HUOMIO Toimeentulotuen saajat Kysymys!
Minulle tarjottiin pankistani luottokorttia. Olen työtön työnhakija ja saan tukia. Voinko ottaa tässä tilanteessa luottokortin ja saada toimeentulotukea? Entä jos joudun siirtämään rahaa luotolta omalle pankkitilille? Silloin Kela pyytää luottokortista tilitiedot ja menetänkö tuet jos siellä on esim. 1500-1700 luottoa? Vai katsotaanko se siirretty raha vain menona? Onko jollain kokemusta asiasta?
Pyydän asiallisia vastauksia.
Kommentit (45)
Ketä se on , ettekö tule toimeen ilman tukea, no hommatkaa kainalosauvat taikka pyörätuoli.
Ei kannata ottaa. Kulutat vain sen, mihin on varaa. Velkaantuminen ei mitenkään paranna tilannettasi. En tiedä, miten Kela suhtautuu asiaan, mutta varaudu vaikeuksiin.
Tietysti otat vastaat, jos tarjotaan. Luottokortti on hyvä olla varalla jos jotain yllättävää sattuu. Ei luottorajaa katsota sinulle varallisuudeksi toimeentulotuessa.
Tilillesi ilmaantunut raha katsotaan yleensä tuloiksi, jolloin se vähennetään tuista.
Kaikki tilit pitää joka tapauksessa ilmoittaa Kelalle ja toimittaa niistä tiliotteet.
Jos saat toimeentulotukea, kaikki tililläsi vilahtava raha katsotaan tuloksi ja vähennetään tuestasi. Jos esimerkiksi tilillesi ilmestyy tuhat euroa, seuraavina muutamana kuukautena hakemuksesi hylätään. On ihan sama, mistä se tuhatlappunen on peräisin.
Pankki muuten vetää lainatarjouksensa pois, kun käy ilmi, että olet toimeentulotuen saaja.
Minulla ollut visa vuosikymmeniä, eikä sillä mitään merkitystä tuen saantiin ole. Luottokortin maksut ei käy toimeentulotuen huomioon otettaviin kuluihin.
En tiedä mikä meininki on nyt mutta pari vuotta sitten olin työttömänä ja sain silloin myös tt-tukea. Siirsin ajoittain joustoluotolta rahaa pankkitililleni noin 100-200 euroa eikä multa ikinä vähennetty tt-tukea tai pyydetty lisäselvityksiä.
Riippunee pankista ja kortista, mutta aika tyypillisesti pankki veloittaa siitä, jos siirtää rahaa luottokortilta tilille, tai jos maksaa verkkopankissa laskun luottokortilta. Siitä taas ei veloiteta, jos maksaa luottokortilla kaupassa/nettikaupassa.
Luottokortti on hyvä silloin, jos esimerkiksi tilaa netistä jotain, kunhan korttia käytettyään maksaa laskun kokonaan sen tultua eikä odottele, että se alkaa kasvaa korkoa. Samoin luottokortti pelastaa, jos tt-tukipäätös jostain syystä viivästyy ja ruuat on loppu.
Ainakaan itselleni ei vuosina 2018-19 vastaavassa tilanteessa tullut ongelmia. En tosin koskaan siirtänyt rahaa kortilta tilille. Virkailijat tiesivät luottokortista, mutta ei kukaan pitänyt sen käyttörajaa minulla olevana varallisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut visa vuosikymmeniä, eikä sillä mitään merkitystä tuen saantiin ole. Luottokortin maksut ei käy toimeentulotuen huomioon otettaviin kuluihin.
Lisään vielä, hyvä turva jos joku kodinkone rikkoutuu tai sairastut, kun sen osissa voi maksaa takaisin. Kelankin mielestä järkevää, turha hankkia maksuhäiriömerkintää, se vasta elämää monella hankaloittaa.
On minulla luottokortti, tosin sain sen vielä töissä ollessani. Ei kannata ottaa, luottokortilla on helppo maksaa tiukanpaikan tullessa, mutta lähes mahdotonta saada maksettua pois jo käytettyä luottoa.
Ja jos kuitenkin otat luottokortin, ja siirrät luottokortilta tilille rahaa kaikki yli viiden kympin summat katsotaan tuloksi, eli leikataan tuesta.
Vielä kerran ap, älä ota, ole minua fiksumpi.
Kannattaa epätä se luottokortti itse JO ennenkuin olet korvia myöten veloissa ja joita et saa ikinä maksettua. Luottotiedottomana et saa edes puhelinliittymää tai asuntoa.
Luottokortti on aivan turha keksintö sillä jos rahaa ei jää yhtään säästöön, et voi myöskään maksaa luottoasi pois joka myös kasvaa liiankin kiitettävästi korkoa.
Totta kai on selvää, että luottokortti ei sovi kaikille, oli tt-tukiasiakas tai ei. Ja että velaksi eläminen ei kannata.
Mutta jos nyt tosiaan käy niin, että vaikka pesukone hajoaa, tai hakemus jumittuu ruuhkaan ja tt-tuki tulee viikkoa myöhemmin kuin piti, niin luottokortti pelastaa pikavipiltä ja sen kuluilta, tai toisaalta siltä että pitäisi nälissään kerjätä lainaa tuttavilta, ja samalla siltä että Kela pitäisi näitä vippejä tulona.
Kun käyttää luottokorttia vain siten, että maksaa sillä ostoksen suoraan, mitään lainarahaa ei koskaan ilmaannu tilille. Ja ostaa vain ne asiat joita pakolla tarvitsee, ettei homma karkaa käsistä. Jos sitten Kela kyselee luottokortista, pankin tiedoista löytyy selkeästi luottokorttitapahtumat, jotka voi pyydettäessä liittää hakemukseen mukaan samalla tavalla kuin tiliotteetkin.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti otat vastaat, jos tarjotaan. Luottokortti on hyvä olla varalla jos jotain yllättävää sattuu. Ei luottorajaa katsota sinulle varallisuudeksi toimeentulotuessa.
Ok, kiitos vastauksesta! Eli jos pyytäisivät tiliotteen luottokortista kun olisin siirtänyt pienen summan esim. 20 euroa rahaa omalle pankkitilille, en menettäisi tukia?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on selvää, että luottokortti ei sovi kaikille, oli tt-tukiasiakas tai ei. Ja että velaksi eläminen ei kannata.
Mutta jos nyt tosiaan käy niin, että vaikka pesukone hajoaa, tai hakemus jumittuu ruuhkaan ja tt-tuki tulee viikkoa myöhemmin kuin piti, niin luottokortti pelastaa pikavipiltä ja sen kuluilta, tai toisaalta siltä että pitäisi nälissään kerjätä lainaa tuttavilta, ja samalla siltä että Kela pitäisi näitä vippejä tulona.
Kun käyttää luottokorttia vain siten, että maksaa sillä ostoksen suoraan, mitään lainarahaa ei koskaan ilmaannu tilille. Ja ostaa vain ne asiat joita pakolla tarvitsee, ettei homma karkaa käsistä. Jos sitten Kela kyselee luottokortista, pankin tiedoista löytyy selkeästi luottokorttitapahtumat, jotka voi pyydettäessä liittää hakemukseen mukaan samalla tavalla kuin tiliotteetkin.
Ok, eli riittääkö kelalle vain kuun tilitapahtumat? Mutta entä jos siitä näkyy se luotto esim 1700 euroa?
En osaa sanoa, mutta mulla on luottokortti ja olen työtön.