Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elokuvateatterit ongelmissa. Nuoret ei enää jaksa katsoa elokuvaa loppuun

Vierailija
13.10.2025 |

"Jokaisessa näytöksessä on jouduttu puuttumaan käytökseen, Lindqvist sanoo.

Hän sanoo, että huomautukset ovat tehonneet, joskin ongelmana on ollut, että kun yhden kaveriporukan saa rauhoittumaan, niin toisaalla katsomossa toinen aloittaa elämöinnin."

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011555962.html

Kommentit (188)

Vierailija
161/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos ja kun sinulla on tuollaiset asenteet, niin mikä sinullakin on tekosyynä sille, että on vain yksi lapsi? Ei riitä väestön uusiutumiseen, yksi lapsi on VAIN yksi lapsi eikä riitä mihinkään"

mikä sinut saa päättelemään että olen a)konservatiivi ja b)minulla on vain yksi lapsi?

Mutta kiitos kun vahvistit sen minkä jo tiesinkin; jos ei pidä arvoliberaaliudesta luennoivasta tv-sarjasta on pakosti konservatiivi. Koska arvoliberaalit rakastavat mitä tahansa kuraa kunhan se paasaa heidän ideologiaansa.

Olen jättänyt viimeaikoina näköjään kesken sarjat Hostage, Leanne, North of North ja tietysti just like that, joissa päälleliimatun imelä makeilun tai moralisointi olivat vahvasti läsnä. Epäuskottavaa dialogia, epäuskottava kertomus, kaikki niin feikkiä ja fantasiaa että ei vaan löytynyt mitään tunteita herättävää, no ehkä pl ärsytys.

Ilmaisit asiasi siihen tyyliin, että sait itsesi kuulostamaan tietyn tyyppiseltä konservatiivilta.

Itse jätin myös Just like thatin kesken, en pystynyt katsomaan edes yhtä jaksoa puoleen väliin kun oli niin huono. Mutta sinänsä mulle on ihan sama, vaikka mun makuun huonoja leffoja ja sarjoja tehdäänkin. Jätän vaan katsomatta. Ja jos sellaista päätyy elokuviin asti katsomaan, niin parempi lähteä pois kuin jäädä sinne häiriköimään muita - vaikka olisi miten nuori. Olen huomannut pitäväni enemmän esim. italialaisista ja ranskalaisista elokuvista ja sarjoista, kuin amerikkalaisista. 

Vierailija
162/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy hirveästi elokuvissa enää, mutta olen kuullut, että moni elokuva nykyään vain jatkuu ja jatkuu. Ei siis jätetä enää katsojan mielikuvituksen varaan, vaan kaikki puhekohtauksin käydään läpi miten kävi perusteellisesti. Tell not show. Tulosta siis märehditään jopa vartti ellei 30 minuuttia.

Muistan esimerkiksi Rocky-leffassa (1976), että kun matsi loppui, Stallone tykkäsi lopettaa still-kuvaan. Olisi ollut aivan turhaa elokuvallisesti jatkaa pukuhuoneen tunnelmia ja lätistä muutama kohtaus lisää vielä. Paljon tehokkaampaa on kirjaimellisesti pysäyttää toiminta huipulle ja antaa katsojan itse kuvitella loppu. Neither tell nor show.

Outo trendi. Voisi kertoa yleisön mielikuvitus- ja ajattelutaitojen laskusta, ehkä jopa draaman tajun laskusta. Kun puhe vaan jatkuu ei täs midis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" tietyn tyyppiseltä konservatiivilta"

Allrighty then.

A propos, BET perustettiin aikoinaan vastaamaan siihen kysyntään että huomattiin ihmisen haluavan seurata viihdettä joka tuntuu tutulta, omalta, mukailee vähän sitä omaa elämänpiiriä ja on sillä tavalla samaistuttavaa.

Sittemmin tämä ajatus on todettu tietyn tyyppiseksi konservatismiksi, siis sanotaan suoraan: nurkkakuntaisuudeksi, rasismiksi, ahdasmielisyydeksi.

BET tosin on yhä olemassa ja tuottaa yhä viihdettä yksinomaan afroamerikkalaisille. Siellä ei kiintiöitä muille ryhmille tunneta eikä kumarreta.

Vierailija
164/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etteikö hyviä elokuvia muka! Esim Battle after another oli loistava elokuva. Vielä teattereissa. 

Vierailija
165/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on noin huonosti käyttäytyviä nuoria? Annas ku mää arvaan. Helsingissä. 

Vierailija
166/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään, en minäkään keski-ikäinen jaksa.

a) elokuvat ovat nykyään järjestään paskoja

b) elokuvateattereissa on ääni AIVAN JÄRKYTTÄVÄN KOVALLA

Vierailija
167/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vuosiin nähnyt elokuvaa, joka olisi ollut katsomisen arvoinen. ei hyviä elokuvia enää tehdä

Vierailija
168/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvien tekijöiden koko huomio menee siihen että valitaan woke-hengessä; hento nainen fyysisen taistelun voittajaksi, tumma ihoinen älykkäimmäksi ja johtajaksi, ja VHM narsisti-idiootiksi.

Itse elokuvan juoni ja laatu on täysin sivuseikka, tärkeintä että Woke vaatimukset täytyy.

Elokuvat on siis ihan paskoja ja näyttelijät täysin vääriä ja erittäin huonoja näyttelemään koska ei ole valittu sopivuuden eikä näyttelijätaitojen perusteella osaan.

Myöskään mitään ei saa sanoa mistään, ettei joku jossakin loukkaannu, ja vain VHM saa mokata tai olle häviöllä elokuvassa.

Vierailija
169/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etteikö hyviä elokuvia muka! Esim Battle after another oli loistava elokuva. Vielä teattereissa. 

Odotin tätä (One Batlle After Another) eniten tältä syksyltä, mutta siinäkin - kesto 2h 42min. Mainosten kanssa yli kolme tuntia. 

Eli vain kotiteatteri-katseluun menee tämäkin aikoinaan, valitettavasti. 

Vierailija
170/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, en ole katsonut elokuvaa yhdessä pätkässä varmaan 10 vuoteen. Nytkö vasta elluteatterit menevät konkkaan?

Vierailija
171/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

😁😂🤣

Vierailija
172/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on noin huonosti käyttäytyviä nuoria? Annas ku mää arvaan. Helsingissä. 

Niin, maaseudulla katsotaan vielä pesukoneen linkoamistakin innosta piukeana tunnista toiseen.

Vierailija
173/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot elokuva ansaitsee vain huonon yleisön. Kertoo kyllä paljon suomessa pyrkivien elokuvien laadusta kun suomen tämän vuoden katsotuin elokuva cancel keräsi noi  35 500 katsojaa. Tehtiinkö ennen niin paljon parempia elokuvia kun tuo 35 500 katsojaa oli ennen huono tulos?

Cancel-elokuvan ensi-ilta oli muutama päivä sitten, ja katsojamäärä oli ensi-iltaviikonloppuna noin 35 500.

Vierailija
174/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme ettei aikuiset halua enää käydä leffateattereissa, jos niistä muodostuu tuollainen älämölö-leikkikenttä. Leffateatterit ja koko ala syyttäkööt vaan itseään. 

Ei ole leffateattereiden tai elokuva-alan vika että nuorisolla on aivojen tilalla TikTok-möhjöä.

Leffateatterit voi kyllä palkata pari tyyppiä heittämään sekoilijat ulos salista. Ainiin maksaa joten ei voi koska voitot pienenee. 

Kyllä sinä saat mennä sanomaan henkilökunnalle jos salissa esiintyy häiritsevää käytöstä. Ne heittävät sitten häiriköt ulos kyllä, juuri viimeksi leffassa ollessani kävi näin.

Ajattele mitä liput maksaisivat, jos jonkun henkilökunnasta olisi aina oltava koko leffan ajan salissa?

Vierailija
175/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään elokuvat niin huonoja ettei niitä jaksa katsoa. Itseä harmittaa kun elokuvat lähes järjestään 3h pituisia. 

Vierailija
176/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultakalan muistilla ja keskittymiskyvyllä varustettu ihminen ei kykene seuraamaan elokuvan tai vaikkapa kirjan juonta ja tarinaa minuuttia pitempään. 

Vierailija
177/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvateattereiden on alettava näyttämään kahdeksansekunnin Tik-Tok elokuvia.

Vierailija
178/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa kehittäisivät sellaisen leffateatterin,jos ei osaa käyttäytyä niin se penkki muuttuu työntekijän toimesta sähkötuoliksi. 

Ennemmin sellainen, jossa lattia tuolin edessä avautuu, ja tuolin istuinosan takaosa nousee ylös, niin että tuoli muuttuu liukumäeksi. Roskat liukuu sitä roskakuilua pitkin sitten alas. Pehmustettu pudotus toki, mutta jää sitten loput leffasta näkemättä.

Vierailija
179/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä seuraa se, että jos leffa on ilman väliaikaa vaikka Killers of the Flower Moon (3h 26min), on teatteriin mennessä tehtävä ihan valmistautumista. Ei kannata juoda mitään useisiin tunteihin ennakkoon, näytökseen ei kannata ostaa mitään juotavaa ja kannattaa vähän jopa venytellä ennen kuin istahtaa alas katsomaan.

No tuo (ja vaikka joku The Irishman) ovat vähän poikkeuksia, mutta tuo pitkä kesto on kyllä osittain vaikuttanut siihen etten leffassa käy enää. Aika tyypillinen kesto nykyään on 2h 30min tai niillä main. Siihen se puoli tuntia mainoksia ja trailereita, ja ollaan siellä kolmessa tunnissa. 

Itselle tuottaa vaikeuksia joskus olla edes sitä 2h + mainokset ilman että pääsee vessaan. En kehtaa käydä kesken pois, vaikka pakkohan se joskus on. 

Bollywood-elokuvissa on yleensä 10 minuutin väliaika. Se riittää loistavasti nop

Yleisö ehtii käydä paskomassa kadulle.

Vierailija
180/188 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai johtuisiko siittä että nykyajan elokuvat on niin luokatonta ja ideologista paskaa että niitä ei pysty katsomaan loppuun? Itse olen tätä mieltä ja olen kuitenkin jo 42 että en ole niin nuori enää

Ideologista paskaa tulee trumpin USA:sta. Loputonta tappamisen ihannointia vailla järjen häivää.

Jaa, kun minusta nykyään ei tule lähellekään niin paljon tappamista kuin vaikka 80-luvun toimintaleffojen aikaan. Tulisikin edes sitä, mutta kun Hollywood on jo ainakin 10 vuotta suoltanut enimmäkseen ideologista vasemmistovähemmistösössötystä, jossa toki tapetaan myös, mutta lähinnä katsojien aivosoluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä