Mikä idea on penkkareissa?
Kommentit (36)
Nuoret ihmiset juhlistavat koulunkäynnin päättymistä, ainakin tältä erää. Siirtymäriitti. Mitä turhaa siinä on?
Yllätys että täällä niitä mollataan ja täältä löytyy ne jotka ei sellaisiin menneet
Vierailija kirjoitti:
Penkkarit vielä ymmärrän, mutta en niitä vanhojen tansseja.
Vanhojen tanssit olivat hauska perinne aikanani. Oikeasti käytiin mummon tai tuttavan vintiltä hakemassa vanhat vaatteet, joissa juhlittiin. Nythän nämä on kilpavarusteluksi menneet, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhojen tanssit olivat hauska perinne aikanani. Oikeasti käytiin mummon tai tuttavan vintiltä hakemassa vanhat vaatteet, joissa juhlittiin. Nythän nämä on kilpavarusteluksi menneet, ikävä kyllä.
Minun aikanani ei ollut vanhojen tansseja, oli vain vanhojen päivä. Tultiin kouluun isovanhempien vaatteissa.
Ennen vanhaan penkinpainajaiset alkoivat siitä että kaikki abit kannettiin yksitellen pulpetissa koulusta ulos. Symbolinen ele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun aikanani ei ollut vanhojen tansseja, oli vain vanhojen päivä. Tultiin kouluun isovanhempien vaatteissa.
Ysärillä oli jo ihan vanhojen tanssit, pukeuduttiin "mukavanhoihin" vaatteisiin. Siis jäljiteltiin / yritettiin jäljitellä jotain 1600-1800-lukujen pukuja. Jossain ennen ysäriä tämä muutos tapahtui, sillä mä muistan jo yläasteelta naapurilukion vanhat.
En aikanaan osallistunut. Muistan kuinka näin ikkunasta kuinka penkkaripäivänä näitä penkkarirekkoja oli liikenteessä. Tankkasin tuolloin ylppäreihin ruotsia joka ei ollut mitenkään suosikkini eikä sujunut kovin hyvin. Ehkä kuitenkin tuo panostus kannatta koska valmistuin ylioppilaaksi.
Penkkarit ja vanhojen päivä tansseineen ovat ihan mahtavimpia perinteitä. Nuorten hauskanpitoa parasta laatua. Alkaa itseänikin heti hymyilyttää, kun näen onnellisia penkkarijuhlijoita, vaikka omista penkkareista ja vanhojentansseista on aikaa jo yli 50 vuotta.
t. Mummo
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan penkinpainajaiset alkoivat siitä että kaikki abit kannettiin yksitellen pulpetissa koulusta ulos. Symbolinen ele.
Meillä oli vielä tämä. Eikö sitäkään enää ole, voi ei.
Sitten perinteeseen kuului se, että vanhat tekivät kronikat abeista, ja ne luettiin joko koulussa tai baarissa ja niistä tehtiin monistenippu muistoksi kaikille.
Taitaa sanoa peruskoulun käynyt ihminen. Perinne penkkareihin on tärkeä riitti lukion päättäville ja kirjoituksiin valmistuville. Ei sitä voikaan ymmärtää jos ei ole kokenut lukiota. Kaikkiaan melko typerä kommentti kuuluu sarjaan mitä järkeä juhlia ylipäätään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tuo oli? Minä aloitin yläasteen 40 vuotta sitten 1985 ja ainakin silloin näin vanhojen tanssit. Wikipedian mukaan niitä on tanssittu ties kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tuo oli? Minä aloitin yläasteen 40 vuotta sitten 1985 ja ainakin silloin näin vanhojen tanssit. Wikipedian mukaan niitä on tanssittu ties kuinka kauan.
Riippuu varmaan lukiostakin, että mitä perinnettä siellä on noudatettu. Eri paikkakunnilla saattaa olla hyvinkin erilaiset perinteet. Ei kannata alkaa kinaamaan tällaisesta asiasta
Boy meets girl.