis koirta haisevat pahalta. Muuten voisi olla ihan kivakin.
Mua karvat. Just youtuben koiravideolla näki kuinka emännän (jumppa)trikoot olivat koirankarvoissa, ei sitä kaukaa katsoen tule ajatelleeksi. Puhumattakaan että asunto täynnä karvaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä koirat kerro mikä on vialla. 😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä koiraa nyt mennä pelkän ominaistuoksun takia pesemään, kaikkia rotuja ei edes ole tarkoitus pestä kuin tarpeen mukaan eli silloin kun likaantuu. Ominaistuoksu myöskään ei pesemällä lähde vaan pesun jälkeen voi tuoksahtaa vielä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen käyttää pissalla myöhemmin illalla niin jaksaa sitten olla pitempään aamulla.
Ota mieluummin palsta mamma. Sekin osaa räksyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä koirasta sitten tiedä millainen siitä aikuisena tulee. Saattaa olla koko ajan kynyämässä vieressä, tai saattaa vaan olla nurkassa murisemassa. Voi tulla erilaisia ongelmia terveyden tai käytöksen kanssa.
Rotukoirasta kyllä tietää melko pitkälle millainen siitä tulee. Tämä pätee myös käytökseen ja terveyteen. Eläinlääkärikuluihin pitää tietysti varautua, mutta perusterveet rodut myös hyvin pitkälle ovat sitä ja sama toisin päin eli jos rodulla on tyypillisiä terveysongelmia niitä myös usein ilmenee.
Meidän edellinen villakoira puri jos sitä silitti silloin kun se ei halunnut. Nykyinen vaan näyttää mahaa jos sitä ärsyttää eikä kestä mennä edes sekunniksi pois rapsutuksista tai tulee tökkimään päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun meillä oli koiria, iskä hoiti aina aamulenkin. Ei ollut mitään pakkopullaa. koska oli tottunut aina siihen ja hänellä oli siis jo koiria, ennen perhettä.Voihan sen käyttää pissalla myöhemmin illalla niin jaksaa sitten olla pitempään aamulla.
Ohis, mutta jos koko talous lähtee töihin, kouluun ja päiväkotiin päiväksi, niin ei se auta että koira haluaa kuselle klo 10.
Ehkä jossain etätyötapauksessa koiran voisi totuttaa myöhäisempään aamuun edes jotenkin.
Vahdin joskus säännöllisesti veljeni bokseria. Se unikeko ei noussut pedistään kuin nostamalla klo 6 aamulla. Väkisin piti ennen töitä raahata se ulos tarpeilleen. Viikonloppuisin sain helposti nukkua 10-11, koira nukkui myös. Yksilöllisiä eroja on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko koiran pestä joka päivä? Vielä jollain mukavantuoksuisella shampoolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua karvat. Just youtuben koiravideolla näki kuinka emännän (jumppa)trikoot olivat koirankarvoissa, ei sitä kaukaa katsoen tule ajatelleeksi. Puhumattakaan että asunto täynnä karvaa.
Ottaisin lagoton tai villakoiran - ap
No ei kannata ei.