Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan tullut miettineeksi miksi nuoria ei kiinnosta kouluruoka?

Vierailija
13.10.2025 |

Onko arvailuja siitä?

Kommentit (216)

Vierailija
201/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvusruuat 93-05: uuniohrapuuro/extramannapuuro & mehukeitto, pinaattiletut ja kesäkeitto. Olisko loppuvaiheessa ollut ehkä kasvispihvejä? Mut noita kaikki söi ja oli hyviä.

Puuttui teolliset kasvisprodemömmöt.

Muut ruuat olikin sitten liha-kala-kana -versioita. Yläkoulussakin yleensä kaikki söi kouluruuan. Joskus yks ja sama tyttö ei syönyt, mut muut söi. Ja hyviä oli. Jotkut inhosi maksaruokia, mutta muut meni. Suurin osa söi niitäkin.

Ranskalaisista jättivät "terveyssyistä" suolan minimiin ysärillä. Jengi lätki niihin sitten "kilon" ketsuppia, kun eivät miltään maistuneet. Osalla oli suola kotoa mukana.

Suolan demonisointi lähinnä säälittää. Käytän itse lisäsuolaa (ruususuola) joka pv, jotta jaksan paremmin. Silti labroissa Na-arvoni on viitteiden puolivälissä. 

Ei suolaa demonisoida.

Fakta on vain se, että ylivoimainen enemmistö suomalaisista saa liikaa suolaa.

Vierailija
202/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siittä saa puhua että se ideologinen moska jota vihervassarit ruuaksi kutsuu ei maistu edes aikuisille. Niin helpompi vaan syytellä nuoria ja kauhistella miksi ei syö. Ihan jokaisessa haastattelussa mitä tästä aiheesta on nuorilta kysytty on nuoret suoraan sanoneet että ne toivoo tavallisia maistuvia ruokia eikä niitä ideologista kasvisruokia mitä vihervasemmiston naiset vaativat

Ja katso, kuitenkin puhut. Tai siis kirjoitat.

Linkkejä näihin haastatteluihin jäämme odottamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten koululaiset itse maustaisivat ruuat jos saisivat päättää? Koulukeittiöt voisivat järjestää jonkun ruokien maistelupäivän jolloin koululaiset saisivat maistella ja arvostella eri tavoin maustettuja ruokia ja kertoa myös oman ehdotuksensa maustamisen suhteen. Nykyajan koululaisia haukutaan vähän liikaakin nirsoiksi ja jopa kielletään ilmaisemasta ääneen sitä jos heidän mielestään kouluruoka maistuu pahalta. Olen itse jo eläkeiässä ja voin kertoa, että olen muutamia kertoja aikanaan jopa oksentanut, kun yritin pakotettuna syödä pahan makuista kouluruokaa ja toivon totisesti ettei nykyään tällaista enää tapahdu. Oppilaskunta kouluissa on kansainvälistynyt ja on tietysti entistä haastavampi valmistaa sellaista ruokaa oppilaille mikä maistuisi kaikille.

Ei mikään maustaminen paranna niitä lisäainesotkuja.

No esim vetinen, suolaton kasvissosekeitto on kauheaa syötävää. Ei siitä gourmetia saa millään, mutta ehkä edes syötävää, jos siihen saa suolaa ja ehkä muita mausteita?

Vierailija
204/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on monikin miettinyt. Olisiko tekemistä sillä, että kotona ei arvosteta ruokaa, rahaa saa, että pääsee ostamaan energiajuomia ja hamppareita välitunnilla. 

Ja koska kouluruoka ei maksa perheille mitään, niin sehän ei voi olla hyvää. Paitsi että todellisuudessa verorahoin nekin kustannetaan, samoin kuin koko maksuton koulujärjestelmä. Siinä yksi syy myös siihen, ettei koulu kiinnosta.

Jos vanhemmat joutuisivat maksamaan noista, niin johan alkaisi kouluruoka ja koulu maistua.

Jos kouluruoasta pitäisi maksaa, niin laadun pitäisi nousta kovasti. Pitää myös muistaa, että on paljon perheitä, joilla ei olisi varaa. 

Vierailija
205/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian lyhyt ruokatauko

Liian vähän proteiinia (liha- tai kasvisruoka)

Liian vähän suolaa ja mausteita

Liian hälyisä ja rauhaton ruokala 

Vierailija
206/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkaat poliitikot: kouluruoan pitää olla niin halpaa kuin se voi suinkin olla, ei sen pidä maistua hyvältä, se on köyhiä varten. Mun oma skidi voi hakea paremmat eväät lähikaupasta.

Niin siis syö epäterveellisiä eineksiä ja/tai pelkkää hiilaria esim paistopistetuotteita, valmiita vaaleita patonkeja tms tai karkkia /suklaata, limua, sipsiä. Sehän se onki terveellistä. Just!

Vierailija
207/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin paradoksaalista että täällä kritisoidaan kouluruokaa kun se on niin prosessoitua ja sitten kotona vedetään ranskalaisia ja kalapuikkoja tai kananuggetteja. No joo, ei siis kaikki, mutta paljon tätä kuulee työkavereilta kun ei jakseta panostaa enää työpäivän jälkeen ruokailuun. Kyse on ihan akateemisista ihmisistä, eli koulutukseen on turha vedota. Ihan varmasti tähän tulee paljon oman elämänsä sankareita kieltämään, että ei meillä vaan käytetä lainkaan prosessoitua ruokaa...

No ne uusavuttomat ja laiskat ehkä tarjoaa kotonakin valmisruokaa koska eivät osaa / viitsi nähdä vaivaa ruoan valmistukseen. 

Meillä (aikuiset alan ammattilaisia) tehdään joka päivä ruoka itse alusta loppuun puhtaista, mielellään luomu elintarvikkeista. Käytetään paljon erilaisia lihoja ja kalaa, aikuiset myös äyriäisiä, emme käytä mitään margariinia emmekä siemenöljyjä, paistamme voissa tai oliiviöljyssä ruoan. Salaattikastikkeet teen itse oliiviöljystä ja kyllä maistuu. Leivon myös itse niin leipää kuin makeaakin. Näin me saamme kaikki ainakin 2x päivässä puhdasta lisäaineetonta ruokaa. Nuorisokin arvostaa ja osaavat jo melko hyvin tehdä itse meillä ruokaa, toinen jopa leipoo itse. 

Vierailija
208/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään oppilailla jo alakoulussa on niin kovat vaatimukset ruoan suhteen. Porukat matkustelee ja käy ravintoloissa, osalla kotonakin on vain jotain pizzaa, burgereita, texmexiä, aasialaista jne, perinteinen suomalainen kotiruoka ei enää riitä. 

Sitten on se joukkohysteria erityisesti ylä asteella. Kaikkien pitää moittia kouluruokaa vaikka omassa mielessä se olisikin ihan syötävää. Osa porukkaa on muiden vietävissä ja koitetaan saada sillä hyväksyntää että ollaan samaa mieltä kuin ne jotka haukkuu kouluruokaa ja käy lähikaupasta hakemassa vaan jonku pasteijan. 

Erityisesti nuorilla tytöillä tuntuu olevan käsitys siitä et pysyy hoikkana (tai ei ainakaan liho) kun ei syö kouluruokaa vaan vetää energiajuoman ja Berliini munkin lounaaksi. Tai jotkut vaan jonkun omenan. No joo, mut hei eivät ymmärrä että ruokaa pitää syödä jotta jaksaa ja aivot toimii. Sit myöhemmin kotiin tultaessa on hirvee nälkä ja mätetään kaikki mitä kiinni saadaan. 

Kun olin aikoinaan opettajana, niin opetin että ruoan ei tarvitse olla hyvää, ihmisen pitää syödä tietty määrä suhteessa ikään ja kokoon jotta jaksaa fyysisesti ja psyykkisesti. Teimme luokassa muutaman viikon pientä tutkimusta siitä millasena olo ja jaksaminen tuntui kun ei syö lounasruokaa tai syö. Tämän jälkeen kaikki tajusivat mihin ruoka vaikuttaa, ihan jopa siihen että jaksaa kiinnostua sellaisistakin asioista mitkä ei nyt ihan just tunnu omilta. Joku sanoi, että kotona oli huomattu positiivinen ero kun poika oli alkanut syödä joka päivä koulussa. Poika ei ollut nuutuneen kiukkuinen enää klo 15 jälkeen vaan jaksoi paremmin ennenkun sai seuraavan aterian kotona.

Vierailija
209/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään oppilailla jo alakoulussa on niin kovat vaatimukset ruoan suhteen. Porukat matkustelee ja käy ravintoloissa, osalla kotonakin on vain jotain pizzaa, burgereita, texmexiä, aasialaista jne, perinteinen suomalainen kotiruoka ei enää riitä. 

Sitten on se joukkohysteria erityisesti ylä asteella. Kaikkien pitää moittia kouluruokaa vaikka omassa mielessä se olisikin ihan syötävää. Osa porukkaa on muiden vietävissä ja koitetaan saada sillä hyväksyntää että ollaan samaa mieltä kuin ne jotka haukkuu kouluruokaa ja käy lähikaupasta hakemassa vaan jonku pasteijan. 

Erityisesti nuorilla tytöillä tuntuu olevan käsitys siitä et pysyy hoikkana (tai ei ainakaan liho) kun ei syö kouluruokaa vaan vetää energiajuoman ja Berliini munkin lounaaksi. Tai jotkut vaan jonkun omenan. No joo, mut hei eivät ymmärrä että ruokaa pitää syödä jotta jaksaa ja aivot toimii. Sit myöhemmin kotiin tultaessa on hirvee nälkä ja mätetään ka

Nykyinen kouluruoka on mautonta lisäaine sotkua ilman ravintoa. Ei pidä lapsia syyttää, jos ei maistu. 

En arvostaisi sinua opettajana, jos opetat, että tuollainen ruoka on lapsille hyväksi.

Kouluruoka asiana on ihan hyvä, mutta kyllä sen ruuan pitää olla muutakin kuin aromeilla saatu maku ja teollinen sotku.

Vierailija
210/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teineillä se on ainakin muka coolia olla kiinnostumatta ja käydä ostamassa kaupasta pullaa.

Eikä ole. Ei tuollaista kulttuuria ollut kasarilla.

Kasarista on puoli vuosisataa. Tervetuloa nykyaikaan. 

Vierailija
211/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rahaa ostaa roskaruokaa kaupasta.

Vierailija
212/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkaat poliitikot: kouluruoan pitää olla niin halpaa kuin se voi suinkin olla, ei sen pidä maistua hyvältä, se on köyhiä varten. Mun oma skidi voi hakea paremmat eväät lähikaupasta.

Niin siis syö epäterveellisiä eineksiä ja/tai pelkkää hiilaria esim paistopistetuotteita, valmiita vaaleita patonkeja tms tai karkkia /suklaata, limua, sipsiä. Sehän se onki terveellistä. Just!

Sitä einestähän ja pelkkää hiilaria se kouluruoka juurikin on. Eli ei eroa.

Vierailija
213/216 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat heikkenevät ja voimme nähdä vielä senkin päivän, että maksuton kouluruokailu on vain muisto. Silloin voimme haikailla näitä aikoja mitä nyt elämme. 

Vierailija
214/216 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän aikaa sitten kuulin, että kouluruoassa ei ole suolaa. En mäkään haluaisi suolatonta ruokaa. Ja ihminen tarvii suolaa. Laitan veteenikin mineraalisuolaa. Ja hyvin terve olen, vaikka who ja thl on tietenkin eri mieltä.

Ihminen saa tarvitsemansa natriumin ja kaliumin kun syö terveellisesti ja monipuolisesti, mm. runsaasti kasviksia.

Minä taas sain terveyteni takaisin, kun lakkasin lisäämästä suolaa ruokiin. Päivittäin tarvitsemani suolan saan leivästä, juustoista ja muista elintarvikkeista ja niistäkin sitä voi saada liikaa joten yritän valiita vähäsuolaisia vaihtoehtoja. Suolan voi korvata ruuan laitossa muilla mausteilla (esim. erilaiset pippurit, sitruuna jne.). Ruokaan ilman lisättyä suolaa tottuu parissa viikossa.

Vierailija
215/216 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti koska se on heikkolaatuista. En itsekään pitänyt kouluruoasta. Sitten menin toiseen eri tahon hallinnoimaan kouluun ja siellä ruoka olikin hyvää.

Vierailija
216/216 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaas vanhemmat sukupolvet, kun en itse tiedä, että tuliko kouluihin ruoka esim. 70-80-luvuilla keskuskeittiöistä vai oliko edes jotenkin paikan päällä tehtyä?

Koulun keittiössä ne tehtiin jotain yksittäisiä einesjuttuja lukuunottamatta. Yhdessä pikkukoulussa pinnattiin välitunteja sisällä niin, että käytiin auttamassa koulun keittäjää. Siellä hän pilkkoi esimerkiksi keiton perunoita isoon metalliämpäriin. Kerran päästiin jopa auttamaan siinä hommassa. Yleensä järjesteltiin vain aterimia ja lautasliinoja pöytiin yms. Mutta kaikissa kouluissa missä kävin, oli omat keittäjät ja keittiöapulaiset laittamassa ruokaa. 

Minä kävin kouluni 1960-1970 luvuilla ja alakouluun ruoka tuotiin ämpäreillä jostain isomman koulun keittiöstä ja äpäreissä se ruoka kannettiin luokkiin koska ruokasalia ei ollut ja lautasten tilalla oli sellaiset emaliastiat mistä ruoka syötiin omassa pulpetissa ja pulpetin kannen päälle laitettiin käsityötunnilla tehty tai kotona äidin tekemä ruokaliina. Opettaja annosteli ruuat lautaselle. Ei ollut sen kouluruuan maussa eikä hajussakaan kehumista, makaroonilaatikko taisi maistua suht koht hyvältä ja juuri mikään muu ei ja muutaman kerran puuropäivinä piti pyytää kesken ruokailun vessalupa koska puurot tuli ylös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi