Kukaan tullut miettineeksi miksi nuoria ei kiinnosta kouluruoka?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä nykyajan kouluruoasta mutta ainakin 80-luvulla se oli ihan hyvää. Söin aina kouluruoan hyvällä ruokahalulla.
Niin minäkin söin, samoin ysärillä. Nykyistä kouluruokaa olen maistanut useaan otteeseen sillä ystäväni äiti on töissä koulun keittiössä ja tuo ylijäämiä aina frendilleni joista osa kulkeutuu minulle. Ja se ruoka on karmeaa. Täysin mautonta ja väritöntä mössöä. Tästä on tullut jo vitsi ystäväpiirissäni; "Arvaa mitä ruokaa tämä on?", sillä ihan oikeasti niistä ei erota onko kyseessä kana- vai joku muu suikale, mitä nämä klimpit ovat, hei katsokaa tota keltaista, se on ainakin maissia, jee! Koirani syö niitä muun ruoan seassa, ihmisille en tarjoaisi. Ja todella, missään ei ole suolaa, muista mausteista puhumattakaan. Laittaisivat oppilaille edes mausteita erikseen tarjolle.
Tämä se on. Olen joskus syönyt lapseni koulussa ja ihmetellyt miksi sellaista tarjotaan. Ei mitään käsitystä mitä syö. Sitä ei voi keksiä ulkonäöstä eikä mausta jota ei ole. Ja jos on makaronia, se on yhtenä klönttinä. Ylikypsää ja perunat raakoja. Yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten kuulin, että kouluruoassa ei ole suolaa. En mäkään haluaisi suolatonta ruokaa. Ja ihminen tarvii suolaa. Laitan veteenikin mineraalisuolaa. Ja hyvin terve olen, vaikka who ja thl on tietenkin eri mieltä.
Oletko mitannut verenpaineesi ?
Eri. Käytän myös suolaa juuri niin paljon kuin maku vaatii ja juon vain mineraalipitoista vettä. Verenpaineeni on siitä huolimatta ollut aina matala, eilen mittasin kolme kertaa ja keskiarvoksi tuli 117/60.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten kuulin, että kouluruoassa ei ole suolaa. En mäkään haluaisi suolatonta ruokaa. Ja ihminen tarvii suolaa. Laitan veteenikin mineraalisuolaa. Ja hyvin terve olen, vaikka who ja thl on tietenkin eri mieltä.
Oletko mitannut verenpaineesi ?
Eri. Käytän myös suolaa juuri niin paljon kuin maku vaatii ja juon vain mineraalipitoista vettä. Verenpaineeni on siitä huolimatta ollut aina matala, eilen mittasin kolme kertaa ja keskiarvoksi tuli 117/60.
Millaisella mittarilla?
Kermaper seet eivät tiedä, mitä oikea, pidempään jatkunut nälkä on.
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä sinäkään joten ole jeesustelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teineillä se on ainakin muka coolia olla kiinnostumatta ja käydä ostamassa kaupasta pullaa.
Eikä ole. Ei tuollaista kulttuuria ollut kasarilla.
Elätkö sä yhä kasaria?
Kouluruoka kannattaakin varmaan poistaa kokonaan tai laittaa vähintäinkin maksulliseksi kuten aiemmin oli oppikouluissa Suomessa. Tulee varmaan hävikkiä aika tavalla kun koululaiset eivät syö nykyään vaan ryntäävät ostamaan pullia.
Ilmiselvää, ruoka on luokattoman huonoa. Mitä muuta voi odottaa kun nykyään koulujen ruoka tehdään jättimäisissä sammioissa keskitetysti ja kuljetetaan ruokaloihin. Mahdollisimman halvalla.
Onneksi itse sain käydä ala-asteen pienessä kyläkoulussa, jossa keittäjä teki oikein hyvää ruokaa. Yläasteella ruoka muuttuikin sitten huonoksi, mutta sekin oli varmasti paljon parempaa kuin nykyisin, koska ruoka valmistettiin koulun keittiössä ja kyseessä oli pienen kunnan keskisuuri yläaste. Muistan vaan ihmetelleeni, että miksi esimerkiksi salaatit pilattiin sillä, että niihin oli ripoteltu grillausmaustetta tms. Syömättä jäi, hävikki oli varmaan suurta kun ei sellaisia ruokia edes otettu lautaselle, joista jo etukäteen tiesi ettei niitä voi syödä. Näkkäritkin oli joskus homeessa ja maito lämmintä.
Kaverien "painostus", eli seurataan niitä cooleja tyyppejä jotka kieltäytyvät kouluruuasta.
Mitään muuta syytä ei ole.
Se nahkakuorinen peruna syödään vinkumatta saatana!
Nuoria ei kiinnosta tarjottu ruoka ylipäätään. Omana kouluaikanani ala-asteella ei kukaan tykännyt juuri mistään, yläasteella aloin itse tykätä useimmista ruoista, mutta moni muu ei. Myöhemmissä kouluissa ei ruoka myöskään maistunut monelle, vaikka se oli kyllä laadultaan ja maultaan ok. En usko, että tämä tulee koskaan muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiselvää, ruoka on luokattoman huonoa. Mitä muuta voi odottaa kun nykyään koulujen ruoka tehdään jättimäisissä sammioissa keskitetysti ja kuljetetaan ruokaloihin. Mahdollisimman halvalla.
Onneksi itse sain käydä ala-asteen pienessä kyläkoulussa, jossa keittäjä teki oikein hyvää ruokaa. Yläasteella ruoka muuttuikin sitten huonoksi, mutta sekin oli varmasti paljon parempaa kuin nykyisin, koska ruoka valmistettiin koulun keittiössä ja kyseessä oli pienen kunnan keskisuuri yläaste. Muistan vaan ihmetelleeni, että miksi esimerkiksi salaatit pilattiin sillä, että niihin oli ripoteltu grillausmaustetta tms. Syömättä jäi, hävikki oli varmaan suurta kun ei sellaisia ruokia edes otettu lautaselle, joista jo etukäteen tiesi ettei niitä voi syödä. Näkkäritkin oli joskus homeessa ja maito lämmintä.
Huomautitko siitä henkilökunnalle?
Minä en syönyt koulussa juuri koskaan 8.-9.luokalla. En siksi, että ruoka olisi pahaa vaan ihan vaan siksi, että tarkkailin painoani enkä halunnut syödä kahta ateriaa päivässä. Söin mielummin ruokani illalla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syönyt koulussa juuri koskaan 8.-9.luokalla. En siksi, että ruoka olisi pahaa vaan ihan vaan siksi, että tarkkailin painoani enkä halunnut syödä kahta ateriaa päivässä. Söin mielummin ruokani illalla kotona.
Näitä oli paljon yläasteen tytöissä kasarilla. Jotkut kertoivat, että huimaa, kun ei syö mitään aamulla eikä koulussakaan.
Kummasti vain ikäihmisille jakelussa sitten nuo koulu ruuat tuntuu kuitenkin kelpaavan.Monellakaan kotona kuin totuttua napostelu sormiruokaa ja kunnon aterioiminen koetaan vieraaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä sinäkään joten ole jeesustelematta.
Jeesusta tähän on turha sotkea. Mä tiedän, mitä on olla nälässä. Sen minä, et sinä, tiedän. Onneksi sentään koulussa oli ruokaa, jota syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teineillä se on ainakin muka coolia olla kiinnostumatta ja käydä ostamassa kaupasta pullaa.
Eikä ole. Ei tuollaista kulttuuria ollut kasarilla.
Olihan. Tosin suurin osa söi silti useimpina päivinä kouluruoan. Ei ollut ylimääräistä rahaa niin kuin nykyään. Eikä valmisruokavaihtoehtoja niin paljon. Ei sillä pullalla pitkälle pötkinyt. Nykyään kävelevät lähimmälle Heselle tai hakevat noodelia ja täytettyjä leipiä kaupasta.
Jopa 10 v sitten ruoka oli vielä erilaista. Nyt ainakin täällä Helsingissä siinä säästetään ja ruuat joista oma lapsi piti ovat poistuneet listalta liian kalliina. perunat ovat usein osittain raakoja ja jopa multaisia, salaatissa on ollut toukkia, nakkikeitossa kaksi nakinpalaa tulee lautselle kauhasta jne. Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa kotona. 1990 luvun kouluruokaa ja nykyistä ei voi edes verrata keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin laitosruoka on hyvää missään. Sen tarkoituksena on vain lähinnä siirtää nälkää.
Tämä ei ole maku kysymys, tämä ongelma on korvien välissä ja tulee liian lepsusta kasvatuksesta.
Joku voisi vaikka muistuttaa, että koulun tontilta on kouluaikana poistuminen kielletty ja vaikka valvoa tätä, niin ongelma todennäköisesti poistuisi, siis ihan vain sääntöjä noudattamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka oli useimmiten ihan saatanan pahaa.
Hyvin harvoin jotenkuten kelvollista.
Hyvää? Varmaan joskus, ei vaan muistu näitä kertoja enää mieleen.
Halvalla kun tehdään ei sillä hyvää saa, että keittiöhenkilökuntaa en tästä syytä.
Börje lähettin nämä terveiset suoraan kaviaari brunssilta.
Ravintoterapeutti ei noteerannut koulutuokaa laskiessaan mitä vitamiineja yms. allerginen lapsi saa ruuasta päivän mittaan. En usko, että se luetaan kovin terveelliseksi.