Vanhukset ovat maksaneet teidän koulutuksenne, terveydenhuoltonne, neuvolan, terapianne jne mutta nyt ette maksa takaisin
Kommentit (206)
Varma virka ei ollut mikään varma virka enää 90-luvulla. Minäkin sain kunnan viran 80-luvun alussa.
Sittemmin kaikki virat lakkautettiin ja tilalle tuli toiminimen. Ja sitten alkoivatkin YT-neuvottelut.
Niin se meni.
50-70 -luvulla virat oli vielä varmoja, mutta niissä istui vanhoiksi asti ne 10-30 -luvulla syntyneet, ei boomerit, vaan heidän vanhempansa tai isovanhempansa. Meilläkin istui kirkkoherranvirastossa sellainen vanha täti varmaan kuolemaansa asti, näyttikin ihan kuolleelta jo viimein. Mutta hommansa kyllä hoiti, kai kun oli itse kaiken siellä arkistoinut ja varastoinut alusta asti. Varmaan tiesi jokaisen pitäjäläisen suvut ja syntymäajat aasta ööhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään maksaneet, itselleen rohmunneet joka käänteessä.
En saanut aikanaan lapsilisää. Oletko sinä saanut ?
En pystynyt kouluttautumaan koska ei ollut köyhyyden takia mitään mahdollisuutta. Oletko sinä pystynyt?
Aloitin työnteon 14 vuotiaana. Milloin sinä aloitit "Aloitat" ?
Aloitin työnteon 12 vuotiaana. Olen 70-luvun alussa syntynyt.
Eri.
Joo, romanimukulat myi torilla nahkatakkeja 10-12 - vuotiaana. Muistan kyllä.
60-luvulla ne myi talosta taloon vispilöitä ja muita härpäkkeitä sitäkin nuorempina. Hyvin olivat ammattitaitoisia jo siinä iässä.
Että ihan mahdollista tuo, juu.
Nyt ne on nekin jo eläkeiässä ja joku niittenkin eläkkeet maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset n. 70 v. jatkavat edelleen työelämässä, eivätkä keski-ikäiset tai nuoremmat pääse työmarkkinoille.
En tiedä yhtään tuon ikäistä työelämässä, paitsi yksi taksikuski jo reippaasti ylikin tuon iän. Mutta se maksaakin itse itselleen palkan ja maksaa oman eläkkeensäkin, jos joskus malttaa hommansa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään maksaneet, itselleen rohmunneet joka käänteessä.
Mistä luulet oikeasti, että rahoitus julkisiin palveluihin tulee? Palkansaajilta. Nämä vanhukset ovat todellakin maksaneet kaiken. Nyt on teidän vuoronne.
Eivät maksaneet eläkkeitään. Me maksamme ne ja omamme sekä lisäksi nuo muut mainitut asiat.
Ette maksa tulevia eläkkeitänne. Ne maksavat teidän lapsenne ja lapsenlapsenne.
Ei ole varaa lapsiin ja lapsenlapsiin. Eli nyt työssä olevat "saavat" kuolla työpaikalle.
Jos nyt lähdettäisiin siitä, että en ole pyytänyt syntyä tänne. Turha vedota mihinkään kuvitteelliseen velkaan teillepäin. Olisitte kohdelleet hyvin, niin ääni kellossa saattaisi olla toinen. Olen ollut elämäni alkupään kiltti uhrautuja, se minusta tuli kun kasvatettiin nöyryyttämällä ja hakattiin kotona. Lopun elämääni elän itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset eivät vaivautuneet tekemään niitä maksajia. Olisi pitänyt ajatella 70-luvulla muutakin kuin itseään.
Nuoremmat eiväy vaivaudu tekemään lapsia koska ajattelevat vain itseään.Sitten vikistään kun eläkkeille ei ole maksajia tulevaisuudessa.
Emme halua saattaa lasta tilanteeseen jossa emme pysty häntä elättämään. Vain äärettömän sairas tai tyhmä ihminen näkee tuon itsekkyytenä.
Vanhukset maksoivat veroissaan sen aikaset koulut ja terveydenhuollot. Niin maksetaan me töissä nytkin koulut ja sairaalat, niiden lisäksi vielä muiden eläkkeet ja eläkeläiset ovat vielä suurin terveyspalveluiden kuluttaja ja työläiset maksaa senkin
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset n. 70 v. jatkavat edelleen työelämässä, eivätkä keski-ikäiset tai nuoremmat pääse työmarkkinoille.
Minä jäin eläkkeelle jo vähän ennen aikojanikin, kun yyteet pakotti. Ketään ei otettu tilalle. Yksi työhöni kuulunut osa-alue jätettiin hoitamatta kokonaan, kun ei ollut tekijää, ja toista muutettiin radikaalisti niin, ettei se enää toimi kuin auttavasti.
Minun jälkeeni eläkkeelle on jäänyt jo useampikin työtoverini, eikä kenenkään tilalle tullut ketään uutta työntekijää. Toiminta on supistunut minimiin, kokonaan sitä ei voi lopettaa, kun on lakisääteinen kunnan palvelu. Mutta aina voidaan tietysti huonontaa palvelua ja varsinkin syventää jäljellejääneiden työntekijöiden ahdinkoa , siihenhän ei lailla voi vaikuttaa.
Ne puheet siitä, kuinka suurten ikäluokkien eläköityessä heiltä vapautuu suuri määrä työpaikkoja, on menneen talven lumia. Aikanaan siitäkin toitotettiin kovasti. Vaan toisin on käynyt
No luulisi edes, että palkoissa säästyisi, kun niitä ei enää tarvitse niin valtavalla määrälle työntekijöitä maksaa, mutta ei sekään tunnu missään näkyvän. Eläkkeet on joka tapauksessa aina vähemmän kuin palkka.
Osa odottaa terapeuttia vielä. ;)
Vierailija kirjoitti:
Boomerit tuhosivat Suomen ja muut länsimaat rappiollisella mädätyksellään. Tervemenoa.
Rappiollista mädätystä on huumeet. Ne on tämän päivän viheliäinen vitsaus.
Joo kiitos vaan, ja kyllä mä mielelläni maksan veroja jotta vanhuksista ja teidän muiden muksuista pidetään huolta, mutta älkää sit äänestäkö niitä kokkareita ja persuja, kun ne ne rahat vie jotka kuuluis tulla teidän hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneista kuspää eläkeläisistä 60% on sitä mieltä että eläkeikää pitää nostaa vielä työelämässä oleville eikä heidän wlökettäön saa saa leikata. Nämä mulkut eivät itse maksaneet eläkkeitään, jäivät n 59 vuotiaina eläkkeelle ja ovat valmiina nostamaan nyt eläkeikää 70v:hen kuinka vtun häikäilemätön ja itsekäs ihminen voi olla. Olette pahoja ihmisiä. Että te olette kuvottavia sikoja
Kuka eläkeläinen tällaista ajaa? Ei eduskunnassakaan edes ole mitään niin vanhoja ihmisiä, ei taida olla yhtäkään boomeri-ikäistä nyt enää kun tuo Zyskowiczkin jäi pois.
Ei eläkeikää voi nostaa noin korkeaksi koskaan. Vapaaehtoisesti voi varmasti ihmiset tehdä jos tahtoo, mutta en työnantajana itse työllistäisi seitsemänkymppisiä. Se alkaa olla jo riski-ikä ja saisi maks
Ei sitä niin korkealle voi noin vain nostaa. Se vaatisi sitten jo täydellisesti toimivaa työterveyshuoltoa, mitä minun kuulemani mukaan on viime aikoina heikennetty radikaalisti.
Myös muu terveydenhuolto on saatettava tehokkaalle tasolle, koska työssä oleva ihminen on saatava nopeasti työkykyiseksi.
Näön ja kuulon heikkeneminen vaikeuttaa työntekoa, joten näistä pitäisi sitten pitää huolta, että pääsee nopeasti korjaaviin toimenpiteisiin. Eläkeläinen voi odotella, työntekijä ei.
Muistisairaudet voi alkaa jo varhaisessakin vaiheessa, entä jos sen takia tapahtuu jotain peruuttamatonta ja kamalaa? Työpaikalla pitää olla skarppina. Minun mummoni menetti muistinsa 66-vuotiaana. Appeni ajoi autoa vielä 65-vuotiaana, kaksi vuotta myöhemmin ei enää osannut. Kyllä tämä asia on tutkittava tarkasti, voiko todellakin uskoa ihmisen aktiiviseen työkykyyn aina 70-vuotiaaksi asti, ja missä ammateissa se olisi jo todella riskialtista.
En tiedä missä iässä lentäjät jää eläkkeelle, mutta en nousisi koneeseen, jota ohjaa 70-vuotias lentäjä, on sitten miten kokenut tahansa.
Tukielinsairaudet on vanhenevan väestön vitsaus, siitä ei pääse mihinkään. Aikamoinen ongelma tulisi siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli nykyisten vanhusten velvollisuus.
Nykyisten aktiivi-ikäisten on huolehdittava, että seuraava sukupolvi tulee, ja että se saa hyvät eväät elämään. Se on heidän velvollisuutensa.
Jatketaan. Menneisyyteen ei kannata investoida.
Lapsia ei jakseta tehdä ja sitten aikanaan valitetaan kun ei ole eläkkeiden maksajia.Mutta syy on kaikissa muissa.
Tarviisko niitä lapsia varten niitä työpaikkojakin? Puoli miljoonaa on työttömänä ja meno pahenee.
Onneksi yhä useampi nykyajan nuori muuttaa ulkomaille. Tätä on hallituspuolueet halunneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt lähdettäisiin siitä, että en ole pyytänyt syntyä tänne. Turha vedota mihinkään kuvitteelliseen velkaan teillepäin. Olisitte kohdelleet hyvin, niin ääni kellossa saattaisi olla toinen. Olen ollut elämäni alkupään kiltti uhrautuja, se minusta tuli kun kasvatettiin nöyryyttämällä ja hakattiin kotona. Lopun elämääni elän itselleni.
Täysin sama pätee minunkin. Olen yli 70 v. Tein työni tunnollisesti ja vanhempani hoidin viimeiseen asti, toinen eli satavuotiaaksi.
Nyt viimein elän itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtään tuon ikäistä työelämässä, paitsi yksi taksikuski jo reippaasti ylikin tuon iän. Mutta se maksaakin itse itselleen palkan ja maksaa oman eläkkeensäkin, jos joskus malttaa hommansa lopettaa.
Juuri tuon ikäisiä ilmoittautuu nyt työnhakijoiksi kun pelkäävät ettei eläke riitä elämiseen. Eli puhdas valhe. Taas. Et taida muuta osata kuin valehdella.
En ole neuvolaa enkä peruskoulua pyytänyt, ja minut sitä paitsi määrättiin niihin.
Vierailija kirjoitti:
Joo kiitos vaan, ja kyllä mä mielelläni maksan veroja jotta vanhuksista ja teidän muiden muksuista pidetään huolta, mutta älkää sit äänestäkö niitä kokkareita ja persuja, kun ne ne rahat vie jotka kuuluis tulla teidän hyvinvointiin.
Kokoomus (Persut orjinaan) tietoisesti ajavat maan talouden alas. Että saisivat elää ihanneyhteiskunnassaan (jossa varsinkaan kokkareiden kyvyillä ei edes pärjää) - eli Suomen Yhdysvalloissa. Muutama superrikas ja muut köyhyydessä, eikä palveluja ole. Ne kun on Suomessa tähän saakka maksettu veroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset eivät vaivautuneet tekemään niitä maksajia. Olisi pitänyt ajatella 70-luvulla muutakin kuin itseään.
Nuoremmat eiväy vaivaudu tekemään lapsia koska ajattelevat vain itseään.Sitten vikistään kun eläkkeille ei ole maksajia tulevaisuudessa.
Emme halua saattaa lasta tilanteeseen jossa emme pysty häntä elättämään. Vain äärettömän sairas tai tyhmä ihminen näkee tuon itsekkyytenä.
Niinpä niin, mutta kuka TEIDÄT hoitaa ja teidän elantonne maksaa sitten, kun olette vanhoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon ikäisiä ilmoittautuu nyt työnhakijoiksi kun pelkäävät ettei eläke riitä elämiseen. Eli puhdas valhe. Taas. Et taida muuta osata kuin valehdella.
En ole keskustellut täällä kanssasi aikaisemmin enkä sinulle mitään valehdellut. En vaan tunne enkä tiedä ketään, joka pyrkisi töihin vielä eläkkeellä. Jotkut vanhat ihmiset tietysti jatkaa omissa yrityksessään.
Tarviisko niitä lapsia varten niitä työpaikkojakin? Puoli miljoonaa on työttömänä ja meno pahenee.