70 % riparin käyneistä pojista uskoo Jumalaan pk-seudulla. Linkki
https://www.verkkouutiset.fi/a/70-prosenttia-paakaupunkiseudun-pojista-…
Jumalaan uskominen on vahvassa kasvussa nuorten keskuudessa.
Johtuukohan tämä näistä epävarmoista ajoista. Mitä ajattelette?
Kommentit (756)
"Minkä takia uskontokeskustelut muuttuvat aina keskusteluiksi alapäistä?"
Ehkäpä uskovaiset ovat ainoita jotka näkevät hulluuden raisata synnyttäviä naisia ja lapsia. Lääketiede vaan tekee sitä ja loitsii päälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nii-in. Joten ymmärrät konseptin elämästä ja kuolemasta, joten miksi et ymmärrä hyvää ja pahaa? Paha häviää tehdäkseen tilaa paremmalle. Jos puhutaan esimerkiksi sodista, nämä ovat yleensä 2 pahaa tuhoamassa toisiaan. "
En puhu sodista enkä mistään missä ihminen on osallisena. Puhun tuhoisista luonnonilmiöistä kuten maanjäristyksistä, tulvista ja tulivuorenpurkauksista. Puhun kamalista loisista ja tappavista taudeista. Miksi Jumala hyväksyy ne, miksi ei estä niitä tai jopa tietoisesti aiheuttaa niitä?
Miten voimme tietää sellaisen Jumalan olevan hyvä joka hyväksyy niin ison kärsimyksen?
Eri
Minä tiedän ja sinun taas varmaankin täytyy vain uskoa.
😄
Jos perustelu on, että minä vain tiedän, ja sinun täytyy uskoa minua, niin kuulostaa hyvältä al
Ei minun tarvitse vakuuttaa ketään. Minun tarvitsee vain pidättäytyä sanomasta Mitä minä sanoin, koska se ei ole kovin huomaavaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Luonnononnettomuuksia ei tapahdu sellaisissa paikoissa, missä ihmiset ovat järjestäytyneet oikein. Ne ovat täysin linkittyneitä siihen, mitä ihmisten päässä tapahtuu ja heijastavat sitä."
Täysin mielipuolinen väite. Ihmishenkiä vaativia luonnononnettomuuksia tapahtuu aivan joka puolella maailmaa.
Niin ja joka puolella maailmaa tehdään myös syntiä. Ymmärrätkös nyt?
Ai kirkoissa tehdään syntiä?
Kun salamat iskee erityisen helposti kirkkoihin.
"Ei minun tarvitse vakuuttaa ketään. Minun tarvitsee vain pidättäytyä sanomasta Mitä minä sanoin, koska se ei ole kovin huomaavaista."
Normaalisti sanotaan "mitä minä sanoin", jos on ensin sanonut jotain, ja sitten on tapahtunut jotain, mikä on todistanut sen todeksi.
Mitähän sellaista sinä sanoit? Et yhtään mitään.
"Ihmisellä on aina näppinsä pelissä tappavissa taudeissa. Esimerkiksi mustaa surmaa ei olisi tapahtunut, jos kissoja ei oltaisi kielletty (kirkon toimesta). Usein ne selviytyvät, jotka noudattelevat jumalan ohjeita eivätkä ihmisen."
Keksit näppärästi yhden esimerkin jossa ehkä yhdellä alueella maailmassa ihmisellä on ollut joku pieni vaikutus. Mutta kun ruttoakin oli ympäri maailmaa, oli joku kissakielto tai ei. Puhumattakaan lukemattomista muista sairauksista.
Ja unohdit myös kaiken muun. Tulvat, maanjäsistykset, salamat, tornadot jne.
"Kukaan ei myöskään pakota "kärsimään". Elämässä sattuu ja tapahtuu kaikelaista koko ajan. Joku voi pitää aamulla klo 8 heräämistä "kärsimyksenä", toinen on täysin adaptoitunut siihen."
Tuollako ajattelit kuitata kaikki maailman ihan todelliset ja usein hirvittävät kärsimykset? Hitaasti ja tuskaisesti kuolevat ihmiset, perheensä menettäneiden surut jne.?
"Niin ja joka puolella maailmaa tehdään myös syntiä. Ymmärrätkös nyt?"
En koska juuri äsken kirjoitit:
"Luonnononnettomuuksia ei tapahdu sellaisissa paikoissa, missä ihmiset ovat järjestäytyneet oikein.
"Usein ne selviytyvät, jotka noudattelevat jumalan ohjeita eivätkä ihmisen. "
Tällaisesta ei vain ole mitään todisteita. Sen sijaan uskovat tuntuvat kuolevan tauteihin ja onnettomuuksiin ihan täysin samalla prosentilla kuin ne jotka eivät usko.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmisellä on aina näppinsä pelissä tappavissa taudeissa. Esimerkiksi mustaa surmaa ei olisi tapahtunut, jos kissoja ei oltaisi kielletty (kirkon toimesta). Usein ne selviytyvät, jotka noudattelevat jumalan ohjeita eivätkä ihmisen."
Keksit näppärästi yhden esimerkin jossa ehkä yhdellä alueella maailmassa ihmisellä on ollut joku pieni vaikutus. Mutta kun ruttoakin oli ympäri maailmaa, oli joku kissakielto tai ei. Puhumattakaan lukemattomista muista sairauksista.
Ja unohdit myös kaiken muun. Tulvat, maanjäsistykset, salamat, tornadot jne.
"Kukaan ei myöskään pakota "kärsimään". Elämässä sattuu ja tapahtuu kaikelaista koko ajan. Joku voi pitää aamulla klo 8 heräämistä "kärsimyksenä", toinen on täysin adaptoitunut siihen."
Tuollako ajattelit kuitata kaikki maailman ihan todelliset ja usein hirvittävät kärsimykset? Hitaasti ja tuskaisesti kuolevat ihmiset, perheensä menettäneiden surut jne.?
Ei jumala ole luvannut kenellekään perhettä tai edes helppoa elämää. Toki näitä voi rukoilla ja usein sen saakin mitä aidosti sydämestään rukoilee, mutta kaikki eivät yksinkertaisesti ole myöskään valmiita niitä vastaanottamaan. Esimerkiksi vaimoa ei voi käyttää seksuaalisesti hyväkseen ja pahoinpidellä saamatta jumalan vihoja niskaansa, ja niin edelleen. Jos tällainen ihminen itkee menettämäänsä perhettä niin ei voi muuta sanoa kuin että oma vika. Useinhan mies joka tappaa vaimonsa, myös itkee omaa menetystään. Mutta mitä tähän voi sanoa? Ihminen on ihminen. Fiksu menee polvilleen ja pyytää neuvoa ennen kuin toimii.
Lisäksi jos pyytää jotakin jumalalta, tulee aina huomioida se, ettei kukaan voi pitää yllä kaikkea kerralla. Ihmisellä on vain kaksi silmää ja rajallinen määrä muitakin aisteja. Et voi syödäkään enempää kuin kehosi pystyy vastaanottamaan. Eli jos pyytää jotakin - onko varautunut siihen, että menettää jotakin sen tilalta? Vai olisiko vaan viisaampaa olla kiitollinen siitä, mitä itsellä on, sen sijaan että ahnehtii lisää tai jotakin muuta. Ja toisaalta jos haluaa jotakin muuta, niin arvostaako ja huolehtiiko siitä, mitä omistaa jo, niiden ansaitsemalla tavalla? Jumala huolehtii heistäkin
"Ei jumala ole luvannut kenellekään perhettä tai edes helppoa elämää."
Jumala on luvannut olla hyvä. Onko hän hyvä jos tietoisesti aiheuttaa ihmisille kärsimystä ja kipua? Eikä edes mitenkään tasaisesti vaan toisille valtavan paljon enemmän kuin toisille.
Vierailija kirjoitti:
"Usein ne selviytyvät, jotka noudattelevat jumalan ohjeita eivätkä ihmisen. "
Tällaisesta ei vain ole mitään todisteita. Sen sijaan uskovat tuntuvat kuolevan tauteihin ja onnettomuuksiin ihan täysin samalla prosentilla kuin ne jotka eivät usko.
Sinä uskot aina johonkin. Nyt esimerkiksi siihen, että todistettu = totuus ja uskovat kuolevat tauteihin ja onnettomuuksiin samalla prosentilla kuin ne, jotka eivät usko. Mutta ei tästäkään ole mitään todisteita. Kirkkoon tai lahkoon kuuluminen ei takaa, että edes kuulisi jumalaa.
"Esimerkiksi vaimoa ei voi käyttää seksuaalisesti hyväkseen ja pahoinpidellä saamatta jumalan vihoja niskaansa, ja niin edelleen. Jos tällainen ihminen itkee menettämäänsä perhettä niin ei voi muuta sanoa kuin että oma vika."
Yrität koko ajan väistää näihin ihmisen omiin tekemisiin. Minä puhun edelleen asioista joissa ihmisellä ei ole osaa eikä arpaa. Siis luonnonmullistuksista, taudeista jne.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on luvannut olla hyvä. Onko hän hyvä jos tietoisesti aiheuttaa ihmisille kärsimystä ja kipua? Eikä edes mitenkään tasaisesti vaan toisille valtavan paljon enemmän kuin toisille.
Mitäpä luulet valheen ruhtinaan, jonka vallassa maailma on, aiheuttavan?
Vierailija kirjoitti:
Eri
Sinä itse näet, millainen maailma on. Jos sinä teet siitä sellaisen päätelmän, että Jumala ei ole hyvä, niin se on sinun mielipiteesi. Pyydätkö vahvistusta omalle mielipiteellesi? Miksi?
"Sinä uskot aina johonkin. Nyt esimerkiksi siihen, että todistettu = totuus ja uskovat kuolevat tauteihin ja onnettomuuksiin samalla prosentilla kuin ne, jotka eivät usko. Mutta ei tästäkään ole mitään todisteita. "
Ajattelitko että millekään uskonnolle tai lahkolle ei olisi koskaan tullut mieleen tilastollisesti todistaa olevansa Jumalan suojeluksessa? Kellekään ikinä?
Eiköhän tuota ole aika monikin yrittänyt todistaa mutta hankala todistaa kun todisteita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Jumala ei ole tarpeeksi voimakas pystyäkseen sen estämään? Vaikka on siis kaikkivaltias?
Yleisesti "pahuus" ja sen vaikutus, oli se sitten joku "saatana" tai muu, nähdään asioissa joissa ihminen on osallisena ja niihin se jollain logiikalla sopiikin. Mutta luonnonmullistuksiin jne.? No ei.
Yrität nyt vain kiertää kysymyksen että miksi Jumala sallii myös sellaista pahaa ja kärsimystä joka olisi täysin hänen estettävissään.
Vierailija kirjoitti:
"Esimerkiksi vaimoa ei voi käyttää seksuaalisesti hyväkseen ja pahoinpidellä saamatta jumalan vihoja niskaansa, ja niin edelleen. Jos tällainen ihminen itkee menettämäänsä perhettä niin ei voi muuta sanoa kuin että oma vika."
Yrität koko ajan väistää näihin ihmisen omiin tekemisiin. Minä puhun edelleen asioista joissa ihmisellä ei ole osaa eikä arpaa. Siis luonnonmullistuksista, taudeista jne.
Eri
Ihmisen osaan kuuluu sellainen haaste, että pystyykö kääntymään Jumalan puoleen siitä huolimatta, että menee huonosti ja siitä huolimatta, että menee hyvin, siitä huolimatta, että Jumala tuntuu kaukaiselta tai olemattomalta ja siitä huolimatta että Jumala tuntuu läheiseltä tai todelliselta.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin jo, että ihmisellä on noissa osa ja arpa. Ja jumala myös suojelee omiaan niiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Jumala ei ole tarpeeksi voimakas pystyäkseen sen estämään? Vaikka on siis kaikkivaltias?
Yleisesti "pahuus" ja sen vaikutus, oli se sitten joku "saatana" tai muu, nähdään asioissa joissa ihminen on osallisena ja niihin se jollain logiikalla sopiikin. Mutta luonnonmullistuksiin jne.? No ei.
Yrität nyt vain kiertää kysymyksen että miksi Jumala sallii myös sellaista pahaa ja kärsimystä joka olisi täysin hänen estettävissään.
Raamatun perusteet jos hallitsisit, olisi keskustelu hedelmällisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Sinä itse näet, millainen maailma on. Jos sinä teet siitä sellaisen päätelmän, että Jumala ei ole hyvä, niin se on sinun mielipiteesi. Pyydätkö vahvistusta omalle mielipiteellesi? Miksi?
Kysyn vain että eikö se ole aika looginen mielipide jos katsomme ihan sitä mitä tapahtuu? Jumalan hyvyyttä ei oikein voi päätellä siitä mitä ympärillämme näemme.
Ja jos ei voi niin voimmeko mitenkään tietää hänen olevan hyvä?
Niin ja joka puolella maailmaa tehdään myös syntiä. Ymmärrätkös nyt?