Vanhukset ovat maksaneet teidän koulutuksenne, terveydenhuoltonne, neuvolan, terapianne jne mutta nyt ette maksa takaisin
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Jouduin joskus vippaamaan vanhemmilta. Nyt olen maksanut takaisin hoitamalla heiltä jääneen sukuprojektin kuntoon.
Tosin, minua elätettiin melkein alle minimin, joten nuorena sain vihdoin sen, mitä minulle kuuluikin.
Hienoa että sait jo nuorena. Veikkaisin iäksesi +70. Toi mitä minulle kuuluikin on just yksi boomeri ilmasu.
Hajoita ja hallitse toimii oikein hyvin täälläkin. Ryhmät nokittelevat toisiaan (nuoret-vanhat, työssäkäyvät-työttömät, kantis-mm jne) sillä aikaa, kun omistava luokka nauraa matkalla pankliin.
Herätkää nyt sieltä kuplistanne ja ymmärtäkää, että olemme samaa kansaa. Se, että eläminen maksaa aivan saatanasti, työpaikkoja ei ole ja koulutus rapautuu on päättäjien syytä. Päättäjät ja omistava luokka ajaa länsimaissa ihmiset köyhyyteen. Tulevaisuudessa töitä on vähemmän, kaikki maksaa enemmän ja levottomuus lisääntyy. Mihin olemme menossa? Varallisuutta ja hyvinvointia riittäisi kaikille, jos niin päätetään ja jos pidetään yhdessä luonnosta huolta. Nykymenolla edessä ei ole paremmat ajat vaan pahemmat.
Tiesittekö muuten, että ruuan sisältämistä ravintoaineista on jo kadonnut iso osa? 50-luvun appelsiini sisälsi huomattavasti enemmän ravintoaineita kuin se appelsiini, jonka ostat tänään kaupasta. Ihmisen jatkuvan alennustilan lopussa odottaa tuho. Maailmankaikkeuden mittakaavassa ei kummoinenkaan menetys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään maksaneet, itselleen rohmunneet joka käänteessä.
Mistä luulet oikeasti, että rahoitus julkisiin palveluihin tulee? Palkansaajilta. Nämä vanhukset ovat todellakin maksaneet kaiken. Nyt on teidän vuoronne.
He eivät ole maksaneet yhtään mitään, vaan aina hyötyneet itse, saaneet ilmaisen lyhyen koulutuksen, varman viran, inflaatio söi lainat, eläkkeelle menty viisikymppisneä, lama-aikana rohmuttu lisää omaisuutta.
Voi voi ja kylläpä nyt ketuttaa, kun itsellä ei ole mahdollisuutta mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä luulet oikeasti, että rahoitus julkisiin palveluihin tulee? Palkansaajilta. Nämä vanhukset ovat todellakin maksaneet kaiken. Nyt on teidän vuoronne.
He eivät ole maksaneet yhtään mitään, vaan aina hyötyneet itse, saaneet ilmaisen lyhyen koulutuksen, varman viran, inflaatio söi lainat, eläkkeelle menty viisikymppisneä, lama-aikana rohmuttu lisää omaisuutta.
Heillä ei ollut ilmainen koulutus. Oppikoulu ja lukio kesti 8 vuotta ja siellä oli lukukausimaksut ja maksullinen ruokailu.
Ei se ole heidän vikansa, että inflaatio söi lainat ja virka oli varma. (Syy on oikeasti se, että raht menee yhä
Kolmivuorotyö tehtaassa onkin ollut rahakasta hommaa. Ainakin paperityöläisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin. Edeltävä polvi eli 1900-luvun alussa syntyneet ajattelivat jälkipolvea aivan toisella tavalla. Suuret ikäluokat on itsekkyyden huippu.
Suurin ikäluokka on tällä hetkellä 1984 syntyneet. Suuret ikäluokat ovat noin 80-90 vuotiaita, eli kostutti nyt vähän väärälle sukupolvelle, meidän sukupolvi kärsi jo yhden laman mutta nousi siitä toisin kuin te.
Mitä kostutti?
Ei se ysärilama suuriin ikäluokkiin kolahtanut, vaan nuorempiin, mm. meihin, jotka valmistuimme siihen lamaan velat niskassamme.
No eipä tuo pahemmin kolahtanut. 90-luvulla tehtiin isot tilakaupat ja ostettiin uusi auto eikä ollut mitään vaikeuksia maksamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä ei ollut ilmainen koulutus. Oppikoulu ja lukio kesti 8 vuotta ja siellä oli lukukausimaksut ja maksullinen ruokailu.
Ei se ole heidän vikansa, että inflaatio söi lainat ja virka o
Selluköpit onkin asia erikseen. Korkealla palkalla ja helpolla työllä lakkoilivat tämän tästä kun piti aina vain saada lisää liksaa.
Ongelma tässä logiikassa on se, että väestöpyramidin epäsuhdan takia estetään nykyistä työssäkäyvää sukupolvea kustantamasta kunnollista koulutusta, neuvolaa ja terveydenhuoltoa nykyisille lapsille koska vanhuksia on niin paljon. Siis vanhusten palveluita subventoidaan nykyisten lasten kustannuksella.
En toki tarkoita että vanhuksia ei pitäisi hoitaa vaan että ongelma ei todellakaan ole noin mustavalkoinen. Nykyinen työssäkäyjä tiristetään verotuksella kuivaksi ja osasyy työmarkkinoiden alennustilaan on työnantajien kalliit eläkemaksut joilla nykyisiä eläkeläisiä rahoitetaan ja jotka tekevät työntekijöiden palkkaamisesta kalliimpaa kuin sen pitäisi olla ja talous sakkaa.
Kaiken kaikkiaan todella huono diili nykyisille lapsille jotka saavat huonoa koulutusta ja terveydenhuoltoa, ja työssäkäyvät nuoret jotka pääsevät eläkkeelle 70-vuotiaina (jos eläkerahoja enää on), huolimatta 25 prosentin eläkemaksuista palkan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin joskus vippaamaan vanhemmilta. Nyt olen maksanut takaisin hoitamalla heiltä jääneen sukuprojektin kuntoon.
Tosin, minua elätettiin melkein alle minimin, joten nuorena sain vihdoin sen, mitä minulle kuuluikin.
Hienoa että sait jo nuorena. Veikkaisin iäksesi +70. Toi mitä minulle kuuluikin on just yksi boomeri ilmasu.
Nuorten ilmaisu se on. Pölvästi. Etkö edes lue kunnolla, mitä täällä nimenomaan nuoremmat ihmiset rähjää. Heille mielestään kuuluu kaikki, Eläkeläisiltä pitäisi kaikki ottaa pois ja antaa heille.
Se oli nykyisten vanhusten velvollisuus.
Nykyisten aktiivi-ikäisten on huolehdittava, että seuraava sukupolvi tulee, ja että se saa hyvät eväät elämään. Se on heidän velvollisuutensa.
Jatketaan. Menneisyyteen ei kannata investoida.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se että nykyiset eläkeläiset ovat vastuussa siitä miten huonosti Suomella menee. Ovat traumatisoituneiden vanhempien lapsia omilla traumoillaan. Ahneus on käsinkosketeltavaa. Mutta sitä niittää,mitä kylvää.
Sinulla näyttää olevan traumoja vaikka näet niitä muissa.Ja ahne olet myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi ja kylläpä nyt ketuttaa, kun itsellä ei ole mahdollisuutta mihinkään?
Mitä? Enkö minä ole maksanut mistään mitään? Mihin ne minun tienestini sitten oikein on menneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut aikanaan lapsilisää. Oletko sinä saanut ?
En pystynyt kouluttautumaan koska ei ollut köyhyyden takia mitään mahdollisuutta. Oletko sinä pystynyt?
Aloitin työnteon 14 vuotiaana. Milloin sinä aloitit "Aloitat" ?
Aloitin työnteon 12 vuotiaana. Olen 70-luvun alussa syntynyt.
Eri.
1980-luvulla oli jo aika hyvät työelämän säännöt ikärajoineen ja työturvallisuussääntöineen . Oli oppivelvollisuus peruskoulun loppuun tai 16-vuotiaaksi .
Lastensuojelua en tiedä . Ehkä sait jättää koulun kesken ilman koulukoteja tms . Kuitenkin muistaakseni koululintsareihin puututtiin siten ja erikoisluokilla
Vierailija kirjoitti:
Se oli nykyisten vanhusten velvollisuus.
Nykyisten aktiivi-ikäisten on huolehdittava, että seuraava sukupolvi tulee, ja että se saa hyvät eväät elämään. Se on heidän velvollisuutensa.
Jatketaan. Menneisyyteen ei kannata investoida.
Lapsia ei jakseta tehdä ja sitten aikanaan valitetaan kun ei ole eläkkeiden maksajia.Mutta syy on kaikissa muissa.
Oppikoulu oli maksullinen, samoin lastenhoito.
Vanhukset n. 70 v. jatkavat edelleen työelämässä, eivätkä keski-ikäiset tai nuoremmat pääse työmarkkinoille.
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulle saakka oli 6-päiväinen työviikko.
Jos ei ollut aika köyhä, ei saanut lapselle tarhapaikkaa. Oli palkattava kotiapulainen, jolle meni työssäkäyvän äidin nettopalkka kokonaan, mutta työpaikka säilyi.
Oli hyvin lyhyt äitiysloma. Äitini kävi ruokatunnilla imettämässä minua. (Sekä työ että koti oli onneksi keskustassa)
Nimenomaan boomerien ansiosta saatiin lyhyempi työviikko ja muutenkin oikeat työlait ja työehtosopimukset. Sitä ennen vallitsi viidakon laki.
Mutta eihän nämä nykyiset aikuiskakarat sitä ymmärrä. He luulee, että näin on ollut aina, varmaan Kustaan ajoista lähtien.
Ei heitä kiinnosta mitkään ammattiyhdistyksetkään, jotka sentään on aikanaan tämän kaiken heille kuin tarjottimella antaneet. Nyt annetaan kaiken mennä kuin vessasta alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulle saakka oli 6-päiväinen työviikko.
Jos ei ollut aika köyhä, ei saanut lapselle tarhapaikkaa. Oli palkattava kotiapulainen, jolle meni työssäkäyvän äidin nettopalkka kokonaan, mutta työpaikka säilyi.
Oli hyvin lyhyt äitiysloma. Äitini kävi ruokatunnilla imettämässä minua. (Sekä työ että koti oli onneksi keskustassa)
Nimenomaan boomerien ansiosta saatiin lyhyempi työviikko ja muutenkin oikeat työlait ja työehtosopimukset. Sitä ennen vallitsi viidakon laki.
Mutta eihän nämä nykyiset aikuiskakarat sitä ymmärrä. He luulee, että näin on ollut aina, varmaan Kustaan ajoista lähtien.
Ei heitä kiinnosta mitkään ammattiyhdistyksetkään, jotka sentään on aikanaan tämän kaiken heille kuin tarjottimella antaneet. Nyt annetaan kaiken mennä kuin vessasta alas.
&
Juuri näin. Muistan paikan jossa työntekijät vaativat jopa päivän istumisella asiallisia ja puhtaita sosiaalitiloja. Likainen työ ja monta sataa tekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole heidän vikansa, että inflaatio söi lainat ja virka o
Varma virka.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tässä logiikassa on se, että väestöpyramidin epäsuhdan takia estetään nykyistä työssäkäyvää sukupolvea kustantamasta kunnollista koulutusta, neuvolaa ja terveydenhuoltoa nykyisille lapsille koska vanhuksia on niin paljon. Siis vanhusten palveluita subventoidaan nykyisten lasten kustannuksella.
En toki tarkoita että vanhuksia ei pitäisi hoitaa vaan että ongelma ei todellakaan ole noin mustavalkoinen. Nykyinen työssäkäyjä tiristetään verotuksella kuivaksi ja osasyy työmarkkinoiden alennustilaan on työnantajien kalliit eläkemaksut joilla nykyisiä eläkeläisiä rahoitetaan ja jotka tekevät työntekijöiden palkkaamisesta kalliimpaa kuin sen pitäisi olla ja talous sakkaa.
Kaiken kaikkiaan todella huono diili nykyisille lapsille jotka saavat huonoa koulutusta ja terveydenhuoltoa, ja työssäkäyvät nuoret jotka pääsevät eläkkeelle 70-vuotiaina (jos eläkerahoja enää on), huolimatta 25 prosentin eläkemaksuista palkan pääll
Huonoa terveydenhuoltoa saavat kaikki. Liian paljon esimerkkejä siitä jo omassakin lähipiirissä.
En tiedä mitä tarkoitetaan huonolla koulutuksella. Nythän oppivelvollisuusikääkin nostettiin, joten ei ainakaan 16-vuotiaana kukaan joudu tuuliajolle. Omaa Intoahan siihen opiskeluun tietenkin tarvitaan, niin kuin aina ennenkin.
Se vaan, että kouluissakin on alkanut olla ongelmia, joita ei ole ollut aiemmin, ei ole ainakaan kenenkään vanhan ihmisen syytä. Koulujen pitäisi olla turvallisia paikkoja kaikille. Miksi näin ei ole? Meillä on menty liian pitkälle kaikenlaisten ihme uudistusten kanssa. Kouluista on keksitty tehdä "oppimisympäristöjä," jotka ei sovellu läheskään kaikille lapsille. Lapsi tarvitsee turvallisen tilan ja sen oman luotettavan opettajan, joka toimii myös tapakasvattajana.
Kun uskonnon opetusta ei enää ole, ei ole pohjaa, millä opettaa kristillisiä arvojakaan, mitkä on kuitenkin olleet lainsäädännön perustana kaikissa länsimaissa.
Älkää huomio, kyllä me eläkeläiset tästä pikkuhiljaa katsomme, tosin meitähän tulee lisää, kun te itse vuorostanne tulette siihen ikään ja teidän päällenne syljetään, mutta vähemmänhän teitä kuitenkin jo on. Tosin teilläkin on niitä teidän eläkkeittenne maksajia sitten taas vähemmän, mutta kiertokulku jatkuu.
Me boomeri-ikäisethän siis harvenemme, mutta teidän kontollenne tulee aina vain enemmän ja enemmän nuoria toimeentulotuen ja muiden tukien nauttijoita, joten kyllä teillä maksettavaa riittää.
Hahaa. Parikymppisellä lähinaapurin tyttelillä on yhtäkkiä kasvaneet huulet sellaisiksi paksuiksi mötiköiksi. Kai ne on sillä toimeentulotuella hankittu, kun ei se päivääkään ole töitä tehnyt ainakaan eikä kouluakaan käynyt, kun ei ehdi siltä vapettamiseltaan. Hurjan näköinen turpavärkki kumminkin.