Vanhukset ovat maksaneet teidän koulutuksenne, terveydenhuoltonne, neuvolan, terapianne jne mutta nyt ette maksa takaisin
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään maksaneet, itselleen rohmunneet joka käänteessä.
Mistä luulet oikeasti, että rahoitus julkisiin palveluihin tulee? Palkansaajilta. Nämä vanhukset ovat todellakin maksaneet kaiken. Nyt on teidän vuoronne.
He eivät ole maksaneet yhtään mitään, vaan aina hyötyneet itse, saaneet ilmaisen lyhyen koulutuksen, varman viran, inflaatio söi lainat, eläkkeelle menty viisikymppisneä, lama-aikana rohmuttu lisää omaisuutta.
Ilmaisen perusmääräisen koulutuksen on saaneet kaikki suomalaiset aina 1920-luvulta lähtien. Kansakoulu ja sen korvannut peruskoulu on aina ollut oppilaille ja heidän vanhemmilleen ilmainen.
Sen on kustantaneet aina silloisen aikakauden työssäkäyvät aikuiset. Aina.
Varmaan virkaa ei ole tuosta vaan tullut kenellekään. Kyllä sen eteen on täytynyt jotain tehdäkin. Kaikkina aikoina on ollut myös luusereita, jotka ei ole tehneet koskaan yhtään mitään ja heidätkin on tavalla tai toisella yhteiskunta huoltanut. Viisikymppisinä ei ole päässeet eläkkeelle kuin joidenkin tiettyjen ammattien edustajat ja sama taitaa koskea heitä tänäkin päivänä.
Omaisuutta rohmuttu? Tähän kaipasin selvennystä. Ei kukaan mitään omaisuutta pysty mistään "rohmuamaan," ilman että hänellä on ollut siihen ihan oikeus. Ei kukaan ole rohmunnut naapurin autoa itselleen tai vallannut vain jotain kesämökkiä ja ilmoittanut että tämä on nyt minun. Omaisuuden kertymiseen on aina syynsä. Se on joko perittyä, lahjaksi saatua tai ostettua. Myös tänä päivänä voi saada haltuunsa omaisuutta ihan samoilla perusteilla.
Aina on ollut myös niitä, joille ei omaisuutta ole kertynyt, minusta eri syistä. Sanotaan, että köyhyys periytyy. No periytyyhän se siinä mielessä, että köyhiltä vanhemmilta ei jää perinnöksi mitään, mutta ihmisellä on mahdollisuus saada itselleen rahaa ja tavaraa muullakin tavoin. Nykyään rahaa tulee ilman työn tekemistäkin, ennen se ei ollut mahdollista. Olen syntynyt 50-luvulla ja voin vakuuttaa, että olen lapsena ja nuorena nähnyt sellaista köyhyyttä tälläkin omalla paikkakunnallani, ettei kukaan nykyajan nuorempi ihminen ikinä sellaiseen törmää. Suorastaan kerjäläisyyttä. Sosiaalihuolto ei vastannut tämän päivän sossua tai kelaa.
Ja nyt kuitenkin valitetaan ja raivotaan, vaikka niin työttömät kuin muutkin tulottomat saavat edes perustoimeentulon jokainen. Joku senkin maksaa, eiköhän vain ne veronmaksajat, joita ovat siis niin työssäkäyvät kuin eläkeläisetkin. Kun me eläkeläiset muutamme majaa, pois katoaa myös meidän maksamme verotulot. Ja kun meillä on kuulemma niin valtavasti kaikkea rohmuttua omaisuutta, niin tännehän se jää. Joku sen sitten itselleen "rohmuaa" jos haluaa.
Mutta ei ongelma poistuu. Uusia eläkeläisiä tulee koko ajan ja aina on yhä pienempi työssäkäyvien määrä, joka heidät taas itkien ja hammasta kiristellen "elättää" ja heitä haukkuu. Olette jo jonossa seuraavina.
"Tyypillinen nykyajan nuoren aikuisen valitus, kuulostat kapinoivalta teiniltä. Ihan asiallisesti tuo oli kirjoitettu, kerrottu van lama-ajan nuorista ja heidän eläkkeestään"
Olet rasittava pissaliisa, joka ei ole oikeita vaikeuksia edes nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneppä kävelemään siitä nurmikolle. Me teimme ja maksoimme tämän tien. Perkee, teimme ja maksoimme myös tämän nurmikon, mene siitä mehtän puolelle.
No ei ihme, että tie on käyttökelvoton ja metsä vedetty matalaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneppä kävelemään siitä nurmikolle. Me teimme ja maksoimme tämän tien. Perkee, teimme ja maksoimme myös tämän nurmikon, mene siitä mehtän puolelle.
Sinä joudat mennä saunan taakse. Saat eläkkeen joka on isompi kuin monien ihmisten palkka.
Mutta huomaa että tein useinpina vuosina enemmän töitä kuin sinä kolmessa vuodessa. Teepä itse muutama kuukausi joka vuosi 80 tunnin työviikkoja niin katsotaan sitten.
Tyhmäähän tuo on. Mutta itsepä teit.
Veroja maksoivat kyllä. Sitä ei ole varaa kiistää.
Eläkesysteemi on oppikirjan esimerkki pyramidihuijauksesta. Eläkemaksut olivat mitättömiä tai täysin riittämättömiä vuosikymmenten ajan ja vasta ysärillä niitä alettiin nostelemaan kestävälle tasolle.
Suurin osa tämän hetken eläkeläisistä ei ole maksanut edes kolmannesta saamistaan eläkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkesysteemi on oppikirjan esimerkki pyramidihuijauksesta. Eläkemaksut olivat mitättömiä tai täysin riittämättömiä vuosikymmenten ajan ja vasta ysärillä niitä alettiin nostelemaan kestävälle tasolle.
Suurin osa tämän hetken eläkeläisistä ei ole maksanut edes kolmannesta saamistaan eläkkeistä.
Maksavat veroja edelleen.
Olen maksanut lakisääteisiä YEL-maksuja yli 30 vuoden. En ole voinut vaikuttaa siihen miten työeläkeyhtiö on sijoittanut säästöni.
Vierailija kirjoitti:
Eihän eläke ole säästötili. Vaan vakuutus
Totta kyllä 60-luvun alussa oli vähemmän työsuhteista eläkkeelle jäävää väkeä. Ja se oli sovittu työehtoneuvotteluissa työnantajan maksamaksi tulevan ajan palkan vakuutusmaksuksi.
Nytkään ei haukutut suuret ikäluokat ole enää muita ikäluokkia suurempia. Ovat vähentyneet jo paljon. Itse tiedän monia jotka kuolivat eläkeiän kynnyksellä, ei leskeneläkkeeseen oikeutettua puolisoa, ei alaikäisiä.
Vanhuksille vain kivunlievitystä terveydenhuollosta.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa nyt esimerkkejä tästä rohmuamisesta. Mitä vanhukset ovat rohmunneet itselleen omista verotahoistaan ja työpanoksestaan? Jäämme odottamaan perustelujasi.
Itse en saanut edes opintotukea tai asumistukea, vaan opiskelin korkeakoulututkinnon opintolainoilla, joita maksoin 10 vuotta takaisin korkoineen. Veroprosentti huiteli ajoin 40:ssä, vaikka olen perusopettaja, en siis ökyrikas. Paljonko sinä sinä maksat veroja eli hyödytät muita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut lakisääteisiä YEL-maksuja yli 30 vuoden. En ole voinut vaikuttaa siihen miten työeläkeyhtiö on sijoittanut säästöni.
Sukupolveni maksaa isovanhempien ja omien vanhempien eläkkeet eikä tule ikinä pääsemään itse eläkkeelle. Veroista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikko on esimerkki mielipiteestä, jonka kirjoittaja kuvittelee olevan totta. Se, että asiasta avaa oman ketjun, ei tee asiasta totta.
Väitätkö siis, että kun olit lapsi, nämä ihmiset eivät veroistaan maksaneet sinun peruskouluasi?
Olin peruskoulussa 70-80-luvulla, tuskin esimerkiksi 1920-luvulla syntyneitä enää paljon elossa on.
Mitä tarkoitat? Väitätkö, että 70-80-luvulla veroja maksoivat vaan 20-luvulla syntyneet?
Noina vuosikymmeninä työelämässä olivat myos 1930 - 1960 -luvuilla syntyneet. Ja heitä on elossa aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kyllä 60-luvun alussa oli vähemmän työsuhteista eläkkeelle jäävää väkeä. Ja se oli sovittu työehtoneuvotteluissa työnantajan maksamaksi tulevan ajan palkan vakuutusmaksuksi.
Nytkään ei haukutut suuret ikäluokat ole enää muita ikäluokkia suurempia. Ovat vähentyneet jo paljon. Itse tiedän monia jotka kuolivat eläkeiän kynnyksellä, ei leskeneläkkeeseen oikeutettua pu
Jos suurin osa työurasta on tehty ennen 90-luvun puolta väliä, niin voidaan unohtaa ne puheet maksamisesta ihan suoraan. Jos olet syntynyt vaikkapa 1945 ja olet tehnyt 15v lähtien töitä, niin 35v ajan et ole maksanut kuin murto-osia siitä. Mikä olisi ollut riittävä määrä.
Sitten jos olet vielä eläköitynyt esim 60v, niin maksoit riittäviä maksuja vain noin 10 vuoden ajan koko 45 vuotisesta työurasta. Koomista on kuitenkin se että eläkkeen määrä perustui työuran ja palkkatulojen määrään eikä kerättyihin maksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa nyt esimerkkejä tästä rohmuamisesta. Mitä vanhukset ovat rohmunneet itselleen omista verotahoistaan ja työpanoksestaan? Jäämme odottamaan perustelujasi.
Itse en saanut edes opintotukea tai asumistukea, vaan opiskelin korkeakoulututkinnon opintolainoilla, joita maksoin 10 vuotta takaisin korkoineen. Veroprosentti huiteli ajoin 40:ssä, vaikka olen perusopettaja, en siis ökyrikas. Paljonko sinä sinä maksat veroja eli hyödytät muita?
Liian vähän maksetut työeläkkeet, liian alhainen eläkeikä, superkarttuma, ei elinaikakerrointa, eläkeputki, vuorotteluvapaa, aikuiskoulutustuki noin alkajaisiksi. Nykyään opiskellaan myös opintolainalla, jos ei boomeri satu tietämään. Maksan sinun eläkkeesi, jotta voit seniorilomailla 40-50 toisten taskuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloittajan kitinää. Kaikki, jotka käyvät töissä, maksavat veroja. Mistä siis käsitys, että nuoremmat eivät maksa mitään (tai takaisin, kuten otsikkoon on kirjoitettu)? Terveisin vm. -78
Myös eläkkeistä maksetaan veroja. Minulla on pieni työeläke jonka ennakonpidätys on 21 %, mutta koska teen eläkkeellä ollessani töitä, niistä verotetaan 38 %.
Sosiaaliturvasta osan palauttaminen takaisin ei ole veronmaksua, se ei tuota mitään. Sama kuin maksaisi eläkkeen nettona, yhtä hyödyllistä yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä luulet oikeasti, että rahoitus julkisiin palveluihin tulee? Palkansaajilta. Nämä vanhukset ovat todellakin maksaneet kaiken. Nyt on teidän vuoronne.
He eivät ole maksaneet yhtään mitään, vaan aina hyötyneet itse, saaneet ilmaisen lyhyen koulutuksen, varman viran, inflaatio söi lainat, eläkkeelle menty viisikymppisneä, lama-aikana rohmuttu lisää omaisuutta.
Just näin. Tuttu buumeri jäi eläkkeelle 59-vuotiaana kun kuulemma oli niiiin raihnainen jo. Kummasti nyt 75-vuotiaana jaksaa edelleen Lapin vaellulsia yms.
Tai m-u-s-t-a.la.nen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupolveni maksaa isovanhempien ja omien vanhempien eläkkeet eikä tule ikinä pääsemään itse eläkkeelle. Veroista puhumattakaan.
Isovanhempasi ja vanhempadi maksavat edelleen veroja. Ja sinä maksat omas eläkevakuutusta,et kenenkään eläkettä vaikka jotkut toimittajat niin uskottelevat. Se on tarkoituksellista aivopesua. Lisäksi verottaja hyvittää veroprosenttisi verran tyel-maksuasi. Tiesitkö ees sitä?
Vierailija kirjoitti:
On sinulla ollut itsekkäät vanhemmat, eivät ole elättäneet tai kouluttaneet sinua eli ymmärrän katkeruutesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkään ei haukutut suuret ikäluokat ole enää muita ikäluokkia suurempia. Ovat vähentyneet jo paljon. Itse tiedän monia jotka kuolivat eläkeiä
Voi hyvä lapsi kun se on vakuutus, ei talletustili.
Palkansaajat ovat maksaneet osaa vuodesta 1993.
Miten on niin vaikea tajuta, olette tehokkaan aivopesun uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloittajan kitinää. Kaikki, jotka käyvät töissä, maksavat veroja. Mistä siis käsitys, että nuoremmat eivät maksa mitään (tai takaisin, kuten otsikkoon on kirjoitettu)? Terveisin vm. -78
Myös eläkkeistä maksetaan veroja. Minulla on pieni työeläke jonka ennakonpidätys on 21 %, mutta koska teen eläkkeellä ollessani töitä, niistä verotetaan 38 %.
Sosiaaliturvasta osan palauttaminen takaisin ei ole veronmaksua, se ei tuota mitään. Sama kuin maksaisi eläkkeen nettona, yhtä hyödyllistä yhteiskunnalle.
Tel-eläke ei ole sosiaaliturvaa vaan työnantajien maksamaa tulevan ajan palkkaa.
Eikö oikeesti oppilaitoksissa oo mitään yhteiskuntaoppeja? Ei edes ammattiliitot tms käy antamassa työasioista valistusta nykyisin?